Gå til innhold

I dag bruker vi altfor nye Paracet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg fikk følelsen av at legen mener at alle har Paracet i skapet, og går det mot en våkenatt så stappet de i barnet en i stedetfor å ta våkenatta. Alle kan jo ikke ha feberkramber i familien.

Anonymous poster hash: 75e58...90c

Da tror jeg legen tar ganske feil. Noen foreldre bruker sikkert paraset slik du beskriver, men jeg har ikke inntrykk av at det er noemalen. I dag kjøper foreldre inn i gjennomsnitt en pakke parasett til hvert barn i året. Ofte blir sikkert ikke hele pakken brukt. Er dette veldig mye?

Anonymous poster hash: c4799...421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får de HVIS de våkner ofte med ubehag og smerter pga feber. Ikke noe problem med å ta våkenatt her, men syns ikke vesla skal plages av å aldri få sove. Det er jo for at barnet skal slippe ubehag. Ikke vi.

Skrevet

Her gir vi paracet ved feber over 39 og ved de verste tannsmertene - gjerne den natta tannen bryter gjennom. Det er ikke for at vi ikke gidder å ta en våkenatt, de har vi jevnt over mange av uansett, men for at ungen skal få slippe ubehaget og få litt søvn. Legene vil heller at vi gir paracet enn dentinox på det verste.

Skrevet

Jeg gir ofte paracet før natten om barnet har over 39 i temp. Grunnen til det er at jeg ikke liker tanken på at barnet kanskje får feberkrampe eller at feberen stiger til nye høyder mens jeg sover. Ungene mine har alltid hatt en tendens til å sove godt, selv når de har feber, så det er ikke for å slippe våkenatt. 

Nå er det ikke ofte barna er så syke da. Har kanskje gitt åtteåringen en paracet det siste året. Seksåringen 0.  Ettåringen har fått 5 stk, men har akkurat vært gjennom en lengre sykdomsperiode på over en mnd. 

Selv tar jeg paracet om jeg skulle ha veldig vondt en plass.Heldigvis er det ikke så ofte jeg har vondter, så det blir ikke mye det heller. 

Skrevet

Vi gir ikke barna våre automatisk paracet ved feber. Men ser vi at de har ubehag så gir vi. Vi gir også om de har høy feber ved legetid. Som andre over påpeker gjøres det ikke for at vi skal slippe våkenetter, men for at barna skal få sove.

Skrevet

Vi gir ikke paracet unødig, nei. Men vi kimser heller ikke av å gi det når det er behov for det.

Terskelen er lavere for å gi paracet på kvelden ved ubehag og høy feber, sånn at barnet skal få sove. Kanskje unødvendig, mener noen. Men så kan man jo veie for og imot; en urolig natt uten paracet, eller en god natts søvn med paracet. Hva er best for helsa? 

Skrevet

Spørsmålet og diskusjonen går vel på hva som er nødvendig. Er det nødvendig å gi når barnet ut 39 i feber? Kan man la det være frem til 40? Bør man istedet vurdere allmenntilstand? Osv.

Man kan jo si at det samme gjelder antibiotika.

Paracet og antibiotika er ikke helt sammenlignbart. Paracetvurdeterden enkelte forelder å gi, uavhengig av om barnet plages av bakterie- eller virusinfeksjon, eller tannfrembrudd. Antibiotika vurderes av lege, og bruken er mer restriktiv enn den var tidligere pga faren for utvikling av resistens. Raus bruk av antibiotika vil gi større og alvorligere konsekvenser på verdensbasis enn at den enkelte forelder gir en paracet "for mye" innimellom.

Anonymous poster hash: e7ee7...dd0

Skrevet

Spørsmålet og diskusjonen går vel på hva som er nødvendig. Er det nødvendig å gi når barnet ut 39 i feber? Kan man la det være frem til 40? Bør man istedet vurdere allmenntilstand? Osv.

Man kan jo si at det samme gjelder antibiotika.

Paracet og antibiotika er ikke helt sammenlignbart. Paracetvurdeterden enkelte forelder å gi, uavhengig av om barnet plages av bakterie- eller virusinfeksjon, eller tannfrembrudd. Antibiotika vurderes av lege, og bruken er mer restriktiv enn den var tidligere pga faren for utvikling av resistens. Raus bruk av antibiotika vil gi større og alvorligere konsekvenser på verdensbasis enn at den enkelte forelder gir en paracet "for mye" innimellom.

Anonymous poster hash: e7ee7...dd0

Mente ikke å sammenlikne, jeg sier bare at det kritiseres for mye medisinbruk i Norge; paracet, antibiotika, Ritalin, antidepressiva, sovemedisin osv.

Skrevet

Nei, jeg fikk følelsen av at legen mener at alle har Paracet i skapet, og går det mot en våkenatt så stappet de i barnet en i stedetfor å ta våkenatta. Alle kan jo ikke ha feberkramber i familien.

Anonymous poster hash: 75e58...90c

Du vet at leger er personer som du og jeg?

Slike synsinger fra en lege betyr ikke mere enn mine synsinger.

Det er personen bak legetittelen sine meninger.

Her mangler dokumentasjon!

Vi bruker svært lite paracet. Gutten vår er syk 2-3 dager annenhvert år. Da kan han få paracet eller ibux hvis han er utilpass.

Vi voksne bruker mindre enn en paracet eske pr år, så intet overforbruk her heller.

Men vet mange bruker mye paracet også, og det er helt klart enkelte som gir ungene for mye paracet. Eller tar for mye selv. Slik synsing og forklaring kan jeg holde på med lenge. Men det er mine personlige synsinger, og ikke sykepleieren i meg som snakker.

Anonymous poster hash: 60e30...299

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...