Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #26 Skrevet 23. september 2014 Litt spesielt at du ikke ser forskjellen i det mentale. En 13 åring er ikke voksen og moden selv om kroppen kan få barn. En dame på 50 er moden og voksen og i full stand til å ta seg av et barn hvis kroppen fortsatt funker. Det er liksom forskjellen da. Damer som bikker 40 blir ikke demente liksom.. Anonymous poster hash: 32375...998 Jeg synes det er utrolig provoserende når folk drar opp argumentet om at man er "moden" når man er gammel. Unge mødre kan være like modne som eldre. Når man sier at eldre mødre er modne, eller voksne, og dermed impliserer at yngre mødre ikke er det, bidrar det til å gi yngre mødre et ganske kjipt stigma. Mye livserfaring kan like godt gjøre deg trangsynt og redd for verden, som åpen og klok. Og i forhold til 18-åringer har damer som har bikka 40 - 50 når de får barn har betraktelig høyere risiko for å bli demente før barna fyller 18. Så det stemmer ikke helt. Anonymous poster hash: 823a2...966
soleia Skrevet 23. september 2014 #27 Skrevet 23. september 2014 Dette har då ingenting med dobbeltmoral å gjere.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #28 Skrevet 23. september 2014 Jeg synes HIs innlegg er interessant jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange av dere tenner på alle pluggene og mener hun ikke "har forstått" saken. Hun påpeker bare at det er ulemper med å få barn både ung og gammel, uten å si noe om at det ene er bedre enn det andre. Og begge deler har jo ulemper. Det er mange her som f.eks. påstår at en 18-åring ikke kan klare å passe på seg selv en gang og dermed ikke burde få barn, men hva om et par får barn når mor er 47 og far er 55, og mor blir dement som 65-åring, da er ungen 18 år da og må ta ansvar for en syk mor og en redusert far på 73... Nå ender de færreste opp i den situasjonen heldigvis. Men teoretisk er det jo like mulig. Så å gi uforbeholden støtte til et gammelt foreldrepar er jo ikke noe bedre enn å gi uforbeholden støtte til et ungt par. Alle må få velge selv synes nå jeg. Om vi er unge, gamle eller midt på treet har vi alle en historie som påvirker oss på godt og vondt når vi oppdrar barn, så i teorien er vi omtrent like skikket hele gjengen. Anonymous poster hash: 823a2...966
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #29 Skrevet 23. september 2014 Det kan jo ikke sammenlignes på noen måte! Min datter fikk mensen og kunne altså blitt gravid som 12 åring. Det er vel ikke dobbeltmoral å mene at hun ikke var i stand til å ta seg av et barn da, mens det at jeg fikk et barn som førtiåring er helt ok? Nei, men nå sammenligner du et ekstremt ytterpunkt med et mindre ekstremt ytterpunkt. Alle mener vi selvfølgelig at en 12-åring ikke burde få barn. At du fikk barn som 40-åring er ikke like ekstremt. Hadde du fått barn som 65-åring derimot.. Eller 70 og 72- slik som dette paret her: http://www.abcnyheter.no/kultur/livet/081209/her-er-verdens-eldste-mamma Ja, da snakker vi like ekstreme ytterpunkter. I Norge er forventet levealder for menn rundt 79 år, for kvinner 83 år. Vi kan altså anta at denne datteren vil miste faren sin når hun er 7 år gammel og moren sin når hun er 13. Er det noe bedre enn få barn som 12-åring da? Anonymous poster hash: 823a2...966
*Miss Marple* Skrevet 23. september 2014 #30 Skrevet 23. september 2014 Det kan jo ikke sammenlignes på noen måte! Min datter fikk mensen og kunne altså blitt gravid som 12 åring. Det er vel ikke dobbeltmoral å mene at hun ikke var i stand til å ta seg av et barn da, mens det at jeg fikk et barn som førtiåring er helt ok? Nei, men nå sammenligner du et ekstremt ytterpunkt med et mindre ekstremt ytterpunkt. Alle mener vi selvfølgelig at en 12-åring ikke burde få barn. At du fikk barn som 40-åring er ikke like ekstremt. Hadde du fått barn som 65-åring derimot.. Eller 70 og 72- slik som dette paret her:http://www.abcnyheter.no/kultur/livet/081209/her-er-verdens-eldste-mamma Ja, da snakker vi like ekstreme ytterpunkter. I Norge er forventet levealder for menn rundt 79 år, for kvinner 83 år. Vi kan altså anta at denne datteren vil miste faren sin når hun er 7 år gammel og moren sin når hun er 13. Er det noe bedre enn få barn som 12-åring da?Anonymous poster hash: 823a2...966 Hi trekker frem at noen argumenterer med at så lenge man har eggløsning og kan bli gravide då er man ikke for gammel. Hun argumentere med at det må gjelde begge veier - altså at det er riktig å få barn så lenge man kan, fra man kommer i pubertet til overgangsalderen. Jeg skjønner ikke at det kan betegnes som dobbeltmoral å mene at de fleste ikke bør få barn mens de er i tenårene, men at det er helt ok å få barn til et stykke opp i førtiårene. For de fleste regulerer naturen selv når kroppen er for gammel til å bære frem et barn og eksemplene dine er ekstreme og jeg har ikke sett at noen syns det er ok å få barn når man er over 60.
Iiiiik Skrevet 23. september 2014 #31 Skrevet 23. september 2014 Jeg synes det er utrolig provoserende når folk drar opp argumentet om at man er "moden" når man er gammel. Unge mødre kan være like modne som eldre. Når man sier at eldre mødre er modne, eller voksne, og dermed impliserer at yngre mødre ikke er det, bidrar det til å gi yngre mødre et ganske kjipt stigma. Mye livserfaring kan like godt gjøre deg trangsynt og redd for verden, som åpen og klok. Og i forhold til 18-åringer har damer som har bikka 40 - 50 når de får barn har betraktelig høyere risiko for å bli demente før barna fyller 18. Så det stemmer ikke helt. Anonymous poster hash: 823a2...966 Du har rett. Kunnskap om en gitt persons alder gir ingen sikker kunnskap om personens modenhet. Først må man dessuten angi hva man mener med modenhet og hvilke egenskaper/ferdigheter man forventer hos en man skal kalle moden. For meg er det imidlertid innlysende at som gruppe er 40-åringer mer modne enn 18-åringer. Det har noe med hvordan vårt samfunn er organisert og hvordan de fleste lever som henholdsvis 18- og 40-åringer. Til HI - jeg overraskes stadig over hvordan folk tror at det er de samme som svarer én ting ved en anledning og noe annet ved en annen anledning. Så vidt jeg vet, er det en stor mengde medlemmer her og jeg har alltid tenkt at de som forsvarer 18-åringer er en annen gruppe medlemmer enn dem som forsvarer 40-årige nybakte mødre. Dessuten mener jeg å ha lagt merke til en viss saueflokkmentalitet her. Når de første svarene går i én retning, gjør gjerne alle de andre det også. Er det en potensielt ung mor som får pepper, hiver alle andre kritikere seg på. Det kommer inn en og annen "Er alder det viktigste da?" i tråden. På samme måte når noen beskriver en 42-åring som får sin første, vil de første svarene i tråden være bestemmende for klimaet mens det også der finnes en og annen "Er alder det viktigste da?" Så altså - i stedet for å tenke at brukerne her inne snakker med én stemme, så er det bedre å anta at det er forskjellige folk som uttrykker de forskjellige meningene. Det er logisk for meg i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #32 Skrevet 23. september 2014 Det kan jo ikke sammenlignes på noen måte! Min datter fikk mensen og kunne altså blitt gravid som 12 åring. Det er vel ikke dobbeltmoral å mene at hun ikke var i stand til å ta seg av et barn da, mens det at jeg fikk et barn som førtiåring er helt ok? Nei, men nå sammenligner du et ekstremt ytterpunkt med et mindre ekstremt ytterpunkt. Alle mener vi selvfølgelig at en 12-åring ikke burde få barn. At du fikk barn som 40-åring er ikke like ekstremt. Hadde du fått barn som 65-åring derimot.. Eller 70 og 72- slik som dette paret her:http://www.abcnyheter.no/kultur/livet/081209/her-er-verdens-eldste-mammaJa, da snakker vi like ekstreme ytterpunkter. I Norge er forventet levealder for menn rundt 79 år, for kvinner 83 år. Vi kan altså anta at denne datteren vil miste faren sin når hun er 7 år gammel og moren sin når hun er 13. Er det noe bedre enn få barn som 12-åring da?Anonymous poster hash: 823a2...966 Hi trekker frem at noen argumenterer med at så lenge man har eggløsning og kan bli gravide då er man ikke for gammel. Hun argumentere med at det må gjelde begge veier - altså at det er riktig å få barn så lenge man kan, fra man kommer i pubertet til overgangsalderen. Jeg skjønner ikke at det kan betegnes som dobbeltmoral å mene at de fleste ikke bør få barn mens de er i tenårene, men at det er helt ok å få barn til et stykke opp i førtiårene. For de fleste regulerer naturen selv når kroppen er for gammel til å bære frem et barn og eksemplene dine er ekstreme og jeg har ikke sett at noen syns det er ok å få barn når man er over 60. Det er jo ikke det HI skriver i det hele tatt. Hun trekker fram at argumentet som blir brukt til å få barn sent ("så lenge kroppen kan få barn er det greit"), bare er et argument som gjelder én vei. Hun påpeker dermed dobbeltmoralen i å si at dette er et gyldig argument for eldre, men ikke for yngre, og påpeker dermed at dette argumentet ikke holder vann. Og det hun sammenlignet med i hovedinnlegget var ikke 12-åringer, det var 18-19-åringer. Personlig synes jeg at det å få barn som 12-åring er like ekstremt som å få barn som 70-åring. Og det å få barn som 20-åring er like ekstremt som å få barn som 40-åring. Å sammenligne konsekvensene av et svangerskap hos en 12-åring med en 40-åring blir helt skeivt, det skjønner alle. Men det var ikke det HI gjorde. Anonymous poster hash: 823a2...966
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #33 Skrevet 24. september 2014 Litt spesielt at du ikke ser forskjellen i det mentale. En 13 åring er ikke voksen og moden selv om kroppen kan få barn. En dame på 50 er moden og voksen og i full stand til å ta seg av et barn hvis kroppen fortsatt funker. Det er liksom forskjellen da. Damer som bikker 40 blir ikke demente liksom.. Anonymous poster hash: 32375...998 nå har ikke en 13 åring lov til å ha sex i følge loven da… så 13 var kanskje noe tidlig å ta med som eksempel? Anonymous poster hash: 94433...acc
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #34 Skrevet 24. september 2014 Litt spesielt at du ikke ser forskjellen i det mentale. En 13 åring er ikke voksen og moden selv om kroppen kan få barn. En dame på 50 er moden og voksen og i full stand til å ta seg av et barn hvis kroppen fortsatt funker. Det er liksom forskjellen da. Damer som bikker 40 blir ikke demente liksom.. Anonymous poster hash: 32375...998 Jeg synes det er utrolig provoserende når folk drar opp argumentet om at man er "moden" når man er gammel. Unge mødre kan være like modne som eldre. Når man sier at eldre mødre er modne, eller voksne, og dermed impliserer at yngre mødre ikke er det, bidrar det til å gi yngre mødre et ganske kjipt stigma. Mye livserfaring kan like godt gjøre deg trangsynt og redd for verden, som åpen og klok. Og i forhold til 18-åringer har damer som har bikka 40 - 50 når de får barn har betraktelig høyere risiko for å bli demente før barna fyller 18. Så det stemmer ikke helt. Anonymous poster hash: 823a2...966 Nei, unge mennesker er ytterst sjelden like modne som eldre. Med mindre du pådrar deg en hjerneskade fortsetter du å modnes hele livet. Det betyr ikke at du blir flinkere til alt, men at du tross alt lærer noe nytt hele tiden og får mer erfaring. Det å ha hatt en forferdelig barndom og ungdom gjør deg heller ikke voldsomt erfaren. Det er like viktig å ha masse erfaring på å lykkes, utvikle venskap og å være lyklig og fornøyd som å ha erfaring med å møte problemer. Anonymous poster hash: daeec...a6a
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #35 Skrevet 24. september 2014 Jeg synes det er utrolig provoserende når folk drar opp argumentet om at man er "moden" når man er gammel. Unge mødre kan være like modne som eldre. Når man sier at eldre mødre er modne, eller voksne, og dermed impliserer at yngre mødre ikke er det, bidrar det til å gi yngre mødre et ganske kjipt stigma. Mye livserfaring kan like godt gjøre deg trangsynt og redd for verden, som åpen og klok. Og i forhold til 18-åringer har damer som har bikka 40 - 50 når de får barn har betraktelig høyere risiko for å bli demente før barna fyller 18. Så det stemmer ikke helt. Anonymous poster hash: 823a2...966 Du har rett. Kunnskap om en gitt persons alder gir ingen sikker kunnskap om personens modenhet. Først må man dessuten angi hva man mener med modenhet og hvilke egenskaper/ferdigheter man forventer hos en man skal kalle moden. For meg er det imidlertid innlysende at som gruppe er 40-åringer mer modne enn 18-åringer. Det har noe med hvordan vårt samfunn er organisert og hvordan de fleste lever som henholdsvis 18- og 40-åringer. Til HI - jeg overraskes stadig over hvordan folk tror at det er de samme som svarer én ting ved en anledning og noe annet ved en annen anledning. Så vidt jeg vet, er det en stor mengde medlemmer her og jeg har alltid tenkt at de som forsvarer 18-åringer er en annen gruppe medlemmer enn dem som forsvarer 40-årige nybakte mødre. Dessuten mener jeg å ha lagt merke til en viss saueflokkmentalitet her. Når de første svarene går i én retning, gjør gjerne alle de andre det også. Er det en potensielt ung mor som får pepper, hiver alle andre kritikere seg på. Det kommer inn en og annen "Er alder det viktigste da?" i tråden. På samme måte når noen beskriver en 42-åring som får sin første, vil de første svarene i tråden være bestemmende for klimaet mens det også der finnes en og annen "Er alder det viktigste da?" Så altså - i stedet for å tenke at brukerne her inne snakker med én stemme, så er det bedre å anta at det er forskjellige folk som uttrykker de forskjellige meningene. Det er logisk for meg i hvert fall. Det spørs også på miljøet. Det jeg bor er det en hel del av 30-åringer med flere barn, både single og gifte/samboere, som oppfører seg som fjortiser, går på fylla to ganger i måneden, sladrer, lager drama i venninnegjengen, oppfører seg som en bitch, fryser ut dem de ikke liker osv. De samme damene skriver ordene "schnuppa", "søta", "pena" osv som kommentarer til hverandres bilder på facebook. En del av yngre mødre jeg kjenner her, altså mellom 18 og 25 er som regel studenter eller i arbeid, og har mer enn nok med hus, barn, utdanning og/eller jobb, mye mindre drama med dem, enn med disse i 30-årene. De fleste i 40-årene jeg kjenner er også seriøse og greie mødre, uten fokus på drama og fjortisgjenger og flatfyll. Så min erfaring der JEG bor, er at de som er under 25 og de som er over 35-38 er mye mer modne, enn den gruppa imellom. De mest umodne her i byen er de single mødrene med flere barn med flere forskjellige mellom 28 og 34. Der er det gjerne sjekking av gifte menn, mye fyll, både i frihelgene, og egne helger mens barna er hos barnevakt, sladder, rykter og drama. I andre områder i landet kan det være annen situasjon, så jeg tror ikke det at alle 30-åringene er modnere enn alle 18-åringene gjelder for hele Norge. Anonymous poster hash: 9b495...581
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #36 Skrevet 24. september 2014 Litt spesielt at du ikke ser forskjellen i det mentale. En 13 åring er ikke voksen og moden selv om kroppen kan få barn. En dame på 50 er moden og voksen og i full stand til å ta seg av et barn hvis kroppen fortsatt funker. Det er liksom forskjellen da. Damer som bikker 40 blir ikke demente liksom.. Anonymous poster hash: 32375...998 Jeg synes det er utrolig provoserende når folk drar opp argumentet om at man er "moden" når man er gammel. Unge mødre kan være like modne som eldre. Når man sier at eldre mødre er modne, eller voksne, og dermed impliserer at yngre mødre ikke er det, bidrar det til å gi yngre mødre et ganske kjipt stigma. Mye livserfaring kan like godt gjøre deg trangsynt og redd for verden, som åpen og klok. Og i forhold til 18-åringer har damer som har bikka 40 - 50 når de får barn har betraktelig høyere risiko for å bli demente før barna fyller 18. Så det stemmer ikke helt. Anonymous poster hash: 823a2...966 Nei, unge mennesker er ytterst sjelden like modne som eldre. Med mindre du pådrar deg en hjerneskade fortsetter du å modnes hele livet. Det betyr ikke at du blir flinkere til alt, men at du tross alt lærer noe nytt hele tiden og får mer erfaring. Det å ha hatt en forferdelig barndom og ungdom gjør deg heller ikke voldsomt erfaren. Det er like viktig å ha masse erfaring på å lykkes, utvikle venskap og å være lyklig og fornøyd som å ha erfaring med å møte problemer. Anonymous poster hash: daeec...a6a Så jeg som giftet meg som 20-åring, fikk planlagt barn i alder av 22, mens jeg var under utdanning (som ble gjennomført på normert tid), kjøpte hus med mannen, fikk meg fast jobb også to barn til da jeg var hhv 27 og 29, var dårligere mor for det barnet jeg fikk som 22-åring enn de som jeg fikk senere? Jeg har aldri vært interessert i drikking, utroskap, festing, å sette barna til barnevakt i hytt og vær eller andre barnslige ting. Og nei, man trenger ikke være lykkelig for å kunne takle problemer. De som takler problemene alene uten støtte i deres mørkeste perioder blir som regel sterkere, enn de som er lykkelige, har masse nettverk osv som løser problemene for dem. Anonymous poster hash: 9b495...581
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #37 Skrevet 24. september 2014 Jeg synes HIs innlegg er interessant jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange av dere tenner på alle pluggene og mener hun ikke "har forstått" saken. Hun påpeker bare at det er ulemper med å få barn både ung og gammel, uten å si noe om at det ene er bedre enn det andre. Og begge deler har jo ulemper. Det er mange her som f.eks. påstår at en 18-åring ikke kan klare å passe på seg selv en gang og dermed ikke burde få barn, men hva om et par får barn når mor er 47 og far er 55, og mor blir dement som 65-åring, da er ungen 18 år da og må ta ansvar for en syk mor og en redusert far på 73... Nå ender de færreste opp i den situasjonen heldigvis. Men teoretisk er det jo like mulig. Så å gi uforbeholden støtte til et gammelt foreldrepar er jo ikke noe bedre enn å gi uforbeholden støtte til et ungt par. Alle må få velge selv synes nå jeg. Om vi er unge, gamle eller midt på treet har vi alle en historie som påvirker oss på godt og vondt når vi oppdrar barn, så i teorien er vi omtrent like skikket hele gjengen.Anonymous poster hash: 823a2...966 Her snakker jo du dobbeltmoral. En 18 åring kan altså fint ta seg av en baby, men ikke aldrende foreldre? Som havner på hjem hvis de er så syke... Anonymous poster hash: 32375...998
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå