Gå til innhold

har de trygda så lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såg ei som skreiv at en satt heime med 25.000,- i mnd. uten å jobbe. Betaler han skatt av det?

I min forrige jobb hadde eg utbetalt 19.000,- i mnd. No i en bedre betalt jobb ca 26.000,-

Så kva har dere trygda som er så "fattige og underbetale" utbetalt kontra folk i lavlønn-yrker?

Er det så dårlig stilt som en får inntrykk av gjennom hylekoret

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo mange faktorer som spiller inn.

Har de tjent godt før de blir trygdet har de mer enn de som er lavtlønte eller aldri har jobbet.

Noen får tilskudd pga barn, andre få bostøtte.

Noen gullgruve er det uansett ikke.

Skrevet

Generelt er regelen 66% av tidligere inntekt.

Og man vil jo da betale mye mindre skatt enn man gjorde med høyere inntekt

Anonymous poster hash: b530a...ea4

Skrevet

Kommer jo helt an på hva man tjente før. At du har tjent lite og nå tjener bedre har lite med saken å gjøre.

Mamma er ufør. Hun har "inntekt" på 13200,- netto i mnd. og så har hun 2500,- fra privat forsikring.

Anonymous poster hash: cb4ee...4ae
Skrevet

Høres jo ikkje ut som de har det SÅ ille da.

Synes Norge tar godt vare på innbyggerne sine eg.

Har da levd på så lite eg og (som arbeidsledig for mange år siden)

Handler jo "bare" om å leve etter evne.

Skrevet

Norge er heldigvis en velferdsstat, noe vi har jobbet hardt for å komme til.

Så er selvfølgelig ikke fan av høyresiden som er mer opptatt av at man skal få goder utifra hva man tjener.

Anonymous poster hash: 1a9c4...585

Skrevet

Om du har en inntekt på 25 000 og har en del utgifter i forbindelse med nedbetaling på lån osv. kan det være ganske vanskelig å gå ned til 66% av inntekt.

Anonymous poster hash: b530a...ea4

Skrevet

Å leve slik i en periode klarer nok de fleste. Å leve slik resten av livet ditt, uten mulighet for å bedre inntekten er nok ikke like greit.

"Høres jo ikkje ut som de har det SÅ ille da" Tror det er lett å si for oss som tjener bra og mer enn bra. Unner vi ikke andre at de skal ha det bedre enn "ikke SÅ ille". Hvorfor skal mennesker som kanskje har jobber i 20-30 år, betalt sin skatt, stilt opp for lokalsamfunnet osv. blir en slags pariakaste som fint kan leve på grensen til "ikke SÅ ille".

Er det noe du ønsker for din fremtid eller for dine barn? Jeg ønsker det verken for min mamma eller for mine barn.

Skrevet

Er nok store forskjeller ute å går. En familie der man har mange barn, og får kontanstøtte, barnetilegg o.s.v. har nok endel utbetalt. Mer enn enkelte som jobber ja.

Anonymous poster hash: 15bde...a17
Skrevet

Med alle tillegger, barnetrygd osv har jeg 17000 utbetalt i mnd etter skatt. Er alene med to barn. Jeg har ikke vært arbeidsfør siden jeg var 20 år da jeg ble utsatt for en ulykke.

Anonymous poster hash: 15a0c...6f2

Skrevet (endret)

Å leve slik i en periode klarer nok de fleste. Å leve slik resten av livet ditt, uten mulighet for å bedre inntekten er nok ikke like greit.

"Høres jo ikkje ut som de har det SÅ ille da" Tror det er lett å si for oss som tjener bra og mer enn bra. Unner vi ikke andre at de skal ha det bedre enn "ikke SÅ ille". Hvorfor skal mennesker som kanskje har jobber i 20-30 år, betalt sin skatt, stilt opp for lokalsamfunnet osv. blir en slags pariakaste som fint kan leve på grensen til "ikke SÅ ille".

Er det noe du ønsker for din fremtid eller for dine barn? Jeg ønsker det verken for min mamma eller for mine barn.

Har en jobba i 30-40 år bør en ha betalt ned en god del gjeld og dermed allerede sitte på litt verdier. Er ikkje så vanskelig å leve på 60% omen ikkje må betale så mye på lån. Evt. bytt til billigere bolig.

Meiner ikkje at noken ikkje skal ha til mat og bolig men om en f.eks bur litt billigere er det ikkje så vanskelig å få det til å gå rundt.

Vi i Norge har det godt men er himla mykje klaging.

Endret av Kathrine.
Skrevet

Utbetalt 13000 i mnd. Woohoo lever godt av det. Not.

Men sånn går det når man er så uheldig å bli syk i ung alder, før man har rukket å få en godt betalt jobb

Anonymous poster hash: f7095...e27

Skrevet

De som sliter er jo de lavtlønnede som blir uføre.

Tenk om du ble ufør da du tjente 19.000 i mnd og plutselig bare fikk 66% av det.

Å måtte senke levestandarden sin så mye, måtte selge bolig og bil, og sist men ikke minst vite at sånn må man leve resten av livet. Det er tøft! Ingen mulighet til å øke inntekten, ingen håp og å ta utdanning eller få en bedre jobb. Bare vite at resten av livet må jeg snu og vende på krona..

Mamma er ufør og har 16.000 utbetalt i måneden, hun klarer seg akkurat.

Anonymous poster hash: 96d75...74e

Skrevet

Norge er heldigvis en velferdsstat, noe vi har jobbet hardt for å komme til.

Så er selvfølgelig ikke fan av høyresiden som er mer opptatt av at man skal få goder utifra hva man tjener.

Anonymous poster hash: 1a9c4...585

Velferdsstaten som du er så glad i kommer til å klappe sammen innen kort tid om det ikke strammes inn. Dette er det gjort grundige analyser på. Noe MÅ gjøres. Når skatteinntektene til de som jobber alene går med til å dekke stønaden til de som ikke jobber, så trenger man ikke være Einstein for å skjønne at det ikke funker i lengden. Så kan man like det eller ikke.

Anonymous poster hash: 68fe4...6d4

Skrevet

Jeg syns det er merkelig at enkelte uføre får utbetalt mer enn meg som får utbetalt 24 000 pr mnd, og jeg jobber i tillegg treskift, helger og helligdager.

Jeg har også reiseutgifter til og fra jobb, og bruker 2500 kr i mnd på drivstoff i tillegg til alt annet som en bil koster. De utgiftene kommer jeg ikke utenom, det er ikke kollektivtransport her jeg bor.

I tillegg har jeg barn i bhg.

Så jeg syns det er helt greit at uføre får mindre å klare seg med enn oss som faktisk gidder å stå opp om morran og jobbe.

Anonymous poster hash: 66603...e6f

Skrevet

Har en jobba i 30-40 år bør en ha betalt ned en god del gjeld og dermed allerede sitte på litt verdier. Er ikkje så vanskelig å leve på 60% omen ikkje må betale så mye på lån. Evt. bytt til billigere bolig.

Meiner ikkje at noken ikkje skal ha til mat og bolig men om en f.eks bur litt billigere er det ikkje så vanskelig å få det til å gå rundt.

Vi i Norge har det godt men er himla mykje klaging.

Jeg tror kanskje at uansett hva vi sier så vil du nok ikke skjønne dette før du selv, eller noen du er glad i, opplever dette på kroppen.

Jeg synes ikke det er klaging. Jeg har full forståelse for at de uføre blir redd og føler at fremtiden blir usikker. Å skape fattigdom og barnefattigdom er ekstremt usolidarisk. Jeg klarer meg mer enn fint på min inntekt så hvorfor skal ikke jeg da bidra til at de som har mindre får det bedre? Og joda, jeg bidrar frivillig på fritiden, men jeg mener at vi alle har et kollektivt ansvar. "Vi skal ikke tåle så indelig vel......"

Skrevet

Utbetalt 13000 i mnd. Woohoo lever godt av det. Not.

Men sånn går det når man er så uheldig å bli syk i ung alder, før man har rukket å få en godt betalt jobb

Anonymous poster hash: f7095...e27

Det syntes eg var lite. Er der ingen minstesats?

Skrevet

Jeg syns det er merkelig at enkelte uføre får utbetalt mer enn meg som får utbetalt 24 000 pr mnd, og jeg jobber i tillegg treskift, helger og helligdager.

Jeg har også reiseutgifter til og fra jobb, og bruker 2500 kr i mnd på drivstoff i tillegg til alt annet som en bil koster. De utgiftene kommer jeg ikke utenom, det er ikke kollektivtransport her jeg bor.

I tillegg har jeg barn i bhg.

Så jeg syns det er helt greit at uføre får mindre å klare seg med enn oss som faktisk gidder å stå opp om morran og jobbe.

Anonymous poster hash: 66603...e6f

Nå er det ikke slik at uføre ikke gidder å så opp om morran, de er altså for syke til å jobbe.  De har vært gjennom en lang, tungvind prosess for å se om de har restarbeidsevne, muligheter til å jobbe i andre yrker etc.

Det  er en utbredt misforståelse at å være ufør er et valg. Det er det ikke.

Anonymous poster hash: 39273...def

Skrevet

Da jeg hadde AAP, så hadde jeg 6000 kr utbetalt hver 14. dag. Alene med 2 barn, fikk bidragsforskudd på 2000 kr og barnetrygd på 2800 kr. Boutgiftene våres var på 10 000 kr. Og barnehageutgift på 2500 kr. Og ellers vanlige utgifter. Tror du det var lett å få det til å gå rundt?

Og noen av enslige uføre har jo ikke mer enn 10 000 kr utbetalt. Så koster leie av en 2 roms leilighet fra 8000 kr her jeg bor. Og jeg bor ikke i noen av de største, dyreste byene.

På vinteren er det jo faktisk gamle mennesker som dør, fordi de har ikke råd til strøm. Det er en stor skam da man bor i Norge.

Anonymous poster hash: 80dcb...c5f

Skrevet

Jeg har 17 085,- brutto i uføretrygd i mnd. Vet ikke hvor mye det blir netto ennå, for jeg har nettopp fått det innvilget.

Jo det finnes en minstesats, og det er den jeg har. Men jeg har også ung ufør tillegg (kompensasjon for at jeg ikke hadde mulighet til å tjene meg opp rettigheter før jeg ble syk), så det finnes de som har mindre enn meg også.

Anonymous poster hash: 7cdc3...1c8
Skrevet

Nå er det vel di færreste av de uføre som får så mye mer enn 20 000 i mnd. Og de som får det, har faktisk selv slitt rævva ta seg i flere år som yrkesaktiv før de ble syke, så da mener du at de ikke skal få noe som helst goder for å ha jobbet og betalt inn skatt på lik linje som deg om de er så uheldige å bli syke?

Men bare vent, dette vil ikke bare gå utover de uføre, helsekøene kommer til å eksplodere når uføre tvinges ut i jobb, veldig veldig mange vil nemmelig bli enda sykere og trenge ennå mer behandling!

ikke gidde å jobbe? Du må være rimelig blåst!

Anonymous poster hash: 79e12...b25
Skrevet

Da jeg hadde AAP, så hadde jeg 6000 kr utbetalt hver 14. dag. Alene med 2 barn, fikk bidragsforskudd på 2000 kr og barnetrygd på 2800 kr. Boutgiftene våres var på 10 000 kr. Og barnehageutgift på 2500 kr. Og ellers vanlige utgifter. Tror du det var lett å få det til å gå rundt?

Og noen av enslige uføre har jo ikke mer enn 10 000 kr utbetalt. Så koster leie av en 2 roms leilighet fra 8000 kr her jeg bor. Og jeg bor ikke i noen av de største, dyreste byene.

På vinteren er det jo faktisk gamle mennesker som dør, fordi de har ikke råd til strøm. Det er en stor skam da man bor i Norge.

Anonymous poster hash: 80dcb...c5f

Kva regjering var dette under da? Så vitt eg veit har ikkje frp sittet i regjering før, så er i såfall ikkje bare de "det er noke gale med".

Beklager til alle om eg virker krass og mot trygd. Eg er ikkje det. Trur heller ikkje frp er det.

Blir bare så provosert over all kritikk til nye regjering fordi dei ønsker å gjøre endringer for å bevare et bærekraftig Norge og ikkje la Norge bli utnytta.

Synes absolutt at folk må få nok penger. Og eg har tru på at høgre og frp veit kva dei driver med.

Skrevet

Jeg har 11 000,- utbetalt i måneden, ca. 

Jeg gidder likevel å stå opp om dagene. Jeg MÅ stå opp. Akkurat nå har jeg praksisarbeid gjennom NAV, så jeg har de siste månedene vist at jeg kan jobbe - men foreløpig er det få timer i uken, og jeg må ha tilrettelagt arbeid. Trygden er en god motivasjon til å nekte at dette skal være permanent, men det er ikke bare-bare å tvinge seg selv i arbeid heller. Vet ikke om det finnes noen som ville ansatt meg i en vanlig stilling, siden jeg trenger såpass tilrettelegging og kan jobbe så få timer. 

Anonymous poster hash: ecde3...3ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...