Gå til innhold

Hvilke to skrivefeil irriterer deg mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da/når-feil har begynt å irritere meg så mye at det begynner og bli slitsomt til og med å logge inn på Facebook. Enkel og dobbel konsonant, tenk på sprettballen, folkens! Doble konsonanter "spretter", det gjør ikke enkle.

Hva mener du med at spretbalen spreter? ;)

Regelen er at etter kort vokal skriver vi dobbelkonsonant, og etter lang vokal skriver vi enkelkonsonant.

Etter vs. eter.

Forsåvidt er norsk ortografi ikke konsekvent, og ord som at, man, han rimer på satt, vann og brann. Det at det er enkelkonsonant i førstnevnte ordsett og ikke i sistnevnte bidrar ikke til å forenkle regelen for folk.

Anonymous poster hash: 406b4...668

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som irriterer meg er folk som må pirke og slenge drit når noko skriv feil.

Typisk her inne.

Anonymous poster hash: 64864...9b3

Skrevet

Ingen over, ingen ved siden: VÆRRE og VÆRST. Grøss!! Disse ordene tror jeg 75% av landets befolkning skriver feil.

I tillegg er det ekstremt irriterende når noen bruker objektsform av personlige pronomen der det skal være subjektsform. Eksempel: "Det gjør DEM ikke". I stedet for "Det gjør de ikke."

Anonymous poster hash: d323e...bcb

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over skrivefeil. Det er lett å skrive feil når det går litt fort.

Faktisk er det lett å skrive riktig når man har lært rettskriving!

Dersom det går litt fort i svingene blir det andre typer feil.

Ingen som kam rettskriving ville skrevet beskymret, for eksempel.

Anonymous poster hash: 4cc54...d3c

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over skrivefeil. Det er lett å skrive feil når det går litt fort.

Faktisk er det lett å skrive riktig når man har lært rettskriving!

Dersom det går litt fort i svingene blir det andre typer feil.

Ingen som kam rettskriving ville skrevet beskymret, for eksempel.

Nettopp - andre typer feil. Finn den. :D

Skrevet

Beskymret kommer langt opp på listen. Jeg fatter ikke at det kan være så mange som ikke kan stave det ordet.

Orddelingfeil slår godt fra seg i kampen om førsteplassen.

Skrevet

Får helt fnatt av og/å feil

Da/Når

Veninde

Ordelingfeil

Skrevet

Hvem farge er finest?

Aldrig.

Anonymous poster hash: d9bb5...85d

Skrevet

Ingen over, ingen ved siden: VÆRRE og VÆRST. Grøss!! Disse ordene tror jeg 75% av landets befolkning skriver feil.

I tillegg er det ekstremt irriterende når noen bruker objektsform av personlige pronomen der det skal være subjektsform. Eksempel: "Det gjør DEM ikke". I stedet for "Det gjør de ikke."

Anonymous poster hash: d323e...bcb

Ubs.. Værre kan jeg finne på å skrive.

Anonymous poster hash: d9bb5...85d

Skrevet

Særskrivingsfeil kommer høyt opp p listen. Feil bruk av spørreordene er en god nummer to (hvem bil har dere?).

Skrevet

Irriterer meg over alt som er nevnt her... ;-)

Men intrisangt er en "fin" en..... *grøss*

Anonymous poster hash: 714ed...913
Skrevet

Får helt fnatt av og/å feil

Da/Når

Veninde

Ordelingfeil

Tror aldri jeg har sett en oddelingsfeil noen gang. Eller bruker du feil ord om særskrivingsfeil? Feie for sin egen dør først, er fint!

Anonymous poster hash: c2661...6c6

Skrevet

I forhold til irriterer meg mest. Det blir brukt hele tiden. Prøv å bytt det ut med sammenlignet med så ser du at de færreste setninger gir mening.

Særskrivingsfeil er en god nummer to.

Anonymous poster hash: 5fbe4...151

Skrevet

Ett/et. Det er jo nesten ingen som kan forskjellen, og det er utrolig irriterende. Jeg irriterer meg også over særskrivingsfeil.

Anonymous poster hash: 2eae4...bd8

Skrevet

Sundt for sunn/sunt!

Det er en slager her inne ;)

Skrevet

Åh, det er så mange! Men den verste jeg vet er når folk skriver "hva" når de mener "var" !!!

Da svir det i øynene mine 😩

Anonymous poster hash: 585c8...51d

Skrevet

Aldrig, hvet i stedet for vet, de som skriver som de snakker (dialekt) som f.eks di, varme (være med) dette er bare noen få eksempler

Anonymous poster hash: 8c622...373

Skrevet

I forhold til retsrivings feil ær det mye såm iriterer meg. Jeg kjøner aldrig hvorfor fålk ikke lærer hvem ord å hvem skrive måte som skal brukes. Jeg lærte det i fjord.

Sånn. Der var det meste oppsummert. ;)

Skrevet

Ein gjengangar her inne; barneværnet.

Skrevet

Hosen (åssen).

Min bror skriver det. Hosen går det? Hyggelig å få spørsmålet og melding men skrivefeilen irriterer meg like mye hver gang.

Anonymous poster hash: e2392...e90

Skrevet

Sakt er temmelig ille. 

Men ødelegger ikke like mye som ord     deling da det ødelegger hele setningen.

Skrevet

Her er det "i livet" i stedet for "i live". Så mange som skriver det! Begynner å tro at det er jeg som tar feil snart.. Og når folk ikke kan skrive "interessant".

Anonymous poster hash: 83327...d2c

Gulerot!! Eller; Det hvar fint.

Anonymous poster hash: 82f56...772

Skrevet

Intrisert, i fjord, og den her inne som skriver & der det er naturlig å bruke og.

Anonymous poster hash: 91d31...ba0
Skrevet

Særskriving, da/når, og/å. Ellers blir jeg egentlig ganske skremt når jeg ser hvor dårlig mange skriver, både når det gjelder språkføring og rettskriving. Trist utvikling for det norske språket.

Anonymous poster hash: e978a...4d4

Skrevet

Hvem vogn. Det heter hvilken.

Anonymous poster hash: c448f...77a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...