Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg ser i tråden om å drikke 1-2 ganger i året at mange sier de foretrekker brus. Jeg forstår godt at folk ikke nødvendigvis drikker alkohol til maten, at de enten ikke liker det eller at det ikke er praktisk eller passende. Men å velge brus, hvorfor? Vann, gode eplejuser, hjemmelagde isteer (kald grønn te er for eksempel en god match til sushi om sommeren) ser jeg at kan harmonere med smakene i maten på en måte som er likeverdig med vin, men brus? Colabrus slår jo ut smaksløkene og passer jo bare til feit amerikansk kosemat. Handler det om vane, eller er folk bare ikke så opptatt av smak? Anonymous poster hash: a76d0...757
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Det kan jo hende vi bare spiser feit, amerikansk kostemat;) Jeg liker brus til taco og pizza. Til andre middager foretrekker jeg vann. Er man ikke opptatt av smak dersom man foretrekker brus fremfor alkohol? Det er vel nettopp ens egen smak man er opptatt av Anonymous poster hash: 55168...69a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Vel, jeg drikker ikke karbohydrater derfor utgår juicer i alle varianter, iste også. Så da blir det brus eller vann. Anonymous poster hash: e454d...87d
PrinsesseHengepupp Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 For min egen del; smak. Jeg er av de få som syns alkohol ødelegger ethvert måltid, uansett hvor fancy vinen er eller hvor god match det angivelig skal være. Når jeg så skal spise, enten det er hjemme eller på galla foretrekker jeg vann, evt sukkerfri brus til enkelte retter. Eller melk faktisk - til mat med brun saus (lært hos mormor). Søtt skvip som juice, nektar eller iste drikker jeg aldri uansett fordi jeg ikke liker det, så å blande det inn i måltidene ser jeg heller ikke poenget i. Det må da være lov til å følge egen smak, ikke bare en norm for hva som forventes - også når det kommer til drikke til mat?
Mamma_til_2 Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg liker kullsyren drikker derfor ikke saft eller juice/ iste, men det må ikke være cola, kan fint drikke Farris eller bris.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Det handler om at ikke alle liker det samme som deg. Hva du har blitt vant til betyr selvfølgelig mye, men det betyr ikke at det er "feil" å like brus til mat, like lite som det er feil å like sterkt krydret mat. Anonymous poster hash: c33fb...2af
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Er man ikke opptatt av smak dersom man foretrekker brus fremfor alkohol? Det er vel nettopp ens egen smak man er opptatt avAnonymous poster hash: 55168...69a Greit nok at man velger etter sin egen smak, men jeg vil våge å påstå at hvis man velger brus til alt mulig så har man en usofistikert og lite utviklet gane. Og jeg mener ikke at man nødvendigvis må drikke vin hele tiden, som jeg sa i første post mener jeg atdet finnes mange alkoholfrie alternativer som passer bedre til mye mat enn brus. Anonymous poster hash: a76d0...757
Superdolly Skrevet 6. oktober 2014 #8 Skrevet 6. oktober 2014 Hvorfor så nedlatende mot alle som velger bort alkohol? Jeg kan godt si det samme om vin som du sier om brus. Jeg synes vin slår ut smaksløkene, det ødelegger min opplevelse av maten og etter en slurk smaker resten av måltidet høgg. Jeg har aldri fått servert en hjemmelaget iste som smaker godt, og det man kjøper i butikkene er jo bare sukker. Jeg foretrekker teen varm, og da passer det ikke så godt til varm mat synes jeg. Eplejuice er vel greit nok, men jeg ville heller valgt vann for å være ærlig. Vann er også det jeg stort sett vleger til varm mat, enten jeg spiser med venninner, familien eller på restaurant. Men det hender også at jeg velger brus. Og jeg sliter med å forstå hvorfor det er så innmari provoserende.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #9 Skrevet 6. oktober 2014 Cola til taco og pizza (evt burger med frites på "restaurant"), saft til grøten og vann til resten... Anonymous poster hash: ceaae...a46
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #10 Skrevet 6. oktober 2014 Er man ikke opptatt av smak dersom man foretrekker brus fremfor alkohol? Det er vel nettopp ens egen smak man er opptatt avAnonymous poster hash: 55168...69a Greit nok at man velger etter sin egen smak, men jeg vil våge å påstå at hvis man velger brus til alt mulig så har man en usofistikert og lite utviklet gane. Og jeg mener ikke at man nødvendigvis må drikke vin hele tiden, som jeg sa i første post mener jeg atdet finnes mange alkoholfrie alternativer som passer bedre til mye mat enn brus. Anonymous poster hash: a76d0...757 Og hvem bestemmer at det er så fint med en "sofistikert" gane? Hvis du har mistet evnen til å nyte enkle retter og enkel drikke har du mistet noe vesentlig. Du må gjerne drikke hjemmelaget iste for min del, men forvent ikke at det er noe flertallet vil sette pris på å få servert. Ikke forstår jeg hvorfor det skal være "finere" eller mer "sofistikert" heller. Anonymous poster hash: c33fb...2af
PrinsesseHengepupp Skrevet 6. oktober 2014 #11 Skrevet 6. oktober 2014 Er man ikke opptatt av smak dersom man foretrekker brus fremfor alkohol? Det er vel nettopp ens egen smak man er opptatt avAnonymous poster hash: 55168...69a Greit nok at man velger etter sin egen smak, men jeg vil våge å påstå at hvis man velger brus til alt mulig så har man en usofistikert og lite utviklet gane. Og jeg mener ikke at man nødvendigvis må drikke vin hele tiden, som jeg sa i første post mener jeg atdet finnes mange alkoholfrie alternativer som passer bedre til mye mat enn brus. Anonymous poster hash: a76d0...757 I følge din smak ja - ikke min ;-)
DaenerysStorm Skrevet 6. oktober 2014 #12 Skrevet 6. oktober 2014 Vurdert muligheten for at ikke alle liker det samme som deg? Jeg drikker brus til sushi, Oh my gosh!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #13 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg ser i tråden om å drikke 1-2 ganger i året at mange sier de foretrekker brus. Jeg forstår godt at folk ikke nødvendigvis drikker alkohol til maten, at de enten ikke liker det eller at det ikke er praktisk eller passende. Men å velge brus, hvorfor? Vann, gode eplejuser, hjemmelagde isteer (kald grønn te er for eksempel en god match til sushi om sommeren) ser jeg at kan harmonere med smakene i maten på en måte som er likeverdig med vin, men brus? Colabrus slår jo ut smaksløkene og passer jo bare til feit amerikansk kosemat. Handler det om vane, eller er folk bare ikke så opptatt av smak? Anonymous poster hash: a76d0...757 Pepsi max er kjempegodt til den råharry tacoen! Så da drikker jeg brus - men vanlig cola liker jeg ikke. Får ekkelt belegg på tennene og ikke smaker det godt heller forutenom hvis jeg er kvalm. Eplejus/most er for søtt for min del.. Anonymous poster hash: abf6d...683
*Yuna* Skrevet 6. oktober 2014 #14 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg liker ikke juice. Er ikke fan av iste. Drikker helst vann, farris eller brus til maten. Aldri opplevd at brus ødelegger smaken på maten.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #15 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg reagerte også på det i den andre tråden. Synes brus ødelegger totalt for god mat, det kræsjer fullstendig. Blir som å spise lammestek, smågodt, fløtesaus og sjokolade... Foretrekker farris. Anonymous poster hash: 288c4...7ec
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #16 Skrevet 6. oktober 2014 Hvorfor så nedlatende mot alle som velger bort alkohol? Jeg kan godt si det samme om vin som du sier om brus. Jeg synes vin slår ut smaksløkene, det ødelegger min opplevelse av maten og etter en slurk smaker resten av måltidet høgg. Jeg har aldri fått servert en hjemmelaget iste som smaker godt, og det man kjøper i butikkene er jo bare sukker. Jeg foretrekker teen varm, og da passer det ikke så godt til varm mat synes jeg. Eplejuice er vel greit nok, men jeg ville heller valgt vann for å være ærlig. Vann er også det jeg stort sett vleger til varm mat, enten jeg spiser med venninner, familien eller på restaurant. Men det hender også at jeg velger brus. Og jeg sliter med å forstå hvorfor det er så innmari provoserende. Jeg ser da ikke ned på folk som velger bort alkohol, jeg gjør det selv i en mengde sammenhenger. Til de aller fleste måltider drikker jeg, som du, vann. Om noe er jeg nedlatende mot folk som drikker brus i tide og utide. Og jeg synes ikke det er provoserende at folk velger brus, jeg synes det er rart og sliter litt med å forstå hvordan folk kan synes det er så veldig godt til alt mulig. Anonymous poster hash: a76d0...757
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #17 Skrevet 6. oktober 2014 Hvorfor så nedlatende mot alle som velger bort alkohol? Jeg kan godt si det samme om vin som du sier om brus. Jeg synes vin slår ut smaksløkene, det ødelegger min opplevelse av maten og etter en slurk smaker resten av måltidet høgg. Jeg har aldri fått servert en hjemmelaget iste som smaker godt, og det man kjøper i butikkene er jo bare sukker. Jeg foretrekker teen varm, og da passer det ikke så godt til varm mat synes jeg. Eplejuice er vel greit nok, men jeg ville heller valgt vann for å være ærlig. Vann er også det jeg stort sett vleger til varm mat, enten jeg spiser med venninner, familien eller på restaurant. Men det hender også at jeg velger brus. Og jeg sliter med å forstå hvorfor det er så innmari provoserende. Jeg forsto ikke innlegget som nedlatende mot de som drikker alkohol. Hun mente vel bare at brus ødelegger smaken av god mat, noe jeg er helt enig i da sukker og smakstilsteninger "slår ut" smaken av maten. Anonymous poster hash: 288c4...7ec
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #18 Skrevet 6. oktober 2014 Må nesten le litt av de som svarer at eplejuice/most er for søtt, men brus derimot, det kan de fint drikke til maten. Som om ikke det er søtt Her går det stort sett i vann til middagen. Rød saft til grøt, og av og til brus i helga til tacoen. Vin en gang i blant, til for eksempel biff. Men blitt lite av det de siste åra pga. graviditet/amming. Men syns vann er best. Både til mat og til dessert og godteri. Anonymous poster hash: 78c63...206
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #19 Skrevet 6. oktober 2014 Er man ikke opptatt av smak dersom man foretrekker brus fremfor alkohol? Det er vel nettopp ens egen smak man er opptatt avAnonymous poster hash: 55168...69a Greit nok at man velger etter sin egen smak, men jeg vil våge å påstå at hvis man velger brus til alt mulig så har man en usofistikert og lite utviklet gane. Og jeg mener ikke at man nødvendigvis må drikke vin hele tiden, som jeg sa i første post mener jeg atdet finnes mange alkoholfrie alternativer som passer bedre til mye mat enn brus. Anonymous poster hash: a76d0...757 Hehe nå klarte jeg ikke la Være å le her. Det er helt levbart for meg at du ikke synes jeg har en sofistikert gane😂 Det var jo ikke snakk om å velge brus til "alt mulig" akkurat. Jeg forstår ikke dette med at man skal henge seg opp i hva andre liker eller ei. Det spiller jo ingen rolle. Anonymous poster hash: 55168...69a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #20 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg liker ikke vann til maten. Føles som man skylder munnen mellom hvert tygg. Drikker vann som tørstedrikk og i forbindelse med trening. Jeg drikker ikke alkohol. Så for meg er dessverre brus min naturlige drikke til mat. Og jeg synes det er godt med min gane. Vanesak. Saft går også. Det er min store last. Men kan leve med det. Anonymous poster hash: 1021c...db0
Superdolly Skrevet 6. oktober 2014 #21 Skrevet 6. oktober 2014 Hvorfor så nedlatende mot alle som velger bort alkohol? Jeg kan godt si det samme om vin som du sier om brus. Jeg synes vin slår ut smaksløkene, det ødelegger min opplevelse av maten og etter en slurk smaker resten av måltidet høgg. Jeg har aldri fått servert en hjemmelaget iste som smaker godt, og det man kjøper i butikkene er jo bare sukker. Jeg foretrekker teen varm, og da passer det ikke så godt til varm mat synes jeg. Eplejuice er vel greit nok, men jeg ville heller valgt vann for å være ærlig. Vann er også det jeg stort sett vleger til varm mat, enten jeg spiser med venninner, familien eller på restaurant. Men det hender også at jeg velger brus. Og jeg sliter med å forstå hvorfor det er så innmari provoserende. Jeg ser da ikke ned på folk som velger bort alkohol, jeg gjør det selv i en mengde sammenhenger. Til de aller fleste måltider drikker jeg, som du, vann. Om noe er jeg nedlatende mot folk som drikker brus i tide og utide. Og jeg synes ikke det er provoserende at folk velger brus, jeg synes det er rart og sliter litt med å forstå hvordan folk kan synes det er så veldig godt til alt mulig.Anonymous poster hash: a76d0...757 Og jeg synes det er rart at folk velger vin til alt mulig og synes det er så godt og liksom skal "heve smaken".
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #22 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg drikker aldri alkohol til maten. Pepsi max er standard om jeg spiser ute eller hjemme. Cola føles som sukkerlake nå, selv om jeg elsket det før. Jeg blir aldri noe fjong dame i matveien, har innsett det for lenge siden. Det betyr ikke at jeg ikke er fjong på andre vis. Jeg blir ikke imponert over de som velger alkohol, ser ikke på det som noe bedre eller verre. Var nok det i 20 åra, sånn typisk tenåringsgreie. Voksen nå! Man er vel bare forskjellig, og godt er det Anonymous poster hash: c84d0...5ea
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #23 Skrevet 6. oktober 2014 Må nesten le litt av de som svarer at eplejuice/most er for søtt, men brus derimot, det kan de fint drikke til maten. Som om ikke det er søtt Her går det stort sett i vann til middagen. Rød saft til grøt, og av og til brus i helga til tacoen. Vin en gang i blant, til for eksempel biff. Men blitt lite av det de siste åra pga. graviditet/amming. Men syns vann er best. Både til mat og til dessert og godteri. Anonymous poster hash: 78c63...206 Det er forskjell på søthetsgraden i brus på samme måte som det er for eplemoster... Anonymous poster hash: a93a0...73c
Englenemine Skrevet 6. oktober 2014 #24 Skrevet 6. oktober 2014 Nå var det ikke snakk om brus til all mat vel? Det var vel snakk om ut å spise? Vennemiddager? Til hverdags drikker jeg selvfølgelig ikke brus til mat med mindre det er pizza, burger ol som " matcher" veldig. Er vel ikke normalt å drikke øl eller vin hver dag til middag heller?
*Miss Marple* Skrevet 6. oktober 2014 #25 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg syns juice og eplemost dominerer for mye og overdøver smaken av de gode måltid, så hvis jeg ikke drikker vin (som jeg sjelden gjør) velger jeg vann eller brus. Om det gjør ganen min usofistikert.... Ja, så lever jeg godt med det. Beklager, men sånne uttalelser gir meg inntrykk av en svært snobbete og wannabe matkjenner 😝
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå