Gå til innhold

Noen som har vært hos BUP med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis han blir tatt inn på BUP, vil de først og fremst være opptatt av guttens utviklingshistorie. De vil typisk snakke en del med dere foreldre i første rekke og dere vil nok bli bedt om å fylle ut en del skjemaer. Slik du beskriver ham, kan det hende at BUP ikke vil ta ham inn.

Det hender selvfølgelig at foreldre vurderer barnet sitt feil og at fungeringen hjemme og på skolen er grunnleggende forskjellig. Allikevel tenker jeg at skolen bør høre på foreldrene og etablere en samarbeidsrelasjon heller enn å tvinge foreldre til å oppsøke hjelp de ikke synes de trenger. Når læreren dessuten er ny av året, virker det en smule overivrig å være skråsikker på hva gutten trenger...

Jeg tror jeg ville bedt om en ny samtale med lærer, gjerne sammen med en fra skoleledelsen og sagt at dere ikke kjenner igjen gutten deres i skolens beskrivelse og be om at de bruker tid på å trygge ham. Hvis de er like bekymret f.eks etter jul, kan dere evt samtykke til henvisning da. Det er jo noen som blir rigide, utrygge og vanskelige i en skolesituasjon og hvor en utredning og veiledning vil kunne føre til at skolen forstår ham bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han blir tatt inn på BUP, vil de først og fremst være opptatt av guttens utviklingshistorie. De vil typisk snakke en del med dere foreldre i første rekke og dere vil nok bli bedt om å fylle ut en del skjemaer. Slik du beskriver ham, kan det hende at BUP ikke vil ta ham inn.

Det hender selvfølgelig at foreldre vurderer barnet sitt feil og at fungeringen hjemme og på skolen er grunnleggende forskjellig. Allikevel tenker jeg at skolen bør høre på foreldrene og etablere en samarbeidsrelasjon heller enn å tvinge foreldre til å oppsøke hjelp de ikke synes de trenger. Når læreren dessuten er ny av året, virker det en smule overivrig å være skråsikker på hva gutten trenger...

Jeg tror jeg ville bedt om en ny samtale med lærer, gjerne sammen med en fra skoleledelsen og sagt at dere ikke kjenner igjen gutten deres i skolens beskrivelse og be om at de bruker tid på å trygge ham. Hvis de er like bekymret f.eks etter jul, kan dere evt samtykke til henvisning da. Det er jo noen som blir rigide, utrygge og vanskelige i en skolesituasjon og hvor en utredning og veiledning vil kunne føre til at skolen forstår ham bedre.

Vi har hatt møte med lærer, trinnleder og en timelærer nå nylig, og de er ganske bestemte. Vi har sagt at det er greit med en sakkyndig rapport fra skolen, og vi går via fastlegen for henvisning til BUP. På den måten har vi litt mer kontroll over situasjonen :) Vi som foreldre har egentlig bare blitt enig om å være uenig med skolen, men være lydhøre for deres meninger. Han synes som sagt det var litt vanskelig å tilpasse seg den nye klassesituasjonen og flytting i fjor, men det gikk seg til. Tar de han inn så er det helt greit, kan hende det hjelper han å snakke med en objektiv tredjepart for å se ting i et nytt lys :)

Klassen hans er dessverre en klasse med mye uro innad i gruppen, og det er vanskelig å få ordentlig innpass. De er også veldig fysiske, så det er mye knuffing og småslossing noe gutten vår synes er vanskelig å tilpasse seg.

Anonymous poster hash: 26fdf...0cc

Skrevet

Ville tatt med barnet på bup.de er utrolig flinke og Vil bare barnet og deres beste.

Har selv hatt 1 barn i systemet dere i 3 år ang utredning av ADHD.og vi har fått kjempe god hjelp og ikke minst barnet vårt.

Flott å høre at dere er fornøyde, og har en god opplevelse :) Satser på at det går bra her også.

HI

Anonymous poster hash: 26fdf...0cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...