Gå til innhold

Irriterer du deg over syklister i trafikken?


Anbefalte innlegg

Skrevet

NEI



Anonymous poster hash: 44e10...ad9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, fordi mange ikke skjønner at vikepliktreglene også gjelder de. Her om dagen kom en mann syklende rett ut i en 70-sone uten engang og se seg for, jeg stod på bremsepedalen. Jeg vil ikke bli gjort til drapsmann pga uvettig "trening" i trafikken...

Skrevet

 

OMG, det er jo sånne som deg det skulle vært skuddpremie på. Det er faktisk forbudt å kjøre for sakte. Greit å ligge i 40 i 50 sonen ??? Nei, det er faktisk ikke greit.

Jeg kjører på en 80-sone vei hver eneste dag til og fra jobb, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg blir liggende bak en idiot som ligger i 60. Skulle faen ikke vært lov. Skam dere dere som er så redde i trafikken at dere ikke kan ligge i fartsgrensa, det er dere som skaper farlig kjøring.

 

Anonymous poster hash: 83847...ece

 

 

Det er ikke lov å kjøre så sakte at man er til hinder og skaper farlige situasjoner. Men at det er forbudt å kjøre under fartsgrensa er bare tøv. Du kan ikke trafikkreglene.

 

Fartsgrensa er en øvre grense, et forbud mot å kjøre raskere enn en bestemt hastighet. Det betyr at fartsgrensa er den absolutt høyest tillatte hastighet ved perfekte kjøreforhold. Å kjøre noen kilometer i timen under fartsgrensa er alltid tillatt, og i svært mange tilfeller tilrådelig.

 

Anonymous poster hash: 2856f...83f

Skrevet

Noe så sinnsykt og!!!

Skrevet

Ja, mange har vikeplikt men velger å ikke benytte seg av den. Utallige ganger de sykler over gangfelt i en heelsikes fart. Her en dag skulle jeg snu i en rundkj. ved et kjøpesenter. Kjørte sakte, såklart. Så en fyllik sykle på fortauet, og uten forvarsel bare hiver han seg over gangfeltet på sykkelen. Fint for han, kanskje han vil bli skadet. Og idioter uten hjelm i en 80 strekning midt på veien - de får ha lykke til den dagen de faller av sykkelen. + de som velger å sykle på en landevei i 60 streking uten refleks i pissregn i mørket. Irriterer meg ganske mye egentlig, ja. Men hey, trafikken er for alle... 



Anonymous poster hash: 0462c...d25
Skrevet

Noen irriterer meg. Spesielt en gang jeg gikk over et gangfelt med sønnen min, og 2 syklister suser rett over uten å bremse eller bry seg om at de hadde rødt lys..

Skrevet

 

 

Ja, det gjør de. Ikke alle, men mange. De tar altfor mye plass i veibanen, slik at det kan være vanskelig å kjøre forbi. Det er plagsomt nok når dette gjelder mopedister, men de kan i det minste holde en litt mer fornuftig fart... 

Det finnes fortau og sykkelfelt for en grunn. Bruk det! Finnes det ikke der du sykler, hold deg i det minste godt til siden, og følg ellers alle trafikkregler, f.eks vikeplikt! Og jeg forstår at noen fortau er vanskelige å bruke, kanskje er de dårlig velholdt, smale, eller fulle av skolebarn etc... Og da er det ok å bruke veibanen. Men hold deg til siden, og følg trafikkreglene!

 

Anonymous poster hash: b4a9d...701

 

 

Trafikkreglene sier faktisk at syklister skal sykle i veien med mindre det er spesielt tilrettelagt for sykkel. De sier også at syklister ikke skal sykle helt ute på siden av veien. Avstanden til kanten av kjørebanen skal være 1 meter. Ved forbikjøring skal bil ha 1,5 meters avstand til sykkel. Man skal altså over i neste kjørefelt for å kjøre forbi sykkel, akkurat som når man skal kjøre forbi en bil.

 

Fortau er for fotgjengere, ikke for syklister. Det er tillatt å sykle på fortau, men bare hvis det er lite fotgjengere, og man bør ikke sykle fortere enn gangfart. Der det finnes sykkelfelt, bør syklisten selvfølgelig bruke dette. Men gjør de ikke stort sett det da?

 

Anonymous poster hash: 2856f...83f

 

Jeg skriver bare hva jeg synes er irriterende (som er spørsmålet i denne tråden), ikke hva som er rett og galt i forhold til loven. Jeg husker også at vi lærte på barneskolen, da vi lærte sykkelvett i 5.klasse, at man skulle sykle så nærme den hvite stripen som mulig, pga sikkerhet. Derfor trodde jeg faktisk ikke at det var en regel på det, men at det normale var å forhindre trafikk-kork og eventuelle trafikkuhell.

 

Og nei, det virker som om mange syklister tror sykkelfeltet er til pynt her jeg bor. I byen blir det flittig brukt, men ikke i småstedene utenfor byen, som faktisk har mye syklister, og derfor har lagt opp mye sykkelfelt. Til liten nytte. 

 

Jeg vet man skal over i det andre feltet for å ta en forbikjøring - og det gjør jeg da også, naturlig nok. Jeg har opplevd flere syklister som ikke er helt stødige når de skjønner at de har bil bak seg, som har tenkt seg forbi. Jeg vet de plutselig kan falle, jeg har sett det også. Han traff et hull i bakken, fortalte han meg (stoppet selvfølgelig for å hjelpe). Det kunne endt veldig galt, men jeg kjørte ham på legevakten, og alt var i orden heldigvis. 

 

Anonymous poster hash: b4a9d...701

Skrevet

 

 

De stanser ikke på rødt. Her var det mye veiarbeid i sommer, og på vei mot der de arbeidet, kjørte jeg forbi to syklister. Det var lang kø ved det røde lyskrysset som var blitt satt opp ved veiarbeidet, så den ene syklisten kjørte bare forbi alle sammen, og forbi lyskrysset. Den andre kjørte forbi alle bilene, men stanset ved lyskrysset. Begge deler er irriterende, for nå kom de til å sinke 50 biler, fordi alle må foreta en ny forbikjøring på svingete og godt trafikkert vei! 

 

 

Å sykle mot rødt lys er selvfølgelig ikke tillatt, men det den andre syklisten gjorde, var helt etter trafikkreglene. Syklister har, i motsetning til biler, lov til å passere andre kjøretøy på både høyre og venstre side. Ved rødt lys anbefales det at syklister passerer bilkøen og kjører først når det blir grønt. Dette fordi syklistene da er langt mer synlige enn de er hvis de kommer innimellom bilene.

 

Anonymous poster hash: 2856f...83f

 

Jeg skrev ikke at noen av dem ikke fulgte noen regler. Jeg skrev at det var irriterende. Det er fremdeles irriterende, om du lurte, selv etter du har ramset opp anbefalingene for dette.

 

Anonymous poster hash: b4a9d...701

Skrevet

Ikke så lenge de følger trafikkreglene.

Jeg sykler mye selv og må si at jeg som syklist irriterer meg langt mer over udugelige bilister enn jeg irriterer meg over syklister når jeg selv kjører bil.

I tilfeller der det er oversiktlig og velholdt gangvei uten for mange gående så bruker jeg gjerne den selv når jeg sykler, men på steder med mye trafikk (gående) på gangveien er det mer forsvarlig å sykle på hovedveien.

Skrevet

 

 

 

De stanser ikke på rødt. Her var det mye veiarbeid i sommer, og på vei mot der de arbeidet, kjørte jeg forbi to syklister. Det var lang kø ved det røde lyskrysset som var blitt satt opp ved veiarbeidet, så den ene syklisten kjørte bare forbi alle sammen, og forbi lyskrysset. Den andre kjørte forbi alle bilene, men stanset ved lyskrysset. Begge deler er irriterende, for nå kom de til å sinke 50 biler, fordi alle må foreta en ny forbikjøring på svingete og godt trafikkert vei! 

 

 

Å sykle mot rødt lys er selvfølgelig ikke tillatt, men det den andre syklisten gjorde, var helt etter trafikkreglene. Syklister har, i motsetning til biler, lov til å passere andre kjøretøy på både høyre og venstre side. Ved rødt lys anbefales det at syklister passerer bilkøen og kjører først når det blir grønt. Dette fordi syklistene da er langt mer synlige enn de er hvis de kommer innimellom bilene.

 

Anonymous poster hash: 2856f...83f

 

Jeg skrev ikke at noen av dem ikke fulgte noen regler. Jeg skrev at det var irriterende. Det er fremdeles irriterende, om du lurte, selv etter du har ramset opp anbefalingene for dette.

 

Anonymous poster hash: b4a9d...701

 

 

Greit det, selvfølgelig er det mulig å irritere seg over ting selv om de er helt i tråd med regelverket. Men har inntrykk av at mange irriterer seg over det de tror er regelbrudd fra syklister, uten at det faktisk er det.

 

Har for eksempel både blitt ropt til og tutet på ved kryssing av gangfelt på sykkel, ved sykling i veien, ved sykling i rundkjøring og ved passering av biler på høyre side. Ingen av disse tingene er imot trafikkreglene men en del tror at de er det. Mange forholder seg nok mer til mer uoffisielle råd de fikk da de selv lærte å sykle enn til de faktiske trafikkreglene, slik du gjør når du sier at du lærte at du skulle sykle så langt ut på siden av veien som mulig.

 

Anonymous poster hash: 2856f...83f

Skrevet

Ikke så lenge de følger trafikkreglene.

Jeg sykler mye selv og må si at jeg som syklist irriterer meg langt mer over udugelige bilister enn jeg irriterer meg over syklister når jeg selv kjører bil.

I tilfeller der det er oversiktlig og velholdt gangvei uten for mange gående så bruker jeg gjerne den selv når jeg sykler, men på steder med mye trafikk (gående) på gangveien er det mer forsvarlig å sykle på hovedveien.

 

Ikke bare mer forsvarlig, det er det eneste lovlige. Det er ikke tillatt å sykle på gangvei når det er mye trafikk av gående der, samme gjelder for fortau.

 

Anonymous poster hash: 2856f...83f

Skrevet

I tillegg tror folk at å ringe med bjella er for å få folk til å flytte seg så de kan suse forbi, men faktisk er ringeklokka der for å gjøre fotgjengerne oppmerksomme på syklistene, man har slett ingen plikt til å flytte seg for lyden. 



Anonymous poster hash: 67c5d...919
Skrevet

Syedet hvor vi vor er et meget populært sted for syklistene å ferdes i helgene. Problemet er at veiene er veldig svingete og det er ikke alltid lett å få kjørt forbi de. Setter ikke barna og meg selv i fare oga av dårlig sikt og syklister som hindrer meg i å kjøre.

Som regel går det bra, men flere ganger er det flere syklister i bredden.

 

Anonymous poster hash: 2fcfd...c00

Skrevet

Ja, hvorfor kan de ikke bruke gangfelt???

 

Edit, mente sykkelfelt.

 

Anonymous poster hash: 8d17e...2bb

 

 

Ja. Når det finnes egne felt spesielt for syklister. Hvorfor i huleste bruker de det ikke?

 

s6j1gi.jpg

 

Anonymous poster hash: 53b73...9a3

Skrevet

ALLE syklister irriterer meg ikke, men jeg blir litt sur når det er sykkelsti på siden og de sykler i veien, eller når de lager lang kø, men ikke gidder å kjøre inn i busslommer og slippe køen forbi. De syklistene irriterer meg... Og det er veldig, veldig mange av dem :P

 

Anonymous poster hash: 51b9a...827

Skrevet

 

 

Ikke så lenge de følger trafikkreglene.

Jeg sykler mye selv og må si at jeg som syklist irriterer meg langt mer over udugelige bilister enn jeg irriterer meg over syklister når jeg selv kjører bil.

I tilfeller der det er oversiktlig og velholdt gangvei uten for mange gående så bruker jeg gjerne den selv når jeg sykler, men på steder med mye trafikk (gående) på gangveien er det mer forsvarlig å sykle på hovedveien.

Ikke bare mer forsvarlig, det er det eneste lovlige. Det er ikke tillatt å sykle på gangvei når det er mye trafikk av gående der, samme gjelder for fortau.

 

Anonymous poster hash: 2856f...83f

Når gangveien er skiltet med bilde av sykkel og menneske som går (altså dette skiltet: https://www.google.no/search?q=gangvei+skilt&client=safari&hl=nb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=kPInVOifG-msygOsh4CwCA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=320&bih=460&dpr=2#facrc=_&imgrc=IcXKBi1tQFGH_M%253A%3B2alPKf15t_HdCM%3Bhttp%253A%252F%252Fimg1.custompublish.com%252Fgetfile.php%252F786397.181.ryerwxqafe%252F250x0%252F4523776_786397.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bardu.kommune.no%252Ftrafikkskilt-gjelder-paa-vinteren-ogsaa.4523776-1198.html%3B120%3B121 )

 

Så er det jo lov å sykle der, selv om mennesker går der. Dessuten, hvor er logikken i at bilister skal kjøre bak treige syklister, men syklister kan ikke sykle bak treige fotgjengere?

 

Anonymous poster hash: 51b9a...827

Skrevet

Jeg elsker dem frem til det motsatte er bevist :)

Tenker med takknemlighet på at de sparer miljøet, og blir imponert over de som tråkker rundt i regn og stiv kuling. Tenker at de er bevisste både på miljø og helse👏👍

Meeen enkelte er idioter. Det er ikke til å komme fra. Akkurat som enkelte bilister også burde holdt seg hjemme.

Skrevet

Som regel ikke, men de som oppfører seg som idioter irriterer jeg meg over. Og spesielt en syklist! Aner ikke hvem han var eller om jeg har sett han etterpå, men når han sykla inn i bakskjermen på bilen min og stod å gapa til meg at jeg hadde kjørt på han og han var klar til å slå meg holdt begeret på å renne over! En voksen mann som sykla inn i meg og skulle til å slå en mye yngre dame som var høygravid! Anonymous poster hash: e2506...261

Greit at han var teit som syklet på bilen din, men dere er begge voksne og hva i all verden har graviditeten din med saken å gjøre?

 

Anonymous poster hash: f1cc8...2f5

Skrevet

 

 

Ja, noen.

Jeg irriterer meg over bilister også.

De som kjører under fartsgrensen, de som ikke bruker blinklys og noen andre.

Hehe, de som kjører under fartsgrensen faktisk...

 

Du vet at fartsgrensen er en øvre grense? Det er et forbud mot å ha en fart som er over grensa, ikke under. Er fartsgrensa 80, så betyr det at 80 km/t er den absolutt høyeste hastigheten som er tillatt å holde under ideelle kjøreforhold.

 

Anonymous poster hash: 2856f...83f

Du vet at det er de som ligger under fartsgrensen som skapet de farlige situasjonene i trafikken ikke sant??

 

 

 

Anonymous poster hash: 20d99...895

Skrevet

Nei, jeg prøver å ikke irritere meg over slike ting.

Skrevet

 

Som regel ikke, men de som oppfører seg som idioter irriterer jeg meg over. Og spesielt en syklist! Aner ikke hvem han var eller om jeg har sett han etterpå, men når han sykla inn i bakskjermen på bilen min og stod å gapa til meg at jeg hadde kjørt på han og han var klar til å slå meg holdt begeret på å renne over! En voksen mann som sykla inn i meg og skulle til å slå en mye yngre dame som var høygravid! Anonymous poster hash: e2506...261

Greit at han var teit som syklet på bilen din, men dere er begge voksne og hva i all verden har graviditeten din med saken å gjøre?

 

Anonymous poster hash: f1cc8...2f5

 

Forstår du virkelig ikke hvorfor en høygravid dame er redd for en mann som truer med å slå henne ?????

 

Tenk deg om to ganger til så kanskje det går ett lys opp for deg.

 

 

Anonymous poster hash: b95dd...22a

Skrevet

Generelt irriterer jeg meg over mosjonsyklister. Jeg bor en halv time utenfor Oslo og har en vei som er lite oversiktlig. Der skal folk ta på seg kondomdresser og sykle på tidspunkt da de fleste er på vei hjem fra jobb, trette og slitne. Vi må ofte kjøre i kø bak dem i lang tid før det kommer en strekning vi kan kjøre forbi. Helt utrolig irriterende.

 

Jeg kjenner jeg skulle ønske denne sykkeltrenden aldri oppsto.

 

De som bruker sykkel i stedet for bil har jeg ikke irritert meg over, men de må jo selvsagt passe på å følge trafikkregler.



Anonymous poster hash: d86a1...77f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...