Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #26 Skrevet 16. oktober 2014 I bur. Ut å tisser/ mat når vi står opp. Også er hun i buret når vi er på jobb.Anonymous poster hash: b68aa...bc3 Syns faktisk dette er dyremisshandling! Hunden tilbringer jo neste halve livet sitt i bur. Tragisk! Det må gå ann å enten ha hunden på et rom (dersom man MÅ stenge den inne) med tilgang på mat, vann, vindu ol. Anonymous poster hash: c43e0...60d Jepp, enig med deg. Særlig hvis den i tillegg er der om natta og!Anonymous poster hash: c6263...c90 [/quote Hund i bur i flere timer er dyremishandling. Virkelig!! Ferdig snakka!! Mener du virkelig det! Er snakk om max 4 timer. Hunden er en valp enda. Skal vi la henne gå rundt å gnage på alt? Vi har selvfølgelig prøvd å ha ho i et lokket rom osv. Men hun finner det mest utenkelige å tygge på! Med en gang vi tilvendte hun buret så gikk det greit. Hun går til og med ditt for å slappe av nå. Vi kan jo ikke la være å dra på jobb eller! Og når hun har fått den opplæringen hun skal ha. Og vi føler oss trygge på at hun kan faktisk være alene i andre rom uten å ødelegge ting så skal hun få lov til å gå mere fritt. Vi vet at hun har det bra i buret pga naboen har følgt med i begynnelsen!!! Og det er tro det eller ei vanlig å ha hundene i bur når folk er på jobb. Jeg flyr i et godt hunde miljø og det er mange som gjør dette. Er dessverre ikke alle som har muligheten til å være hjemme eller å ha med hunden på jobb Anonymous poster hash: b68aa...bc3 Vi er nok mange som mener det ja. Anonymous poster hash: c6263...c90 Før dere snakker så bastant, har dere satt dere inn i temaet hund, instinkter og atferd? Eller tenker dere bare bur= innelåst=fanget=fælt? Mange hunder foretrekker å ligge i bur. De trives bedre med å ligge på et sted som er deres, hvor de vet at de har full kontroll og kan slappe helt av. Mange hunder blir stresset av å ha store rom å passe på, som kan utløse negativ atferd, som gnaging på ting og herjing, hopping, tissing og bæsjing inne, hyling og mye stress. Hunder er fra naturens side (urhunden, ulven) vant med å sove i trange huler, under busker og trær og lignende, og den følelsen gjenspeiles ofte i et bur, gjerne tildekket med et teppe over toppen og baksiden. Det er trygghet og kontroll, og ingen som kan snike seg innpå, fordi den har full utsikt framover. Ta eksempel i min egen hund: Hunden min lå alltid i bur når jeg ikke var hjemme. Satte inn en vannskål, og lukket døren. Han trivdes godt. Han gikk dit selv når han ville være i fred, og sov der på natta. På besøk hos mine foreldre, uten bur, tisset han ned hele kjøkkenet om natta og gnagde på kjøkkenstolene, hadde hoppet opp på kjøkkenbordet og dyttet ned det som sto der og laget klomerker i overflaten. Da vi kom ned om morgenen satt han og peste og siklet og var kjempestressa. Så nei, det er ikke dyremishandling, med mindre man tvinger hunden inn dit når den ikke trives der, nekter den mat og drikke, og lar den sitte der hele dager og hyle. Selvsagt finnes det hunder som ikke trives i bur, men da er de ofte rolige når de får ha mer plass, eller de får være med på jobb, i bilen etc og være sosiale, hvis det er det den trenger. Der må man se an hunden, de er individer de også, med forskjellige ønsker og behov. Men det virker da veldig som at hunden det skrives om her ikke har noe imot å ligge i bur de timene den er alene? Ser ikke at det er nødvendig å rope opp om dyremishandling når det er noe som hunden synes er naturlig og trives med. Anonymous poster hash: b1f1c...85b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #27 Skrevet 16. oktober 2014 Mine hunder (har to) er i bur når vi er borte og for det meste om natta. Virker som at de av dere som mener det er dyremishandling er så dumme at dere tror hunder skal behandles som mennesker! Det er dog forskjell fra hund til hund, men mine er mer avslappet i buret enn da de får gå fritt. De sover for det meste da dem er i buret når vi er borte. Når dem går fritt så stresser dem seg opp og får ikke fred på seg. Jeg begynte faktisk ikke med å bruke bur inne før dem var 5 år gamle og da hadde jeg det stående framme med døren åpen. De gikk dit frivillig både da jeg vat borte og om natten. Et stort hus kan rett og slett bli for mye å passe på for en firbeint koseklump. ;-) hunder kan heller ikke måle tid. De aner ikke om det har gått 5 minutter eller 8 timer. Anonymous poster hash: 43a83...68e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #28 Skrevet 16. oktober 2014 Min hund er alene hjemme de fleste dager, og så kommer barna mine rett hjem etter solen og lufter henne. Da er hun alene 6-7 timer på det meste. Ellers er hun med meg på jobben. Jeg har eget kontor, så da ligger hun bare her. I da er hun med - akurat nå ligger hun og snorker i kontorsofaen :-) Og så kommer hun noen ganger bort og vil sitte på fanget, he he. Anonymous poster hash: 76106...f17
Hjertefru Skrevet 16. oktober 2014 #29 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg jobber ikke. Men vi bor på gård og hunden styrer seg mye selv. Svigers er nærmeste nabo, så på dagtid og når vi er borte er det mye der borte og feiter seg opp på pannekaker og pølser eller sover fremfor peisen i den 30 grader varme stua deres. Den følger også etter svigerfar når han er ute og jobber på gården, og er rask med å komme "hjem" så snart de eldste er hjemme fra skolen.Herlig. Høres ut som et skikkelig godt hundeliv. Dette året er det som regel voksne hjemme hele tiden, siden jeg og mannen skifter på å gå på jobb. Er ellers hjemme med ett-åringen. Hvis hunden må være hjemme alene, har hun et åpent bur på badet å være i . Maten hennes er også der. Er helt uproblematisk virker det som for henne å være der.
klishe89 Skrevet 16. oktober 2014 #30 Skrevet 16. oktober 2014 Vi jobber som regel motsatt av hverandre så hunden vår er sjelden alene mer enn 2-3 timer en sjelden gang. Vi er stort sett hjemme med han en av oss. Når han er hjemme går han selvfølgelig løs og er slitt ut med tur/hjernetrim. Han ligger alltid i sengen eller sofaen og sover. Vi har filmet han for å se at det går bra. Hender han våkner for å drikke vann eller leke litt. Vi bruker kun bur i bilen.
Dama på bygda Skrevet 16. oktober 2014 #31 Skrevet 16. oktober 2014 For å prøve å være litt saklig. Jeg er ingen hundeekspert, men kan mye. Er oppvokst med hund og har nå hund selv. Våre hunder i oppveksten hadde aldri bur, aldri vært et tema. De var i begynnelsen på mine foreldre sitt soverom på natta så alene-hjemme trening kom gradvis. Min mor var i permisjon med meg og mine søsken når vi fikk hund (to ulike tidspunkt) og min far jobbet skift. Så tilvenning til å være aleine hjemme gikk gradvis. Mye mosjon, hjernetrim, oppmerksomhet og en godt stimulert hund som til slutt var rolig og hadde hele huset til disposisjon. det samme med hunden jeg og samboer har nå. Tid og tålmodighet så kunne hunden være hjeme og ha hele leiligheten (nå hus) til å boltre seg på. Av oppdrettere vi fikk hund fra når jeg voks opp og hunden vi har nå var det aldri snakk om bur. Mange har brukt det tiligere, men mitt inntrykk nå er at dette er pltselig blitt endel av valpepakka. Klart om valpen/hunden er i bur fra den er kommet i hus er den ofte urolig og ødelegger visst man plutselig slipper den fritt når man skal ut av huset. Men virker på meg som mange mener at det er nesten umulig å ha hund uten bur. Dette sikkert fordi mange ikke legger ned den tid og tålmodighet dette krever. Min bror fikk hund ifjor, vapl. De fikk da med stort bur fra oppdretter. De hadde buret med døra åpen på soverommet, men såg fort at hunden vandret litt og foretrakk gulvet der det var kaldere. Buret ble raskt pakket vekk. De ble på det sterkeste anbefalt å bruke buret. Jeg synesdet er merkelig at noen kan forsvare at det å putte hunden i bur er bra. Eksempel 8 timer på jobb, 7 timer (mer eller mindre) på natt og ellers når man skal ærend utenom desse tider. Mener dere virkelig at dette er bra? Visst hunden elsker buret, hvorfor er døren lukket? Har dere faktisk prøvd å ikke bruke bur i det hele tatt fra valpen kom i hus? Jeg forstår også at noen hunder er redde, engstelige og lignende da mange kanskje roer seg på et begrenset område. Bur trenger ikke alltid være feil, men er stor forskjell på bruk og misbruk. Det er for all del prakrisk for mange at hunden kan takle å være i bur om man skal reise, evt utstilling, må være "innlagt" hos dyrlege og lignende. Så jeg spør: Har dere prøvd (spes dere som fikk liten valp i hus som ikke er problemhund dere har overtatt) å ikke bruke bur i det hele tatt? Har dere gjort det grunnarbeidet som krevdes? Har dere bare brukt bur som en lettvindt løsning, eller har dere faktisk lest det dere burde og må før dere fikk hund? Jeg er som dere sikkert skjønner ingen tilhenger av uvettig burbruk, men alle har vel sine grunner, gode eller ei. Ble mange avsnitt det her gitt:p
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #32 Skrevet 16. oktober 2014 I bur. Ut å tisser/ mat når vi står opp. Også er hun i buret når vi er på jobb.Anonymous poster hash: b68aa...bc3 Syns faktisk dette er dyremisshandling! Hunden tilbringer jo neste halve livet sitt i bur. Tragisk! Det må gå ann å enten ha hunden på et rom (dersom man MÅ stenge den inne) med tilgang på mat, vann, vindu ol. Anonymous poster hash: c43e0...60d Jepp, enig med deg. Særlig hvis den i tillegg er der om natta og!Anonymous poster hash: c6263...c90 [/quote Hund i bur i flere timer er dyremishandling. Virkelig!! Ferdig snakka!! Mener du virkelig det! Er snakk om max 4 timer. Hunden er en valp enda. Skal vi la henne gå rundt å gnage på alt? Vi har selvfølgelig prøvd å ha ho i et lokket rom osv. Men hun finner det mest utenkelige å tygge på! Med en gang vi tilvendte hun buret så gikk det greit. Hun går til og med ditt for å slappe av nå. Vi kan jo ikke la være å dra på jobb eller! Og når hun har fått den opplæringen hun skal ha. Og vi føler oss trygge på at hun kan faktisk være alene i andre rom uten å ødelegge ting så skal hun få lov til å gå mere fritt. Vi vet at hun har det bra i buret pga naboen har følgt med i begynnelsen!!! Og det er tro det eller ei vanlig å ha hundene i bur når folk er på jobb. Jeg flyr i et godt hunde miljø og det er mange som gjør dette. Er dessverre ikke alle som har muligheten til å være hjemme eller å ha med hunden på jobb Anonymous poster hash: b68aa...bc3 Vi er nok mange som mener det ja. Anonymous poster hash: c6263...c90 Før dere snakker så bastant, har dere satt dere inn i temaet hund, instinkter og atferd? Eller tenker dere bare bur= innelåst=fanget=fælt? Mange hunder foretrekker å ligge i bur. De trives bedre med å ligge på et sted som er deres, hvor de vet at de har full kontroll og kan slappe helt av. Mange hunder blir stresset av å ha store rom å passe på, som kan utløse negativ atferd, som gnaging på ting og herjing, hopping, tissing og bæsjing inne, hyling og mye stress. Hunder er fra naturens side (urhunden, ulven) vant med å sove i trange huler, under busker og trær og lignende, og den følelsen gjenspeiles ofte i et bur, gjerne tildekket med et teppe over toppen og baksiden. Det er trygghet og kontroll, og ingen som kan snike seg innpå, fordi den har full utsikt framover. Ta eksempel i min egen hund: Hunden min lå alltid i bur når jeg ikke var hjemme. Satte inn en vannskål, og lukket døren. Han trivdes godt. Han gikk dit selv når han ville være i fred, og sov der på natta. På besøk hos mine foreldre, uten bur, tisset han ned hele kjøkkenet om natta og gnagde på kjøkkenstolene, hadde hoppet opp på kjøkkenbordet og dyttet ned det som sto der og laget klomerker i overflaten. Da vi kom ned om morgenen satt han og peste og siklet og var kjempestressa. Så nei, det er ikke dyremishandling, med mindre man tvinger hunden inn dit når den ikke trives der, nekter den mat og drikke, og lar den sitte der hele dager og hyle. Selvsagt finnes det hunder som ikke trives i bur, men da er de ofte rolige når de får ha mer plass, eller de får være med på jobb, i bilen etc og være sosiale, hvis det er det den trenger. Der må man se an hunden, de er individer de også, med forskjellige ønsker og behov. Men det virker da veldig som at hunden det skrives om her ikke har noe imot å ligge i bur de timene den er alene? Ser ikke at det er nødvendig å rope opp om dyremishandling når det er noe som hunden synes er naturlig og trives med. Anonymous poster hash: b1f1c...85b Alt du sier er myter vi mennesker lager for å få bedre samvittighet. Satt meg inn i tema, hva tror du? Har mye kunnskap om hund og ingen jeg kjenner som virkelig kan hund mener at bur er bra, bortsett fra i bilen. Og dette med at de liker bur og annet tull. La den nå ha tilgang til bur og med døra åpen hvis det er så viktig for deg med dette buret. Anonymous poster hash: c6263...c90
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #33 Skrevet 16. oktober 2014 Mine hunder (har to) er i bur når vi er borte og for det meste om natta. Virker som at de av dere som mener det er dyremishandling er så dumme at dere tror hunder skal behandles som mennesker! Det er dog forskjell fra hund til hund, men mine er mer avslappet i buret enn da de får gå fritt. De sover for det meste da dem er i buret når vi er borte. Når dem går fritt så stresser dem seg opp og får ikke fred på seg. Jeg begynte faktisk ikke med å bruke bur inne før dem var 5 år gamle og da hadde jeg det stående framme med døren åpen. De gikk dit frivillig både da jeg vat borte og om natten. Et stort hus kan rett og slett bli for mye å passe på for en firbeint koseklump. ;-) hunder kan heller ikke måle tid. De aner ikke om det har gått 5 minutter eller 8 timer. Anonymous poster hash: 43a83...68e Ja, vi er kjempe dumme og du virker supersmart med dette innlegget. Ler så jeg griner :-) kjempe bra sammenligning det der og ja, problemet er nok at vi mener det kan sidestilles med mennesker i bur. Tror du er en meget avansert rase selv :-) hahahaha!!! Anonymous poster hash: c6263...c90
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #34 Skrevet 16. oktober 2014 Mine hunder (har to) er i bur når vi er borte og for det meste om natta. Virker som at de av dere som mener det er dyremishandling er så dumme at dere tror hunder skal behandles som mennesker! Det er dog forskjell fra hund til hund, men mine er mer avslappet i buret enn da de får gå fritt. De sover for det meste da dem er i buret når vi er borte. Når dem går fritt så stresser dem seg opp og får ikke fred på seg. Jeg begynte faktisk ikke med å bruke bur inne før dem var 5 år gamle og da hadde jeg det stående framme med døren åpen. De gikk dit frivillig både da jeg vat borte og om natten. Et stort hus kan rett og slett bli for mye å passe på for en firbeint koseklump. ;-) hunder kan heller ikke måle tid. De aner ikke om det har gått 5 minutter eller 8 timer. Anonymous poster hash: 43a83...68e Ja, vi er kjempe dumme og du virker supersmart med dette innlegget. Ler så jeg griner :-) kjempe bra sammenligning det der og ja, problemet er nok at vi mener det kan sidestilles med mennesker i bur. Tror du er en meget avansert rase selv :-) hahahaha!!! Anonymous poster hash: c6263...c90 "Da blir DEM" :-) Dagens! Anonymous poster hash: c6263...c90
Stjerne89 Skrevet 16. oktober 2014 #35 Skrevet 16. oktober 2014 Denne artikkelen/forskningen om hunder som er alene hjemme var veldig fin: http://forskning.no/zoologi/2011/11/hvor-lenge-kan-hunden-vaere-alene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå