Gå til innhold

Tenåring med dårlig holdning, kan det snus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lekser må gjøres og følges opp. I gen pc, gå ut, tv, besøk før leksene er gjort.

Her ryddes huset hver lørdag. Alle må hjelpe til. Har lister som skal gjøres i ulike rom slik at de slipper mase på meg for alle detaljer. Først tar vi fellesområdene og då tar de rommene sine etterpå. Kan da bruke så lang tid de vil på rommet sitt!

Gjør alltid noe koselig sammen i helga dom belønning for god husvask! Alt fra kino, bestemme middag, bowle, ut på tur osv.

Ellers kan belønningen være filmkveld med kompiser det mor serverer pizza og snop, kinobilletter, mor kjører til kino, overnatting osv.

Her ryddes rommet hver kveld, det har vi gjort siden de kunne gå! God rutine og går fort når det ikke får samlet seg opp.

Min gutt er 13,5 så blir spennende å se framover. Men han er lesehest med tellekanter i skapene så håper det går greit! ( blir nok mer utfordrene når 11 åringen vokser til!)

Anonymous poster hash: 40183...cbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en 14 åring selv, og jeg er en kjempestreng mamma. Men allikevel flyter det over på rommet hennes. Men jeg har vært kjempestreng på at alt av mat og drikke, ja alt som tiltrekker dyr, skal fjernes fra rommet hennes. Jeg vil ikke ha dyr inn her fordi hun er en "gris". Men om det flyter av klær og sminke, det får være hennes problem.. Konsekvensen er at hun ikke får ha noen inn der (men det tør hun ikke selv heller, hun vil ikke at folk skal se rotet hennes :P)

Regelbrudd straffes med inndragelse av pc og/eller mobil.. Funker som regel her :P

Anonymous poster hash: f174b...74a
Skrevet

Herregud, trenger ungdommer virkelig en diagnose bare fordi foreldrene har feilet? Ungen min er frekk og gidder ikke rydde, han har nok ADD. Blir helt matt.

Anonymous poster hash: 83a9c...b95

Det er mye her som jeg ikke har fortalt om.

Jeg tror ikke han har add fordi han ikke rydder rommet.

Anonymous poster hash: a8fa7...f21

Det tror jeg også! Man tenker ikke tanken add bare av disse grunnene :P

Så derfor vil jeg håpe du overser de med normalt ungdomsopprør, for du og jeg vet at det er mye mer som ikke blir nevnt her.

Jeg prøvde i mange år å hjelpe det jeg kunne, men jeg bare utsatte problemet. Pga null selvhjelp når presset på skolen ble for stort falt alt sammen på ungdomsskolen. Forferdelig leit, dumt av meg å presse og være så streng, for ellers hadde han fått hjelp tidligere.(feks problemene hadde blitt oppdaget raskere hvis han kom uten lekser i 3 trinn, kontra 7-8 trinn...)

BUP mener jeg har vært altfor streng, og har egentlig bare forventet det alle andre forventer. Gå på skolen, gjøre lekser, rydde litt rundt seg, huske nøkler. Han klarer ingenting..

Så vet hva du er igjennom ;)

Anonymous poster hash: 8d813...59d

Skrevet

Herregud, trenger ungdommer virkelig en diagnose bare fordi foreldrene har feilet? Ungen min er frekk og gidder ikke rydde, han har nok ADD. Blir helt matt.Anonymous poster hash: 83a9c...b95

Jeg tror ikke han har add fordi han ikke rydder rommet. Anonymous poster hash: a8fa7...f21

Så derfor vil jeg håpe du overser de med normalt ungdomsopprør, for du og jeg vet at det er mye mer som ikke blir nevnt her.

Jeg prøvde i mange år å hjelpe det jeg kunne, men jeg bare utsatte problemet. Pga null selvhjelp når presset på skolen ble for stort falt alt sammen på ungdomsskolen. Forferdelig leit, dumt av meg å presse og være så streng, for ellers hadde han fått hjelp tidligere.(feks problemene hadde blitt oppdaget raskere hvis han kom uten lekser i 3 trinn, kontra 7-8 trinn...)

BUP mener jeg har vært altfor streng, og har egentlig bare forventet det alle andre forventer. Gå på skolen, gjøre lekser, rydde litt rundt seg, huske nøkler. Han klarer ingenting..

Så vet hva du er igjennom ;)Anonymous poster hash: 8d813...59d

Bare av nysgjerrighet, hvordan ser du ut fra det HI skriver at dette ikke dreier seg om en helt vanlig 14 åring med tenåringsopprør og vanlig latskap? Hva er det som gjør at du ser at denne gutten er annerledes enn alle de andre?

Anonymous poster hash: 36e26...3ee

Skrevet

Herregud, trenger ungdommer virkelig en diagnose bare fordi foreldrene har feilet? Ungen min er frekk og gidder ikke rydde, han har nok ADD. Blir helt matt.Anonymous poster hash: 83a9c...b95

Jeg tror ikke han har add fordi han ikke rydder rommet. Anonymous poster hash: a8fa7...f21

Bare av nysgjerrighet, hvordan ser du ut fra det HI skriver at dette ikke dreier seg om en helt vanlig 14 åring med tenåringsopprør og vanlig latskap? Hva er det som gjør at du ser at denne gutten er annerledes enn alle de andre?

Ingen barn kommer under utredning uten at det er noen avvik. Det er gjerne ikke noe andre hadde merket uten å ha bodd med barnet engang.

Jeg kjenner et barn som har 4 diagnoser inkl. asberger og barneautisme. Mange diagnoser? Må jo være helt ko-ko? Hadde du møtt det barnet i noen timer hadde du mest sannsynlig snøftet og kalt BUP tullete som slenger ut diagnoser i hytt og vær. Men etter 2 døgn alene med barnet hadde du sett store avvik, og du hadde vært sliten. Men forstår at du ikke tenker slik, gjorde det ikke selv før jeg fikk erfaring :)

Anonymous poster hash: 8d813...59d

Skrevet

Bare av nysgjerrighet, hvordan ser du ut fra det HI skriver at dette ikke dreier seg om en helt vanlig 14 åring med tenåringsopprør og vanlig latskap? Hva er det som gjør at du ser at denne gutten er annerledes enn alle de andre? Anonymous poster hash: 36e26...3ee

Ingen barn kommer under utredning uten at det er noen avvik. Det er gjerne ikke noe andre hadde merket uten å ha bodd med barnet engang.

Jeg kjenner et barn som har 4 diagnoser inkl. asberger og barneautisme. Mange diagnoser? Må jo være helt ko-ko? Hadde du møtt det barnet i noen timer hadde du mest sannsynlig snøftet og kalt BUP tullete som slenger ut diagnoser i hytt og vær. Men etter 2 døgn alene med barnet hadde du sett store avvik, og du hadde vært sliten. Men forstår at du ikke tenker slik, gjorde det ikke selv før jeg fikk erfaring :)Anonymous poster hash: 8d813...59d

Nå kan det selvfølgelig godt være at gutten feiler noe, men han er 14 og har ingen diagnose, selv om mor ønsker at han skal utredes. Alt hun beskriver er jo typisk for friske gutter på den alderen og de tingene hun ikke sier noe om kan vi jo ikke gjette oss til hva er. Da synes jeg det er rart å være sikker på at han kommer til å få en diagnose.

Skrevet

At han er til utredning for add skrev jeg for å lage et bredere bilde av situasjonen.

Jeg tror han har add, men jeg er absolutt ikke sikker.

Han har vært både på bup og ppt tidligere, men først nå blir han grundig utredet.

Det er skolen som spør om utredning og jeg støtter det. Skolen ser at han har problemer og de klarer ikke å hjelpe han alene.

Det er først nå etter at han sluttet på barneskolen han får hjelp. Lærerne på ungdomsskolen er fantastiske, de fanger opp ting og griper fatt i situasjonen på en helt annen måte enn barneskolen. Ifølge barneskolen har han ikke problemer.

Hvorfor ikke bup og ppt har utredet han bedre tidligere kan jeg ikke svare på, der har jeg ikke noe svar.

Anonymous poster hash: a8fa7...f21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...