Gå til innhold

Vurderer å boikotte FN-dagen i bhg ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår poenget ditt, men er uenig. Synes det er fint at barnehagen har fokus på slike ting som forut og FN-dagen, slik at barna kan lære av det. Jeg er en av de som har veldig dårlig råd, men kommer med glede til å bruke en tier eller to på kaffe og kake den dagen. Å ta med en matrett synes jeg er unødvendig, da dette ikke går til formålet og er mye styr for enkelte. 

Anonymous poster hash: d5edc...c33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er nok ekstremt forutinntatt ovanfor deg no MammantilNurket, rett og slett fordi du mistenkte at korgfesten var til personallunsj. Då tenkjer eg at det er verdlig vanskeleg å gjere deg nøgd og at du vil vri det meste til å bli negativt.

Anonymous poster hash: f46f5...c31
Skrevet

Jeg skulle ønske det var en måte vi som har råd til det kunne være med å betale for de som ikke har råd uten at det blir skambelagt eller en følelse av takknemlighetsgjeld. Slik at alle kunne delta uten dårlige følelser.

For jeg skjønner poenget ditt, men samtidig synes jeg det ville være trist å kutte det helt ut, det er jo både koselig og nyttig.

Anonymous poster hash: ff884...1c6
Skrevet

Greit, barnehagen deres kunne nok informert litt bedre om hva pengene går til. Regner med det er et Forut arrangement for det er veldig mange barnehager som er med på dette og i år går pengene til Nepal, her kan du lese mer:

http://www.forut.no/kampanjer/barn/

Du kan ganske enkelt si til de i barnehagen at som ny mamma vet du ikke hva dette er og hadde satt pris på litt mer info i innbydelsen, det tar de nok til seg.

Når det kommer til lunsjen i barnehagen hvor alle skal bidra med en rett, det trenger virkelig ikke koste så mye mer enn lunsjen barnet måtte hatt i matpakken om det ikke var FN-dag, de fleste foreldre med dårlig råd klarer å få til det. Å bake et foccaciabrød e.l. koster ikke stort.

Om du ikke er villig til å betale noen kroner for tegningene til barna for å gi til et godt formål som barna har lært om i barnehagen så henter du tidlig og lar være.

Barna synes dette er veldig gøy, og den gleden bør de få. Særlig når de på toppen av det hele lærer en del av det.

Anonymous poster hash: 9658a...887

For meg er det uproblematisk å lage noe godt å sende med, ei heller å betale for det min sønn har laget.

Dessverre er det ikke alle som er i min situasjon.

Løsningsorientert: Lag 2 retter og gi beskjed til barnehagen at du kan ta med 2 retter. Hvisk dem i øret at den ekstra retten er som "fritak" dersom de vet om noen som kanskje ikke vil ha råd til å ta med mat.

Ungene i barnehagen jeg har barna i gleder seg veldig mye til FN-dagen. De har lagd kunst og gleder seg til at foreldrene kommer. Jeg tar med ekstra mat.

Kanskje jeg er litt forutinntatt fordi du klager endel med bakgrunn i at du tidligere har vært ped.leder. Jeg er også pedagog, ikke i barnehagen da, men har takhøyde for at det finnes mange ulike løsninger og alle andre enn mine trenger slett ikke være noe dårligere.

Skrevet

Forut er et veldig fint opplegg, og jeg mener at barn også i frelkulturelle barnehager og barn fra fattige familier har godt av å lære om barn i andre land og om bistandsarbeid.

Men det høres ut som du bør bli foreldrerepresentant og prøve å påvirke barnehagen litt i de tingene du er uenig i. Det er fullt mulig å ha et FN arrangement som inkluderer alle. I barnehagen vi bruker har de foreldrekaffe fra klokken 15 og ut åpningstiden. De som ønsker bidrar med en kake så det er kaffe og kake som blir servert. Barna har laget tegninger og andre ting som er til salgs, men ingen legger merke til hvem som betaler hva for det er bare satt opp noen bøsser som det er frivillig å putte penger på. Noen bidrar meg en tier eller to, andre med mange hundre kroner, det er helt frivillig.

Skrevet

Forut er et veldig fint opplegg, og jeg mener at barn også i frelkulturelle barnehager og barn fra fattige familier har godt av å lære om barn i andre land og om bistandsarbeid.

Men det høres ut som du bør bli foreldrerepresentant og prøve å påvirke barnehagen litt i de tingene du er uenig i. Det er fullt mulig å ha et FN arrangement som inkluderer alle. I barnehagen vi bruker har de foreldrekaffe fra klokken 15 og ut åpningstiden. De som ønsker bidrar med en kake så det er kaffe og kake som blir servert. Barna har laget tegninger og andre ting som er til salgs, men ingen legger merke til hvem som betaler hva for det er bare satt opp noen bøsser som det er frivillig å putte penger på. Noen bidrar meg en tier eller to, andre med mange hundre kroner, det er helt frivillig.

Mye bedre løsning. Er forøvrig i gang med å kuppe foreldreutvalget ;)
Skrevet

Jeg synes dette er en viktig diskusjon, nødvedigvis ikke FN dagen men at barnehage/skole tar seg "betalt" i form av matretter og lodd/salg av ting barna har lagd. Desverre er det sånn at ikke alle har råd til å bruke 200 eller 100 kr av busjettet  til andre ting en mat og regninger. Det er mange som   er i økonomiske vanskligeter både av egene feil og at penger ikke strekker til pga sykdom etc.

For 6 år siden hadde jeg etter en ulykke på jobb vært sykemeldt i  et år og måtte over på arbeidaavklaringspenger for jeg var ikke frisk nok til å begynne å jobbe. Gikk ned betraktig i inntekt  og er veldig glad for et jeg ikke hadde barn da. Hadde vi hatt da hatt barnn hadde vi slitt veldig økonomisk.

Heldigvis er jeg tilbake i full stilling og har en ordnet økonomi igjenn men det var en tøff periode i de mnd jeg måtte ha 66 prosent av inntekten min.

Anonymous poster hash: 491a1...ab4
Skrevet

Det virker som du er en typisk forelder som klager på alt;) Hadde jeg vært så misfornøyd med min barnehage som du er med din, så hadde jeg prøvd å bytte.

Anonymous poster hash: 209a9...e7a

Skrevet

Samme som i bhg vår. Men de har priser på kunstverkene til ungene. Og en pakkepris på 150 kr. Kjøper vi saft og kake i tillegg + billett til forestilling hvor ungene synger er det lett 200 kr, og deter om vi stiller en foreldre. Vi er en student og en som jobber med en ikke kjempe høy årsinntekt. Men siden ungen gleder seg så innmari til at vi skal se henne synge og kjøpe alt hun har lagd MÅ vi bare stille. Vi betaler forresten matpenger i barnehagen slik at de får all mat der. Det å ha med rett blir da også en ekstra utgift vi merker.

Anonymous poster hash: 197c9...0d4

Skrevet

Har 600kr som skal holde til 12.11 men skal delta på FN-dagen i barnehagen for det. Ingen kan tvinge meg til å kjøpe noe der.

Anonymous poster hash: 876ad...cfa

Skrevet

Nå kommer enda et "jeg er ikke fornøyd med barnehagen"-innlegg fra meg ... så er du advart ;)

For det første synes jeg at bhg skal forholde seg politisk (og religiøst) nøytrale. Vi bor i et multikulturelt område og det er ingen selvfølge at alle foresatte har et OK forhold til FN. Bedre å markere verdensbarnedagen, synes jeg. Dette er saken:

Vi skal møte til foreldrekaffe ute (!) og vi skal kjøpe kaffe, boller og ting barna har laget. På infoskrivet vi fikk sto det "pengene går til Nepal". That's it. Hva da i Nepal? Hjemløse lamaer? Foreldreløse barn? Bhg også bedt om å ha med kontanter og småpenger da de ikke kunne veksle.

I tillegg må vi sende med barna "en matrett hver" som skal spises til felles (personal?)lunch den dagen. De hadde hengt opp liste i garderoben med barnas navn hvor vi skulle skrive på hva vi skal ha med.

I Norge finnes det i dag over 78 000 barn som lever under fattigdomsgrensen.

Et slikt arrangement kan velte matbudsjettet i en familie. Jeg kan ikke se hvordan dette skal være i tråd med barnehagens mandat om å bidra til utjevning savner sosiale forskjeller. Jeg kjenner at jeg har mest lyst til å hente Nurket tidlig den dagen og heller gjøre en privat donasjon til SOS Barnebyer e.l.

Grmf!

Herregud. Det eneste som er bra nok er å bruke penger på cava eller? Ikke gi noe til de som trenger det. Du er helt utrolig sær!! Hvem er mot FN liksom, og hvis de er det, så er det deres problem. Jeez

Anonymous poster hash: a2061...0d3

Skrevet

Nå kommer enda et "jeg er ikke fornøyd med barnehagen"-innlegg fra meg ... så er du advart ;)

For det første synes jeg at bhg skal forholde seg politisk (og religiøst) nøytrale. Vi bor i et multikulturelt område og det er ingen selvfølge at alle foresatte har et OK forhold til FN. Bedre å markere verdensbarnedagen, synes jeg. Dette er saken:

Vi skal møte til foreldrekaffe ute (!) og vi skal kjøpe kaffe, boller og ting barna har laget. På infoskrivet vi fikk sto det "pengene går til Nepal". That's it. Hva da i Nepal? Hjemløse lamaer? Foreldreløse barn? Bhg også bedt om å ha med kontanter og småpenger da de ikke kunne veksle.

I tillegg må vi sende med barna "en matrett hver" som skal spises til felles (personal?)lunch den dagen. De hadde hengt opp liste i garderoben med barnas navn hvor vi skulle skrive på hva vi skal ha med.

Et slikt arrangement kan velte matbudsjettet i en familie. Jeg kan ikke se hvordan dette skal være i tråd med barnehagens mandat om å bidra til utjevning savner sosiale forskjeller. Jeg kjenner at jeg har mest lyst til å hente Nurket tidlig den dagen og heller gjøre en privat donasjon til SOS Barnebyer e.l.

Grmf!

Herregud. Det eneste som er bra nok er å bruke penger på cava eller? Ikke gi noe til de som trenger det. Du er helt utrolig sær!! Hvem er mot FN liksom, og hvis de er det, så er det deres problem. Jeez

Foreslår at du leser HELE tråden.

Skrevet

Etter mange år som ped.leder i bhg vet jeg at dette er en høyst reell problemstilling. Dersom dette ikke var noe å henge seg opp i ville jeg ikke ha reagert.

Haha, dagens. DU ped leder i bhg????? Hvilken bhg, best å vite hvor vi ikke skal ha barna.

Skrevet

Etter mange år som ped.leder i bhg vet jeg at dette er en høyst reell problemstilling. Dersom dette ikke var noe å henge seg opp i ville jeg ikke ha reagert.

Haha, dagens. DU ped leder i bhg????? Hvilken bhg, best å vite hvor vi ikke skal ha barna.

Jeg har jobbet som ped.leder i flere år. Jobber nå som spes.ped.lærer på ungdomstrinnet.

Skrevet

Skjønner hva du mener, og jeg et helt enig. Her er det 1 matrett som skal tas med pluss at alle må betale inngangspenger på 50 kr for å delta i tillegg. Disse pengene går til et godt formål. Veldig bra! Men synes det er prinsipielt feil, og faktisk litt storforlangende. Det hadde holdt med en av delene, enten mat eller penger. Det finnes mange andre måter å vise små barn at man bryr seg om andre på enn å kjøpe seg ut av problemet ved å pålegge foreldre som vil delta på arrangementet med barna sine om å betale for det. Når det gjelder det dere kan kjøpe så har dere iallfall ikke inngangspenger, så de økonomisk vanskeligstilte kan jo la være å kjøpe selv om det ikke er så gøy, så synes inngangspenger er hakket værre.

Anonymous poster hash: ff97e...276

Skrevet

Grmf!

Herregud. Det eneste som er bra nok er å bruke penger på cava eller? Ikke gi noe til de som trenger det. Du er helt utrolig sær!! Hvem er mot FN liksom, og hvis de er det, så er det deres problem. JeezAnonymous poster hash: a2061...0d3

Foreslår at du leser HELE tråden.

Foreslår at du slutter å surve! Tom på andres vegne skal du surve...

Skrevet

Haha, dagens. DU ped leder i bhg????? Hvilken bhg, best å vite hvor vi ikke skal ha barna. Anonymous poster hash: a2061...0d3

Jeg har jobbet som ped.leder i flere år. Jobber nå som spes.ped.lærer på ungdomstrinnet.

Uff, ja det sier litt...

Skrevet

Jeg er enig med deg jeg! Vi valgte å boikotte også.

Mest fordi jeg selv vil velge hva jeg vil støtte, og ikke bli tvunget gjennom en barnehage.

Anonymous poster hash: ec038...f5d

Sært...hvorfor ikke bare delta, kjøpe en tegning barnet ditt har laget, og drite i hvem som får de pengene? Når vi deltar på sånt, så er det for å vise interesse i barnas hverdag og det de har stelt i stand.

Anonymous poster hash: a27f8...7c8

Skrevet

Jeg vurderer også å droppe hele greia. Grunnen for meg er at skole og barnehage (men spesielt skole) beslaglegger så urimelig mye fritid! Det er dugnader og merkedager og feiringer og vennegrupper og årstidsgrupper og Gud vet hva! For ikke å snakke om lekser og tiden det tar!! Bli sprø!

Gi oss ettermiddagene tilbake!

(Nå synes jeg fn-dagen er helt ok da, men prinsipielt er jeg mot aktiviteter rundt skoe/bhg om ettermiddagen!

Anonymous poster hash: da563...a44

Skrevet

Haha, dagens. DU ped leder i bhg????? Hvilken bhg, best å vite hvor vi ikke skal ha barna. Anonymous poster hash: a2061...0d3
Uff, ja det sier litt...

Hva mener du med det?

Skrevet

Skjønner ikke problemet. Det er valgfritt, men pengene går nok ikke til lamaer ;)

Fin tradisjon jeg gjerne bidrar til.

Skrevet

Jeg er enig. Jeg er i FAU og ble hørt i mitt forslag om å hs en kasse til innsamlingen, fremfor at man må betale for maten. Da blir det ikke synlig hvem som gir og ikke. Alle barn og foreldre bør kunne delta, uavhengig av donasjon.

Anonymous poster hash: 0e576...759

Skrevet

Vi har akkurat hatt noe lignende i vår barnehage, og jeg ga faktisk noen hundrelapper til ei venninne av meg som ble fortvilet over at hun ikke kunne kjøpe noen av barnets kunstverk. Det var faktisk utrolig sårt å se.

Jeg visste jo om at hun har økonomiske problemer, men det visste ikke barnet, som ble skuffet over at mor ikke kjøpte tegninger slik de andre foreldrene gjorde.

(Dette var etter mor hadde tatt med egen matrett, vi fikk ikke beskjed om det med tegningene)

Skrevet

Er så enig med deg😊 fatter ikke at så mange kommer med så rare kommentarer! Skjønner dere ikke problemet med dette? Isåfall synes jeg det er merkelig..

Anonymous poster hash: f9c9d...cc7

Skrevet

Herregud, FN-dagen er da relativt internasjonal, universell og upolitisk. Den markeres også på skoler over hele verden. Alt man kan henge seg opp i. Hvis man gidder å sutre over dette, har man et problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...