Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Rydde? Hvorfor det? Det er like greit å ha 5-5 fat stående på rommet sitt. Glass, yoghurtbegre, sjokoladepapir etc. Det ligger i hyller, på gulvet, på bordet. Når jeg med jevne mellomrom gir beskjed, ser han på meg med en oppgitt mine. -Ja, herregud, jeg skal jo ta det. Pennal? Hva er det, det er noe han ønsket seg, han fikk pennal, det ligger i en skuff, sammen med masse annet rot. Skrivesakene ligger løst oppi sekken. Matpakke? Nei, han har ikke behov for mat, ikke før etter skolen. Jeg har laget utallige porsjoner med skolemat, har lagt matboksen oppi sekken og matboksen kommer hjem igjen uåpnet. Jeg har prøvd med skiver og forskjellige varianter av fristende mat. Ingenting faller i smak. Frokost spiser han av og til. Nå har jeg kapitulert, gidder ikke å mase mer om skolematen. Leksene orker jeg ikke lenger å krangle om. Rydding av rommet har jeg ikke gitt opp. Skitne klær skal på vaskerommet, glass, fat og matrester skal ryddes vekk. Hvorfor blir han sint og oppgitt hver gang jeg sier noe? Er dette en del av at trolig har add? Anonymous poster hash: a8fa7...f21
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Heller en del av latskapen han får lov å bedrive;) Hvilke konsekvenser får rotete rom f.eks? Vasker du klærne hans? Du lager maten til en tenåring som kan gjøre det selv.. Anonymous poster hash: 0dc68...0c7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Hvis rommet ikke ryddes, kan det hende jeg kaster tingene i bosset. Du aner ikke hvor mange poser med leker jeg har kastet opp igjennom årene. Jeg har også kastet noen av favorittene hans. Det har ikke hjulpet. Jeg har laget mat, fordi jeg vil han skal spise, i hans øyne trenger han ikke mat. Anonymous poster hash: a8fa7...f21
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Han spiser, bare ikke hjemme. Får han lommepenger, jobber han? Fjern døra på rommet, slutt å vaske klær. Slutt å mase, bare si at mat spises på kjøkkenet fra nå av, og gjester er forbudt frem til han skjerper seg. Anonymous poster hash: 0dc68...0c7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Høres ut som en helt vanlig tenåring. Det er jo han som må leve med lukten av matrester på rommet, og ikke har flere rene klær til slutt. For du trydder det vel ikke for ham?? I så fall slutter du med det snarest. Anonymous poster hash: 7cc49...c6e
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Tenker det er en del av løsrivingen til gutten din. Skal og kan selv, og ser ikke helt vitsen med alt maaaset. Ville tenkt mer på hva han driver med, hvem han er med, og hvordan han oppfører seg/har det ute i den virkelige verden, borte fra mor og far, utenfor husets fire vegger. Spise gjør han helt sikkert, de har vel kantine på skolen? Da er det ikke mye kult med matpakke hjemmefra. En ting som kan være greit å vite om er at ungdommers hjerne er under omstrukturering fysisk. En del av nervebanene mellom høyre og venstre hjernehalvdel bygges på nytt i ungdomstiden. Sånn at en del av ungdoms "dårlige oppførsel" og rare innfall ikke nødvendigvis er uvilje og latskap, men kan komme av fysiske endringer, som kommer på plass igjen når hjernen er ferdig omstrukturert. Anonymous poster hash: cf91c...c4f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Gammel er han? Han får jo lov å drive på slik, så da fortsetter han... Tror gutter slipper lettere unna enn jenter. Hører iallfall gutteforeldre si det, og føler det litt selv også. Uansett; ikke lov å spise på rommet. Klær til vask hver dag. Bosset tømmes iallfall 1 dag i uka. Har to tenåringer selv, og ja de himler med øynene innimellom. Men, det bryr meg fint lite. Mitt hus, mine regler. Anonymous poster hash: 5d7d8...977
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Tenker det er en del av løsrivingen til gutten din. Skal og kan selv, og ser ikke helt vitsen med alt maaaset. Ville tenkt mer på hva han driver med, hvem han er med, og hvordan han oppfører seg/har det ute i den virkelige verden, borte fra mor og far, utenfor husets fire vegger. Spise gjør han helt sikkert, de har vel kantine på skolen? Da er det ikke mye kult med matpakke hjemmefra. En ting som kan være greit å vite om er at ungdommers hjerne er under omstrukturering fysisk. En del av nervebanene mellom høyre og venstre hjernehalvdel bygges på nytt i ungdomstiden. Sånn at en del av ungdoms "dårlige oppførsel" og rare innfall ikke nødvendigvis er uvilje og latskap, men kan komme av fysiske endringer, som kommer på plass igjen når hjernen er ferdig omstrukturert. Anonymous poster hash: cf91c...c4f Ja, jeg ser jo en del "sløve" ungdommer. Her er det et problem som har vart i mange år. Han har aldri ryddet rommet frivillig, han har aldri gjort lekser frivillig. Det har vært mye kjefting, krangling og sur stemning. Jeg vet at litt, som f.eks. konsentrasjonsproblemene kommer av at han trolig har add. (han er til utredning for det nå) Han har snille og ordentlige venner, ikke noe tull der. Anonymous poster hash: a8fa7...f21
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Han er 14 år gammel, jeg rydder ikke rommet, jeg vasker ikke klær før de er flyttet inn på vaskerommet, kort sagt, rommet er hans ansvar. Og ja, jeg har ofte nektet han besøk pga. rotete rom. Der kan jeg nok bli litt strengere. Dere mener altså at jeg ikke skal lage mat til han? Jeg har sluttet med det, har ikke laget annet enn middag siden før sommeren. Anonymous poster hash: a8fa7...f21
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 En ting at de er hormonelle tenåringer. Men, mine får ikke leve som noen griser, må hjelpe til hjemme og snakke ordentlig til resten av familien. Mulig jeg er streng, men det gir iallfall resultater. Anonymous poster hash: 5d7d8...977
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 Han er 14 år gammel, jeg rydder ikke rommet, jeg vasker ikke klær før de er flyttet inn på vaskerommet, kort sagt, rommet er hans ansvar. Og ja, jeg har ofte nektet han besøk pga. rotete rom. Der kan jeg nok bli litt strengere. Dere mener altså at jeg ikke skal lage mat til han? Jeg har sluttet med det, har ikke laget annet enn middag siden før sommeren. Anonymous poster hash: a8fa7...f21 Trodde han var litt eldre. Lekser er viktig. Hadde nektet han ut og besøk før de var gjort. Virker som du lar han styre hjemme og har gitt opp litt? Anonymous poster hash: 5d7d8...977
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #12 Skrevet 25. september 2014 Ja, du har rett der. Jeg orker ikke mer, Jeg er så lei av krangling og kjefting. Nå setter jeg alle krefter i utredningen, håper jeg får noen svar der. Anonymous poster hash: a8fa7...f21
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #13 Skrevet 25. september 2014 Har tenåring selv og jeg må mase litt ja, jeg gidder ikke irritere meg over det, har bare innsett at det er en del av mammarollen det også Jeg kan godt vaske klær, men jeg løper ikke rundt i huset og leiter etter møkkete klær. Ligger de i en krøll under senga e.l. blir de ikke vasket. Så når utvalget i skapet begynner bli dårlig tar han en rydderunde og bærer alt møkkete tøy til vaskerommet Lekser gjør han da, men andre ting som han også skal gjøre tror jeg rett og slett han er blind for når trengs. Han går f.eks rett fordi posen med søppel ved utgangsdøra uten å ta den med, tror "svimehodet" ikke engang tenker over hva han tråkker over før jeg gjør han oppmerksom på det, da tar han med posen ut. Ingenting blir gjort at seg selv, jeg må be han rydde av middagsbordet, rydde etter seg i stuen, ta med de møkkete sokkene fra stuegulvet når han forlater rommet osv osv. Men med min innsats og dirigering bor de i et ryddig og koselig hjem, med felles innsats (og mitt mas) holder vi det rent og fint. Satser derfor på at når denne svimete pubertetsalderen er ferdig vil de selv bli voksne menn som setter pris på å ha det sånn som det var hjemme og selv begynner rydde og vaske på egen initiativ når de en gang flytter hjemmefra (statistikken viser vel at de som kommer fra hjem med gode rutiner på rydding og renhold blir sånn selv som voksne selv om de protesterer villt på det som tenåringer) Anonymous poster hash: 9d53c...7a9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #14 Skrevet 25. september 2014 Jeg ville ha satt ned foten. Skikkelig. Ingen besøk eller aktiviteter før rommet er ryddet og leksene gjort. Ingen tv, ingen andre ting som kan distrahere. Ingen pc på rommet. Ikke gi etter for furting og forbannet tenåring. Sånn er reglene, og sånn er det, og hvis han bare kan rydde etter seg så er han fri til å gjøre som han vil etterpå. Jeg var selv en rotete tenåring som ikke brød meg om rommet mitt, og foreldrene mine lot det bare gå. Mamma ryddet innimellom mens jeg var ute, og hentet klesvasken min osv. Resultatet nå er at jeg måtte lære meg alt dette som voksen. Min første hybel så ut som et kråkereir, jeg kunne ikke vaske klærne mine selv, jeg måtte lære meg å rydde unna mat og stable oppvask, osv. Så tenk at du faktisk gjør gutten din en tjeneste ved å stille krav til han. Vær streng og krev at det blir fulgt opp. Det blir sikkert tøft i en overgangsperiode, men det vil komme en rutine i det og, på samme måte som å stå opp om morgenen, kle på seg og gå på skolen. Anonymous poster hash: 744a3...560
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #15 Skrevet 25. september 2014 Jeg ville ha satt ned foten. Skikkelig. Ingen besøk eller aktiviteter før rommet er ryddet og leksene gjort. Ingen tv, ingen andre ting som kan distrahere. Ingen pc på rommet. Ikke gi etter for furting og forbannet tenåring. Sånn er reglene, og sånn er det, og hvis han bare kan rydde etter seg så er han fri til å gjøre som han vil etterpå. Jeg var selv en rotete tenåring som ikke brød meg om rommet mitt, og foreldrene mine lot det bare gå. Mamma ryddet innimellom mens jeg var ute, og hentet klesvasken min osv. Resultatet nå er at jeg måtte lære meg alt dette som voksen. Min første hybel så ut som et kråkereir, jeg kunne ikke vaske klærne mine selv, jeg måtte lære meg å rydde unna mat og stable oppvask, osv. Så tenk at du faktisk gjør gutten din en tjeneste ved å stille krav til han. Vær streng og krev at det blir fulgt opp. Det blir sikkert tøft i en overgangsperiode, men det vil komme en rutine i det og, på samme måte som å stå opp om morgenen, kle på seg og gå på skolen. Anonymous poster hash: 744a3...560 Ja, du har rett. Jeg skal gjøre det. Nå må jeg psyke meg opp i noen dager. Jeg begynner i helgen. Anonymous poster hash: a8fa7...f21
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #16 Skrevet 25. september 2014 Leksene er det viktig at du følger opp. Der tror jeg dere må være så konsekvente at dere setter opp en oversikt over hva som skal gjøres hver dag samme dag som han får ukeplan (regner med at han får det) og så får han rett og slett ikke gå hjemmefra, ikke se TV og ikke spille før dere har kontrolert at det er gjort tilfredstillende. Mat spises ved spisebordet til måltidene, ikke på rommet. Rot på rommet og skrivesaker som ligger løst i sekken tror jeg derimot jeg hadde oversett. Har han ikke rent tøy får han gå i møkkete. Hva han spiser på skolen tror jeg heller ikke jeg hadde blandet meg i, men om han driver med en idrett ville jeg tatt en prat med treneren om ikke han eller hun kunne terpe litt på ernæring for å få utbytte av treningen. Det blir gjerne tatt mer alvorlig enn det som kommer fra en "masete mor". Anonymous poster hash: 36e26...3ee
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #17 Skrevet 25. september 2014 Hei HI. Grøsser..samme ofppførsel som min, til utredning for add. Så syns ikke du skal høre så mye på kneldrekjerringene her, de som ikke vet hva det vil si å ha barn som ikke ønsker å prestere på skolen, gjøre lekser osv. Har og har hatt det slik som du. BUP har sagt at jeg har vært streng nok, fått beskjed om å være mykere. Disse barna takler ikke de strenge reglene, da blir ihvertfall ingenting gjort! Nå har vi leksefri, myk skole(ingen krav, bare oppmøte). Vært utprøving i jobbdager, opptil 2 i uka. Nå full tid igjen. Noe kan være ungdomstid, noe latskap og noe selv konsentrasjonsproblemene. Gjør det du gjør nå Anonymous poster hash: 8d813...59d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #18 Skrevet 25. september 2014 Hei HI. Grøsser..samme ofppførsel som min, til utredning for add. Så syns ikke du skal høre så mye på kneldrekjerringene her, de som ikke vet hva det vil si å ha barn som ikke ønsker å prestere på skolen, gjøre lekser osv. Har og har hatt det slik som du. BUP har sagt at jeg har vært streng nok, fått beskjed om å være mykere. Disse barna takler ikke de strenge reglene, da blir ihvertfall ingenting gjort! Nå har vi leksefri, myk skole(ingen krav, bare oppmøte). Vært utprøving i jobbdager, opptil 2 i uka. Nå full tid igjen. Noe kan være ungdomstid, noe latskap og noe selv konsentrasjonsproblemene. Gjør det du gjør nå Anonymous poster hash: 8d813...59d Mener du det? Kan rotet også komme fra add? Og det med at han ikke spiser? Da kan jeg kanskje vente til utredningen er ferdig. Anonymous poster hash: a8fa7...f21
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #19 Skrevet 25. september 2014 Hei HI. Grøsser..samme ofppførsel som min, til utredning for add. Så syns ikke du skal høre så mye på kneldrekjerringene her, de som ikke vet hva det vil si å ha barn som ikke ønsker å prestere på skolen, gjøre lekser osv. Har og har hatt det slik som du. BUP har sagt at jeg har vært streng nok, fått beskjed om å være mykere. Disse barna takler ikke de strenge reglene, da blir ihvertfall ingenting gjort! Nå har vi leksefri, myk skole(ingen krav, bare oppmøte). Vært utprøving i jobbdager, opptil 2 i uka. Nå full tid igjen. Noe kan være ungdomstid, noe latskap og noe selv konsentrasjonsproblemene. Gjør det du gjør nå Anonymous poster hash: 8d813...59d Det kan sikkert være nødvendig for noen å gi dem helt frie tøyler som du beskriver, men på den andre siden så beskriver HI omtrent alle 14 åringer jeg kjenner. Får de lov så oppfører de seg slik. Anonymous poster hash: 36e26...3ee
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #20 Skrevet 25. september 2014 Hei HI. Grøsser..samme ofppførsel som min, til utredning for add. Så syns ikke du skal høre så mye på kneldrekjerringene her, de som ikke vet hva det vil si å ha barn som ikke ønsker å prestere på skolen, gjøre lekser osv. Har og har hatt det slik som du. BUP har sagt at jeg har vært streng nok, fått beskjed om å være mykere. Disse barna takler ikke de strenge reglene, da blir ihvertfall ingenting gjort! Nå har vi leksefri, myk skole(ingen krav, bare oppmøte). Vært utprøving i jobbdager, opptil 2 i uka. Nå full tid igjen. Noe kan være ungdomstid, noe latskap og noe selv konsentrasjonsproblemene. Gjør det du gjør nå Anonymous poster hash: 8d813...59d Mener du det? Kan rotet også komme fra add? Og det med at han ikke spiser? Da kan jeg kanskje vente til utredningen er ferdig. Anonymous poster hash: a8fa7...f21 Helt likt! Og har smurt maaange matpakker som aldri blir spist. Vent på utredning Anonymous poster hash: 8d813...59d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #21 Skrevet 25. september 2014 HELT NORMALT. Ungdomsopprør heter det. Og jeg likte heller ikke svette brødskiver kl 11 på skolen... Jeg likte heller ikke å rydde rommet. Er du streng, kan det gå begge veier, ikke alle takler en sur mor heller, Anonymous poster hash: 20503...a24
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #22 Skrevet 25. september 2014 Ta bort mobil, nettbrett og PC, og si at han får det igjen når det er strøkent på rommet. Hver gang det er matrester osv der inndrar du mobilen og gir han den igjen når det er ryddig. Anonymous poster hash: d3928...492
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #23 Skrevet 25. september 2014 Akkurat når det gjelder rommet kan det kansje hjelpe å bli enige om å fjerne alt som ikke er i daglig bruk. Mange ungdomer har voldsomt mange ting. Da blir det lett mye rot også. Kanskje dere kan bli enige om å ta vekk det aller meste slik at det blir enkelt å holde orden på det han har? Anonymous poster hash: 36e26...3ee
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #24 Skrevet 25. september 2014 Herregud, trenger ungdommer virkelig en diagnose bare fordi foreldrene har feilet? Ungen min er frekk og gidder ikke rydde, han har nok ADD. Blir helt matt. Anonymous poster hash: 83a9c...b95
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #25 Skrevet 25. september 2014 Herregud, trenger ungdommer virkelig en diagnose bare fordi foreldrene har feilet? Ungen min er frekk og gidder ikke rydde, han har nok ADD. Blir helt matt. Anonymous poster hash: 83a9c...b95 Det er mye her som jeg ikke har fortalt om. Jeg tror ikke han har add fordi han ikke rydder rommet. Anonymous poster hash: a8fa7...f21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå