Ole Lochmann Skrevet 28. september 2014 #26 Skrevet 28. september 2014 Jeg arbeider med dette og det er lite som tyder på aspergers. Sosial angst og/eller personlighetsforstyrrelser treffer langt bedre. En med asperger vil ikke dvele med hvordan og hvorfor folk svarer eller sier ting, eller bry seg med hva andre tenker slik som du beskriver. Det er også mye annet som henger med som er langt mer "vanlig" og begrensende innen autismespekteret som du ikke nevner noe om. Det virker som om det i hovedsak er det sosiale du sliter med, og for en med aspergers vil faktisk ikke det sosiale være den største utfordringen, selv om det gjerne er den som blir langt mest merke til av andre. Fordi i en aspergers tankeunivers er det han/hun som fungerer og "alle andre" som er merkelige. Men om du føler at det er begrensende å være deg bør du selvsagt uansett ta kontakt med fagfolk, slik at du kan få hjelp til å styrke din sosiale kompetanse, og kanskje få noen svar. Anonymous poster hash: 58ccc...ee8 Jeg er enig i at det nok mest av alt vil hjelpe deg å snakke med en psykoterapeut eller noe sådant. Jeg vil råde deg til å finne en terapeut som du har tillit til og at dere stille og rolig sammen kan få tag i noen av dine problemer. Angst og sosial angst krever etter min vurdering samtalebehandling. Det kan ta noe tid, og det kan koste penge, men det kan være gitt godt ut på sikt. Jeg har flere klienter som sliter med slike sager som du. Legen kan kanskje råde deg, men umiddelbart vurdere jeg at samtale er bedre end medisin.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #27 Skrevet 28. september 2014 Har lenge irritert meg over min manglende sosiale evner.. Skal ramse opp noen av problemene mine.. -kan grue meg lenge om jeg skal noe med andre, feks om et barn og mora til barnet skal komme på besøk. Det går greit, men gleder meg til de går.. -er mange sosiale koder jeg ikke kan.. -det der med øyekontakt får jeg ikke til.. Enten blir det ikke i det hele tatt, ellers blir det for mye og på feil plasser (tenker over etterpå hvor mye) -kan gå å gruble lenge etterpå, hvorfor sa den personen det, hva mente han med det. Det er noe som ble sagt for 10 år siden som jeg fortsatt går og grubler over.. -smalltalk kan jeg bare ikke... Enten er det helt stille fra min side eller jeg begynner å snakke om været for jeg vet det er normalt.. - har ingen nære venner.. -hater å snakke i telefon. Får jeg en telefon fra bekjente kan jeg finne på å la de ringe og håpe på at de sender en mld etterpå. Ringer minst mulig.. -har to interesser jeg har hatt hele livet! Husker i ungdomstiden at jeg hatet alle andre personer, spesielt jenter, som var like god eller bedre i de aktivitetene enn meg.. Føler det ikke så sterkt nå da heldigvis, men misliker å ikke være eneste på topp.. MÅ gjøre den ene hver dag, det er min måte å uttrykke meg på. Den andre er en sport, og jeg er skadet nå så må ta en pause... -en kollega mistet barnet sitt i magen for noen mnder siden. Vet ikke hva jeg skal si. Prøver å si det som andre sier, men det blir bare meningsløst så jeg er heller stille om den saken.. -det å hilse på folk sliter jeg med! Skal jeg si hei? Jeg sa jo hei i dag tidlig, må jeg si hei hver gang jeg passerer de? Ender opp med å se nedi bakken og late som om jeg ikke ser de når jeg går forbi...:/ -har masse tvangstanker! Og tvangshandlinger! Er helt grusomt av og til... -sliter med å bli tatt på! Får helt noia om samboer prøver å berøre meg på plasser jeg ikke har "godtatt". Pupper og sånt er helt utelukket. Sliter i senga ja... Gjør det fordi jeg "må". Skjønner ikke poenget med å kline og diverse.. Selv om jeg elsker ham! -sover dårlig! -får helt noia av å høre på pusten til folk når de sover. Snorkling er jo en ting, men bare den helt stille pusten.. Det er så mange ting! Kommer på mer etterhvert jeg skriver.. Sliter ganske mye med meg selv, men ingen vet det! Hadde vert lettere å spurt om hjelp om jeg visste hva som feiler meg... Vær snill og ikke si noe slemt nå... Jeg vet jo jeg må til lege for å få en diagnose, men vil høre her først.. Høres ut som om noen har erfaring med det... Kanskje detner noe annet som feiler meg? Anonymous poster hash: 8210e...a7e Hvis du er samme dame som sendte med ungen 200 kr på cup og ville ha tilbake veksel, så ja. Du har nok det Anonymous poster hash: 8a591...d73
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #28 Skrevet 28. september 2014 Har lenge irritert meg over min manglende sosiale evner.. Skal ramse opp noen av problemene mine.. -kan grue meg lenge om jeg skal noe med andre, feks om et barn og mora til barnet skal komme på besøk. Det går greit, men gleder meg til de går.. -er mange sosiale koder jeg ikke kan.. -det der med øyekontakt får jeg ikke til.. Enten blir det ikke i det hele tatt, ellers blir det for mye og på feil plasser (tenker over etterpå hvor mye) -kan gå å gruble lenge etterpå, hvorfor sa den personen det, hva mente han med det. Det er noe som ble sagt for 10 år siden som jeg fortsatt går og grubler over.. -smalltalk kan jeg bare ikke... Enten er det helt stille fra min side eller jeg begynner å snakke om været for jeg vet det er normalt.. - har ingen nære venner.. -hater å snakke i telefon. Får jeg en telefon fra bekjente kan jeg finne på å la de ringe og håpe på at de sender en mld etterpå. Ringer minst mulig.. -har to interesser jeg har hatt hele livet! Husker i ungdomstiden at jeg hatet alle andre personer, spesielt jenter, som var like god eller bedre i de aktivitetene enn meg.. Føler det ikke så sterkt nå da heldigvis, men misliker å ikke være eneste på topp.. MÅ gjøre den ene hver dag, det er min måte å uttrykke meg på. Den andre er en sport, og jeg er skadet nå så må ta en pause... -en kollega mistet barnet sitt i magen for noen mnder siden. Vet ikke hva jeg skal si. Prøver å si det som andre sier, men det blir bare meningsløst så jeg er heller stille om den saken.. -det å hilse på folk sliter jeg med! Skal jeg si hei? Jeg sa jo hei i dag tidlig, må jeg si hei hver gang jeg passerer de? Ender opp med å se nedi bakken og late som om jeg ikke ser de når jeg går forbi...:/ -har masse tvangstanker! Og tvangshandlinger! Er helt grusomt av og til... -sliter med å bli tatt på! Får helt noia om samboer prøver å berøre meg på plasser jeg ikke har "godtatt". Pupper og sånt er helt utelukket. Sliter i senga ja... Gjør det fordi jeg "må". Skjønner ikke poenget med å kline og diverse.. Selv om jeg elsker ham! -sover dårlig! -får helt noia av å høre på pusten til folk når de sover. Snorkling er jo en ting, men bare den helt stille pusten.. Det er så mange ting! Kommer på mer etterhvert jeg skriver.. Sliter ganske mye med meg selv, men ingen vet det! Hadde vert lettere å spurt om hjelp om jeg visste hva som feiler meg... Vær snill og ikke si noe slemt nå... Jeg vet jo jeg må til lege for å få en diagnose, men vil høre her først.. Høres ut som om noen har erfaring med det... Kanskje detner noe annet som feiler meg? Anonymous poster hash: 8210e...a7e Hvis du er samme dame som sendte med ungen 200 kr på cup og ville ha tilbake veksel, så ja. Du har nok det Anonymous poster hash: 8a591...d73 Hæ? Nei, hvorfor tror du det? Anonymous poster hash: 8210e...a7e
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #29 Skrevet 28. september 2014 Jeg har jobbet med barn/ungdom med aspergers, autisme og ADHD. Du har mange autistiske trekk. Ville tatt en tur til legen og forklart situasjonen, psykolog kan hjelpe deg med tvangstanker og annet. Men du kan få diagnosen: "Personlighetsforstyrrelse med Autistiske trekk" f.eks uten å være autist. Er et stort spekter av diagnoser innenfor autisme. Er også mange trekk som må stemme før man får en diagnose! Lykke til 😊😊 Anonymous poster hash: 57a32...30f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #30 Skrevet 28. september 2014 Jeg har jobbet med barn/ungdom med aspergers, autisme og ADHD. Du har mange autistiske trekk. Ville tatt en tur til legen og forklart situasjonen, psykolog kan hjelpe deg med tvangstanker og annet. Men du kan få diagnosen: "Personlighetsforstyrrelse med Autistiske trekk" f.eks uten å være autist. Er et stort spekter av diagnoser innenfor autisme. Er også mange trekk som må stemme før man får en diagnose! Lykke til 😊😊 Anonymous poster hash: 57a32...30f Takk Må jeg betale psykolog selv? Er student, så det har jeg nok ikke råd til på lenge Vet ikke hva jeg håper på.. Forklaring på hvorfor jeg er så rar, eller en bekreftelse på at jeg bare er rar uten at det er noe spesielt som feiler meg...:/ Anonymous poster hash: 8210e...a7e
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #31 Skrevet 28. september 2014 Har lenge irritert meg over min manglende sosiale evner.. Skal ramse opp noen av problemene mine.. -kan grue meg lenge om jeg skal noe med andre, feks om et barn og mora til barnet skal komme på besøk. Det går greit, men gleder meg til de går.. -er mange sosiale koder jeg ikke kan.. -det der med øyekontakt får jeg ikke til.. Enten blir det ikke i det hele tatt, ellers blir det for mye og på feil plasser (tenker over etterpå hvor mye) -kan gå å gruble lenge etterpå, hvorfor sa den personen det, hva mente han med det. Det er noe som ble sagt for 10 år siden som jeg fortsatt går og grubler over.. -smalltalk kan jeg bare ikke... Enten er det helt stille fra min side eller jeg begynner å snakke om været for jeg vet det er normalt.. - har ingen nære venner.. -hater å snakke i telefon. Får jeg en telefon fra bekjente kan jeg finne på å la de ringe og håpe på at de sender en mld etterpå. Ringer minst mulig.. -har to interesser jeg har hatt hele livet! Husker i ungdomstiden at jeg hatet alle andre personer, spesielt jenter, som var like god eller bedre i de aktivitetene enn meg.. Føler det ikke så sterkt nå da heldigvis, men misliker å ikke være eneste på topp.. MÅ gjøre den ene hver dag, det er min måte å uttrykke meg på. Den andre er en sport, og jeg er skadet nå så må ta en pause... -en kollega mistet barnet sitt i magen for noen mnder siden. Vet ikke hva jeg skal si. Prøver å si det som andre sier, men det blir bare meningsløst så jeg er heller stille om den saken.. -det å hilse på folk sliter jeg med! Skal jeg si hei? Jeg sa jo hei i dag tidlig, må jeg si hei hver gang jeg passerer de? Ender opp med å se nedi bakken og late som om jeg ikke ser de når jeg går forbi...:/ -har masse tvangstanker! Og tvangshandlinger! Er helt grusomt av og til... -sliter med å bli tatt på! Får helt noia om samboer prøver å berøre meg på plasser jeg ikke har "godtatt". Pupper og sånt er helt utelukket. Sliter i senga ja... Gjør det fordi jeg "må". Skjønner ikke poenget med å kline og diverse.. Selv om jeg elsker ham! -sover dårlig! -får helt noia av å høre på pusten til folk når de sover. Snorkling er jo en ting, men bare den helt stille pusten.. Det er så mange ting! Kommer på mer etterhvert jeg skriver.. Sliter ganske mye med meg selv, men ingen vet det! Hadde vert lettere å spurt om hjelp om jeg visste hva som feiler meg... Vær snill og ikke si noe slemt nå... Jeg vet jo jeg må til lege for å få en diagnose, men vil høre her først.. Høres ut som om noen har erfaring med det... Kanskje detner noe annet som feiler meg? Anonymous poster hash: 8210e...a7e Det er mange beskrivelser du kommer med som kan antyde asperger, men det er umulig for deg å få et klart svar på dette uten å gå turen gjennom lege, psykolog. Når det er sagt virker det som du starter i feil ende. En Asperger diagnose er neppe til særlig hjelp for et voksent menneske og betyr ingenting fra eller til for utfordringene du åpenbart sliter med. Jeg tror at det er mye bedre at du kontakter enten lege, terapeut, coach, psykolog, hva du føler gir deg mest og jobber målrettet med de tingene du synes gir deg størst problemer i hverdagen. Og bare gir blaffen i ønsket om et svar på om du fortjener en "diagnose". Anonymous poster hash: aeb05...434
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå