Gå til innhold

Dette med at trygd er "arvelig"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om og kjenner en god del som er barn av trygdede og jeg har ikke sett mye til at barn av trygdede ender på trygd. Vet kun om et tilfelle, de som er på trygd har 5 barn og den ene av dem er på trygd. Dette på grunn av en rideulykke da hun var i tenårene. Jeg har foreldre på trygd, både jeg og min bror er i full, fast jobb. Virker ikke som om den statistikken stemmer sånn egentlig.

Anonymous poster hash: 53144...05b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om og kjenner en god del som er barn av trygdede og jeg har ikke sett mye til at barn av trygdede ender på trygd. Vet kun om et tilfelle, de som er på trygd har 5 barn og den ene av dem er på trygd. Dette på grunn av en rideulykke da hun var i tenårene. Jeg har foreldre på trygd, både jeg og min bror er i full, fast jobb. Virker ikke som om den statistikken stemmer sånn egentlig.Anonymous poster hash: 53144...05b

Så det er bare noe dem har funnet på?

Skrevet

Sosial arv er da vitenskapelig bevist opptil flere ganger. Det er et faktum.

Anonymous poster hash: a508c...10b

Skrevet

Det er statistikk!

Selvfølgelig blir ikke alle barn av trygdede selv trygdet, men sjansen er større.

Du skjønner hva statistikk er ikke sant, det finnes storrøykere som blir 90 år gamle også, men du skjønner at røyking er farlig likevel...

Anonymous poster hash: f2126...4d3
Skrevet

Vet om og kjenner en god del som er barn av trygdede og jeg har ikke sett mye til at barn av trygdede ender på trygd. Vet kun om et tilfelle, de som er på trygd har 5 barn og den ene av dem er på trygd. Dette på grunn av en rideulykke da hun var i tenårene. Jeg har foreldre på trygd, både jeg og min bror er i full, fast jobb. Virker ikke som om den statistikken stemmer sånn egentlig.Anonymous poster hash: 53144...05b

Så det er bare noe dem har funnet på?

Ja, det mener jeg. Sett det stå på papiret, men er mye rart som står på papir som ikke stemmer med virkeligheten.

Anonymous poster hash: 5601f...18d

Skrevet

Sosial arv er da vitenskapelig bevist opptil flere ganger. Det er et faktum.

Anonymous poster hash: a508c...10b

Det er et faktum? Et faktum er også at folk i min aldersgruppe handler alkohol for 40tusen kr i året. Har enda til gode å møten noen som faktisk gjør det.

Skrevet

Det står i klartekst at det øker sannsynligheten. Derimot står det ikke noe om hvor mye sannsynligheten øker, og det står heller ikke noe om bakgrunnen for trygd. Personer som i utgangspunktet er ressurssterke og ønsker å bidra, er smarte, politisk engasjerte osv og må over på trygd pga ulykke, sykdom el, vil neppe gi denne trygden "i arv" på samme måte som ressurssvake foreldre som har en snyltende innstilling.

Så hvor mye mer øker sannsynligheten? Med 1%, 5%, 10%...mer? Hele debatten går i stor grad ut på hvordan man skal lese statistikk, og i dette tilfelle er det ingen statistikk å lese for oss, kun andrehånds skriverier i media. Jeg tenker at det er på høy tid at folk blir litt mer kildekritisk, litt flinkere til å være åpen for tolkning, litt flinkere til å tenke før man bombastisk uttaler seg om noe.

Jeg er selv som deg HI. Min mor er 100% ufør pga sykdom, mens jeg har lang utdannelse og er i full jobb.

Anonymous poster hash: 43067...6bb
Skrevet

Statistikk og sosial arv. Det er komplekst, og flere grunner til det, men all statistikk viser at det er STØRRE SJANSE for at barn av uføre blir uføre selv. Enten pga arvede holdninger, eller arvede sykdommer, eller arvet "ressurssvakhet" eller en kombinasjon av en, flere eller alle disse komponentene.

Det betyr ikke at ALLE barn at uføre blir det, men det viser seg at det er en økt sjanse for det. Det er fakta, ikke noe noen har funnet på, og det er høyst reelt.

På samme måte har barn av rusmisbrukere større sjanse for å bli det selv, barn av psykisk syke større sjanse for å bli det samme, barn av fattige har større sjanse for å selv ende opp fattige, barn av røykere større sjanse for å ende opp røykende osv. OG i motsatt retning, all statistikk viser at barn av høyt utdannede oftere tar høyere utdanning selv, barn av folk med fornuftig forlhold til alkohol større sjanse for å ende opp fornuftigepå det området selv etc. Sånn kan man holde på med det meste. Vi preges alle av vår oppvekst, gener og foreldre i større og mindre grad. Lik det eller ikke, det er slik det er.  Ikke ALLTID og ikke for ALLE, men veldig ofte.

Anonymous poster hash: 070af...6c1
Skrevet

Jeg tror også det gjelder litt hvorfor man er på trygd og type menneske.

Jeg er ikke ufør enda, men det kan se ut til at det går den veien. Men nå er jeg veldig oppgående og en ellers ressurs sterk person. Følger godt opp barna mine både sosialt og faglig. Dessuten er min mann i en meget god jobb. Så vi har sterk økonomi også selv om jeg er på trygd (for tiden aap).

Anonymous poster hash: b84c8...51c
Skrevet

Min mamma er ufør pga alvorlig revmatisme, mange operasjoner, store smerter, liten bevegelighet.

Min pappa klarer så vidt å stå i jobb med sin revmatisme, tviler på at han klarer det helt til pensjonsalderen.

Både jeg og min bror har arvet revmatismen. Vi er begge i jobb, men vi sliter med store smerter i perioder, mye medisiner, behandling osv. Vi vet ikke om vi kommer til å klare stå i full jobb til vi blir pensjonister selv om vi vil prøve så godt vi kan. Medisiner og behandlingsmetoder blir jo bedre og bedre. .

Sånn som oss, som er avlet på "dårlige gener" og fått arvelige sykdommer er selvfølgelig med på å trekke denne statistikken opp. Regner med at det er flere som oss...

Skrevet

Det står i klartekst at det øker sannsynligheten. Derimot står det ikke noe om hvor mye sannsynligheten øker, og det står heller ikke noe om bakgrunnen for trygd. Personer som i utgangspunktet er ressurssterke og ønsker å bidra, er smarte, politisk engasjerte osv og må over på trygd pga ulykke, sykdom el, vil neppe gi denne trygden "i arv" på samme måte som ressurssvake foreldre som har en snyltende innstilling.

Så hvor mye mer øker sannsynligheten? Med 1%, 5%, 10%...mer? Hele debatten går i stor grad ut på hvordan man skal lese statistikk, og i dette tilfelle er det ingen statistikk å lese for oss, kun andrehånds skriverier i media. Jeg tenker at det er på høy tid at folk blir litt mer kildekritisk, litt flinkere til å være åpen for tolkning, litt flinkere til å tenke før man bombastisk uttaler seg om noe.

Jeg er selv som deg HI. Min mor er 100% ufør pga sykdom, mens jeg har lang utdannelse og er i full jobb.

Enig. At så mange ikke er kildekritisk og ikke tolker medias fremstilling (som kun er skrevet for å tjene penger..)  er med på å skape og opprettholde fordommer.

Det er altfor mange som leser slike artikler og tenker at de fleste barn av uføre også havner som uføre - i steden for det korrekte at man har økt risiko for å havne som ufør. Og igjen, hvor stor eller liten den økte risikoen er burde være et viktig argument for hvor mye eller lite man bør vektlegge denne risikoen i steden for å la en ev. liten økt risiko være med på å fremme stigmatiserende fordommer.

Anonymous poster hash: bd3aa...1ae

Skrevet

jeg personlig tror det kommer helt ann på hvordan den trygdede familien er.

noen er veldig opptatt av at de er syke og overfør levemåten, livsstilen og tankegangen til barna. da er det klart de har større sjanse for å bli trygdet selv.

mens andre VIL IKKE være syke, selv om de er det. De yter sitt beste og har da en helt annen påvirkning på barna sine.

Anonymous poster hash: e7c46...ce1
Skrevet

Det er statistikk!

Selvfølgelig blir ikke alle barn av trygdede selv trygdet, men sjansen er større.

Du skjønner hva statistikk er ikke sant, det finnes storrøykere som blir 90 år gamle også, men du skjønner at røyking er farlig likevel...

Ser de sier det, men som jeg sier at i virkeligheten ser man lite til at det stemmer. Like my hold i det som i USA der de påstår de at dersom homofile får barn så kommer barna til å bli homofil.

Skrevet

Statistikk og sosial arv. Det er komplekst, og flere grunner til det, men all statistikk viser at det er STØRRE SJANSE for at barn av uføre blir uføre selv. Enten pga arvede holdninger, eller arvede sykdommer, eller arvet "ressurssvakhet" eller en kombinasjon av en, flere eller alle disse komponentene.

Det betyr ikke at ALLE barn at uføre blir det, men det viser seg at det er en økt sjanse for det. Det er fakta, ikke noe noen har funnet på, og det er høyst reelt.

På samme måte har barn av rusmisbrukere større sjanse for å bli det selv, barn av psykisk syke større sjanse for å bli det samme, barn av fattige har større sjanse for å selv ende opp fattige, barn av røykere større sjanse for å ende opp røykende osv. OG i motsatt retning, all statistikk viser at barn av høyt utdannede oftere tar høyere utdanning selv, barn av folk med fornuftig forlhold til alkohol større sjanse for å ende opp fornuftigepå det området selv etc. Sånn kan man holde på med det meste. Vi preges alle av vår oppvekst, gener og foreldre i større og mindre grad. Lik det eller ikke, det er slik det er.  Ikke ALLTID og ikke for ALLE, men veldig ofte.

Anonymous poster hash: 070af...6c1

Jepp. Som en annen over her nevner - av og til er det snakk om arvelige sykdommer. Men ofte er det ikke det. Det er egentlig misvisende å skrive at trygd "går i arv", for det er som regel ikke snakk om arv i direkte forstand. Dette handler om sosioøkonomi, som NN over her skriver. 

Det er også viktig å vite at det er snakk om statistiske sammenhenger på populasjonsnivå. Det sier ikke noe om enkeltindivider i det hele tatt. 

Anonymous poster hash: 2fc2e...f83

Skrevet

Så tror jeg også det har mye å si hvorfor de er på trygd.

Jeg er overhodet ikke redd for at mine barn skal havne på trygd bare pga at jeg er det. Nå er det slik at jeg har ikke noe valg og har en alvorlig hjertesykdom som er årsak, og den kan jeg ikke bli frisk av. Og den er heller ikke arvelig.

Anonymous poster hash: b84c8...51c
Skrevet

Det er statistikk!

Ser de sier det, men som jeg sier at i virkeligheten ser man lite til at det stemmer. Like my hold i det som i USA der de påstår de at dersom homofile får barn så kommer barna til å bli homofil.

Nei, dette er ikke noe noen har funnet på, dette kan vises statistisk. Du kan se deg rundt "i virkeligheten" og si at det ikke stemmer, men her er det ikke snakk om en 5-10 familier som du kanskje kjenner, men hundretusenvis av familier. 

Anonymous poster hash: 2fc2e...f83

Skrevet
  • Utvalget består av 258 000 far- og barn-par og 289 000 mor- og barn-par.
  • Studien viser at for alle barn er sannsynligheten for å bli uføretrygdet innen en er 40 år tre prosent for sønner og fem prosent for døtre.
  • Ser en kun på barn med en uføretrygdet far eller mor, øker sannsynligheten med henholdsvis 29 og 21 prosent for sønner og døtre.
  • Barn som var mellom 0 og 15 år da mor eller far ble uføretrygdet har 6,5 prosent høyere sannsynlighet for å bli uføretrygdet enn andre barn i samme alder.
  • Sannsynligheten faller jo senere i barnas liv foreldrene ble uføre.

Anonymous poster hash: 70e9a...600
Skrevet

• Studien viser at for alle barn er sannsynligheten for å bli uføretrygdet innen en er 40 år tre prosent for sønner og fem prosent for døtre.
  • Ser en kun på barn med en uføretrygdet far eller mor, øker sannsynligheten med henholdsvis 29 og 21 prosent for sønner og døtre.
  • Barn som var mellom 0 og 15 år da mor eller far ble uføretrygdet har 6,5 prosent høyere sannsynlighet for å bli uføretrygdet enn andre barn i samme alder.

Veldig greit å få tallene.

Men igjen - det er statistikk og sier ikke noe om den enkeltes tilbøyelighet til å bli ufør.

Min mor er ufør og har vært det i mange år, pga yrkesskade (var mange ved samme arbeidssted som fikk samme skade samtidig pga kjemikalier). Jeg har vært nær ved å bli uføretrygdet to ganger i livet, og nå har jeg fått noe som jeg ikke vet hvilken retning det vil gå med. Ikke noe av det jeg har hatt eller har har noe som helst med min mors uføretrygd å gjøre. Det jeg har hatt/har har vært forårsaket av ulykke eller sykdom jeg ikke har hatt noen mulig til å unngå (ikke livsstilssykdommer). Jeg har, som den eneste i storfamilien, tatt høy utdanning og har hatt jobb ut fra min utdanning.

Poenget mitt med å skrive dette er at om jeg og min mor var med i denne statistikken så ville vi (om jeg nå ender med uføretrygd, noe jeg håper jeg slipper) være med på å trekke opp tallene. Da ville våre tall være med på å gi et feilaktig bilde av risikoen for å bli ufør pga uføre foreldre.

Så selv statistikken gir ikke nødvendigvis et helt korrekt bilde av risikoen i dette tilfellet.

Skrevet

Veldig fint å få noen tall, men er de ikke litt selvmotsigende? Det står at barn som var mellom 0-15 år hadde en 6,5% forhøyet risiko, samtidig som det står at jo senere i livet forelderen ble uføretrygdet, jo mindre risiko. Litt lenger oppe står det at tallene er 3 og 5% generelt og 29 og 21% for de der foreldre er uføretrygdet, men det utgjør jo en differanse på mye mer enn 6,5%?

Ellers viser jo dette også at statistikken er ufullstendig. Det står ikke noe om barn av foreldre som bor sammen, eller der en eller begge av disse igjen er uføre. Det står heller ikke noe om bakgrunn for uføre. Skade, sykdom, annet?

Skrevet

Jeg er ufør. Det er moren min også.
Vår familie er ellers svært akademiske og høyt ansett. Likevel arvet jeg en sykdom av moren min som jeg er nå ufør på grunn av. Så ja, det arver, men det har like mye med faktisk sykdom som sosial arv. 

Snakker man om sosial arv bør man heller snakke om at legene og NAV gjør noe feil.

Anonymous poster hash: 0cdb1...d5d
Skrevet

Vel, læren om sosial arv og statistikkens svar lyver nok ikke. Men dette handler jo om generalisering, ikke noen få du kjenner. 

Jeg vet om flere familier der arbeidsskyhet er varemerket og der flere generasjoner, opptil 3 og 4, som er trygdemottakere. Disse bekrefter regelen, og her handler det dessverre heller ikke om reell uføre, men om grusomt vondt i viljen. 

Hadde bare de som faktisk er uføre mottatt uføretrygd, så hadde ingen klagd eller irritert seg over det. Problemet er alle de, og dem er det rett og slett for mange av, som har sutret og løyet seg til uføre, bare fordi de ikke gidder å bidra i samfunnet. Og så har vi spiralbevegelsen i gang - noen som ødelegger for alle. Dessverre.

Anonymous poster hash: ac11b...107
Skrevet

Men igjen - det er statistikk og sier ikke noe om den enkeltes tilbøyelighet til å bli ufør.

Min mor er ufør og har vært det i mange år, pga yrkesskade (var mange ved samme arbeidssted som fikk samme skade samtidig pga kjemikalier). Jeg har vært nær ved å bli uføretrygdet to ganger i livet, og nå har jeg fått noe som jeg ikke vet hvilken retning det vil gå med. Ikke noe av det jeg har hatt eller har har noe som helst med min mors uføretrygd å gjøre. Det jeg har hatt/har har vært forårsaket av ulykke eller sykdom jeg ikke har hatt noen mulig til å unngå (ikke livsstilssykdommer). Jeg har, som den eneste i storfamilien, tatt høy utdanning og har hatt jobb ut fra min utdanning.

Poenget mitt med å skrive dette er at om jeg og min mor var med i denne statistikken så ville vi (om jeg nå ender med uføretrygd, noe jeg håper jeg slipper) være med på å trekke opp tallene. Da ville våre tall være med på å gi et feilaktig bilde av risikoen for å bli ufør pga uføre foreldre.

Så selv statistikken gir ikke nødvendigvis et helt korrekt bilde av risikoen i dette tilfellet.

Statistikken sier det den sier: barn av uføre har, SAMLET OG STATISTISK SETT, større risiko for å bli uføre. Dette kan da ikke være så vanskelig???

Anonymous poster hash: f58bd...cae

Skrevet

Statistikken sier det den sier: barn av uføre har, SAMLET OG STATISTISK SETT, større risiko for å bli uføre. Dette kan da ikke være så vanskelig???

Anonymous poster hash: f58bd...cae

Men sier ikke det seg selv siden mange sykdommer er arvelige?

Anonymous poster hash: 0cdb1...d5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...