Gå til innhold

Ok å lyve til barna i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke fisk (på ordentlig altså), og jeg syntes det hørtes brukbart spisende ut. ;) Pleier ofte å kamuflere fisk for meg selv for å få det i meg, helt legitimt det. ;)

Anonymous poster hash: b5fea...d55

Da burde du virkelig prøve dette, for jeg måtte virkelig kjenne etter for å merke fisken, og da tok jeg en bit uten pølser. Sammen med poteter, grønnsaker og eggesmør vil jeg tro fisken forsvinner helt og totalt ;)

HI

Anonymous poster hash: b978f...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke fisk (på ordentlig altså), og jeg syntes det hørtes brukbart spisende ut. ;) Pleier ofte å kamuflere fisk for meg selv for å få det i meg, helt legitimt det. ;)

Da burde du virkelig prøve dette, for jeg måtte virkelig kjenne etter for å merke fisken, og da tok jeg en bit uten pølser. Sammen med poteter, grønnsaker og eggesmør vil jeg tro fisken forsvinner helt og totalt ;)

HI

Kunne du tenke deg å dele oppskriften? :) Ser du skriver sånn omtrent hvordan du gjør det i hovedinnlegget, men jeg har aldri lagd noen slags grateng før, så trenger det litt mer detaljert. ;)

Skrevet

HI

Kunne du tenke deg å dele oppskriften? :) Ser du skriver sånn omtrent hvordan du gjør det i hovedinnlegget, men jeg har aldri lagd noen slags grateng før, så trenger det litt mer detaljert. ;)

Nå følger jeg ikke en bestemt oppskrift siden jeg lager mye mat og tar det litt på erfaring, i tillegg lager jeg mye mat siden vi er en stor familie med pre-tenåringsgutter som spiser mye ;)

I dag ble det omtrent slik:

Kokte opp ca 2/3 pakke med riflet makaroni.

Kokte opp vann til torsk (ca 4 fileter) og lot de trekke i 12 min. Finmoste dette i kjøkkenmaskinen og pisket inn i den hvite sausen (viktig at den piskes inn slik at bitene løser seg godt opp).

Laget hvit saus av 2-3 ss smør, 2-3 ss hvetemel og ca 1 l melk + litt salt, pepper (ca 1/2 ts) og revet muskat (ca 1/2 ts). Ett egg til slutt når sausen var ferdig og noe avkjølt.

Skar opp grillpølser i skiver.

Du får bare halvere oppskriften dersom dere ikke er så mange.

Blander alt i en ildfast form. Nå skal vi ikke spise før senere, så da stør jeg over litt revet ost og steker i ca 30 min på rundt 200-220 grader. Vi pleier å ha poteter, gulrøtter og blomkål til, og i dag vil jeg prøve eggesmør også.

HI

Skrevet

Jeg skjønner at fisk er sunt, men er det virkelig så viktig at barna får i seg fisk at foreldrene skal lyve eller lure det i dem? Høres helt feil ut for meg!

Anonymous poster hash: 51f04...e82
Skrevet

Tusen takk! :) Det hørtes jo ikke så altfor avansert ut, så det må prøves. :)

Skrevet

Jeg skjønner at fisk er sunt, men er det virkelig så viktig at barna får i seg fisk at foreldrene skal lyve eller lure det i dem? Høres helt feil ut for meg!

Anonymous poster hash: 51f04...e82

Noen ganger synes jeg det er riktig å lure barn. Noen av de beste tingene jeg fikk som barn hadde jeg aldri smakt på i utgangspunktet hvis jeg hadde visst hva det var. Fikk alltid vite det etter måltidet, og var glad for å ha blitt "lurt" hver gang. ;)

Skrevet

Jeg tror ikke at jeg hadde klart å forsvare direkte løgn. Ville heller ha hatt en samtale om dette, sagt ifra at jeg forventet at de skal smake, men det er greit hvis de ikke vil spise opp. Hver gang de smaker, får de et kryss, og til slutt ender det opp med en kino, en film eller en bok de ønsker seg..

Anonymous poster hash: 72114...f8d
Skrevet

Hvorfor kan ikke ungene få slippe å spise fisk?

Skrevet

Jeg likte bare torsk når jeg var liten, med det resultat at vi hadde både hvit og rød torsk ;-)

En hvit løgn har aldri skadet noen :-)

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Kjør på :) Jeg likte ikke løk som liten, tanta mi pleide å kverne løken å putte i maten, jeg merket det aldri og spiste som en helt !

Sønnen min likte ikke fisk han heller. En gang ga jeg han tunfisk og kalte det tunakylling, nå elsker han det.

Han likte ikke salat heller, så da kjøpte jeg isbergsalat, dyttet det i meg som en helt uten å gi han og sa at mmmm crisp er så godt!! Nå spiser han salat.

Slikt har jeg gjort med diverse andre matvarer å, jeg bare gir andre navn og sier at det er sååå godt at jeg ikke vil dele.

Derfor har jeg en gutt som spiser fisk, potet, blomkål, brokkoli, rosenkål, tomat, salat, agurk, alle typer frukt osv :)

Har ikke noe å si om du omskriver sannheten litt, det er ikke en direkte løgn og barna har igjen for det over tid! Målet helliger midlet ;)

Skrevet

Jeg likte aldri torsk og hvit fisk selv, men da jeg endelig fikk smake laks elsket jeg det. Det er dessuten mye sunnere (mye mer omega 3).

Så hva med å prøve å servere laks? :)

Anonymous poster hash: 9d303...9f0
Skrevet

Forstår ikke at disse smakene ikke passer sammen. Torsk og røkt kjøtt er da normalt å servere.

Kall det restegrateng. Spiser de av hjertens lyst og liker det ser jeg ikke noe poeng i å si noe.

Er ikke snakk om å være slem. Merker de ikke smaken sier du det ikkje bare.

Anonymous poster hash: a5ceb...e43

Skrevet

Restegrateng - hehe - lånt :fnise:

Anonymous poster hash: 15114...406
Skrevet

Jeg tror det er viktig å ikke kalle all fisk for fisk. Kall det for hva det er: torsk, sei, laks... All fisk smaker jo ikke likt. kanskje de finner en de liker.. 

Anonymous poster hash: 8a54c...0a1
Skrevet

Da jeg var liten fikk vi servert "kylling". Det hendte "kyllingen" smakte forskjellig fra gang til gang. Det var altså fisk, ikke kylling. Jeg var stor nok til å vite forskjellen, men min bror var ikke, og hatet fisk. Men han elsket "kylling".... All slags "kylling", faktisk. Han påstår fremdeles at han ikke liker fisk, og nekter for å ha spist "kylling" som liten...

Jeg ser ikke noe galt i å servere en hvit en. Fisk er viktig i kostholdet vårt. Når de er store nok, vil de kanskje forstå det bedre.

Anonymous poster hash: fe847...de2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...