Gå til innhold

I dag bruker vi altfor nye Paracet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en lege i dag som mente at folk dytter Paracet i unger for å slippe en våkenatt. En sjelden gang var det nyttig med Paracet for å få ned feberen, men i de fleste tilfeller burde vi latt feberen gå sin gang. Barna har godt av det. Jeg tror han har litt rett. Vi vokste jo opp uten,. Og når feberen blir ekstremt høy, vil vel de fleste kontakte lege (feberkramber).

Anonymous poster hash: 75e58...90c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig.

Anonymous poster hash: 46081...08b

Skrevet

Jo du kan nå si.

Vi bruker smerte/febernedsettende når feberen er over 39 eller når man har smerter. Så nei, vi bruker ikke for mye smerte/febernedsettende.

Tror det er store individuelle forskjeller her.

Skrevet

Jeg får ikke panikk av 39 i feber.

Skrevet

Vi gir barnet paracet ved temp på over 39 grader, da barnet vårt har lett for å få feberkramper hvis den blir høyere enn dette

Anonymous poster hash: e35ff...d2b
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det, for her bruker vi ikke paracet om det ikke er nødvendig.

Siden det er feberkramper i familien (det er jo arvelig og ligger til visse familier) legger vi aldri barna om kvelden med feber over 39, men på dagtid gir vi sjelden paracet om feberen og annet ubehag ikke er veldig plagsom for barnet. Jeg mener også at feberen er der av en grunn, den hjelper immunforsvaret å bekjempe infeksjonen og må få gå sin gang. Men jeg legger meg ikke om kvelden uten å gi barnet paracet om feberen er over 39, det gjør jeg ikke.

Anonymous poster hash: 66951...6ff
Skrevet

Jeg vokste ikke opp uten paracet, og jeg kjenner meg ikke igjen i "problemstillingen".

Skrevet

Nei, klart ingen kjenner seg igjen. Det er vel det som er problemet.

Skrevet

Hvor mye er mye da? Vi har brukt ca 1 pakke barneparacet (dvs 10 stk) til sammen, og vi har en 3-åring. Er det mye?

Anonymous poster hash: 16e97...8ab
Skrevet

Nei, jeg fikk følelsen av at legen mener at alle har Paracet i skapet, og går det mot en våkenatt så stappet de i barnet en i stedetfor å ta våkenatta. Alle kan jo ikke ha feberkramber i familien.

Skrevet

Jeg ønsker å være restriktiv med å bruke paracet, men legen sa vi bare skulle kjøre på når ungen hadde ørebetennelser. Han hadde ikke feber, men ble tydeligvis plaget på kvelden for da forsvant den blide ungen.... Skifta personlighet, omtrent

Skrevet

Nei, jeg fikk følelsen av at legen mener at alle har Paracet i skapet, og går det mot en våkenatt så stappet de i barnet en i stedetfor å ta våkenatta. Alle kan jo ikke ha feberkramber i familien.

Selvfølgelig har vi paracet i skapet, det er jo ikke alltid så enkelt å få tak i hvis man plutselig trenger det midt på natta. :P

Skrevet

Spørsmålet og diskusjonen går vel på hva som er nødvendig. Er det nødvendig å gi når barnet ut 39 i feber? Kan man la det være frem til 40? Bør man istedet vurdere allmenntilstand? Osv.

Man kan jo si at det samme gjelder antibiotika.

Skrevet

,

Skrevet

Spørsmålet og diskusjonen går vel på hva som er nødvendig. Er det nødvendig å gi når barnet ut 39 i feber? Kan man la det være frem til 40? Bør man istedet vurdere allmenntilstand? Osv.

Man kan jo si at det samme gjelder antibiotika.

Det var jeg som hadde barn som lett får feberkrampe.

Problemet er jo at det skjer så fort og blir så voldsomt! Derfor legger ikke jeg barnet mitt med høy feber uten paracet. Det handler ikke om at jeg ikke orker en våkenatt :)

Anonymous poster hash: e35ff...d2b

Skrevet

Hvor mye er mye da? Vi har brukt ca 1 pakke barneparacet (dvs 10 stk) til sammen, og vi har en 3-åring. Er det mye?

Jeg har en 7 åring og har fortsatt ikke brukt 1 pakke, så for meg blir det mye... :P

Men vi har ganske friske barn og veldig høy terskel for å bruke paracet da ;)

Anonymous poster hash: 1d44a...c75

Skrevet

Har en datter på 8 og hun har fått totalt 2 paracet

Anonymous poster hash: c3d39...acd

Skrevet

En ting er når det er viktig å få ned feberen hvis den er veldig høy og det er fare for feberkramper.

Men bruker man paracet unødvendig så kan man trolig forlenge sykdomsperioden. Delvis fordi kroppen bruker feberen til å ta knekken på virus og bakterier siden disse ikke tåler høy temperatur.

Og delvis fordi immunforsvaret trenger å bruke ekstra med sink når man er syk - og paracet hekter seg på de reseptorene som sink normalt bruker for å tas opp i kroppen, dvs. paracet gjør at kroppen får tak i mindre nødvendig sink for å bekjempe sykdommen.

Anonymous poster hash: 8e754...ed1
Skrevet

Jeg tror min 3-åring har fått 2 paracet i sitt liv, så jeg er ikke nevneverdig bekymret. Selv har jeg tatt 1 hele dette svangerskapet, men når jeg ikke er gravid kan jeg nok lett putte i meg et par litt for ofte.

Anonymous poster hash: a70f6...fe6

Skrevet

Jeg er enig i at kanskje noen gir lett paracet uten grunn, spesielt mange voksne som tar for ofte. Men om jeg gir barnet mitt en paracet før han legger seg på kvelden så er det jo ikke for at jeg skal slippe å være oppe om natten! Det er jo fordi at barnet skal få en best mulig natt og slippe ubehag. Alt med måte!

Anonymous poster hash: 837e7...a3a

Skrevet

Vi har aldri brukt paracet ved feber, kun ved voksesmerter som ungen våkner hylende av på natta. Han er forøvrig snart seks år og har fått kanskje 5 paracet? 

Anonymous poster hash: 98e81...f09
Skrevet

Vi bruker ikke paracet. Gutten har aldri fått feberkramper og har sjeldent over 39 i feber, så der lar vi bare feberen gå sin gang under oppsyn, oasser på at han får i seg nok væske og ikke kler han for varmt.

Men vi har brukt en del ibuprofen ved smerter, Og med et ørebarn som nesten rakk å bli 5 år før han fikk satt in dren har det blitt en del over tid. Men det er nå slikt at jeg ikke tror at man skal la et barn vri seg i smerte bare for å unngå å bruke smertestillende. Har jeg vondt et sted, gjør jeg noe med det.

Anonymous poster hash: f22c9...f83

Skrevet

Om mine barn er plaget med feber så får de paracet.

De har begge en kroppstemp på 36,5. Så om de har 38,5 har de faktisk feber.

Dette var min lege enig i..

Skrevet

Hvorfor er det farlig å gi Paracet? Jeg tar selv Paracet for å lette ubehag. Ser ikke vitsen med å lide seg gjennom sykdom når en kan slippe. Har jeg gått glipp av noe?

Anonymous poster hash: 49981...109
Skrevet

Morsomt, jeg traff en gang en lege som sa at jeg ikke måtte være redd for å gi barnet mitt paracet

Det skal sies at jeg har et barn som har vært mye plaget med voksesmerter, derfor har jeg i perioder gitt mye smertestillende. 

Anonymous poster hash: 998d2...155

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...