Gå til innhold

Lekser - hva mener du?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Debatten som går nå vedr lekser på barneskolen - hva er deres mening om dette?

 

Anonymous poster hash: db2bb...b7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en henvisning så jeg vet hvilken debatt du snakker om?



Anonymous poster hash: 1be20...9c1
Skrevet

Det er i dagens skole umulig P komme gjennom alt man skal uten lekser. Hadde man hatt mindre klasser så kanskje. Likevel mener jeg at det går ikke an å bli foret store deler kunnskap og forvente at det skal sitte, uten øvelse og repetisjon. Jeg mener lekser er nødvendig.

Skrevet

Jeg har enda ikke skolebarn,men Det jeh ikke skjønner er alle foreldrene som beklager seg over at de må hjelpe barna med lekser fordi SFO ikke har lærere?

 

Da jeg var liten måtte jeg også gjøre leksene selv frem til mine foreldre kom hjem og da sjekket/hjalp de med lekser...

 

Situasjonen er vel ikke værre i dag?

 

Jeg tar det som en selvfølge at jeg må hjelpe mine barn...!?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: db2bb...b7c

Skrevet

Lekser er nødvendig for å få nok øving, og for å få elever til å møte forberedt til timer - ikke starte hver time på null.



Anonymous poster hash: 730da...117
Skrevet

Jeg synes barn skal ha noe lekser og da mener jeg lekser som lesing og eventuelt øving til prøver og gangetabell osv.

 

Jeg har mitt tredje barn i 1 klasse nå og jeg ser at det kreves MYE mere enn da mine sønner i nå 5 og 3 klasse gikk der. Barn er som voksne, slitene etter en hard arbeidsdag. jeg er mye mere for å øke antall timer i skoledagen. 

 

jeg hjelper gledelig mine barn med lekser, men jeg synes det blir for mye for dem.



Anonymous poster hash: 968a0...84b
Skrevet

Enig i det siste her. Det er meningsløst å gi små barn lekser som de må sitte med i timesvis. Etter 6-7 på kvelden er det helt umulig for oss å få gjort lekser, hun er for sliten. Lesing går greit.

Skrevet

Litt lekser synes jeg er helt fint, men når skolen går ut med at de forventer at elevene sitter i 1,5 til 2 timer, 5 dager i uka + at de gjør en ekstra innsats i helgene på lesing og eventuelt ting de sliter med, så blir det alt for mye. De som går på SFO får ikke lov til å gjøre lekser der etter skolen, men de som ønsker det kan få sitte inntil 25 minutter før skolestart.

Vi har måttet ta vår datter ut av SFO for at hun skal få tid til leksene og være i seng i fornuftig tid. Vi kunne også klart det ved å nektet henne alle aktiviteter, men da var det bedre å droppe SFO.



Anonymous poster hash: 1be20...9c1
Skrevet

 

Litt lekser synes jeg er helt fint, men når skolen går ut med at de forventer at elevene sitter i 1,5 til 2 timer, 5 dager i uka + at de gjør en ekstra innsats i helgene på lesing og eventuelt ting de sliter med, så blir det alt for mye. De som går på SFO får ikke lov til å gjøre lekser der etter skolen, men de som ønsker det kan få sitte inntil 25 minutter før skolestart.

Vi har måttet ta vår datter ut av SFO for at hun skal få tid til leksene og være i seng i fornuftig tid. Vi kunne også klart det ved å nektet henne alle aktiviteter, men da var det bedre å droppe SFO.

 

Anonymous poster hash: 1be20...9c1

 

Dette er i 4. klasse foresten.

 

Anonymous poster hash: 1be20...9c1

Skrevet

 

 

Litt lekser synes jeg er helt fint, men når skolen går ut med at de forventer at elevene sitter i 1,5 til 2 timer, 5 dager i uka + at de gjør en ekstra innsats i helgene på lesing og eventuelt ting de sliter med, så blir det alt for mye. De som går på SFO får ikke lov til å gjøre lekser der etter skolen, men de som ønsker det kan få sitte inntil 25 minutter før skolestart.

Vi har måttet ta vår datter ut av SFO for at hun skal få tid til leksene og være i seng i fornuftig tid. Vi kunne også klart det ved å nektet henne alle aktiviteter, men da var det bedre å droppe SFO.

 

Anonymous poster hash: 1be20...9c1

 

Dette er i 4. klasse foresten.

 

Anonymous poster hash: 1be20...9c1

 

Hvor i alle dager er det dere bor? Jeg er både mor (2.klassing og 6.klassing) og lærer, og har aldri hørt om slike krav før!

 

Anonymous poster hash: ea996...394

Skrevet

Jeg er enslig mor til 2, full jobb og har 2 skolebarn. Føler at ettermiddagen går bare til å hente på SFO, lage middag, spise, så lekser med begge barna, og da er det bare kveldsmat og dusj for minste. Etter det må jeg få gjort husarbeid. Føler jeg da har en time på kvelden før jeg må i seng.

Synes mye heller barna skulle gått en time ekstra på skolen hver dag, så slippe lekser. Eller i hvert fall så mye lekser som nå.

Har en i 2. klasse, og han har mye lekser, og jeg må skrive under på 3 forskjellige lekser hver uke, og skrive under på prøver. Glemmer jeg en av de, får sønnen min glemmekryss. Jeg har ADD, og er dermed ekstra sosete. Synes det er fælt at min sønn skal straffes grunnet det. Og jeg gjør alltid leksene med han. Men glemmer noen ganger å skrive under på noe.

 

Synes foreldre får alt for mye ansvar for barnas utdannelse nå, og hva med de foreldrene som ikke kan hjelpe barna.



Anonymous poster hash: 9f8bc...302
Skrevet

Hehe, hæ? Alt for mye ansvar for barnas utdannelse? Javel. 

 

Jeg vil MER enn gjerne ha god kontroll på hva ungene lærer på skolen, det er VI som foreldre som er ansvarlige for at de lærer det de skal. Vi skal oppdra ungene til å ta ansvar, følge med i timen og ikke forstyrre de andre elevene slik at alle kan lære det de skal. 

 

Lekser er en naturlig del av den jobben vi som foreldre skal gjøre mener jeg. Jeg stoler ikke nok på skolen til å gi dem hele ansvaret, det blir for dumt.



Anonymous poster hash: d392c...34a
Skrevet

Det er mulig jeg er helt på jordet nå, har ikke skolebarn enda. Men: Dersom barn er forventet å sitte 1,5-2 timer (!) med lekser hver dag + litt ekstra på helg, hadde det ikke da vært bedre å droppe puggingen som alle driver med til de nasjonale prøvene? Hvorfor i alle dager skal vi ha nasjonale prøver? Såvidt jeg har skjønt det bruker de forskjellige skolene veldig mye tid til å forberede barna på dette, og det går ut over pensum og læreplaner i de forskjellige fagene. 

 

Korriger meg gjerne om jeg er helt på jordet, men for meg høres dette helt sinnssvakt ut. Barn må få være barn en stund til. Da jeg begynte på skolen som sjuåring hadde vi knapt lekser, mens i dag har en seksåring samme mengde lekser som jeg hadde på slutten av barneskolen. Det høres ut som om noe har gått riv ruskende galt i skoleverket de siste 10-20 årene. Og hvorfor i alle dager skal ikke barna få gjøre lekser på SFO? 

Ikke misforstå, jeg hjelper gjerne barna mine med lekser når den tiden kommer, men jeg skjønner ikke vhorfor vi skal gå inn for å gjøre barna skolelei før de kommer til ungdomsskolenivå. 



Anonymous poster hash: 13952...939
Skrevet

Jeg har enda ikke skolebarn,men Det jeh ikke skjønner er alle foreldrene som beklager seg over at de må hjelpe barna med lekser fordi SFO ikke har lærere?

 

Da jeg var liten måtte jeg også gjøre leksene selv frem til mine foreldre kom hjem og da sjekket/hjalp de med lekser...

 

Situasjonen er vel ikke værre i dag?

 

Jeg tar det som en selvfølge at jeg må hjelpe mine barn...!?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: db2bb...b7c

Situasjonen er en helt annen i dag enn da du ikke på skolen.

Det er mye mer forventninger og krav til foreldrene om oppfølging nå enn tidligere.

 

Innleveringer på its learning fra tidlig av, skrive hvordan leksene har gått hver uke på eget skjema, ukeslutt prøve hver uke, mye lesetrening osv osv.

 

Anonymous poster hash: 6f59d...71a

Skrevet

 

 

 

Litt lekser synes jeg er helt fint, men når skolen går ut med at de forventer at elevene sitter i 1,5 til 2 timer, 5 dager i uka + at de gjør en ekstra innsats i helgene på lesing og eventuelt ting de sliter med, så blir det alt for mye. De som går på SFO får ikke lov til å gjøre lekser der etter skolen, men de som ønsker det kan få sitte inntil 25 minutter før skolestart.

Vi har måttet ta vår datter ut av SFO for at hun skal få tid til leksene og være i seng i fornuftig tid. Vi kunne også klart det ved å nektet henne alle aktiviteter, men da var det bedre å droppe SFO.

 

Anonymous poster hash: 1be20...9c1

 

Dette er i 4. klasse foresten.

 

Anonymous poster hash: 1be20...9c1

 

Hvor i alle dager er det dere bor? Jeg er både mor (2.klassing og 6.klassing) og lærer, og har aldri hørt om slike krav før!

 

Anonymous poster hash: ea996...394

 

Bor i Asker og dette er hva skolen skriver offesielt om hva som forventes av lekselesing.

 

Anonymous poster hash: 1be20...9c1

Skrevet

 

Jeg synes barn skal ha noe lekser og da mener jeg lekser som lesing og eventuelt øving til prøver og gangetabell osv.

 

Jeg har mitt tredje barn i 1 klasse nå og jeg ser at det kreves MYE mere enn da mine sønner i nå 5 og 3 klasse gikk der. Barn er som voksne, slitene etter en hard arbeidsdag. jeg er mye mere for å øke antall timer i skoledagen.

 

jeg hjelper gledelig mine barn med lekser, men jeg synes det blir for mye for dem.

 

Anonymous poster hash: 968a0...84b

Men har se da gjort leksene sine før dere voksne kommer hjem eller begynner de på det "etter arbeidstid"?

 

 

Anonymous poster hash: db2bb...b7c

Skrevet

Jeg er ambivalent kjenner jeg. I hverdagen er det stress å skulle få det til og det provoserer meg at skolen forlanger at vi voksne skal skrive under på lekseplanen ukentlig for å dokumentere at leksene er gjort og sjekket. Mistenker at det handler om at skolen vil gardere seg mot klager nå og på sikt. Det skaper en viss dårlig samvittighet hos meg, for det er jammen ikke alle lekser jeg sjekker like grundig...

 

Dessuten kan det vel diskuteres om læringsutbyttet er så veldig mye bedre med lekser enn uten. Puggestoff unntatt og mengdetrening når det gjelder lesing. Jeg ville aldri godtatt en forventning om halvannen til to timers lekser hver dag pluss helg. Min eldste er tiendeklassing og heller ikke hun har så mye lekser. I småskolealder setter jeg grensen ved 45 minutter og jeg har gitt beskjed om at vi ikke har rukket alt fordi mengden var for stor.

 

Et tredje ankepunkt er at lekser nok opprettholder og øker sosiale forskjeller. De med skoleflinke foreldre har ofte best læringsforutsetninger biologisk og får også mest adekvat hjelp. Dermed blir de flinke flinkere og de svake stagnerer.

 

På den annen side vil jeg være delaktig i barnas opplæring og jeg ønsker ikke enda lenger skoledager. Barna er mye borte fra oss allerede og de er primært mitt og mannens ansvar, ikke skolens.

Skrevet

Syns absolutt ikke at skolen skal bli leksefri. Samtidig mener jeg at barna må ha tid til frilek på ettermiddagene og rett og slett ha tid til å være barn. Har barn i 3.klasse og mengden lekser er liten. Dvs at noen i klassen syns det er mye, men det gjenspeiles jo da kanskje av at de jobber dårlig i timene og ikke minst under den daglige leksehjelpen.

 

Jeg er en kontrollfreak som må ha full kontroll på ting og hadde ikke likt at alt skulle vært skolens ansvar. Som forelder føler jeg ansvar for barnet mitt sin skolegang- selv om han altså har lærere.

 

Hadde leksemengden vært slik noen av dere skisserer hadde jeg krevd en endring, og jeg hadde ikke stoppet etter at jeg hadde snakket med bare læreren!

 

Anonymous poster hash: d14d2...724

Skrevet

 

Jeg er enslig mor til 2, full jobb og har 2 skolebarn. Føler at ettermiddagen går bare til å hente på SFO, lage middag, spise, så lekser med begge barna, og da er det bare kveldsmat og dusj for minste. Etter det må jeg få gjort husarbeid. Føler jeg da har en time på kvelden før jeg må i seng.

Synes mye heller barna skulle gått en time ekstra på skolen hver dag, så slippe lekser. Eller i hvert fall så mye lekser som nå.

Har en i 2. klasse, og han har mye lekser, og jeg må skrive under på 3 forskjellige lekser hver uke, og skrive under på prøver. Glemmer jeg en av de, får sønnen min glemmekryss. Jeg har ADD, og er dermed ekstra sosete. Synes det er fælt at min sønn skal straffes grunnet det. Og jeg gjør alltid leksene med han. Men glemmer noen ganger å skrive under på noe.

 

Synes foreldre får alt for mye ansvar for barnas utdannelse nå, og hva med de foreldrene som ikke kan hjelpe barna.

 

Anonymous poster hash: 9f8bc...302

Jøss- må du ta frem pennen flere ganger i uka og signere lekser??

 

 

Anonymous poster hash: d14d2...724

Skrevet

Jeg har barn i 1., 3., og 9.klasse og jeg hadde heller sett at de var litt ekstra på skolen enn å måtte sitte i flere timer med lekser hver kveld.

 

9.klassingen sitter til sent på kveld med lekser. Jeg tok opp med læreren at det var altfor mye lekser. Han sa hun ikke skulle bruke mer enn 1 time pr dag på leksene. Men det går jo ikke, da blir hun jo ikke ferdig. Noe som igjen vil gjøre at hun blir hengende etter samt hun får anmerkning for at leksa ikke er ferdig. Hos oss kan hun ha lekser i 3 fag til neste dag. Da skal hun bruke internett, svare på spm, sjekke kilder, skrive sammendrag/rapporter osv. Og dette er bare i norsk. Så skal de skrive en fortelling på minst 2 sider i engelsk. Hun vil jo levere en bra oppgave og få gode karakterer, men det krever at hun jobber hardt med fortellingen. Så er det 10 oppgaver i matte, oppgave a-g i hver oppgave. Hun sliter litt med matte, så der går det fort en time bare der.

 

Hun kan starte med lekser kl 17.30 og sitte til kl 23. Og det hender jeg må hjelpe henne så jeg ser selv hvor utrolig stor arbeidsmengde hun har. Og det hjelper ikke at man har lengre frist på enkelte lekser, for kveldene er allerede fylt med de andre leksene. Så da blir hun også sittende i helgene for å f.eks skrive bokrapport..

 

Anonymous poster hash: 16aaf...c08

Skrevet

Jeg syns det skulle blitt heldagsskole, og at det da ikke skulle vært leker. Leselekse er greit. Idagens samfunn er det desverre mange foreldre som ikke kan hjelpe barna sine med lekser, så for at alle ungr skal kunne få ett så likt skoletilbud som mulig syns jeg heldagsskole bør innføres. Da får alle den hjelpen de trenger, og ingen blir tapere pga foreldre som ikke kan hjelpe barna sine med lekser.

 

Og skoledagen må ikke kun bestå av fagtimer. En time med fysiskaktivitet midt på dagen gjør godt for små og store kropper og gjør de mer motivert til å fortsette å lære.

 

Vi har fire barn hjemme, og det er fire ulike barn å hjelpe. Selv om de er faglig sterke, møter vi som foreldre utforinger. Slik som i matte der det er ulike utregninger fra når vi gikk på skolen, ungene heer lærer ulike utregninger i forhold til hvem lærer de også har, så det den ene lærte er ikke sikkert den andre lærte. Så selv ungene som er noen år eldre kan ikke hjelpe de med matteleksa siden de ikke har lært den måten. Og her kan ikke vi som foreldre lære de den måten vi kan, for de skal kun lære den ene måten selv om de forstår vår måte. Små ting, men. Skaper hodebry for liten og for stor. Vi som voksne må google oss frem til måten ungene lærer på, lære oss den måten for så å lære ungene. Slikt tar tid, og jeg må sindet hadde vært mye bedre for ungene å lært dette på skolen. Ikke ha foreldre som sitter og knoter på sidelinja, skjønner godt ungene mister tolmodigheten med leksene.

Jeg syns det er hyggelig å hjelpe ungene med lekser, men jeg ser at vi har lite problemer med dette i forhold til andre. Og jeg må si jeg ikke unner de med problemer dette.

 

Anonymous poster hash: 2f0b2...f3d

Skrevet

Jeg fikk nesten aldri hjelp av mamma og pappa med leksene. Var flinkest i klassen, så det er ikke nødvendigvis slik at foreldre hjelper frem flinkhet.

 

Når det er sagt, er jeg for en leksefri skole. Jeg synes at tiden når mamma og pappa er ferdig på jobb skal brukes til noe hyggelig.

Skrevet

Jeg er for lekser, jeg tror det er en viktig forutsetning for å lykkes på senere stadiet i utdanning. Men jeg har ikke skolebarn så jeg vet ikke hvordan det legges opp. Ut i fra denne tråden her høres det ut som mengden er for stor til så små barn og all kontrollen i form av underskrifter og internettbaserte læresteder gjør ting vanskligere enn det bør være.

 

Anonymous poster hash: b83b1...181

Skrevet

 

Hehe, hæ? Alt for mye ansvar for barnas utdannelse? Javel.

 

Jeg vil MER enn gjerne ha god kontroll på hva ungene lærer på skolen, det er VI som foreldre som er ansvarlige for at de lærer det de skal. Vi skal oppdra ungene til å ta ansvar, følge med i timen og ikke forstyrre de andre elevene slik at alle kan lære det de skal.

 

Lekser er en naturlig del av den jobben vi som foreldre skal gjøre mener jeg. Jeg stoler ikke nok på skolen til å gi dem hele ansvaret, det blir for dumt.

 

Anonymous poster hash: d392c...34a

Du tar feil. Det er ikke vi foreldre som er ansvarlige for at barna lærer det de skal på skolen.

 

Anonymous poster hash: 980bd...ea4

Skrevet (endret)

Jeg legger opp til Ca 20-30 minutter lekser daglig i 4.klasse.

 

I dag fikk jeg klage fra en far på at det var alt for lite. Han krevde 2 timer daglig.

En annen forelder ber om mindre for de rekker ikke gjøre ferdig alt.

 

Lekser er vanskelig!

Min skole har bestemt at elevene skal ha lekser.

-Jeg gir litt for å øve på det vi har jobbet med på skolen. Litt repetisjon i matte, Mest fokus på lesing og leseforståelse i norsk og engelsk.

-Gir også lekser for å øve inn en god arbeidsrutine før ungdomsskolen og videregående.

Jeg tror akkurat disse to punktene er viktige for videre skolegang.

Endret av BuddhaMage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...