MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 #1 Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Nå kommer enda et "jeg er ikke fornøyd med barnehagen"-innlegg fra meg ... så er du advart For det første synes jeg at bhg skal forholde seg politisk (og religiøst) nøytrale. Vi bor i et multikulturelt område og det er ingen selvfølge at alle foresatte har et OK forhold til FN. Bedre å markere verdensbarnedagen, synes jeg. Dette er saken: Vi skal møte til foreldrekaffe ute (!) og vi skal kjøpe kaffe, boller og ting barna har laget. På infoskrivet vi fikk sto det "pengene går til Nepal". That's it. Hva da i Nepal? Hjemløse lamaer? Foreldreløse barn? Bhg også bedt om å ha med kontanter og småpenger da de ikke kunne veksle. I tillegg må vi sende med barna "en matrett hver" som skal spises til felles (personal?)lunch den dagen. De hadde hengt opp liste i garderoben med barnas navn hvor vi skulle skrive på hva vi skal ha med. I Norge finnes det i dag over 78 000 barn som lever under fattigdomsgrensen. Et slikt arrangement kan velte matbudsjettet i en familie. Jeg kan ikke se hvordan dette skal være i tråd med barnehagens mandat om å bidra til utjevning savner sosiale forskjeller. Jeg kjenner at jeg har mest lyst til å hente Nurket tidlig den dagen og heller gjøre en privat donasjon til SOS Barnebyer e.l. Grmf! Endret 17. oktober 2014 av MammantilNurket
Tulisa Skrevet 17. oktober 2014 #2 Skrevet 17. oktober 2014 Du står helt fritt til å hjelpe fattige i Norge dersom du ønsker det. Du kan til og med både gå på FN-dagen OG hjelpe fattige i Norge. Sært å surkelure over et ellers flott arrangement i barnehagen som er høyst frivillig å delta på.
MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Du misforstår, Tulisa. Poenget mitt er at et slikt arrangement kan være problematisk i mange familier. Tankeløst av barnehagen, spesielt med tanke på stigmatiseringsproblematikk rundt listen de har hengt opp. Se forøvrig deg jeg skrev om å alternativt gi en privat donasjon til SOS Barnebyer. Sist jeg sjekket var det ikke bygget noen slike i Norge. Endret 17. oktober 2014 av MammantilNurket
Tipp topp Skrevet 17. oktober 2014 #4 Skrevet 17. oktober 2014 Det er faktisk en SOS barneby i Bergen.
Tulisa Skrevet 17. oktober 2014 #5 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg misforstår ikke. Jeg tenker at du velger å anta noe på vegne av andre og at du er imot noe på vegne av andre. Andre du ikke vet er imot dette og andre du ikke vet noe om har råd eller ikke har råd til dette. Jeg oppfatter det som sutring fra din side. Du kan velge å møte opp og du kan velge å støtte dette. Du kan også velge å avstå fra arrangementet. Den muligheten har alle andre også. Det er frivillig å delta.
MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2014 Etter mange år som ped.leder i bhg vet jeg at dette er en høyst reell problemstilling. Dersom dette ikke var noe å henge seg opp i ville jeg ikke ha reagert.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #7 Skrevet 17. oktober 2014 Ærlig talt! En matrett og noen småpenger! Så sammenligner du fattige i Norge og i Nepal? Nei, slutt å Sture og få deg perspektiv! Anonymous poster hash: cab81...ff9
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #8 Skrevet 17. oktober 2014 Det er ein SoS barneby her i Bergen. Forøvrig markerer dei fleste barnehagar FN-dagen og mange deltek i Forut-aksjonen i den samanheng, i år går innsamlinga derfrå til Nepal, noko som nok betyr at det er Forut-månad i barnehagen hos dykk. Eg har aldri i mine år i banrehage fått negative reaksjoner. Eg syns og det er sinssjukt sært at du seriøst trur at lunsjretten dei ber dykk ta med skal etast av personalet og ikkje barna. Anonymous poster hash: f46f5...c31
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #9 Skrevet 17. oktober 2014 Enig i mye av det du skriver, jeg må ta permisjon uten lønn for å gå. Arbeidsstedet mitt må skaffe vikar for meg, pga personalets sikkerhet. Det blir et himla styr. Vet det er frivillig å gå på, men jeg vil jo ikke at ungene mine skal være de eneste uten foreldre der. Anonymous poster hash: 88d14...a9c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #10 Skrevet 17. oktober 2014 Amen ... Er det noe du er fornøyd med i Bhg eller? Anonymous poster hash: f4c32...639
MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2014 Ærlig talt! En matrett og noen småpenger! Så sammenligner du fattige i Norge og i Nepal? Nei, slutt å Sture og få deg perspektiv! Anonymous poster hash: cab81...ff9 Vi leser stadig innlegg her inne hvor brukere forteller at de lever på et eksistensminimum. Mange HAR ikke disse "småpengene" og jeg synes det blir helt feil at barnehagen skal pålegge foresatte dette.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #12 Skrevet 17. oktober 2014 Hæ?! For et merkelig, og trist innlegg. Snakk om manglende solidaritetsfølelse. Der er massevis av formål å støtte i ulike sammenhenger i bhg/skole og man vil alltid kunne sammenligne de mot fattige i Norge. Synes det er sørgelig med dere som reagerer på FN-dagen i bhg, personlig synes jeg det har vært utrolig flott fokus å lære barn i tidlig alder. Som andre påpeker - det ER frivillig!! Ikke spre dårlig propaganda her, dette var på grensen til patetisk. Helt ok at du lar deg provosere men hold det for deg selv. Hilsen en med flere bhg-barn og mange (vellykkede) FN-dager bak seg. Anonymous poster hash: 8b429...c38
MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #13 Skrevet 17. oktober 2014 Amen ... Er det noe du er fornøyd med i Bhg eller? Anonymous poster hash: f4c32...639 Ped.lederen på den andre småbarnsavdelingen virket ganske dyktig.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #14 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er enig med deg jeg! Vi valgte å boikotte også. Mest fordi jeg selv vil velge hva jeg vil støtte, og ikke bli tvunget gjennom en barnehage. Anonymous poster hash: ec038...f5d
MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #15 Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Hvordan får du det til å bli "usolidarisk" at vi vurderer å donere penger privat (ikke via barnehagen) og at jeg synes synd på norske barn som lever under fattigdomsgrensen? Poenget mitt er at jeg synes barnehagen gjør dette feil. Endret 17. oktober 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #16 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er enig med deg jeg! Vi valgte å boikotte også. Mest fordi jeg selv vil velge hva jeg vil støtte, og ikke bli tvunget gjennom en barnehage. Anonymous poster hash: ec038...f5d Håper du har ein eitåring, for uansett kva du syns om opplegget (noko du kan invirke på gjennom foreldremøter) så kan dt bli veldig trist for barnet ditt å ikkje få delta når dei har jobba fram mot det heile månaden. Anonymous poster hash: f46f5...c31
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #17 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er enig, jeg og minst en til bare her inne på dib har knapt nok til salt i grøten. Nei, nå tuller jeg, vi har faktisk ikke råd til å bruke en liter melk bare på grøt. Så ille er det. Vi har et matbudsjett på 2000kr i mnd, det skal dekke shampoo og håndsåpe og en zalo også. Jeg har slett ikke råd til å ta fra sparekontoen (som får et miniinnskudd hver mnd så vi vet med sikkerhet at vi kan feire jul og bursdag for barna hvert år osv) Synes mamma til nurket er veldig fornuftig her. Anonymous poster hash: 0e383...670
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #18 Skrevet 17. oktober 2014 Greit, barnehagen deres kunne nok informert litt bedre om hva pengene går til. Regner med det er et Forut arrangement for det er veldig mange barnehager som er med på dette og i år går pengene til Nepal, her kan du lese mer: http://www.forut.no/kampanjer/barn/ Du kan ganske enkelt si til de i barnehagen at som ny mamma vet du ikke hva dette er og hadde satt pris på litt mer info i innbydelsen, det tar de nok til seg. Når det kommer til lunsjen i barnehagen hvor alle skal bidra med en rett, det trenger virkelig ikke koste så mye mer enn lunsjen barnet måtte hatt i matpakken om det ikke var FN-dag, de fleste foreldre med dårlig råd klarer å få til det. Å bake et foccaciabrød e.l. koster ikke stort. Om du ikke er villig til å betale noen kroner for tegningene til barna for å gi til et godt formål som barna har lært om i barnehagen så henter du tidlig og lar være. Barna synes dette er veldig gøy, og den gleden bør de få. Særlig når de på toppen av det hele lærer en del av det. Anonymous poster hash: 9658a...887
MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er enig, jeg og minst en til bare her inne på dib har knapt nok til salt i grøten. Nei, nå tuller jeg, vi har faktisk ikke råd til å bruke en liter melk bare på grøt. Så ille er det. Vi har et matbudsjett på 2000kr i mnd, det skal dekke shampoo og håndsåpe og en zalo også. Jeg har slett ikke råd til å ta fra sparekontoen (som får et miniinnskudd hver mnd så vi vet med sikkerhet at vi kan feire jul og bursdag for barna hvert år osv) Synes mamma til nurket er veldig fornuftig her. Anonymous poster hash: 0e383...670 Takk
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #20 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er enig, jeg og minst en til bare her inne på dib har knapt nok til salt i grøten. Nei, nå tuller jeg, vi har faktisk ikke råd til å bruke en liter melk bare på grøt. Så ille er det. Vi har et matbudsjett på 2000kr i mnd, det skal dekke shampoo og håndsåpe og en zalo også. Jeg har slett ikke råd til å ta fra sparekontoen (som får et miniinnskudd hver mnd så vi vet med sikkerhet at vi kan feire jul og bursdag for barna hvert år osv) Synes mamma til nurket er veldig fornuftig her. Anonymous poster hash: 0e383...670 I barnehagane eg ha jobba har ein ikkje laga noko nummer av kva ein kjøper. Frivillige foreldre har baka kaker og vi har latt barna ete gratis medan foreldre har betalt ein symbolsk sum på f.esk fem kroner. Barna har underholdt med sangar etc. Det er mogleg å delta utan å bruke mykje pengar. Anonymous poster hash: f46f5...c31
MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #21 Skrevet 17. oktober 2014 Greit, barnehagen deres kunne nok informert litt bedre om hva pengene går til. Regner med det er et Forut arrangement for det er veldig mange barnehager som er med på dette og i år går pengene til Nepal, her kan du lese mer: http://www.forut.no/kampanjer/barn/ Du kan ganske enkelt si til de i barnehagen at som ny mamma vet du ikke hva dette er og hadde satt pris på litt mer info i innbydelsen, det tar de nok til seg. Når det kommer til lunsjen i barnehagen hvor alle skal bidra med en rett, det trenger virkelig ikke koste så mye mer enn lunsjen barnet måtte hatt i matpakken om det ikke var FN-dag, de fleste foreldre med dårlig råd klarer å få til det. Å bake et foccaciabrød e.l. koster ikke stort. Om du ikke er villig til å betale noen kroner for tegningene til barna for å gi til et godt formål som barna har lært om i barnehagen så henter du tidlig og lar være. Barna synes dette er veldig gøy, og den gleden bør de få. Særlig når de på toppen av det hele lærer en del av det. Anonymous poster hash: 9658a...887 For meg er det uproblematisk å lage noe godt å sende med, ei heller å betale for det min sønn har laget. Dessverre er det ikke alle som er i min situasjon.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #22 Skrevet 17. oktober 2014 Greit, barnehagen deres kunne nok informert litt bedre om hva pengene går til. Regner med det er et Forut arrangement for det er veldig mange barnehager som er med på dette og i år går pengene til Nepal, her kan du lese mer: http://www.forut.no/kampanjer/barn/ Du kan ganske enkelt si til de i barnehagen at som ny mamma vet du ikke hva dette er og hadde satt pris på litt mer info i innbydelsen, det tar de nok til seg. Når det kommer til lunsjen i barnehagen hvor alle skal bidra med en rett, det trenger virkelig ikke koste så mye mer enn lunsjen barnet måtte hatt i matpakken om det ikke var FN-dag, de fleste foreldre med dårlig råd klarer å få til det. Å bake et foccaciabrød e.l. koster ikke stort. Om du ikke er villig til å betale noen kroner for tegningene til barna for å gi til et godt formål som barna har lært om i barnehagen så henter du tidlig og lar være. Barna synes dette er veldig gøy, og den gleden bør de få. Særlig når de på toppen av det hele lærer en del av det. Anonymous poster hash: 9658a...887 Maten er jo i følge HI til ei vaksne. Ho liker dei nemleg ikkje, derfor reknar ho med at dei prøver å tyne foreldra for ein gratis luksuslunsj. Vi har pleid å informere i månadsplanen og det veit vi jo ikkje om dei har gjort her. Anonymous poster hash: f46f5...c31
Gjest Dumi Skrevet 17. oktober 2014 #23 Skrevet 17. oktober 2014 Vel, så boikott da! Det er da ingen som nekter deg det. Volsomt så oppstyr da.
MammantilNurket Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #24 Skrevet 17. oktober 2014 Greit, barnehagen deres kunne nok informert litt bedre om hva pengene går til. Regner med det er et Forut arrangement for det er veldig mange barnehager som er med på dette og i år går pengene til Nepal, her kan du lese mer: http://www.forut.no/kampanjer/barn/ Du kan ganske enkelt si til de i barnehagen at som ny mamma vet du ikke hva dette er og hadde satt pris på litt mer info i innbydelsen, det tar de nok til seg. Når det kommer til lunsjen i barnehagen hvor alle skal bidra med en rett, det trenger virkelig ikke koste så mye mer enn lunsjen barnet måtte hatt i matpakken om det ikke var FN-dag, de fleste foreldre med dårlig råd klarer å få til det. Å bake et foccaciabrød e.l. koster ikke stort. Om du ikke er villig til å betale noen kroner for tegningene til barna for å gi til et godt formål som barna har lært om i barnehagen så henter du tidlig og lar være. Barna synes dette er veldig gøy, og den gleden bør de få. Særlig når de på toppen av det hele lærer en del av det. Anonymous poster hash: 9658a...887 Maten er jo i følge HI til ei vaksne. Ho liker dei nemleg ikkje, derfor reknar ho med at dei prøver å tyne foreldra for ein gratis luksuslunsj. Vi har pleid å informere i månadsplanen og det veit vi jo ikkje om dei har gjort her. Anonymous poster hash: f46f5...c31 De har fremdeles ikke gitt oss månedsplan for oktober, men jeg har trua på at de kanskje klarer det i november ..,
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #25 Skrevet 17. oktober 2014 Greit, barnehagen deres kunne nok informert litt bedre om hva pengene går til. Regner med det er et Forut arrangement for det er veldig mange barnehager som er med på dette og i år går pengene til Nepal, her kan du lese mer: http://www.forut.no/kampanjer/barn/ Du kan ganske enkelt si til de i barnehagen at som ny mamma vet du ikke hva dette er og hadde satt pris på litt mer info i innbydelsen, det tar de nok til seg. Når det kommer til lunsjen i barnehagen hvor alle skal bidra med en rett, det trenger virkelig ikke koste så mye mer enn lunsjen barnet måtte hatt i matpakken om det ikke var FN-dag, de fleste foreldre med dårlig råd klarer å få til det. Å bake et foccaciabrød e.l. koster ikke stort. Om du ikke er villig til å betale noen kroner for tegningene til barna for å gi til et godt formål som barna har lært om i barnehagen så henter du tidlig og lar være. Barna synes dette er veldig gøy, og den gleden bør de få. Særlig når de på toppen av det hele lærer en del av det. Anonymous poster hash: 9658a...887 Maten er jo i følge HI til ei vaksne. Ho liker dei nemleg ikkje, derfor reknar ho med at dei prøver å tyne foreldra for ein gratis luksuslunsj. Vi har pleid å informere i månadsplanen og det veit vi jo ikkje om dei har gjort her. Anonymous poster hash: f46f5...c31 De har fremdeles ikke gitt oss månedsplan for oktober, men jeg har trua på at de kanskje klarer det i november .., Det er sjølvsagt ikkje greit, spesiellt når dei har aksjon. Hos oss godkjenner SU årsplanen kvart år, der står det og om Forut. Anonymous poster hash: f46f5...c31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå