Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #1 Skrevet 24. september 2014 Vi har et problem med fiskemat her i huset. Via barnehage, skole og venner har barna våre gradvis funnet ut at fisk er æsj. Det får de selvsagt ikke lov til å si, men konsekvensen blir at det er villig til å spise mindre og mindre mengder og ulike retter med fisk i. Jeg lager aldri noe alternative middager, men da ender det opp med at de spiser tilbehøret, eller ikke spiser. I dag står det "pølsegrateng" på middagslisten vår. Planen min er å finmose noen torskefileter i kjøkkenmaskinen (etter at de er ferdigtrekte så klart) og blande i den hvite samen og så blande med macaroni og litt pølser og servere dette med grønnsaker. Jeg har tidligere laget fiskegrateng med litt pølser i, og de har elsket det, men de siste gangene har de nektet å spise det fordi det tross alt heter noe med fisk i seg. I dag har jeg rett og slett lyst til å lyve og si at det ikke er fisk i middagen når de spør (for de kommer til å spørre, såpass kjenner jeg dem). Jeg er ikke noe fan av å lyve til barn, med unntak av om julenissen og tannfeen, men kanskje det hadde vært på sin plass i dag for å få dem over en "kneik" igjen? Hva mener dere? Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #2 Skrevet 24. september 2014 *hvite sausen ikke samen HI Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #3 Skrevet 24. september 2014 Jeg ville ikke gjort det. Dere har et problem og problemet forsvinner ikke hvis du lyver. Det eneste som forsvinner er barnas tillit. Lag heller en lek/konkurranse ut av det. Gjør det til noe moro. Anonymous poster hash: 3ba3b...93d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #4 Skrevet 24. september 2014 Jeg likte ikke fiskekaker da jeg var mindre. Men jeg elsket sjiraffkake 😉 Var nemlig veldig opptatt av sjiraffen i Portveien 2, og middag med sjiraffkaker var det beste han visste! Derfor langet jeg ned en etter en. Anonymous poster hash: 6093e...899
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #5 Skrevet 24. september 2014 Men tror du ikke at de merker det, da? Fiskesmak er ganske fremtredende. Jeg elsker fisk, men tanken på pølser og torsk sammen frister lite! Jeg tror jeg heller ville sagt at ja, det er fisk i, og dette har dere spist før og likt, så jeg vil ikke høre noe tull om det. Anonymous poster hash: 80e5a...187
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #6 Skrevet 24. september 2014 Det hadde vært morsommere om du hadde blandet det i en hvit same Jeg synes det er helt greit å kalle det pølsegrateng. Kanskje til og med spesialpølsegrateng. Når de er ferdigspist spør du om det var godt, og om de svarer bekreftende kan du avsløre "hemmeligheten" Anonymous poster hash: efab3...787
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #8 Skrevet 24. september 2014 Jeg ser overhode ikke problemet. Hvis du sier at det heter pølsegrateng og den inneholder nettopp pølser så er det akkurat det det er. Den inneholder vel andre ting også, som ulike grønnsaker? Det heter likevel ikke grønnsaksgrateng, men pølsegrateng, ikke sant? Vi snakker vel ikke akkurat om løgn her, når du sier at dere skal ha pølsegrateng uten å nevne fisken - en biingrediens. Anonymous poster hash: f6c0a...915
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #9 Skrevet 24. september 2014 Jeg ville ikke gjort det. Dere har et problem og problemet forsvinner ikke hvis du lyver. Det eneste som forsvinner er barnas tillit. Lag heller en lek/konkurranse ut av det. Gjør det til noe moro. Anonymous poster hash: 3ba3b...93d Ja, jeg er veldig klar over at vi har et problem. Jeg har også virkelig forsøkt mye for å løse problemet på en ordentlig måte. Vi har snakket om fisk og om hvorfor det er godt for kroppen vår, barna har fått være med på å foreslå retter med fisk i, jeg har latt dem være med å lage middager siden barn oftere spiser middager de selv lager, men nei. De liker ikke fisk, og det er de helt bestemt på. Å gjøre det til en lek? Hvordan da mener du? Hvordan gjør man fiskegrateng moro for barn på 12, 10 og 7 år? Jeg tar gjerne i mot tips HI Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #10 Skrevet 24. september 2014 Om barna dine ikke vil spise fisk, så tror jeg ikke det å blande pølser og torsk er en god ide.. Høres helt jævlig ut, og 2smaker som ikke passer sammen.... Anonymous poster hash: 648e0...699
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #11 Skrevet 24. september 2014 Men tror du ikke at de merker det, da? Fiskesmak er ganske fremtredende. Jeg elsker fisk, men tanken på pølser og torsk sammen frister lite! Jeg tror jeg heller ville sagt at ja, det er fisk i, og dette har dere spist før og likt, så jeg vil ikke høre noe tull om det. Anonymous poster hash: 80e5a...187 Å si at de likte det før fungere overhode ikke. Det har jeg prøvd ut med både fiskegrateng og mye annet. Da svarer de bare "Ja før ja, men nå liker jeg det ikke" og så spiser de ingenting og blir myglende sure og kranglete resten av ettermiddagen fordi de er sultne. HI Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #12 Skrevet 24. september 2014 Jeg ville ikke gjort det. Dere har et problem og problemet forsvinner ikke hvis du lyver. Det eneste som forsvinner er barnas tillit. Lag heller en lek/konkurranse ut av det. Gjør det til noe moro. Anonymous poster hash: 3ba3b...93d Ja, jeg er veldig klar over at vi har et problem. Jeg har også virkelig forsøkt mye for å løse problemet på en ordentlig måte. Vi har snakket om fisk og om hvorfor det er godt for kroppen vår, barna har fått være med på å foreslå retter med fisk i, jeg har latt dem være med å lage middager siden barn oftere spiser middager de selv lager, men nei. De liker ikke fisk, og det er de helt bestemt på. Å gjøre det til en lek? Hvordan da mener du? Hvordan gjør man fiskegrateng moro for barn på 12, 10 og 7 år? Jeg tar gjerne i mot tips HI Anonymous poster hash: b978f...453 Hva med å kalle det for hhv torsk, ørret, kveite etc i stedet for å si fisk? Prøvd å la de fange fisken selv, Evt tatt de med i fiskebutikken for å velge sin egen fisk? Anonymous poster hash: efab3...787
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #13 Skrevet 24. september 2014 Om barna dine ikke vil spise fisk, så tror jeg ikke det å blande pølser og torsk er en god ide.. Høres helt jævlig ut, og 2smaker som ikke passer sammen.... Anonymous poster hash: 648e0...699 Jeg er oppvokst med å ha litt pølser i fiskegratengen og mine barn har også alltid spist fiskegrateng med litt pølser i (er snakk om 2 grillpølser i en stor grateng, så er ikke mye). De liker kombinasjonen, eller rettere, likte. HI Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #14 Skrevet 24. september 2014 Jeg ville ikke gjort det. Dere har et problem og problemet forsvinner ikke hvis du lyver. Det eneste som forsvinner er barnas tillit. Lag heller en lek/konkurranse ut av det. Gjør det til noe moro. Anonymous poster hash: 3ba3b...93d Ja, jeg er veldig klar over at vi har et problem. Jeg har også virkelig forsøkt mye for å løse problemet på en ordentlig måte. Vi har snakket om fisk og om hvorfor det er godt for kroppen vår, barna har fått være med på å foreslå retter med fisk i, jeg har latt dem være med å lage middager siden barn oftere spiser middager de selv lager, men nei. De liker ikke fisk, og det er de helt bestemt på. Å gjøre det til en lek? Hvordan da mener du? Hvordan gjør man fiskegrateng moro for barn på 12, 10 og 7 år? Jeg tar gjerne i mot tips HI Anonymous poster hash: b978f...453 Førstemann til å spise opp skal få en... Sjokolade? Anonymous poster hash: 3ba3b...93d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #15 Skrevet 24. september 2014 Jeg ville ikke gjort det. Dere har et problem og problemet forsvinner ikke hvis du lyver. Det eneste som forsvinner er barnas tillit. Lag heller en lek/konkurranse ut av det. Gjør det til noe moro. Anonymous poster hash: 3ba3b...93d Ja, jeg er veldig klar over at vi har et problem. Jeg har også virkelig forsøkt mye for å løse problemet på en ordentlig måte. Vi har snakket om fisk og om hvorfor det er godt for kroppen vår, barna har fått være med på å foreslå retter med fisk i, jeg har latt dem være med å lage middager siden barn oftere spiser middager de selv lager, men nei. De liker ikke fisk, og det er de helt bestemt på. Å gjøre det til en lek? Hvordan da mener du? Hvordan gjør man fiskegrateng moro for barn på 12, 10 og 7 år? Jeg tar gjerne i mot tips HI Anonymous poster hash: b978f...453 Hva med å kalle det for hhv torsk, ørret, kveite etc i stedet for å si fisk? Prøvd å la de fange fisken selv, Evt tatt de med i fiskebutikken for å velge sin egen fisk? Anonymous poster hash: efab3...787 Ja, de fikser når de er på hytten med besteforeldrene, men vil ikke spise den selv om den er selvfisket. De kjenner godt til de ulike fiskeartene, så det hjelper ikke å kalle fisken for riktig navn. HI Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #16 Skrevet 24. september 2014 Det hadde vært morsommere om du hadde blandet det i en hvit same Jeg synes det er helt greit å kalle det pølsegrateng. Kanskje til og med spesialpølsegrateng. Når de er ferdigspist spør du om det var godt, og om de svarer bekreftende kan du avsløre "hemmeligheten" Anonymous poster hash: efab3...787 Ja, det er det jeg lurer på å gjøre, men som en annen skriver, så ødelegger jeg vel helt tilliten deres til meg da. Det er jo egentlig ikke meningen å lure i dem mat, jeg bare blir så oppgitt! Før elsket de fisk, men nå er det ikke kult nok lenger tydeligvis. HI Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #17 Skrevet 24. september 2014 Her i huset ville ikke barna spise fisk en stund på grunn av at andre sa det var ekkelt. De fikk en middagsrett som jeg sa var Kaptein Sabeltanns gryte (fiskegrateng) og da de fant ut det var fisk, fant ungene ut at fisk var godt det var bare de andre som ikke hadde forstått det enda Anonymous poster hash: 70787...b60
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #18 Skrevet 24. september 2014 Du ødelegger da ikke tilliten. For noe tull! Gratengen inneholder pølser og du kan da helt fint si at det er pølsegrateng. Vi spiser bacon/osteburgere. Men saken er at de inneholder 80 % fisk Den dagen de finner ut det så er det garantert at jeg får høre æsj Så si pølsegrateng og fungerer det så spiser de hvertfall fisk. Anonymous poster hash: 5dc23...011
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #19 Skrevet 24. september 2014 Jeg ville ikke gjort det. Dere har et problem og problemet forsvinner ikke hvis du lyver. Det eneste som forsvinner er barnas tillit. Lag heller en lek/konkurranse ut av det. Gjør det til noe moro. Anonymous poster hash: 3ba3b...93d Ja, jeg er veldig klar over at vi har et problem. Jeg har også virkelig forsøkt mye for å løse problemet på en ordentlig måte. Vi har snakket om fisk og om hvorfor det er godt for kroppen vår, barna har fått være med på å foreslå retter med fisk i, jeg har latt dem være med å lage middager siden barn oftere spiser middager de selv lager, men nei. De liker ikke fisk, og det er de helt bestemt på. Å gjøre det til en lek? Hvordan da mener du? Hvordan gjør man fiskegrateng moro for barn på 12, 10 og 7 år? Jeg tar gjerne i mot tips HI Anonymous poster hash: b978f...453 Førstemann til å spise opp skal få en... Sjokolade? Anonymous poster hash: 3ba3b...93d Eller bedre kanskje: alle som spiser opp før X antall min får en sjokolade Anonymous poster hash: 3ba3b...93d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #20 Skrevet 24. september 2014 Du ødelagger da ikke tilliten til deg som mor ved å ikke nevne at det er torsk i pølsegratengen Da min bror og jeg var små, likte han ikke tomatsuppe - fordi han ikke likte tomater. En dag mamma lagde tomatsuppe, sa hun at det het rødsuppe, og broren min ELSKET det. Da han senere fikk vite det (år senere), ble han litt forskrekket, og så var han ferdig med det (Han liker forøvrig tomatsuppe den dag i dag, selv om han fortsatt ikke liker ferske tomater) Anonymous poster hash: b6ebb...437
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #21 Skrevet 24. september 2014 Jeg takker for alle innspill Litt av problemet mitt, utenom det åpenbare at jeg ikke får overtalt med til å spise fisk, er at de begynner å bli store. Det nytter ikke i samme grad å "lure" dem ved å kalle maten for noe annet. Selv om jeg sier at det er pølsegrateng, kommer de til å spørre direkte om det er fisk i den, og da må jeg enten bekrefte det eller lyve. HI Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #22 Skrevet 24. september 2014 Ja, det er helt greit å "lyve" om det. Du trenger jo ikke å lyve en gang. Jeg informerer ihvertfall ikke barnet mitt om hver eneste ingrediens i maten før vi spiser. Ser derfor ikke på det som at du lyver. Anonymous poster hash: 3e036...920
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #23 Skrevet 24. september 2014 Jeg syns du skal lyve. Eller, unnlate å fortelle hele sannheten (med mindre de spør). Jeg var skikkelig ond med minstemann da han var baby. Jeg blandet TRAN i grøten! Men han spiste og koste seg og var like blid, så jeg har ikke dårlig samvittighet ;-) Anonymous poster hash: 45ce8...686
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #24 Skrevet 24. september 2014 Jeg har tenkt ut en mellomløsning her i og med at jeg ikke er helt komfortabel med å lyve til dem. Når de spør om det er det samme som fiskegrateng, kan jeg si at det ligner, men at i pølsegrateng er det mest pølser (og så ikke si at det også er fisk). Eller noe sånt. Resultatet ble for øvrig også mye bedre enn forventet. Jeg smakte på gratengen nå, og med mindre man kjenner veldig godt etter, kan man ikke merkede finmalte fiskebitene i det hele tatt. Man kan i hvert fall ikke se dem. Så jeg tror dette vil gå bra. Så blir det spennende å se om de spiser det da! HI Anonymous poster hash: b978f...453
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #25 Skrevet 24. september 2014 Jeg liker ikke fisk (på ordentlig altså), og jeg syntes det hørtes brukbart spisende ut. Pleier ofte å kamuflere fisk for meg selv for å få det i meg, helt legitimt det. Anonymous poster hash: b5fea...d55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå