Gå til innhold

Prolaps i ryggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prolaps i ryggen for tredje gang i år, og kjenner jeg blir litt sprø. Er det noen som har noen fantastisk gode råd som faktisk fungerer?

Det er i grunn vondt å gå, stå, ligge og aller værst å sitte :P Ser jo helt fjern ut når jeg beveger med rundt halvveis skeiv og som ei krabbe....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gå til en dyktig fysio som får deg til å trene opp kjernemuskulaturen i ryggen din. Da vil denne kunne avlaste ryggen din.

Anonymous poster hash: 40058...130

Skrevet

Du må gå til en dyktig fysio som får deg til å trene opp kjernemuskulaturen i ryggen din. Da vil denne kunne avlaste ryggen din. Anonymous poster hash: 40058...130

Takk for svar, har gått til både fysioterapeut (nå) og kiripraktor (tidligere), men det hjelper ikke stort. Har også gått på fysioterapitreningstimer i gruppe, men da ble det bare vondere :(

Skrevet

Varmtvannsbasseng, fysioterapi og kjernemuskulatur.

Skrevet

Varmtvannsbasseng, fysioterapi og kjernemuskulatur.

Det er en stund siden jeg har vært i varmtvannsbasseng, det burde prøves ut igjen :)

Skrevet

Finnes mange dårlige fysioer der ute. Jeg måtte kysse mange frosker før jeg fant den rette!

Anonymous poster hash: 40058...130

Skrevet

Finnes mange dårlige fysioer der ute. Jeg måtte kysse mange frosker før jeg fant den rette!Anonymous poster hash: 40058...130

Vet det finnes mange dårlige, men der jeg går nå er de veldig flinke selv om det ikke hjelper meg stort ;) Har fått anbefalt dette fysioterapisenteret av flere, blant annet en fysioterapeut jeg kjenner og stoler på :) Tror kanskje jeg bør vurdere varmtvannsbasseng som nevnt over her, eller kanskje annen behandling. Vil helst slippe å operere.

Skrevet

Finnes mange dårlige fysioer der ute. Jeg måtte kysse mange frosker før jeg fant den rette!Anonymous poster hash: 40058...130

Vet det finnes mange dårlige, men der jeg går nå er de veldig flinke selv om det ikke hjelper meg stort ;) Har fått anbefalt dette fysioterapisenteret av flere, blant annet en fysioterapeut jeg kjenner og stoler på :) Tror kanskje jeg bør vurdere varmtvannsbasseng som nevnt over her, eller kanskje annen behandling. Vil helst slippe å operere.

Jeg måtte operere (ikke noe å trakte etter) og hadde fysioterapi i varmtvannsbasseng i 6 mnd etterpå. Det gjorde underverker for kroppen og gav meg grunnlag til styrketrening i studio etterhvert. Anbefales!

Skrevet

Jeg måtte operere (ikke noe å trakte etter) og hadde fysioterapi i varmtvannsbasseng i 6 mnd etterpå. Det gjorde underverker for kroppen og gav meg grunnlag til styrketrening i studio etterhvert. Anbefales!

Får ta en tur innom legen i morgen, området hvor prolapsen ligger er nå hovent og litt blått....Trenger sikkert en ny MR, og en henvisning til varmtvannsbasseng :)
Skrevet

Har operert ryggen for prolaps, føler meg helt fin nå. Er superglad for operasjonen. Kan kjenne det om jeg går med flate eller harde sko. Nakken derimot :-/

Anonymous poster hash: b7da0...99e
Skrevet

Har operert ryggen for prolaps, føler meg helt fin nå. Er superglad for operasjonen. Kan kjenne det om jeg går med flate eller harde sko. Nakken derimot :-/ Anonymous poster hash: b7da0...99e

Håper jeg slipper operasjon, men får ta stilling til det når den tid kommer. Får gjøre det som anses som best for kroppen :) Veldig greit å høre at operasjon var vellykket i alle fall :)

Skrevet

Har operert ryggen for prolaps, føler meg helt fin nå. Er superglad for operasjonen. Kan kjenne det om jeg går med flate eller harde sko. Nakken derimot :-/ Anonymous poster hash: b7da0...99e

Håper jeg slipper operasjon, men får ta stilling til det når den tid kommer. Får gjøre det som anses som best for kroppen :) Veldig greit å høre at operasjon var vellykket i alle fall :)

For å si det sånn, en prolaps er så vond i seg selv at operasjonen var ingen stor greie. Om legen anbefaler hadde jeg slått til. Klem til deg fra ei som vet hvor vondt der er.

Anonymous poster hash: b7da0...99e

Skrevet

For å si det sånn, en prolaps er så vond i seg selv at operasjonen var ingen stor greie. Om legen anbefaler hadde jeg slått til. Klem til deg fra ei som vet hvor vondt der er. Anonymous poster hash: b7da0...99e
Greit å vite, er litt redd for selve inngrepet ;) Takk for klemmen, den gangen her er det så vondt at jeg blir kvalm, så kanskje greit å få orden på det :P
Skrevet

Jeg har også slitt med prolaps i mange år. Utsatte operasjon i det lengste, men pga hyppigere tilbakefall gikk jeg til slutt med på operasjon. Jeg fikk i forkant beskjed om at jeg aldri ville bli helt god fordi jeg hadde gått med smertene i for mange år (10 år). Etter operasjonen har jeg fått et helt nytt liv! Jeg forstod ikke hvor mye det egentlig påvirket meg i hverdagen før jeg ble kvitt smertene helt.

Føler virkelig med deg! Jeg vet hvor ufattelig vondt det kan være :(

Anonymous poster hash: 49327...539

Skrevet

Beste liggestilling var å ligge på sofaen med bena over armlenet. Blir som fosterstilling men på ryggen med rett rygg. Når jeg ligger i den stillingen så slipper smertene taket og kroppen får litt pusterom.

God bedring.

Skrevet

Trening!!! Styrkeøvelser for kjernemuskulatur må gjøres, ellers er det nesten garantert at du får tilbakefall. Sliter selv med problemrygg og må gjøre styrkeøvelser minst annenhver dag, ellers så kjenner jeg det med en gang.

Skrevet

Takk for svar og råd damer :) Skal prøve å finne en god hvilestilling snart, og late som jeg får en god natts søvn :D

Skrevet

Be fyseoterapauten din om et treningsprogram og gjennomfør det.

Anonymous poster hash: a36e8...1fc

Skrevet

Har prolaps i ryggen for tredje gang i år, og kjenner jeg blir litt sprø. Er det noen som har noen fantastisk gode råd som faktisk fungerer?

Det er i grunn vondt å gå, stå, ligge og aller værst å sitte :P Ser jo helt fjern ut når jeg beveger med rundt halvveis skeiv og som ei krabbe....

Ikke gå for operasjon om du ikke har prøvd alt annet!! Jeg ble aldri bra etter operasjonen og det kunne heller ikke nevrologene garantere, de opplyste på forhånd om at kun strålesmerter ned gjennom benet ville forsvinne helt sikkert, men at jeg muligens måtte leve med noe ryggsmerter uansett, de fikk rett!!

Hvis du allerede har hatt 3 "prolapsanfall" i år så tror jeg at du absolutt er nødt til å trene kjernemuskulatur for å få det bedre, dette må du uansett gjøre om du blir operert.

Anonymous poster hash: 62b1b...05d

Skrevet

Mannen min går til naprapat og det har hjulpet mye. I starten hadde han hyppige behandlinger, men nå går han to ganger i måneden for å vedlikeholde ryggen.

Anonymous poster hash: 4ff67...b13

Skrevet

Åssen i all verden kan du få prolaps så ofte? Greier du ikke løfte skikkelig?

Anonymous poster hash: f5160...7ca
Skrevet

Får ta en tur innom legen i morgen, området hvor prolapsen ligger er nå hovent og litt blått....Trenger sikkert en ny MR, og en henvisning til varmtvannsbasseng :)

ny Mr er lurt. Jeg hadde prolaps i korsryggen. Det sprakk på begge sider og jeg ble hasteoperert. Har mye nerveskader i beina fra knærne og ned og selve prolapsstedet er "tomt" for dempning så det er et sårbart punkt.

Selve operasjonen var veldig vellykket, grunnen til mine skader er jo at prolapset gikk for lenge ubehandlet.

få ny mr.

Skrevet

Åssen i all verden kan du få prolaps så ofte? Greier du ikke løfte skikkelig? Anonymous poster hash: f5160...7ca

Prolaps har ikke nødvendigvis så mye med løfting å gjøre, og dette er en skiveutglidning som har kommet og forsvunnet mange ganger de siste ti årene ;)

Skrevet

Får nok få et treningsprogram av fysioterapeuten, og være flink til å trene kjernemuskulaturen for det trengs åpenbart :P

Skrevet

Jeg ligger også som Maleficent, men på en yogamatte på gulvet og med bena i 90 graders vinkel, enten oppi sofaen eller i en slynge. Jeg har mini redcord sling i stuen, så jeg kan henge meg opp og slappe av ryggen litt.

Ellers må jeg bare si at jeg også har god erfaring med operasjon, jeg ble operert i 2004 etter å ha vært nærmest sengeliggende et år. Jeg var på bena allerede dagen etter, og selv om jeg fremdeles ikke har smertefri rygg, så er det ok.

Jeg har fått flere mindre prolapser etter operasjonen, men stort sett har de gitt seg etter noen dager i verste fall uker.

I den første akutte fasen etter at du har fått en prolaps er det viktig å avlaste, bruk smertestillende med betennelsesdempende effekt (voltaren, ibux), og tenk på prolapsen som et sår som må gro. For det er i praksis det det er. Som myggestikk du klør på varer det lenger om du klør og klør..

God bedring og lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...