Gå til innhold

Gruer meg til ensom jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir som vanlig bare mannen, meg og våre tre barn. Svigers er JV, så feirer ikke. Så ingen julemiddag der, eller at de vil komme hit. Mine foreldre har et avslappet forhold til jul, der er det som resten av året. Vi blir ikke invitert dit heller, og de orker ikke å komme hit. Brødrene mine feirer med svigerfamilier. Vennene har program nok, de må rekke middager hos slekt hele romjulen.

Koselig å være sammen bare oss fem, men drømmer om stor julefeiring her hos oss.

Blir helt dårlig av å lese fb-statuser om alle som feirer med middager hver dag, mens vi sitter mutters alene hele julen i gjennom.

Anonymous poster hash: e1f20...353
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er forskjellige, jeg VIL være alene med familien jeg:) Blir bare styr og mas med besøk/dra på besøk, liker det ikke:)

Anonymous poster hash: c2f78...e40
Skrevet

Blir som vanlig bare mannen, meg og våre tre barn. Svigers er JV, så feirer ikke. Så ingen julemiddag der, eller at de vil komme hit. Mine foreldre har et avslappet forhold til jul, der er det som resten av året. Vi blir ikke invitert dit heller, og de orker ikke å komme hit. Brødrene mine feirer med svigerfamilier. Vennene har program nok, de må rekke middager hos slekt hele romjulen.

Koselig å være sammen bare oss fem, men drømmer om stor julefeiring her hos oss.

Blir helt dårlig av å lese fb-statuser om alle som feirer med middager hver dag, mens vi sitter mutters alene hele julen i gjennom.

Sånn føler jeg det også. Jeg ønsker meg en jul med storfamilien og synes det er like trist hvert år. Kanskje på tide å ta meg selv i nakkeskinnet og begynne å glede meg over det jeg har...?

Anonymous poster hash: f435b...25d

Skrevet

Synes virkelig ikke at du skal snakke om "ensom jul" når du faktisk har mann og tre barn å feire med. Du velger å fokusere på det som ikke er der i stedenfor det du faktisk har.

Når man skal sitte helt alene på julaften, da kan man snakke om ensom jul...

Du er egentlig rik som har så mye som du har - fokuser på at glasset ditt er mer enn halvfullt, ikke halvtomt...

Anonymous poster hash: da068...851
Skrevet

Da hadde jeg virkelig kost meg :) Dere er en familie og dere er sammen. Hvis dette er negativt så må du begynne å snu tankegangen!

Jeg blir helt alene i julen, må innrømme at det er trist. Men jeg skal klare å kose meg :)

Anonymous poster hash: 8e328...115

Skrevet

Da jeg vokste opp feiret vi bare jul jeg, mamma, pappa og mine to søsken. Åååå, de gode minnene jeg har<3

Dere kommer nok til å få det kjempefint! Vær positiv og tenk på den fine familien du har som du er så heldig å få feire med:)

Anonymous poster hash: c61b0...a98

Skrevet

Feirer alene med datteren min. Vi koser oss som best vi kan og har lagd mange fine tradisjoner. Det handler om å gjøre det beste ut av det man har.

Anonymous poster hash: 1d797...8a1
Skrevet

Etter overskriften å dømme, så trodde jeg du skulle sitte mo spik aleine.... Men du har mann og barn. Er det ikke deilig å være alene, slippe kavete slekninger og bare kose seg hjemme med julefilmer, god mat, brettspill eller hva dere mått like?

Skrevet

Etter overskriften å dømme, så trodde jeg du skulle sitte mo spik aleine.... Men du har mann og barn. Er det ikke deilig å være alene, slippe kavete slekninger og bare kose seg hjemme med julefilmer, god mat, brettspill eller hva dere mått like?

Jo, men det gjør vi jo resten av året. Vi koser oss jo med middag og film og kos hver dag. Da blir det liksom ikke såå spesielt med julaften...

Nå er ikke jeg TS, men jeg føler det litt likt så jeg svarte likevel ;)

Skrevet

Jeg svarte lenger oppe her også. Prøver å respektere at dette er dine følelser, HI, men jeg kjenner at jeg egentlig blir mektig provosert over overskriften og innlegget ditt.

Jeg skal ha nok en ensom jul, som så altfor mange tidligere. Ingen familie, ingen venner som har rom til en ekstra i julen. Ingen. I tillegg er jeg syk og bor på et nytt sted og uten økonomi til å gjøre noe ekstra hverken i matvei eller annet. Da kan du begynne å snakke om ensomhet, HI. Likevel, jeg har aldri skrevet innlegg om at jeg gruer meg til ensom jul. Man må prøve å gjøre det beste ut av det.

Du avslutter med å skrive at "vi sitter mutters alene hele julen i gjennom".

Du har misforstått begrepet mutters alene!

Siden de få vennene jeg har på dette stedet alle enten reiser bort i julen eller er opptatt med familier så vil jeg trolig fra et par dager før jul til noen dager etter nyttår ikke møte andre enn butikkbetjening hvis jeg drar og handler. Det begynner å nærme seg mutters alene.

Dere er fem som skal feire jul sammen - ingen av dere er ensomme eller alene.

På tide å sette pris på det du har!

Skrevet

Jo, men det gjør vi jo resten av året. Vi koser oss jo med middag og film og kos hver dag. Da blir det liksom ikke såå spesielt med julaften...

Kan dere ikke invitere noen venner da? Selv hadde jeg stadig slike "spis julen ut" sammenkomster hvor ungene gikk julebukk i nærmiljøet og vi lagde god mat av julens rester  :)

Skrevet

Snakk med brødrene dine, må de virkelig feire med sine svigers absolutt hele jula? Er noe som skurrer her føler jeg, forholdet i øvrig familie må være litt kjølig ellers også?

Skrevet

Hæ, du har jo familie? Du, mannen og tre barn! Dere får det da knallflott! Det er jo ikke ensom jul i det hele tatt!

Jeg er også en sånn som drømmer om stoooor familiejul, men aldri i verden om det kommer til å skje. Familiene våre er så forskjellige. Den beste julen vi noen gang har feiret var jula det bare var oss tre (jeg, mannen og barnet vårt). Det er jo kjempekoselig! Jeg koser meg virkelig sammen med nærmeste familie som er mannen min og barnet.  

Ikke gå å deppe pga dette, gjør noe med det. Hvis du absolutt vil feire med mange flere så må du invitere da:) Ellers så får dere gjøre det beste ut av det.

Anonymous poster hash: a8d5e...d37
Skrevet

Jeg svarte lenger oppe her også. Prøver å respektere at dette er dine følelser, HI, men jeg kjenner at jeg egentlig blir mektig provosert over overskriften og innlegget ditt.

Jeg skal ha nok en ensom jul, som så altfor mange tidligere. Ingen familie, ingen venner som har rom til en ekstra i julen. Ingen. I tillegg er jeg syk og bor på et nytt sted og uten økonomi til å gjøre noe ekstra hverken i matvei eller annet. Da kan du begynne å snakke om ensomhet, HI. Likevel, jeg har aldri skrevet innlegg om at jeg gruer meg til ensom jul. Man må prøve å gjøre det beste ut av det.

Siden de få vennene jeg har på dette stedet alle enten reiser bort i julen eller er opptatt med familier så vil jeg trolig fra et par dager før jul til noen dager etter nyttår ikke møte andre enn butikkbetjening hvis jeg drar og handler. Det begynner å nærme seg mutters alene.

Men HI må jo få lov å føle det hun føler da. Bedre å snakke om det og få andre synspunkter enn å holde det inni seg og la det vokse. Vi kan jo ikke ha det sånn at vi aldri kan synes noe er trist fordi noen andre har det værre.

Skrevet

Kan dere ikke invitere noen venner da? Selv hadde jeg stadig slike "spis julen ut" sammenkomster hvor ungene gikk julebukk i nærmiljøet og vi lagde god mat av julens rester :)

Jo, vi har prøvd det. Men de har jo sine familier å besøke. Jeg har vel egentlig tenkt at det blir triveligere jo eldre barna blir. Nå er de ganske små enda, men om noen år kan vi ha det mere morro sammen :) gå julebukk og hugge vårt eget juletre og sånn. Det hadde kanskje føltes bedre om vi hadde hatt masse familie å besøke i romjula, men det er bare ett sett besteforeldre og that's it. Så blir det kanskje en annen middag med venner senere, men jeg ønsker meg virkelig en sånn Gildereklame-jul...

Skrevet

Men HI må jo få lov å føle det hun føler da. Bedre å snakke om det og få andre synspunkter enn å holde det inni seg og la det vokse. Vi kan jo ikke ha det sånn at vi aldri kan synes noe er trist fordi noen andre har det værre.

Jeg er enig med deg i at hi må få lov å føle det hun føler. Men jeg synes overskriften hennes er respektløs og  lite hensynsfull mot de som faktisk sitter mutters alene i julen. Man er ikke ensom og mutters alene når man har mann og 3 barn. Hadde hun valgt en annen overskrift, så ville nok svarene sett annerledes ut.

Anonymous poster hash: b3cdd...500

Skrevet

Jeg er enig med deg i at hi må få lov å føle det hun føler. Men jeg synes overskriften hennes er respektløs og lite hensynsfull mot de som faktisk sitter mutters alene i julen. Man er ikke ensom og mutters alene når man har mann og 3 barn. Hadde hun valgt en annen overskrift, så ville nok svarene sett annerledes ut.

Anonymous poster hash: b3cdd...500

Kan hende. Men hun er jo ensom. Det er forskjell på å være ensom og å være alene. Man kan fint være alene uten å være ensom, og man kan være ensom, selv om man ikke er alene. Jeg synes det er litt fint at HI setter ord på at det kan være ensomt, selv om man er fler. Jeg tror det må være flere som føler det sånn, men ingen tør å si det fordi de er redde for å virke utakknemlige. Men jeg er hvertfall glad hun tok det opp, for jeg har følt det samme i mange år, men alltid prøvd å være positiv, men jo mer positiv jeg er jo tristere blir det. Kanskje det bare burde være greit å anerkjenne at av og til klarer man ikke å leve opp til drømmen om den perfekte jul, og at det er litt trist, men helt greit? Så kan man gå videre derfra og kanskje få det hyggelig på ordentlig og ikke bare på liksom....

Skrevet

Jeg er enig i at det er på kanten til å være respektløs. Har du gått glipp av de som er så ensomme at de setter inn annonser i avisen for å ha noen å feire med? Det er stor forskjell på ensom jul og en stille jul. Du er heldig som har så lite å grue deg for i livet, enda du også har mann og tre barn du er glad i og som er glad i deg. 

Anonymous poster hash: 6275d...69e
Skrevet

Synes synd på barna som spør hvorfor ikke vi skal på julemiddag, hvorfor det bare er oss hele jula. De får jo med at vennene skal hit og dit.

Man kan fint føle seg ensom, selv om man har mann. Det er jo spesielt i ferier man merker at man kanskje ikke trives så bra sammen, og da blir nesten 2 uker sammen bare vi 24/7 uutholdelig. Han trives best i godstolen med en bok, eller foran tv'en, mens jeg elsker å sitte rundt spisebordet med mange mennesker i timesvis. Skravle, drikke vin, quiz...

Selvfølgelig er jeg takknemlig for barna, og har det kos sammen med dem. Men savner mange voksne å dele jula med.

Skrevet

Hva med å innføre faste juletradisjoner?

Vi inviterer hele slekta til oss på lillejulaften. Koldtbord (vi har god frokost resten av jula!), kaker og julekaker. Invitersøsken med familier. Alle er så lenge de vil, noen har det travelt og noen sitter lenge.

Når alle har gått ryddes huset og vi legger julegavene under juletreet. Treet pyntes hos oss i god tid før jul.

Julaften starter med at barna finner julesokkene. Godteri til frokost! Det er også en pakke - alltid puslespill og ny pysjamas!

Formiddagen går barna i pysj, vi pusler og tv står på! Vi inviterer besteforeldre på julegrøt i 12 tida. Noen år kommer alle, andre år kun 2.

Besteforeldrene spiser grøt og julekaker. De pusler med ungene og spiller spill. Veldig hyggelig. Kan hende de som er jv kan komme innom på grøt og kos med barna selv om det står juletre i stua.

Så går jeg og eldste barna i kirka. Mannen og minsten er hjemme og passer pinnekjøttet og hviler.

Vi dekker bordet og tar på finklær. Spiser middag. Rydder bordet og barna ser barnetvkalender. Så åpner vi gaver, en om gangen.

Stopper innimellom og spiser risgrøt. Ungene er våkne så lenge de vil og bæres i seng! Når papir er ryddet tar vi et glass vin og ser en film!

Første juledag har vi ikke besøk. Da går vi alltid tur i en skog, uansett vær. Har med pølser og kakao. Etterpå er det hjem og har ribbe til kveldsmat, ser film og koser oss med gavene.

2. Juledag spurte vi søster til mannen om vi skulle finne på noe sammen. De ville vi skulle komme til lunsj hos dem sammen med svigerfamilien deres!

3. Juledag er vi alltid på kino med ungene og går på resturant. Spiser både middag og dessert (ikke ofte vi gjør)

4. Juledag inviterer vi alle søskenbarn over ca 3 år på overnatting! Våre 3 og 5 søskenbarn er på besøk! Legger madrasser over hele gulvet og ser film, har pakkelek, refleksløype ute og pizza!jula blir hva man gjør den til. Finn tradisjoner som passer dere.

Inviter slekt. Spør en bror eller søster og si hvor mye det betyr for dere om dere kan møtes.

Mormor av ei venninne av meg har tatt inn ei flyktning med to barn på familiemiddagene. De hadde plass til flere rundt bordet! :-)

Sånn gjør vi om det kan gi litt nye tips.

Anonymous poster hash: feefe...520

Skrevet

Heldige deg som slipper det evige maset med å farte både hit og dit, sier nå jeg!

Anonymous poster hash: 31e46...265

Skrevet

Jeg gruer meg også til ensom jul. Jeg er alene.

Anonymous poster hash: 39c5b...33b

Skrevet

Vi inviterer og inviterer, men ingen har tid til å komme. Ingen! Ikke engang besteforeldre og søsken.

Tror nok denne avvisningen gjør det så ille.

Skrevet

Du er heldig som har mannen din og deres tre barn å feire med.

Min familie er også jv og jeg har sittet alene i julen mange år Før jeg fikk mann og barn.

Når jeg feiret jul for første gang som 17 åring må jeg si hele julen er oppskrytt. Det viktigste for meg er å feire med barn og mann.

Men hvis du føler julen ikke er komplett med kun dere så får du høres rundt om noen vil komme til dere. Da må du faktisk invitere. Kan jo hende at noen dere kjenner ønsker en annerledes jul i år og velger å komme til dere fremfor å reise dit de alltid pleier.

Anonymous poster hash: a2fce...ad0

Skrevet

Jeg er oppvokst med besteforeldre milevis (typ 40-60 mil) unna, det skjedde aldri at de var hos oss i jula. Jeg var voksen før jeg feira jul med andre enn foreldre og søsken. Foreldrene mine inviterte en gammel nabo på middag 1. eller 2. juledag, ellers var vi kun kjernefamilien.

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri opplevde det som stusselig. Samtidig tenker jeg faktisk at jeg nå som jeg er voksen hadde opplevd en slik jul som noe ensom. Så jeg forstår bekymringen, selv om jeg tror barna vil få det helt topp så lenge det er slik jul de er vandt til.

Anonymous poster hash: 92f29...ab4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...