Gå til innhold

Barn, ikke babyer, som bruker smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, ingen har brukt smokk, og eldste er tre år. Ville jo vært helt merkelig om store gutten skulle gått rundt med smokk i munnen. Hvordan skulle han fått skravlet osv da? Yngste på ett ser jeg heller ikke for meg med smokk, samme der, hun skravlet jo i ett.

Svigerinna mi har to barn også, ett og to og et halvt. Har knapt sett barna uten smokk. De skravler lite, naturlig nok. Ikke har de særlig mimikk heller. Og man får liksom ikke kontakt med dem. Det har vel ikke nødvendigvis noe med smokk å gjøre, men synes det virker trist. De koser aldri med foreldrene, trenger de trøst er det smokken som gjelder og koselkluten. Som de da går rundt med på dagtid... Jeg synes dette er litt rart. Er det vanlig? På natt ser jeg det, smokken kan gjerne bo i senga, men skjønner jo ikke helt behovet der heller når de ikke er babyer lengre.

Er smokkbarn ofte litt slik som tantebarna mine? Kjenner igjen det i barn i bhg som bruker smokk. Så det under tilvenninga på yngste når jeg var der endel. Barna blir liksom innadvendte?

Synes det er trist at jeg ikke får kontakt med tantebarna mine. Mine barn skravler med sine onkler/tanter og tar kontakt, vil leke, lese bok osv. Snakker jeg til disse barna med smokken godt plantet ser jeg bare tomme glassaktige øyne, ingen respons... Har aldri sittet med en av de på fanget slik mine barn liker å sitte. De sitter ikke på noens fant da. Kanskje personlighet? Men det virker som smokken er trøst, kos og selskap nok for dem..

Anonymous poster hash: 0921a...f92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig her ihvertfall! :) gutten min på 2,5 har smokk om natta, men får ikke bruke på dagen. Han har et godt språk og veldig utadvendt :)

Nevøen min på 2,5 går derimot med smokk hele dagen. Også når han prater. Jeg skjønner ikke bæret av hva han sier, uttalen er også veldig dårlig selv om jeg ber han ta ut smokken når han prater. Han er også veldig utadvendt.

Begge trenger trøst av foreldre eller voksne rundt seg, og ikke bare av smokken.

Anonymous poster hash: dcaf7...cc1

Skrevet

Kjenner ikke igjen min datter i dette iallefall. Hun er skravlesyk, kosete og sosial og trenger ofte mammakos, men er glad i smokken sin også.

Anonymous poster hash: d5d7d...671

Skrevet

Lett at det blir sånn, men vi var mye strengere på at smokk kun var til soving. Synes smokk ellers er en uting. Men ser rett som det er barn på opptil 3,5 år som valser rundt i stua med smokken i munnen.

Anonymous poster hash: 357ce...bf7

Skrevet

Kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Her har de to første brukt smokk, de to minste hadde aldri behov. Nr to er, og har alltid vært, den mest sosiale. Veldig tidlig ute med språk, elsket å snakke med alle, også helt fremmede. Svært nysgjerrig og kontaltsøkende.

Anonymous poster hash: 0602e...878

Skrevet

Jeg ser når jeg henter i bhg kl 15 at flesteparten av ett-åringene tasser rundt med smokkene i munnen. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan legge vekk disse tingene utenom dagduppingen?? Ser at personalet driver og lar ett-åringen min vase rundt med kosekluten fordi alle de andre barna griner etter smokkene sine. Er så dumt for de gjør ham jo så avhengig av den kluten... Men heldigvis så skjønner han at hjemme er det ikke aktuelt med kosekluten bortsett fra i senga!

Anonymous poster hash: 2855e...723
Skrevet

Datteren til ei venninne av meg bruker MYE smokk ennå, det ser ganske merkelig ut med ei jente på over 3,5 år som sitter og sutter på smokken midt på lekeplassen. Ungen skal straks over på storbarnsavd nå, regner med at den uvanen fort forsvinner. Syns det er merkelig at 3-åringer som kan smøre egne brødskiver, rydde vekk tallerkener og ta på egne klær skal sutte på en smokk, sugebehovet tilhører strengt talt babytiden. Tannstillingen blir feil ved overdreven bruk og språket blir dårlig. Og min venninnes datter bærer preg av både svært utydelig tale OG så smått utstående tenner. Trist når ikke foreldre orker å ta kampen med barna sine for også voksentennene blir jo ødelagt av slik overdreven bruk.

Skrevet

Datteren til ei venninne av meg bruker MYE smokk ennå, det ser ganske merkelig ut med ei jente på over 3,5 år som sitter og sutter på smokken midt på lekeplassen. Ungen skal straks over på storbarnsavd nå, regner med at den uvanen fort forsvinner. Syns det er merkelig at 3-åringer som kan smøre egne brødskiver, rydde vekk tallerkener og ta på egne klær skal sutte på en smokk, sugebehovet tilhører strengt talt babytiden. Tannstillingen blir feil ved overdreven bruk og språket blir dårlig. Og min venninnes datter bærer preg av både svært utydelig tale OG så smått utstående tenner. Trist når ikke foreldre orker å ta kampen med barna sine for også voksentennene blir jo ødelagt av slik overdreven bruk. Anonymous poster hash: 2855e...723

Kan treåringer smøre sine egne brødskiver??

Skrevet

Datteren til ei venninne av meg bruker MYE smokk ennå, det ser ganske merkelig ut med ei jente på over 3,5 år som sitter og sutter på smokken midt på lekeplassen. Ungen skal straks over på storbarnsavd nå, regner med at den uvanen fort forsvinner. Syns det er merkelig at 3-åringer som kan smøre egne brødskiver, rydde vekk tallerkener og ta på egne klær skal sutte på en smokk, sugebehovet tilhører strengt talt babytiden. Tannstillingen blir feil ved overdreven bruk og språket blir dårlig. Og min venninnes datter bærer preg av både svært utydelig tale OG så smått utstående tenner. Trist når ikke foreldre orker å ta kampen med barna sine for også voksentennene blir jo ødelagt av slik overdreven bruk. Anonymous poster hash: 2855e...723

Ja, det er det mange som kan

Anonymous poster hash: 28b7a...231

Skrevet

Min både snakker, smutter og har koseklut. Sutten brukes når han skal sove, er lei seg eller kose. Kluten legger han på hyllen i barnehagen, men den skal med i bilen. Er tryggheten hans disse klutene :)

Og han er meget utadvent. Alle barna har brukt smokk til de var ca 3 år og ingen feil i tannstilling på noen av de av de som nå er store.

Kom vist på at jeg selv brukte smokk til jeg var 4 år :D Perfekte tenner har jeg også.

Skrevet

Bare å kjøpe en krakk til dem så de kan stå ved kjøkkenbenken, kjøp barnesmørekniv og la dem prøve seg frem. Blir ofte bare pålegg på halve skiva men who cares, de er stolte og spiser som regel mye bedre også. Du skal se hva barnet ditt klarer i bhg du, som det "ikke klarer" hjemme ;)

Skrevet

Gutten min fikk bruke smokk på dagtid hjemme frem til han var 2,5 år og snakket som en foss. Fikk høre både i bhg og på helsestasjon at han var langt fremme for alderen med både ordforråd og uttale. Mulig smokk har vært til hinder for de barna du kjenner HI, det har jeg ikke kompetanse til å uttale meg om, men det har i alle fall ikke hindret mitt barn.

Men de får ikke bruke smokk utenom soving i bhg da, det synes jeg er helt greit, så blir bruken automatisk begrenset en del, pluss at det blir likt for alle.

Anonymous poster hash: cdf6c...985
Skrevet

Jeg ser når jeg henter i bhg kl 15 at flesteparten av ett-åringene tasser rundt med smokkene i munnen. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan legge vekk disse tingene utenom dagduppingen?? Ser at personalet driver og lar ett-åringen min vase rundt med kosekluten fordi alle de andre barna griner etter smokkene sine. Er så dumt for de gjør ham jo så avhengig av den kluten... Men heldigvis så skjønner han at hjemme er det ikke aktuelt med kosekluten bortsett fra i senga! Anonymous poster hash: 2855e...723

Du høres ut som en festlig mor..

Anonymous poster hash: d5d7d...671

Skrevet

Eldste her brukte smokk til hun var litt over 3 år. Fikk kun bruke den når hun skulle sove eller var syk. Har aldri hatt problemer med språket her ihvertfall (skravla har gått i ett siden hun var 1,5 år) :P ....

Tannlegen sa at det er helt i orden å bruke smokk opptil 4 år, men da selvfølgelig med måte. Skal jo ikke går rundt med en smokk dagen lang ;) Kun når man skal sove.

Lillesøster her virker ikke så avhengig av smokken, så kanskje vi kan slutte med den innen hun er 1 år ;) Får se det ann ;)

Skrevet

Kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsen av smokkunger.

Mine har hatt ganske fri tilgang til smokken når de trengte den frem til de ble tre år. De trengte den ikke når de lekte, men pr de var slitne og/eller lei seg var den god å ha.

De eldste snakket veldig tidlig, yngste har ikke helt knekt koden ennå, men alle har hatt stort behov for å sitte på fanget og kose.

Om svigerinnen og svogeren din ikke tar barna sine på fanget er det nok ikke smokken sin skyld at de ikke er vant med å kose med andre. Detbhlrtes trist ut.

Skrevet

Kan treåringer smøre sine egne brødskiver??Anonymous poster hash: 357ce...bf7

Ja, klart de kan! Min kan lage eggerøre også! Med gressløk:)

Skrevet

Synes folk er raske til å dømme her. Hvorfor plager det dere så veldig at barn bruker smokk?

Min lille fikk en vanskelig start på livet pga alvorlig syk mamma og en pappa som stakk. Smokken er en trygghet for henne og den skal hun få ha så lenge hun vil. Jeg lar henne styre selv når og hvor mye, men hun tar alltid ut smokken når hun snakker og hun er virkelig et sosialt lite vesen, så teorien din stemmer absolutt ikke på henne eller de andre barna jeg kjenner som bruker smokk. Det høres derimot ut som om dine tantebarn ikke har det noe bra...

Anonymous poster hash: 19c9e...ae9

Skrevet

Bare å kjøpe en krakk til dem så de kan stå ved kjøkkenbenken, kjøp barnesmørekniv og la dem prøve seg frem. Blir ofte bare pålegg på halve skiva men who cares, de er stolte og spiser som regel mye bedre også. Du skal se hva barnet ditt klarer i bhg du, som det "ikke klarer" hjemme ;)Anonymous poster hash: 2855e...723

Hvorfor skal de stå ved kjøkkenbenken? Brødskiva smøres ved kjøkkenbordet vel?

Skrevet

Jeg syns det høres ut som barna til svigerinnen din lider av en form for omsorgssvikt. Normale barn, med eller uten smokk, oppfører seg ikke slik.

Anonymous poster hash: ca9ac...dd8

Skrevet

Datteren min på 2 år er ei skikkelig "smokke-jente" og har brukt smokk siden hun var nyfødt. Vi har lagt ned noen regler for smokkebruken. Hun får bruke den på natt, ved lur og når hun skal slappe av i sofaen med oss før legging. Hun har alltid vært veldig pratsom (også med tutten godt planta i munnen) og da har vi sagt "du må ta ut tutten, vi hører ikke hva du sier!;)" og det har funket!:) Hun er veldig ekspressiv av seg i mimikk og grimaser, så smokkebruken har ikke påvirket henne negativt hvertfall!

Skrevet

Synes folk er raske til å dømme her. Hvorfor plager det dere så veldig at barn bruker smokk?

Min lille fikk en vanskelig start på livet pga alvorlig syk mamma og en pappa som stakk. Smokken er en trygghet for henne og den skal hun få ha så lenge hun vil. Jeg lar henne styre selv når og hvor mye, men hun tar alltid ut smokken når hun snakker og hun er virkelig et sosialt lite vesen, så teorien din stemmer absolutt ikke på henne eller de andre barna jeg kjenner som bruker smokk. Det høres derimot ut som om dine tantebarn ikke har det noe bra...Anonymous poster hash: 19c9e...ae9

Det virker som de har det bra, men undres av og til på om de faktisk hører... De er kanskje bare litt sære? Jeg må ærlig talt innrømme at jeg har mindre nært forhold til dem enn barna til venner. En får jo ikke kontakt med dem. Og til og med på bildet vi fikk i gave av dem med ramme har de smokk!!? De sutrer veldig om den tas fra dem.

Skrevet

Bare å kjøpe en krakk til dem så de kan stå ved kjøkkenbenken, kjøp barnesmørekniv og la dem prøve seg frem. Blir ofte bare pålegg på halve skiva men who cares, de er stolte og spiser som regel mye bedre også. Du skal se hva barnet ditt klarer i bhg du, som det "ikke klarer" hjemme ;)Anonymous poster hash: 2855e...723

Hvorfor skal de stå ved kjøkkenbenken? Brødskiva smøres ved kjøkkenbordet vel?

Ja, for alle gjør det likt... 

Her smøres skivene på kjøkkenbenken. Jeg  har mange nistepakker å smøre, så jeg smører først barnas frokost, og mens de spiser, ordner jeg nistepakkene. På kjøkkenbenken.

Anonymous poster hash: c040d...829

Skrevet

Jeg syns det høres ut som barna til svigerinnen din lider av en form for omsorgssvikt. Normale barn, med eller uten smokk, oppfører seg ikke slik.Anonymous poster hash: ca9ac...dd8

Hmmm.. Jeg aner jo ikke hva som skjer der sånn til vanlig. De snakker litt lite med barna, det har jeg lagt merke til. Akkurat som det ikke er noen vits for de er jo små barn liksom. Og det virker jo ikke som det som blir sagt når inn heller, det nytter ikke si nei feks., de må bæres unna om de river ned alt på bordet feks. Husker de hadde fått beskjed om det av helsesøster når eldste var 4-5 mnd at de måtte snakke mer med babyen, for det hadde de ikke tenkt på at de burde. Uff, nå fikk jeg dårlig følelse her asså...

Skrevet

Så flinke treåringer dere ha som klarer å smøre på skiva si selv. Jeg er ikke HI altså men jeg som spurte om akkurat det. Min på 3,5 har ikke sjans i havet finmotorikken i orden til å klare det. Trodde ikke det var normalt å kunne det enda heller, men der tok jeg feil ser jeg.

Skrevet

Hvorfor skal de stå ved kjøkkenbenken? Brødskiva smøres ved kjøkkenbordet vel?Anonymous poster hash: 0921a...f92

Ja, for alle gjør det likt... Her smøres skivene på kjøkkenbenken. Jeg  har mange nistepakker å smøre, så jeg smører først barnas frokost, og mens de spiser, ordner jeg nistepakkene. På kjøkkenbenken. Anonymous poster hash: c040d...829

Neida, for all del. Ser bare ikke for meg at det blir særlig koselig om hele familien skal stå ved kjøkkenbenken og smøre og spise mat. Merkelig å ikke gjøre det ved bordet. Da er det lettere for barna å lære det og tenker jeg, når de ser det hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...