Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Vi har en gutt på 9 år som det viser seg at sliter voldsomt på skolen både i timene og sosialt. Han er frustrert, lei seg, kroppslig urolig, sint og mangler impulskontroll i følge skolen Dette er en beskrivelse vi ikke kjenner gutten vår igjen i overhodet, noe som gjør det ekstra vanskelig. Hjemme er han flink med lekser, har gode venner, er høflig og er stort sett snill og enkel å ha med å gjøre. Skolen trenger hjelp til å hjelpe han, og han skal derfor henvises til BUP for å se hva de kan tilby. Er det noen som har erfaring med hva som skjer der? Vi vil gjøre alt for å hjelpe barnet vårt, og jeg kjenner at jeg bare har lyst å holde rundt han og beskytte han for alltid. Han var ny på skolen i fjor, og ble litt mobbet en periode, og dette sitter nok fremdeles i kroppen hans. Han er en type som "aldri glemmer", og kan fremdeles nevne ting som har skjedd...han kommer på en måte ikke over ting, og lever litt for mye i fortiden. Noen gode tips og råd på veien hadde vært fantastisk Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Har han vært innom PPT? Det naturlige vil kanskje først være PPT og en sakkyndig rapport som skolen kan jobbe etter. Og så BUP dersom det ikke fungerer. Dere som foreldre kan kontakte PPT selv og be om en samtale. Når det er så store avvik i adferd mellom skole og hjemmet så tenker jeg at PPT først bør prøves og at det er stor sjangse for at det ikke bare er gutten, men skolemiljøet rundt gutten, som bør jobbes med. Anonymous poster hash: c4784...752
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 PPT var inne og observerte i fire omganger i våres, men fant ingenting spesielt da. Nå i høst har de byttet lærer og klasserom. Skolen klarer ikke å se at de gjør noe feil, så det er gutten det er noe "feil" med. Skolen skal skrive en sakkyndig rapport som vi skal ta med til fastlegen slik at henvisninger til BUP går via legen. Skolen mente dette ville gå fortere. I våres gikk alt greit, etter en turbulent start i fjor høst...men nå er visst ting verre enn noen gang. Vi har hatt møte med skolen og spurt hva de gjør i og med at han hadde det fint før sommeren, men nå har det så ille. Det vi får til svar er at de ikke gjør noe galt, og at de/han trenger hjelp til å få en god skoledag, derfor BUP. HI Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Tror jeg ville tatt en telefon til PPT likevel. Det kan være at det er skolen som trenger veiledning og at de har havnet i feil spor i forhold til gutten deres. Min erfaring fra jobb (jobber i barnevernet) er at PPT er flinke til å se enkeltbarn i en sammenheng. På den andre siden er skolen ofte lite veiledningsbar og raskt ute med å skyve ansvaret over på barna og foreldrene deres. BUP er flinke de. Ikke noe i veien med BUP, men slik du legger frem dette og det at PPT har observert gutten uten å finne 'avvik' sier noe om at dette kanskje ikke ligger på gutten. Som mamma ville jeg tatt en ny runde med PPT og gjerne be dem se på sakkyndigheten fra skolen. Hvordan stemmer den med de observasjonene de har gjort? Det er flott at gutten kan få hjelp, men mulig at skolen trenger det mer og da må man skille hva som er hva. Er det gutten i seg selv eller miljøet rundt gutten? Hva tenker skolen at BUP skal bidra med? Anonymous poster hash: c4784...752
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Skolen sier gutten har kommet inn i en negativ spiral han ikke klarer å komme seg ut av. Han ser i ettertid at handlingene han gjør/har gjort ikke er bra og blir veldig lei seg. De mener hovedproblemet er impulskontroll og at han sliter med en del ting. Vi forstår det som at han har vanskelig for å tilpasse seg skolehverdagen med mye press og stress, derfor ønsker de at han skal til BUP. Vi føler litt at siden skolen ikke fikk den responsen de ville fra PPT så prøver de seg et annet sted... Vi ønsker å hjelpe gutten vår til en god skolehverdag derfor går vi med på dette. Klassen har en veldig fysisk og krevende guttegruppe, og han prøver på sin keitete måte å tilpasse seg og være som dem, men lykkes dessverre ikke helt Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 Skolen sier gutten har kommet inn i en negativ spiral han ikke klarer å komme seg ut av. Han ser i ettertid at handlingene han gjør/har gjort ikke er bra og blir veldig lei seg. De mener hovedproblemet er impulskontroll og at han sliter med en del ting. Vi forstår det som at han har vanskelig for å tilpasse seg skolehverdagen med mye press og stress, derfor ønsker de at han skal til BUP. Vi føler litt at siden skolen ikke fikk den responsen de ville fra PPT så prøver de seg et annet sted... Vi ønsker å hjelpe gutten vår til en god skolehverdag derfor går vi med på dette. Klassen har en veldig fysisk og krevende guttegruppe, og han prøver på sin keitete måte å tilpasse seg og være som dem, men lykkes dessverre ikke helt Anonymous poster hash: 26fdf...0cc Dette er selvsagt HI. Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Det er relativt velkjent at skoler ønsker barn henvist Bup og ikke ppt. Bup utreder enkeltbarn i forhold til diagnoser. Ppt derimot skal kunne se på skolen som system og gi veiledning. Forutsatt at skolen ønsker det. Skoler kan enkelte ganger foretrekke at blikket ikke rettes mot de. Dersom barnet ditt ikke viser symptomer på atferdsvansker hjemme eller på fritidsarenaer, så bør det stilles spørsmål rundt klasseledelse og klassemiljø. Anonymous poster hash: 19fd9...a5e
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Min datter gikk et år til BUP. Men dette var grunnet en far, som gikk veldig inn og ut av livet hennes i flere år, lovet og skuffet hele tiden. Og hun slet med seperasjonsangst og små angst for en del andre ting og. Vi gikk i samtaler der 2-3 ganger i måneden. Måtte svare på mange spørreskjemaer. Tror det bare hjalp henne mye å få prate om alle problemene med faren. For etter 1 år, så er hun helt bra. De fant og ut, at ut i fra tester at hun med stor sannsynlighet har ADD, og vi pratet da om dette var et problem for henne, og om hun ønsket utredning. Hun var nesten 13 år på slutten da vi gikk der. Her valgte vi og ikke gå videre med utredning, da hun fungerer fint. BUP kan jo hjelpe gutten, med bare å få prate om ting. Men ville nok prøvd PPT igjen og. Vi fikk legen til å sende henvisning til BUP, og det tok ikke lang tid før vi fikk time. Anonymous poster hash: ac7f2...a23
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Ville forsøk med PPT igjen, høre om det er mulig å få Marte Meo veiledning i skolen kanskje? Da vil det avdekkes samspillet som skjer (og hva som evt ikke skjer) i og rundt klasserommet. Skolen kan fort få opp øynene for ting de bevisst eller ubevisst gjør om de får veiledning via denne metoden Anonymous poster hash: 70494...b52
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Tror jeg ville tatt en telefon til PPT likevel. Det kan være at det er skolen som trenger veiledning og at de har havnet i feil spor i forhold til gutten deres. Min erfaring fra jobb (jobber i barnevernet) er at PPT er flinke til å se enkeltbarn i en sammenheng. På den andre siden er skolen ofte lite veiledningsbar og raskt ute med å skyve ansvaret over på barna og foreldrene deres. BUP er flinke de. Ikke noe i veien med BUP, men slik du legger frem dette og det at PPT har observert gutten uten å finne 'avvik' sier noe om at dette kanskje ikke ligger på gutten. Som mamma ville jeg tatt en ny runde med PPT og gjerne be dem se på sakkyndigheten fra skolen. Hvordan stemmer den med de observasjonene de har gjort? Det er flott at gutten kan få hjelp, men mulig at skolen trenger det mer og da må man skille hva som er hva. Er det gutten i seg selv eller miljøet rundt gutten? Hva tenker skolen at BUP skal bidra med? Anonymous poster hash: c4784...752 Veldig enig, og jeg jobber i PPT. Hvis barnet strever så mye at de mener han bør henvises til bup, bør det være mulig å se noe av dette på observasjoner. Har vært i flere saker hvor skolene i første møte legger frem" soleklare saker" hvor barnet bør henvises bup. Vi observerer alltid og mer enn én gang har det vært rammene eller andre ting på skolen som er hovedproblemet. Hvis barnets atferd har endret seg så mye siden i vår bør absolutt PPT observere igjen. Husk at du selv kan kontakte PPT du må ikke gå gjennom skolen. Lykke til Anonymous poster hash: b3baa...e9f
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Det er relativt velkjent at skoler ønsker barn henvist Bup og ikke ppt. Bup utreder enkeltbarn i forhold til diagnoser. Ppt derimot skal kunne se på skolen som system og gi veiledning. Forutsatt at skolen ønsker det. Skoler kan enkelte ganger foretrekke at blikket ikke rettes mot de. Dersom barnet ditt ikke viser symptomer på atferdsvansker hjemme eller på fritidsarenaer, så bør det stilles spørsmål rundt klasseledelse og klassemiljø. Anonymous poster hash: 19fd9...a5e PPT har jo vært inne og observert han i klasserom og ute i friminutt uten å finne noe galt, bortsett fra at han kunne sitte litt urolig på stolen, men det gikk ikke utover arbeidet hans. Skolen sier selv at de ikke har kompetanse til å håndtere et barn som han (?). Vi har satt spørsmålstegn ved flere av tingene de gjør, men de er ikke mottagelige for selvkritikk på noen måte. Han har ikke atferdsvansker hjemme, eller på fritidsarenaer nei, derfor vi setter spørsmålstegn ved skolens håndtering av barnet. Grunnen til at vi sier ja til BUP, er at det kan jo hende det hjelper han å få snakket om ting....selv om vi snakker mye med han hjemme. Han sa selv i kveld at han egentlig ikke liker å snakke med noen om ting, jeg kjenner meg dessverre mye igjen. Jeg skal også "klare meg selv", selv om delt problem er halvt problem HI Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Kan selvsagt ta kontakt med PPT igjen, kan jo hende de ser ting litt annerledes nå Det virker som skolen er redde for at de skal få beskjed om at de ikke gjør ting riktig, noe jeg er overbevist om at de ikke gjør i denne situasjonen. Vi er begge oppegående mennesker, og jeg har selv jobbet en del år med barn med atferdsvansker så dette kom litt som julekvelden på kjerringa. Det viktigste for oss er å gi gutten mestringsfølelse og gode opplevelser, så vi vil gjøre alt for han Det lå litt i kortene fra skolen sin side at hvis vi ikke gjorde som de sa, så ville de melde oss til barnevernet fordi vi ikke vil hjelpe gutten. Det må de altså gjerne gjøre, tror de ville stilt seg selv i et veldig dårlig lys! HI Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 Ville forsøk med PPT igjen, høre om det er mulig å få Marte Meo veiledning i skolen kanskje? Da vil det avdekkes samspillet som skjer (og hva som evt ikke skjer) i og rundt klasserommet. Skolen kan fort få opp øynene for ting de bevisst eller ubevisst gjør om de får veiledning via denne metoden Anonymous poster hash: 70494...b52 Et godt forslag, men skolen trenger ikke veiledning, det er barnets skyld Er en lite fleksibel skole, her skal alle passe inn i den firkantede boksen, og gjør de ikke det så trenger de hjelp.... Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #14 Skrevet 14. oktober 2014 Min datter gikk et år til BUP. Men dette var grunnet en far, som gikk veldig inn og ut av livet hennes i flere år, lovet og skuffet hele tiden. Og hun slet med seperasjonsangst og små angst for en del andre ting og. Vi gikk i samtaler der 2-3 ganger i måneden. Måtte svare på mange spørreskjemaer. Tror det bare hjalp henne mye å få prate om alle problemene med faren. For etter 1 år, så er hun helt bra. De fant og ut, at ut i fra tester at hun med stor sannsynlighet har ADD, og vi pratet da om dette var et problem for henne, og om hun ønsket utredning. Hun var nesten 13 år på slutten da vi gikk der. Her valgte vi og ikke gå videre med utredning, da hun fungerer fint. BUP kan jo hjelpe gutten, med bare å få prate om ting. Men ville nok prøvd PPT igjen og. Vi fikk legen til å sende henvisning til BUP, og det tok ikke lang tid før vi fikk time. Anonymous poster hash: ac7f2...a23 Veldig greit å vite at det ikke tar lang tid Vi får se hva som skjer, kan jo hende han har god nytte av å prate om ting han også. HI Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #15 Skrevet 14. oktober 2014 Ville forsøk med PPT igjen, høre om det er mulig å få Marte Meo veiledning i skolen kanskje? Da vil det avdekkes samspillet som skjer (og hva som evt ikke skjer) i og rundt klasserommet. Skolen kan fort få opp øynene for ting de bevisst eller ubevisst gjør om de får veiledning via denne metoden Anonymous poster hash: 70494...b52 Et godt forslag, men skolen trenger ikke veiledning, det er barnets skyld Er en lite fleksibel skole, her skal alle passe inn i den firkantede boksen, og gjør de ikke det så trenger de hjelp.... Anonymous poster hash: 26fdf...0cc Om de får det pakket inn og presentert som et hjelpetiltak kan de jo ikke nekte å delta på det, og om det viser seg at de tar feil må de jo bare innrette seg etter det. Vi brukte Marte Meo i barnehagen, og det avdekket både samarbeidsinitiativ fra barnet (som ofte ikke ble oppfattet i "gjerningsøyeblikket") og forbedringspotensial i organisering/ledelse i barnehagen som ikke var helt soleklart før terapeuten gjennomgikk videoen med oss. For oss ble det en aha-opplevelse som viste mange flotte initiativ og positive innspill fra barnet som faktisk ble oversett Anonymous poster hash: 70494...b52
Optatium Skrevet 14. oktober 2014 #16 Skrevet 14. oktober 2014 Tror folk har misforstått forskjellen på PPT og BUP her. Ppt er i forhold til det pedagogiske, lærevansker, spesielle tilpasningsbehov, dysleksi, osv. Personlig har jeg som lærer aldri opplevd å få veiledning fra ppt annet enn instruksjoner ifht pedagogisk hjelpenateriell. BUP på sin side er jo den som skal snakke med barnet, finne ut hva som ikke fungerer, er det skole/hjem/psykisk, og som så gir tilbakemelding og veiledning til både foreldre og skole. Dersom PPT allerede har vært inne og ikke funnet noe som er deres område, er det naturlig å involvere BUP. Er forøvrig ofte de ikke kommer frem til en diagnose.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #17 Skrevet 14. oktober 2014 Tror folk har misforstått forskjellen på PPT og BUP her. Ppt er i forhold til det pedagogiske, lærevansker, spesielle tilpasningsbehov, dysleksi, osv. Personlig har jeg som lærer aldri opplevd å få veiledning fra ppt annet enn instruksjoner ifht pedagogisk hjelpenateriell. BUP på sin side er jo den som skal snakke med barnet, finne ut hva som ikke fungerer, er det skole/hjem/psykisk, og som så gir tilbakemelding og veiledning til både foreldre og skole. Dersom PPT allerede har vært inne og ikke funnet noe som er deres område, er det naturlig å involvere BUP. Er forøvrig ofte de ikke kommer frem til en diagnose. Tror nok ikke de vil finne noen diagnose her heller, bortsett fra eventuelt tilpasningsvansker. Han sliter med dårlig selvsikkerhet, og føler seg dum. Han synes det er vanskelig å møte alle kravene som stilles, så i stedet for å gjøre det så gjør han det motsatte. Han hadde ikke disse problemene på sin forrige skole, så dessverre tillegger jeg skolen en del av ansvaret her. Hjelp skal han uansett få, det skal vi sørge for HI Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #18 Skrevet 14. oktober 2014 Tusen takk for mange gode råd, skal ta dem med meg videre Veldig godt å få luftet seg litt og få hjelp på veien HI Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #19 Skrevet 14. oktober 2014 Tror folk har misforstått forskjellen på PPT og BUP her. Ppt er i forhold til det pedagogiske, lærevansker, spesielle tilpasningsbehov, dysleksi, osv. Personlig har jeg som lærer aldri opplevd å få veiledning fra ppt annet enn instruksjoner ifht pedagogisk hjelpenateriell. BUP på sin side er jo den som skal snakke med barnet, finne ut hva som ikke fungerer, er det skole/hjem/psykisk, og som så gir tilbakemelding og veiledning til både foreldre og skole. Dersom PPT allerede har vært inne og ikke funnet noe som er deres område, er det naturlig å involvere BUP. Er forøvrig ofte de ikke kommer frem til en diagnose. Da mangler din pp-tjeneste en av p'ene for å si det litt flåsete. Det ER pedagogisk - PSYKOLOGISK tjeneste, selv om noen PPT desverre bare opererer slik du beskriver. Jeg jobber som psykolog i PPT med atferdsvansker, samtaler med barn, veiledning til skoler/bhg/foreldre osv. Vi observerer, gjør en grunnutredning og kommer alltid med forslag til tiltak som både skal bygge på de ressursene barnet allerede har, samt kunne hjelpe på områder hvor det er mer problematisk. Slike saker som dette har vi mange av. I tillegg jobber vi på systemnivå med ting som mobbing, skolefravær etc. Beklager avsporing hi. Synes bare det er synd når PPT ikke brukes slik den burde (evt. ikke fungerer som den burde). Anonymous poster hash: b3baa...e9f
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #20 Skrevet 14. oktober 2014 Har du barn på samme skole som meg HI??? Fikk nøyaktig samme beskjed som deg, også trusselen om BV.. Jeg nektet å ta barnet til Bup (dårlig rykte på bup her, kun fokus på diagnose, ikke noe annet). Jeg hadde privat psykolog til mitt barn i 4 mnd ca og det kom egentlig ikke noe ut av det. Nå etter sommeren har gutten forandret seg totalt, blitt mye roligere og mer fokusert. Skolen her er også "redde" for Ppt.... Men Ppt fungerer dårlig de også de har laget iop på barnet uten å kjenne/vite hvem barnet er. Iop'en er basert på barnehagen. Den er altså flere år gammel og inneholder ikke noe nytt... Jeg er sliten og lei av og sloss mot et "vernet" personal.... Anonymous poster hash: dccf7...d00
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #21 Skrevet 14. oktober 2014 Tror folk har misforstått forskjellen på PPT og BUP her. Ppt er i forhold til det pedagogiske, lærevansker, spesielle tilpasningsbehov, dysleksi, osv. Personlig har jeg som lærer aldri opplevd å få veiledning fra ppt annet enn instruksjoner ifht pedagogisk hjelpenateriell. BUP på sin side er jo den som skal snakke med barnet, finne ut hva som ikke fungerer, er det skole/hjem/psykisk, og som så gir tilbakemelding og veiledning til både foreldre og skole. Dersom PPT allerede har vært inne og ikke funnet noe som er deres område, er det naturlig å involvere BUP. Er forøvrig ofte de ikke kommer frem til en diagnose. Da mangler din pp-tjeneste en av p'ene for å si det litt flåsete. Det ER pedagogisk - PSYKOLOGISK tjeneste, selv om noen PPT desverre bare opererer slik du beskriver. Jeg jobber som psykolog i PPT med atferdsvansker, samtaler med barn, veiledning til skoler/bhg/foreldre osv. Vi observerer, gjør en grunnutredning og kommer alltid med forslag til tiltak som både skal bygge på de ressursene barnet allerede har, samt kunne hjelpe på områder hvor det er mer problematisk. Slike saker som dette har vi mange av. I tillegg jobber vi på systemnivå med ting som mobbing, skolefravær etc. Beklager avsporing hi. Synes bare det er synd når PPT ikke brukes slik den burde (evt. ikke fungerer som den burde). Anonymous poster hash: b3baa...e9f Slik du beskriver det jobber PPT i vår kommune også. De gir mye veiledning i skolen om psykososialt miljø, samspill, spes.ped, koordinerer ulike tjenester, samarbeid mellom barnehage/skole og hjemmet, mobbing, sosialt nettverk etc. Vi samarbeider mye med PPT i saker der foreldrene trenger hjelp til barn i barnehage og skole. Hilsen hun i barnevernet lengre opp Anonymous poster hash: c4784...752
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #22 Skrevet 14. oktober 2014 Har dere familiekontor i kommunen? Isåfall ville jeg kontaktet de før BUP Har selv fått hjelp til et av mine barn, etter bytting av skole (som ikke alltid er så lett) Damene på familiekontoret hadde møter/samtaler med han på skolen, og det hjalp masse!! (Har vært innom BUP med et annet barn, så vet forskjell på hvordan de jobber. Her var det iallfall slik at Familiekontoret tok (selvfølgelig) opp det som var vanskelig, men jobbet mest med det positive :-)) BUP jobber mer "alvorlig", er min erfaring. Anonymous poster hash: 3dcd3...2ff
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #23 Skrevet 15. oktober 2014 Nok en gang, tusen takk for gode råd Tar de med meg videre og går litt i tenkeboksen. Jeg vet at klassen sliter, og har slitt med denne guttegruppen lenge før mitt barn begynte i klassen. Det er en dynamikk der som ikke er helt god, og gutten min sliter med å tilpasse seg dette. Får ta en telefon til PPT, men må si at familievernkontoret også var en god ide som jeg ikke hadde tenkt på Vi har mer enn en gang vurdert å bytte skole, mener redd for at det ikke skal gjøre ting noe bedre for en allerede forvirret og usikker gutt. HI Anonymous poster hash: 26fdf...0cc
klg,2 boys now:) Skrevet 15. oktober 2014 #24 Skrevet 15. oktober 2014 Ville tatt med barnet på bup.de er utrolig flinke og Vil bare barnet og deres beste. Har selv hatt 1 barn i systemet dere i 3 år ang utredning av ADHD.og vi har fått kjempe god hjelp og ikke minst barnet vårt.
Optatium Skrevet 15. oktober 2014 #25 Skrevet 15. oktober 2014 Tror folk har misforstått forskjellen på PPT og BUP her. Ppt er i forhold til det pedagogiske, lærevansker, spesielle tilpasningsbehov, dysleksi, osv. Personlig har jeg som lærer aldri opplevd å få veiledning fra ppt annet enn instruksjoner ifht pedagogisk hjelpenateriell. BUP på sin side er jo den som skal snakke med barnet, finne ut hva som ikke fungerer, er det skole/hjem/psykisk, og som så gir tilbakemelding og veiledning til både foreldre og skole. Dersom PPT allerede har vært inne og ikke funnet noe som er deres område, er det naturlig å involvere BUP. Er forøvrig ofte de ikke kommer frem til en diagnose. Da mangler din pp-tjeneste en av p'ene for å si det litt flåsete. Det ER pedagogisk - PSYKOLOGISK tjeneste, selv om noen PPT desverre bare opererer slik du beskriver. Jeg jobber som psykolog i PPT med atferdsvansker, samtaler med barn, veiledning til skoler/bhg/foreldre osv. Vi observerer, gjør en grunnutredning og kommer alltid med forslag til tiltak som både skal bygge på de ressursene barnet allerede har, samt kunne hjelpe på områder hvor det er mer problematisk. Slike saker som dette har vi mange av. I tillegg jobber vi på systemnivå med ting som mobbing, skolefravær etc. Beklager avsporing hi. Synes bare det er synd når PPT ikke brukes slik den burde (evt. ikke fungerer som den burde). Anonymous poster hash: b3baa...e9f Det er mulig jeg ordla meg klønete. Hang meg nok litt på ordet veiledning! Dette garnier nemlig fått fra BUP, men aldri fra ppt. Men sistnevnte kommer ofte med kommentarer og tips, men jeg opplever ofte at disse kommer i en sakkyndig rapport, og i dette tilfellet var det ingen slik rapport. Altså er jeg nok enig med deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå