Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #1 Skrevet 11. oktober 2014 http://m.db.no/2014/10/10/nyheter/innenriks/politikk/samfunn/erna_solberg/35687829/ Man hører det man vil høre er det noe som heter Anonymous poster hash: 65b26...942
*Yuna* Skrevet 11. oktober 2014 #2 Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Har du lest Erna sitt svar? Jeg skjønner godt Camilla sin tolkning av det. Endret 11. oktober 2014 av *Yuna*
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #3 Skrevet 11. oktober 2014 Hun har jo rett da. Anonymous poster hash: 5a857...f35
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #4 Skrevet 11. oktober 2014 Jeg skjønner godt at hun tolker Erna sånn. Erna sier jo bare bla-bla-bla, jeg skjønner at det blir vanskelig for deg, jeg føler med deg og takk for at du deler. Det hjelper jo ikke Kamilla i det hele tatt. Anonymous poster hash: 50afb...c79
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #5 Skrevet 11. oktober 2014 Jeg skjønner godt at hun tolker Erna sånn. Erna sier jo bare bla-bla-bla, jeg skjønner at det blir vanskelig for deg, jeg føler med deg og takk for at du deler. Det hjelper jo ikke Kamilla i det hele tatt. Anonymous poster hash: 50afb...c79 Nei, men forventer hun at Erna skal gjøre endringer for henne? Hun sier ikke at hun ikke bryr seg! Hun sier heller ikke at hun har rett... Anonymous poster hash: 65b26...942
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #6 Skrevet 11. oktober 2014 Har Camilla utdannelse?vil tro at det ville være muligheter for henne å skaffe seg arbeid om hun har/skaffer seg dette,uten er det vanskelig for alle!En kan jobbe og trenger ikke å være ufør selv om man sitter i rullestol og ikke kan gå!! Anonymous poster hash: a6ec9...797
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #7 Skrevet 11. oktober 2014 Men Camilla har prøvd å ta utdannelse, men det er ikke tilrettelagt for rullestol på studiestedet. Noen ganger nekter nav deg utdannelse også, da man først har kommet inn i systemet deres, er det utrolig vanskelig å komme ut av det. Jeg har selv vært der, og måtte kjempe i flere år, og betale mesteparten av min omskolering selv. Og hvor lett er det for en enslig mor å leve på bare stipend og studielån. Anonymous poster hash: 1791a...d8f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #8 Skrevet 11. oktober 2014 Som enslig forsørger vil en jo kunne ha rett på overgangsstønad,men det er og åpning for at en kan studere på uføre!Studiested som ikke har tilrettelagt?det er vel ikke lov engang,trodde heller ikke d gikk an i 2014!Men,det finnes da mange studiesteder.. Anonymous poster hash: a6ec9...797
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #9 Skrevet 11. oktober 2014 Ah... for et uselvstendig folk vi er. bare å lene seg bakover og si "ta vare på meg". Fiks alt for meg. Gi meg mer trygd/stønad osv. Så ta utdanning et sted du kan. Få deg jobb. Gjør noe fornuftig. Om det betyr at du må ha litt hjelp en gang i uka. So be it. Det koster småtteri i forhold til uføretrygden. Skjerpings folk! Anonymous poster hash: 35a4a...ba0
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #10 Skrevet 11. oktober 2014 By the way. Jeg kjenner to personer i rullestol. En født slik, en nakkeskade da hun var 17. Begge jobber full stilling, den ene gar mann og barn, den andre alene med barn.. Anonymous poster hash: 35a4a...ba0
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #11 Skrevet 11. oktober 2014 Vi trenger til stadighet helsesekretærer til ekspedisjon og å svare telefon. Har hatt 2 innom som begge satt i rullestol. En døde etter en bilulykke og hun andre sluttet pga alder. Hun gjorde jobben helt fint og alt var tilrettelagt. Vi tar gjerne imot flere med rullestol. Det er ingen hindring så lenge hodet og arene fungerer. Men det er nå slik at det helst er de litt eldre som vil jobbe på tross av handikap. Mens de unge som aldri har jobbet før helst vil leve det lette livet de er vant med. Anonymous poster hash: 2c3e2...250
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #12 Skrevet 11. oktober 2014 Vi trenger til stadighet helsesekretærer til ekspedisjon og å svare telefon. Har hatt 2 innom som begge satt i rullestol. En døde etter en bilulykke og hun andre sluttet pga alder. Hun gjorde jobben helt fint og alt var tilrettelagt. Vi tar gjerne imot flere med rullestol. Det er ingen hindring så lenge hodet og arene fungerer. Men det er nå slik at det helst er de litt eldre som vil jobbe på tross av handikap. Mens de unge som aldri har jobbet før helst vil leve det lette livet de er vant med. Anonymous poster hash: 2c3e2...250 Men nå kjenner vi faktisk ikke hele den medisinske bakgrunnen hennes, og bakgrunnen for at hun er ufør, og da blir det vel noe ufint å sitte å spekulere i den, synes du ikke? Det man burde diskutert er vel saken hun selv tar opp, nemlig om det er riktig, rett eller pent å frata uføre mennesker en skatteordning (skattebegrensing) som de har planlagt livene sine etter, og å frata uføre mennesker et barnetilegg som har gjort det mulig for dem å ha ok økonomi når de har barn og (lav) uføretrygd. Debatten om tilrettelegging for uføre, flere uføre i arbeid, tiltak osv bør tas i debatter som ikke omhandler navngitte, uføre mennesker, og bør vel tas på noe mer generell basis. Anonymous poster hash: c76da...b58
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #13 Skrevet 11. oktober 2014 Det er jo et relevant spørsmål da..man kan jo jobbe selv om man sitter i rullestol.Hun sier også selv at hun har søkt jobber så da kan man vel anta at hun vil kunne jobbe😄 Anonymous poster hash: a6ec9...797
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #14 Skrevet 11. oktober 2014 Vi vet ingenting annet om Camilla enn det hun selv har sagt, at hun har en muskelsykdom som gjør at hun ikke kan stå/gå, men vi vet ingenting om hva denne muskelsykdommen gir av andre plager som smerter, problemer med overkropp/armer osv. Jeg regner faktisk med at hun er ufør fordi hun ikke kan jobbe, de fleste som "bare" sitter i rullestol uten andre plager/smerter o.l. er i jobb på en eller annen måte. Anonymous poster hash: 50afb...c79
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #15 Skrevet 11. oktober 2014 Vel jeg planla pensjon etter gammel ordning. Nå blir den annerledes for oss og vi må antakelig jobbe til vi er 70 for å ha råd til å pensjonere oss. Mens de uføre kan se frem til en alderdom med ingen endring. Vi skal finansiere livet til en gjeng som ikke gidder å bruke restevnen sin. selvsagt finnes det folk som ikke har arbeidsevne, men at et lite land som norge skal ha en så stor andel syke mennesker er absurd. For lettvint. Anonymous poster hash: 35a4a...ba0
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #16 Skrevet 11. oktober 2014 Vi vet ingenting annet om Camilla enn det hun selv har sagt, at hun har en muskelsykdom som gjør at hun ikke kan stå/gå, men vi vet ingenting om hva denne muskelsykdommen gir av andre plager som smerter, problemer med overkropp/armer osv. Jeg regner faktisk med at hun er ufør fordi hun ikke kan jobbe, de fleste som "bare" sitter i rullestol uten andre plager/smerter o.l. er i jobb på en eller annen måte. Anonymous poster hash: 50afb...c79 Jeg kan si deg at alle som sitter i rullestol har plager av ulik grad. Smerter i kroppe, rygg, nervesmerter, sittesår, magetrøbbel, opstipasjon, kramper osv osv... ingen 'sitter bare i rullestol' Anonymous poster hash: 35a4a...ba0
Chl85 Skrevet 11. oktober 2014 #17 Skrevet 11. oktober 2014 Men Camilla har prøvd å ta utdannelse, men det er ikke tilrettelagt for rullestol på studiestedet. Noen ganger nekter nav deg utdannelse også, da man først har kommet inn i systemet deres, er det utrolig vanskelig å komme ut av det. Jeg har selv vært der, og måtte kjempe i flere år, og betale mesteparten av min omskolering selv. Og hvor lett er det for en enslig mor å leve på bare stipend og studielån. Anonymous poster hash: 1791a...d8f Nettstudier,? stipend,studielån, overgangsstønad. Alle som studerer har vel dårlig råd ikke bare folk som er enslige/uføre,. Sier ikke at det "bare" er å gjøre alt sammen... Men ting er da vitterlig ikke umulig når man sitter i rullestol? Utdanning altså Ikke misforstå, synes hun er tøff altså, men føler kanskje ikke hun var det beste eksempelet. Hun har jo valgt selv å ikke få hjelp slik at hun kunne ha tatt seg en høyere utdannelse, kanskje fått høyere lønn osv. Her kan det jo være andre underliggende ting i tillegg altså. Bare det at hun er født med et handikap, velger i sin situasjon å få et barn(som må forsørges) og umuliggjør utdannelse. Man kan få tilrettelagt eksamen slik at du får en eksamensvakt hjem til deg. Men for all del ser virkelig at dette blir unødvendig tøft for mange. Synes bare ikke hun var det beste eksempelet kanskje?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #18 Skrevet 11. oktober 2014 Vel jeg planla pensjon etter gammel ordning. Nå blir den annerledes for oss og vi må antakelig jobbe til vi er 70 for å ha råd til å pensjonere oss. Mens de uføre kan se frem til en alderdom med ingen endring. Vi skal finansiere livet til en gjeng som ikke gidder å bruke restevnen sin. selvsagt finnes det folk som ikke har arbeidsevne, men at et lite land som norge skal ha en så stor andel syke mennesker er absurd. For lettvint. Anonymous poster hash: 35a4a...ba0 De uføre har som regel vært gjennom en ganske lang prosess med saksbehandling og undersøkelser før det blir slått fast om de kan eller ikke kan jobbe, om de har, eller ikke har restarbeidsevne. Jeg har vært vitne til denne prosessen, en venninne av meg har progressiv MS og sitter i rullestol, og det er ikke akkurat bare å ikke "gidde å bruke restarbeidsevnen sin", så blir man ufør. Synes man denne prosessen er dårlig, vel, da er det vel prosessen, og ikke den enkelte uføre man bør være irritert på? Å sammenligne med pensjonsreformen synes jeg er urimelig, siden vi arbeidsføre tross alt får god tid på oss til å planlegge alderdommen, og alltids kan skaffe oss utdanning, bedre betalte jobber eller kjøre på med mer overtid, alt for å spare mer til pensjonisttilværelsen. De uføre har ingen tilpasningsmuligheter, hvis de ikke har en restarbeidsevne, og de er dermed i en veldig mye svakere situasjon, enn oss funksjonsfriske. Anonymous poster hash: c76da...b58
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #19 Skrevet 11. oktober 2014 Dere må tenke litt mer langsiktig. Vi har en eldrebølge som blir dyrt, de har opparbeidet seg pensjonsrettigheter som ikke kan fjernes med et pennestrøk. Sosiale stønader som nå har vi ikke råd til i fremtiden, og fremtiden begynner ganske snart. Det vil alltid finnes noen som kommer uheldig ut ved en nyjustering, men man kan ikke ta hensyn til x antall enkeltilfeller. Ernas svar burde Camilla tolke dithen "Jeg hører hva du sier men kan ikke gjøre noe med det for akkurat deg" Anonymous poster hash: 39a79...7af
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #20 Skrevet 11. oktober 2014 Dere må tenke litt mer langsiktig. Vi har en eldrebølge som blir dyrt, de har opparbeidet seg pensjonsrettigheter som ikke kan fjernes med et pennestrøk. Sosiale stønader som nå har vi ikke råd til i fremtiden, og fremtiden begynner ganske snart. Det vil alltid finnes noen som kommer uheldig ut ved en nyjustering, men man kan ikke ta hensyn til x antall enkeltilfeller. Ernas svar burde Camilla tolke dithen "Jeg hører hva du sier men kan ikke gjøre noe med det for akkurat deg" Anonymous poster hash: 39a79...7af Det er sikkert riktig at vi må forvente oss "mindre velferd" i fremtiden, at vi har for kostbare pensjonsforpliktelser. Problemet med de justeringene man nå gjør er at de på mange måter har tilbakevirkende kraft, mennesker har kjøpt seg leilighet, vurdert at de har økonomiske rammer til å skaffe seg familie, gjort sine valg, på basis av regelverk og inntekt de har som uføre. Så, over natten, forsvinner en stor del av inntektene deres. Det er også verdt å merke seg at disse endringene BARE rammer de aller svakeste, de med de laveste uføresatsene (slik at man får skattebegrensing og rett til barnetillegg er behovsprøvd), har man tilleggpensjon fra andre enn nav, eller høy uføretrygd fra NAV merker de fleste ingenting til endringene. Anonymous poster hash: c76da...b58
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #21 Skrevet 11. oktober 2014 Men Camilla har prøvd å ta utdannelse, men det er ikke tilrettelagt for rullestol på studiestedet. Noen ganger nekter nav deg utdannelse også, da man først har kommet inn i systemet deres, er det utrolig vanskelig å komme ut av det. Jeg har selv vært der, og måtte kjempe i flere år, og betale mesteparten av min omskolering selv. Og hvor lett er det for en enslig mor å leve på bare stipend og studielån. Anonymous poster hash: 1791a...d8f Fleiper du?? Du måtte betale studiet ditt selv?? Stakkars deg! Fy faen, så utrolig bortskjemt folk er! Våkn opp! Anonymous poster hash: eef4c...c25
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #22 Skrevet 11. oktober 2014 Men Camilla har prøvd å ta utdannelse, men det er ikke tilrettelagt for rullestol på studiestedet. Noen ganger nekter nav deg utdannelse også, da man først har kommet inn i systemet deres, er det utrolig vanskelig å komme ut av det. Jeg har selv vært der, og måtte kjempe i flere år, og betale mesteparten av min omskolering selv. Og hvor lett er det for en enslig mor å leve på bare stipend og studielån. Anonymous poster hash: 1791a...d8f Fleiper du?? Du måtte betale studiet ditt selv?? Stakkars deg! Fy faen, så utrolig bortskjemt folk er! Våkn opp! Anonymous poster hash: eef4c...c25 Hahaha. Blir sjokkert ja når folk oppriktig mener at det er en skam å måtte betale utdanning selv. Er faen ikke rart dette er en gruppe som blir hetset når de fremviser slike holdninger. Flaut. Anonymous poster hash: 36e9b...07f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #23 Skrevet 11. oktober 2014 Problemet med den nye ordningen er at den straffer de aller svakeste. Så fordi noen har restarbeidsevne så skal de som ikke har det straffes. Hvor er logikken i det da? Jeg fikk selv veldig agressiv MS rett etter å ha født sønnen min. Jeg fikk barn tidlig og hadde ikke rukket hverken utdannelse eller jobb før han kom til verden og så fikk jeg sykdommen kastet på meg. Jeg har null restarbeidsevne, jeg har hjemmehjelp og BPA 12 til 15 timer i døgnet. Sykdommen min har blitt sekundærprogressiv og jeg blir dermed ikke tilbudt behandling, kun "lindring" av symptomer som ikke hjelper i det hele tatt. Jeg har enorme smerter. Jeg kan fortsette i det uendelige å klage til dere, men poenget er at jeg og de andre som har det slik lider. Jeg har blitt fratatt livet mitt, og de pengene jeg fikk/får skulle hjelpe sønnen min og meg til et verdig liv den tiden jeg har igjen. Av alle mennesker i samfunnet så er det vi, de aller svakeste, som skal betale... Det er ikke til å tro. Anonymous poster hash: 7c64a...7e6
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #24 Skrevet 11. oktober 2014 Problemet med den nye ordningen er at den straffer de aller svakeste. Så fordi noen har restarbeidsevne så skal de som ikke har det straffes. Hvor er logikken i det da? Jeg fikk selv veldig agressiv MS rett etter å ha født sønnen min. Jeg fikk barn tidlig og hadde ikke rukket hverken utdannelse eller jobb før han kom til verden og så fikk jeg sykdommen kastet på meg. Jeg har null restarbeidsevne, jeg har hjemmehjelp og BPA 12 til 15 timer i døgnet. Sykdommen min har blitt sekundærprogressiv og jeg blir dermed ikke tilbudt behandling, kun "lindring" av symptomer som ikke hjelper i det hele tatt. Jeg har enorme smerter. Jeg kan fortsette i det uendelige å klage til dere, men poenget er at jeg og de andre som har det slik lider. Jeg har blitt fratatt livet mitt, og de pengene jeg fikk/får skulle hjelpe sønnen min og meg til et verdig liv den tiden jeg har igjen. Av alle mennesker i samfunnet så er det vi, de aller svakeste, som skal betale... Det er ikke til å tro. Anonymous poster hash: 7c64a...7e6 Men da må jo barnet plasseres hos far dersom mor ikke er i stand til å ta seg av det. Vil ikke barna ha det bedre hos en funksjonsfrisk far som er i stand til å delta i aktiviteter med barna og kan betale for seg. Enn en syk mor som må la det skure og gå, og gjerne ikke har råd til et godt nok kosthold. Det er på tide at uføre mødre gjør det rette og heller har samvær med barna der det er slik at barna har en frisk og oppegående far. Anonymous poster hash: 2c3e2...250
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #25 Skrevet 11. oktober 2014 Problemet med den nye ordningen er at den straffer de aller svakeste. Så fordi noen har restarbeidsevne så skal de som ikke har det straffes. Hvor er logikken i det da? Jeg fikk selv veldig agressiv MS rett etter å ha født sønnen min. Jeg fikk barn tidlig og hadde ikke rukket hverken utdannelse eller jobb før han kom til verden og så fikk jeg sykdommen kastet på meg. Jeg har null restarbeidsevne, jeg har hjemmehjelp og BPA 12 til 15 timer i døgnet. Sykdommen min har blitt sekundærprogressiv og jeg blir dermed ikke tilbudt behandling, kun "lindring" av symptomer som ikke hjelper i det hele tatt. Jeg har enorme smerter. Jeg kan fortsette i det uendelige å klage til dere, men poenget er at jeg og de andre som har det slik lider. Jeg har blitt fratatt livet mitt, og de pengene jeg fikk/får skulle hjelpe sønnen min og meg til et verdig liv den tiden jeg har igjen. Av alle mennesker i samfunnet så er det vi, de aller svakeste, som skal betale... Det er ikke til å tro.Anonymous poster hash: 7c64a...7e6 Men da må jo barnet plasseres hos far dersom mor ikke er i stand til å ta seg av det. Vil ikke barna ha det bedre hos en funksjonsfrisk far som er i stand til å delta i aktiviteter med barna og kan betale for seg. Enn en syk mor som må la det skure og gå, og gjerne ikke har råd til et godt nok kosthold. Det er på tide at uføre mødre gjør det rette og heller har samvær med barna der det er slik at barna har en frisk og oppegående far. Anonymous poster hash: 2c3e2...250 Ojsann! Her var det lite medfølelse å spore. Anonymous poster hash: 58fd1...5c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå