Gå til innhold

Barnehage - ved hvilken alder....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved hvilken alder bør barnet ha begynt i barnehage?

Anonymous poster hash: 9966e...fc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4

Anonymous poster hash: 9c49c...9d0

Skrevet

3.5 år

Anonymous poster hash: 8b26d...23d

Skrevet

Hvorfor 4?

Hvorfor 3.5?

Skrevet

Til barnehageåret med førskolegruppa starter

Anonymous poster hash: 1798c...996

Skrevet

Hva er grunnen til alderen dere oppgir?

Hi

Skrevet

Hva er grunnen til alderen dere oppgir?

HiAnonymous poster hash: 9966e...fc2

Min grunn er at jeg synes barnehage er fint for barn, også under 5 år, men førskolegruppa er et bra tiltak så ungene har et sosialt nettverk i klassen før skolen begynner (gitt at ungene sokner til samme skole).

Anonymous poster hash: 1798c...996

Skrevet

Syns de bør begynne litt når de fyller 2, men ikke nødvendigvis fulltid.

Mine begynte da de var 11 mnd (fulltid), 12 mnd (fulltid) og 2 år (3 dager i uken).

Det gikk helt fint, men jeg var ikke komfortabel med de to eldste fulltid i bhg før de ble 18 mnd. Syns de var for små.

Anonymous poster hash: 5b545...eb8

Skrevet

Det kommer helt an på 2 ting: Hvordan unge du har og hvordan barnehagen er. Barnehager er ikke like. Man kan ikke sammenligne en basebarnehage med 12 avdelinger og en liten familiebarnehage med én avdeling og 6 unger... Det er stor forskjell på barnehager og det er stor forskjell på unger, så det er ingen fasit.

Jeg pleide å være veldig bastant og si "jo senere jo bedre. Alle barn har godt av å være med foreldrene sine så lenge som mulig!" Men det var før jeg fikk en pjokk som begynte å kjede seg da han var 10-12 mnd. Han kunne godt begynt i bhg. da han. Jeg var hjemme med han til han var 18 mnd. og det siste halvåret kjeda han seg fryktelig. Verden var alt for liten med bare meg i vår lille leilighet, selv om vi gikk ut hver ettermiddag. Nå stortrives han i barnehagen. Løper inn om morgenen og rett i armene på bhg-tantene. Er så lykkelig over å få være med andre barn og utforske en verden som er tilrettelagt for han :)

Andre barn igjen koser seg hjemme i ro og fred sammen med mor og far og kan gjøre det i flere år.

Finnes ingen fasit :)

Anonymous poster hash: 77517...5f3

Skrevet

Har en 3 åring som skal begynne nå. Jeg angrer på at jeg ikke ventet....

Hi

Skrevet

Nesten 2. Septemberbarn som ikke fikk plass før

Anonymous poster hash: 20c19...39c

Skrevet

Har lyst å si opp plassen.... Men da er det jo ikke sikkert vi får plass om et år eller når vi ønsker det....

Hi

Skrevet

Har lyst å si opp plassen.... Men da er det jo ikke sikkert vi får plass om et år eller når vi ønsker det....

Hi

Jeg mener at de fleste treåringer har stor glede av kontakt med jevnaldrende. Så hvis du sier opp plassen, har du et stort ansvar for å gi han et like godt tilbud. Dessuten er det viktig frem mot skolestart både å bli vant til å være i en organisert hverdag og å få seg et nettverk. Hvis du derimot har mulighet for å gi han kortere dager eller noen fridager innimellom, så tror jeg det er positivt.

Anonymous poster hash: c3aef...78a

Skrevet

Hvor korte dager kan man ha? Dvs når pleier kjernetiden å være?

Hi

Skrevet

Er det du som vil gå lengre hjemme eller eller du oppriktig bekymret for at en 3-åring ikke skal tåle barnehagen? Du skriver jo til og med at han kan ha korte dager.

Anonymous poster hash: e7230...a9d

Skrevet

Mine har begynt når de har vært ca. 3 år. Da har de begynt å få mer behov for å leke med andre barn enn sine søsken, de får god tid til å bli kjent med de de skal gå på skolen sammen med, de lærer at det er andre regler å forholde seg til utenfor hjemmet, de har hatt stort utbytte av aktivitetene de gjør i barnehagen i forbindelse med de forskjellige sesongene og høytidene. Jeg føler rett og slett at det da er på tide å utvide horisonten litt. Vi kunne selvsagt gitt dem mye av dette hjemme også, men det at de andre barna i bygda er i barnehagen, og at det er enklere å bruke barnehagens tilbud enn å skape det selv, er grunnen til at vi har valgt det. 

Skrevet

Jeg har ikke skrevet at han kan ha korte dagee.

Ja jeg tenker at kanskje han burde vært hjemme et år til.

Hi

Skrevet

Her er alle barna i barnehage. Så dersom mine unger skal ha noen å leke med, øve seg sosialt med, så blir det barnehage. Eldste startet da hun var 14 mnd, yngste da hun var 13 mnd. Da var også begge vi voksne tilbake i full jobb.

Skrevet

Er det 10-14 som er kjernetid?

Hi

Skrevet

Hi

Det varierer nok. Her er kjernetiden fra 9-13.30, tror jeg.

Skrevet

Hi

Det varierer nok. Her er kjernetiden fra 9-13.30, tror jeg.

Her har de ikke kjernetid. Dagens program starter med samling kl 9, men hvis de ikke skal på tur er det greit å komme etter dette også. For min 3-åring fungerer det best å komme før kl 9, og hun synes jeg kommer altfor tidlig hvis jeg henter før kl 15. stortrives i barnehagen. Jeg tenker at det er lurt å ikke ha altfor korte dager i starten, sånn at han blir ordentlig kjent med de andre barna og kommer inn i rutinene.

Anonymous poster hash: c3aef...78a

Skrevet

Tuller du?? En 3 åring har da på ingen måter vondt av å gå i bhg! Jo lengre du venter, desto mer vanskelig blir det for barnet. De tilpasser seg mye lettere når de er mindre. Ville absolutt ikke ventet et år til hvis jeg var deg.

Det skal være sagt at jeg er ikke en mamma som sender barna i bhg når de er 1 år, for det mener jeg de har ganske dårlig utbytte av så lenge man ikke MÅ. Men ved 2 til 3 års alder begynner de sosiale ferdighetene å utvikles mye mer og de lærer seg å leke med andre barn. Om du ikke har veldig mange barn i nær omgang med ditt, så har barnet enormt utbytte av å gå i bhg! Ved å vente vil du gjøre det mye vanskeligere for barnet ditt.....

Anonymous poster hash: f4e08...9a6

Skrevet

Senest ved tre år. For den sosiale treningen (viktigst) og for å trene på å "være i system" fram mot skolestart: Være en del av en gruppe, vente på tur, følge en slags timeplan osv.

Ungene lærer vanvittig mye i barnehagen, på mange plan. Hos oss har de et fantastisk pedagogisk opplegg (men vet det ikke er slik overalt), så for meg er barnehagen mye mer enn barnepass.

Anonymous poster hash: 2601b...ce3
Skrevet

Tidligst 3 år vil jeg påstå.

Anonymous poster hash: 9c49c...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...