Gå til innhold

I alle dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Markering av FN dagen skjer rundt om i landets barnehager denne måneden. Det er lagt opp til at vi foreldre skal lage og ta med en matrett til samlingen, og ta oss fri fra jobb for å møte opp der fra Kl 15. Nå har vi i tillegg fått beskjed om at det vil bli krevd inngangspenger på 50 kr som skal gå til et godt formål.

Er det bare jeg som reagerer på barnehagene krav?

Anonymous poster hash: 6be62...6c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg ikke stilt opp på. Har jo barnehageplass for at noen skal passe barna mens jeg er på jobb.

Anonymous poster hash: d4a93...fe6
Skrevet

Hadde jeg ikke stilt opp på. Har jo barnehageplass for at noen skal passe barna mens jeg er på jobb.

jeg har barnet i barnehage fordi det er et bra og stimulerende pedagogisk tilbud til barna, ikke utelukkende for at jeg skal kunne gå på jobb.. og å bli invitert på FN-dag og andre tilstelninger synes jeg er udelt positivt!Det gir meg en anledning til å se hva de holder på med i barnehagen.. og denne FN-dag markeringen dreier seg jo i tillegg om at barna lærer at andre kanskje ikke har like mye som oss, men at de finnes måter å hjelpe på..

urimelige krav fra barnehagen??

Anonymous poster hash: c02f5...2f3

Skrevet

Hadde jeg ikke stilt opp på. Har jo barnehageplass for at noen skal passe barna mens jeg er på jobb. Anonymous poster hash: d4a93...fe6

Det er sammensetningene av de tre ulike tingene (tidlig klokkeslett, foreldre lager mat, og må i tillegg betale for å delta for å spise maten foreldrene selv har laget!) jeg reagerer på... Det er jo innimellom liknende arrangementer som enten er litt mer gunstig på tidspunkt, der man får mat eller kake mot inngangspenger, loddtrekning der inntekter går til gode formål slik at dette er frivillig e.l. og det har jeg i grunnen ikke noe i mot. HI

Skrevet

jeg har barnet i barnehage fordi det er et bra og stimulerende pedagogisk tilbud til barna, ikke utelukkende for at jeg skal kunne gå på jobb.. og å bli invitert på FN-dag og andre tilstelninger synes jeg er udelt positivt!Det gir meg en anledning til å se hva de holder på med i barnehagen.. og denne FN-dag markeringen dreier seg jo i tillegg om at barna lærer at andre kanskje ikke har like mye som oss, men at de finnes måter å hjelpe på..

urimelige krav fra barnehagen??

Anonymous poster hash: c02f5...2f3

Jeg synes ikke dette er "urimelige krav", men det å legge opp til at foreldre skal ta seg fri fra jobben er problematisk, for slett ikke alle har mulighet til det. Inngangspengene hadde jeg ikke stusset over.

Anonymous poster hash: 95882...db0

Skrevet

De samler inn penger I vår barnehage også, men det går på matsalg, lodd og å kjøpe ting barna våre har laga. Mye greienre enn inngangspenger synes eg.

Det er vel ope FRA kl. 15, gjør vel ingenting om foreldrene kjem på forskjellige tider, eller?

De fleste henter jo litt før stengetid uansett, så da er det jo bare koselig å få lov å komme inn litt. :)

Skrevet

De samler inn penger I vår barnehage også, men det går på matsalg, lodd og å kjøpe ting barna våre har laga. Mye greienre enn inngangspenger synes eg.

Det er vel ope FRA kl. 15, gjør vel ingenting om foreldrene kjem på forskjellige tider, eller?

De fleste henter jo litt før stengetid uansett, så da er det jo bare koselig å få lov å komme inn litt. :)

Må levere maten Kl 15 slik jeg forstår det. Er jo ikke bare å komme inn litt... Inngangsbilletten er 1 matrett og penger. HI

Skrevet

Det å lage en matrett og å kreve inngangspenger til et godt formål syns jeg er helt uproblematisk. Verre med å kreve at man skal være der fra kl 15. Er jo slett ikke alle som har flexitid eller på annen måte kan styre arbeidsdagen sin sånn selv. Jeg har flexitid, men hadde likevel hatt problemer med å komme i barnehagen til kl 15 pga lang reisevei og trafikk. Da måtte jeg gått veldig tidlig fra jobb. Heldigvis har ikke vår barnehage hatt slike krav om oppmøte, kun at de som ønsker og kan, kan møte opp fra kl sånn-og-sånn frem til stenging. Det fungerte veldig greit.

Skrevet

Må levere maten Kl 15 slik jeg forstår det. Er jo ikke bare å komme inn litt... Inngangsbilletten er 1 matrett og penger. HI

Åja, mista poenget med mat som skulle leveres. Hos oss er det barnehagen som lager maten (trur eg)

Skrevet

I vår barnehage har vi aldri betalt for noe som helst (utover prisen på plassen og matpenger selvfølgelig). Noen av foreldrene baker til sommerfesten, dette er frivillig (de som kan skriver seg opp på en liste).

Ellers ordner barnehagen alt.

Har for øvrig aldri vært noe arrangement i forbindelse med FN-dagen som inkluderer oss foreldre.

I vår barnehage har vi juleverksted og påskefrokost som er på dagtid, som vi foreldre kan være med på. Sommerfesten er på ettermiddagen.

Anonymous poster hash: 46c76...55b

Skrevet

Hos oss er FN dag arrangementet fra 15-16.30. Det betyr ikke at alle skal komme kl 15, men at foreldre kommer når det passer i løpet av den tiden. Genialt. Hvis alle kommer samtidig blir det så mange folk. Vi må kjøpe kunsten ungene har laget

Anonymous poster hash: e3c22...0ea

Skrevet

Jeg synes stadig det er et pengemas fra bhg.

karneval, sjørøverfest, etteller annet man trenger noe utstyr til fest, Bhg kaffi- betal 10 kr for et stk kake, 10 kr saft, 10kr for kaffi, sommeravsluttning- husk penger til en liten gave til barna samme med juleavslutning, russefest- betal for skjorte og lue.. 

Som student har jeg ikke mye å rutte med og når 3 barn skal ha alt dette så tar det på. 

Det nyeste nå er å øke matpengene vi betaler inn for at barna skal få frukt.. ca 150 kr i mnd pr barn... I FRUKT! det er mer enn 3000kr i året i frukt for to barn. Og det er det som er mat/husholdningsbudsjette vårt for alle oss per mnd. Jeg klarer fint å få inn en frukt per dag på dette til oss alle i tillegg til middager, brødmat og alt annet.. 

Anonymous poster hash: 1ba51...a7a
Skrevet

Det går jo an å ta dette opp på foreldremøte eller med foreldrerepresentantene om det er mange foreldre som er misfornøyd med opplegget.

Her er FN markeringen foreldrekaffe som varer siste 1,5 timen av åpningstiden så man kan setter bare av 15-30 min i forbindelse med henting. Foreldrene baker da, men kaken kan selvfølgelig leveres på morgenen.

De selger da kakestykker for 10 kr stk og serverer kaffe, pengene går til barnehagens vennskapsbyen (husker ikke hvor denne ligger i farta, men er jo i den fattige delen av verden). Før FN-dagen lærer jo barna om dette at noen barn ikke har det like godt som oss, får se bilder av vennskapsbyen osv også samler de inn penger for å hjelpe barna som bor der. Er et opplegg gjennom SOS barnebyer og barnehagen holder to foreldrekaffer i året hvor de samler inn penger til denne.

Anonymous poster hash: 1e6a0...f74
Skrevet

Jeg jobber til fem hver dag, og er alene på jobb. Sier seg selv at jeg ikke har sjangs til å møte opp på noe slikt som dette. Ungen blir hentet halv fem og levert på jobb hos meg. Eneste måten vi får det til å gå rundt, så slike tilstelninger er vi aldri med på.

Anonymous poster hash: 22af8...715
Skrevet

Jeg jobber til fem hver dag, og er alene på jobb. Sier seg selv at jeg ikke har sjangs til å møte opp på noe slikt som dette. Ungen blir hentet halv fem og levert på jobb hos meg. Eneste måten vi får det til å gå rundt, så slike tilstelninger er vi aldri med på.

Her er det ikke så uvanlig at en bestemor, tante e.l. kommer i mors/fars sted om ingen av dem har mulighet til å stille...

Skrevet

Hva er galt med det? Det er frivillig og man må ikke møte opp 15.

Skrevet

Ikke bare er det frivillig å ha unger i barnehage. Det er frivillig å få barn også.

Å ikke ha tid til egne unger litt utenfor normaltid er sjokkerende.

Det er jo dette problemet mange peker på. Foreldre som skal ha barn men ikke har tid til de.

Anonymous poster hash: c5b28...b95

Skrevet

Det koster jo 50 kr å delta da, pluss en hjemmelaget matrett... Så regner med det gjelder for barna også hvis de skal være lengre enn til Kl 15 den dagen selv om åpningstiden er lengre. HI

Skrevet

Det koster jo 50 kr å delta da, pluss en hjemmelaget matrett... Så regner med det gjelder for barna også hvis de skal være lengre enn til Kl 15 den dagen selv om åpningstiden er lengre. HI

Barna betaler ikke nei. Man trenger heller ikke levere maten hvis man ikke kan stille.

Skrevet

Her er det ikke så uvanlig at en bestemor, tante e.l. kommer i mors/fars sted om ingen av dem har mulighet til å stille...

Vi har ikke slikt her dessverre. Det er bare meg og sønnen min, familien bor alt for langt unna til at de gidder å kjøre en time eller mer "bare" for noe som dette. 

Skrevet

Har alltid hatt FN-dag arrangement i barnehagen vi bruker.

Fra kl 14 og ut dagen. Det kan bli mange slike på tampen av året når man plusser på

Luciafrokost

Foreldrejulekaffe

Julebordkaffe

i arbeidstiden.

Hver gang samles det inn penger til fadderbarna har i barnehagen. Det er fint det altså.

Man kan kjøpe kunsten barna har laget og betale litt for kaffe og kaker.

Jeg har en jobb det ikke er lett å komme fra. 

Vi har fast ordning der besteforeldre er på Luciafrokosten

En av oss kommer på foreldrejulekaffen.

Julebordkaffen får vi ikke vært i noen av oss, og sånn er det.

Hvis det hadde blitt krevd at vi skulle troppe opp i arbeidstid med mat og drikke pluss betale for å komme inn ville jeg tatt en kjapp e-post til styrer, tror jeg.

Anonymous poster hash: 94215...b42
Skrevet

He he . Her har nok bhg gjort noe feil. De kan ikke kreve verken at foreldre stiller med mat,kake eller lignende og de kan heller ikke kreve penger.

Dere har betalt for bhg plassen og kan hente ungen når dere vil i åpningstiden.

Hadde vært noe helt annet om de som ville skrev seg på liste og tar med mat/kake og en bøsse der de som vil donerer det de vil.

Er det overivrige foreldrerepresentanter som har funnet på dette?

Anonymous poster hash: 15bdb...492
Skrevet

Vi har ikke slikt her dessverre. Det er bare meg og sønnen min, familien bor alt for langt unna til at de gidder å kjøre en time eller mer "bare" for noe som dette.

Da ville jeg hørt med foreldrene til en av kameratene til gutten din om han kunne vært med på arrangementet sammen med dem.

Anonymous poster hash: 5ab07...0f3

Skrevet

He he . Her har nok bhg gjort noe feil. De kan ikke kreve verken at foreldre stiller med mat,kake eller lignende og de kan heller ikke kreve penger.

Dere har betalt for bhg plassen og kan hente ungen når dere vil i åpningstiden.

Hadde vært noe helt annet om de som ville skrev seg på liste og tar med mat/kake og en bøsse der de som vil donerer det de vil.

Er det overivrige foreldrerepresentanter som har funnet på dette?

Anonymous poster hash: 15bdb...492

Tror nok heller det er HI som tolker dette feil. Det er helt vanlig med inngangspenger på slike ting, men det er selvfølgelig frivillig å komme og lage mat osv.

Anonymous poster hash: 0c635...d5f

Skrevet

I vår bhg lager vi(som jobber der) middag (lapskaus/suppe), kanelboller og selger dette til inntekt for forut. Vi har også en basar der de.kan kjøpe noe hvis de vil. Alle pengene går til forut sitt arbeid for barn i andre land. De som ikke har det like bra som oss... vi starter kl.15. Og de som kan kommer.

Synes forresten ikke 50 kr er ille med tanke på hvor pengene går....

Anonymous poster hash: 638a0...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...