Gå til innhold

Norske gymtimer skaper treningsvegring blant voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tror jeg! Ekle gymlærere, garderober, vorter i dusjen, nakendusj med læreren i en bås ved siden av. Prestasjonsfokus, konkurransefokus. Makan til fag!!

Kanskje de burde ha mer meditasjon i skolene isteden?

Anonymous poster hash: e930d...ca4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glad jeg ikke bor der du bor. Kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen.

Skrevet

Jeg kjenner med igjen. Likte ikke gym pga. de faktorene. Gym skal liksom fremme treningssglede, men på de skolene jeg har gått på har de heller virket motsatt. Heldigvis liker jeg fysisk aktivitet som voksen allikevel, men jeg trives ikke med konkurransesport eller ballspill og tror det skyldes gymtimene som opplevedes som noe negativt. Det var ikke bare jeg som følte det slik, men omtrent alle jentene og også noen av guttene.

Skrevet

Samme her. Det var kø for å kunne vaske seg på toalettet. Mange jenter og gutter som skulket. Sånn var det helt til vi gikk ut av videregående.

Anonymous poster hash: fb7ff...653

Skrevet

Jeg hatet gym. Jeg var dårligst i alt og læreren trodde bestandig at konkurranser ville øke lysten vår til å delta. Ikke eier jeg konkurranseinstinkt og jeg følte bestandig at jeg ødela for de andre på laget.

Heldigvis for svømmetimene hvor vi fikk holde på i eget tempo.

Anonymous poster hash: 2c52c...630
Skrevet

Er helt enig. Jeg hater intenst ballspill og jogging pga gymtimene, særlig fotball! Klarer ikke spille med ungene engang, dette pga gymtimene. Vi hadde fotball og jogging i gymtimene hver gang fra ungdomsskolen og til og med andre år vgs.

Anonymous poster hash: 6fc6a...50d

Skrevet

Helt enig, husker at det var veldig fokus på prestasjoner og de tre-fire som var veldig flinke. Jeg var verken spesielt god eller dårlig i gym, men likte det dårlig.

Og det var veldig ensidig, med enten ballspill eller løping.

Skrevet

Vel, norske gymtimer må dessverre ha med et lass med slakapunger som er ute av stand til å bevege seg, som er redd ballen, ikke orker, ikke tør, ikke gidder, ikke kan og ikke vil. Uansett hva du hadde tilbudt dem ville de vært misfornøyde. Jeg er jamen glad jeg ikke er gymlærer.

Anonymous poster hash: 9821a...84e
Skrevet

Jeg tror ikke gymtimene på skolen er grunnen til at voksne ikke liker å bevege seg. Det blir like dumt som å si at det er engelsktimene sin skyld at jeg er så elendig i engelsk og heller velger å bruke norsk når det lar seg gjøre.

Jeg er enig i at det kunne gjøres mer utav gymtimene, men det går mer på at ungene bør lære å presse seg lengre og tåle mer, enn at alle bør få holde på i sitt tempo. Noen sliter med gym, andre med matte eller språk. Alle bør få utfordringer på sitt nivå, men alle bør også oppmuntres og "presses" til å forsøke å bli bedre.

Anonymous poster hash: f8db9...c34

Skrevet

Jeg tror ikke gymtimene på skolen er grunnen til at voksne ikke liker å bevege seg. Det blir like dumt som å si at det er engelsktimene sin skyld at jeg er så elendig i engelsk og heller velger å bruke norsk når det lar seg gjøre.

Jeg er enig i at det kunne gjøres mer utav gymtimene, men det går mer på at ungene bør lære å presse seg lengre og tåle mer, enn at alle bør få holde på i sitt tempo. Noen sliter med gym, andre med matte eller språk. Alle bør få utfordringer på sitt nivå, men alle bør også oppmuntres og "presses" til å forsøke å bli bedre.

En av mine gymlærere pleide å stoppe hele klassen da vi hadde øvelser på ulike poster, for at de skulle komme å se på at jeg ikke klarte å gjennomføre ulike øvelser. Presset gjorde ikke akkurat prestasjonen min bedre og økte ihvertfall ikke lærelysten!

Anonymous poster hash: 2c52c...630

Skrevet

Det burde vært mye mer gym, eller fysisk aktivitet, i skolen! Unger i dag vokser opp til å bli bleike, redde og ikke-mestrende voksne. Snart er det ingen som kan å klatre i trær, langt mindre i tau. Snart er det bare noen få som kan kaste og ta imot en ball, snart er det ingen som makter å springe en 60-meter på under 10 sekunder.

Men vi trenger ikke "bare" gymtimer med jogging og ballspill, vi trenger gymtimer med fokus på grunnleggende fysiske ferdigheter. Gym og friluftsliv. Og vi trenger en revisjon av læreplanene, slik at innsats igjen blir tellende for gymkarakteren.

I fra 1. klasse med lek og litt grunnleggende trening, oppover i klassetrinnene bør både krav og intensitet øke.

Anonymous poster hash: 6efb3...a23

Skrevet

Jeg tror det første som bør gjøres er å fjerne karakter i gymfaget, og få bestått/ikke bestått! Da blir det heller ikke så prestasjonsbasert, men kan ha fokus på det viktige, nemlig å skape gode vaner og at ungdom blir komfortable og glade av å bruke kroppen sin :)

Anonymous poster hash: afdc8...657
Skrevet

Jeg tror ikke gymtimene på skolen er grunnen til at voksne ikke liker å bevege seg. Det blir like dumt som å si at det er engelsktimene sin skyld at jeg er så elendig i engelsk og heller velger å bruke norsk når det lar seg gjøre.Jeg er enig i at det kunne gjøres mer utav gymtimene, men det går mer på at ungene bør lære å presse seg lengre og tåle mer, enn at alle bør få holde på i sitt tempo. Noen sliter med gym, andre med matte eller språk. Alle bør få utfordringer på sitt nivå, men alle bør også oppmuntres og "presses" til å forsøke å bli bedre.Anonymous poster hash: f8db9...c34

En av mine gymlærere pleide å stoppe hele klassen da vi hadde øvelser på ulike poster, for at de skulle komme å se på at jeg ikke klarte å gjennomføre ulike øvelser. Presset gjorde ikke akkurat prestasjonen min bedre og økte ihvertfall ikke lærelysten! Anonymous poster hash: 2c52c...630
Jeg ble kastet ut av sangtimene fordi jeg sang stygt og jevnlig ledd av når jeg måtte lese høyt. Det er jo akkurat det samme.

Skrevet

Jeg tror det første som bør gjøres er å fjerne karakter i gymfaget, og få bestått/ikke bestått! Da blir det heller ikke så prestasjonsbasert, men kan ha fokus på det viktige, nemlig å skape gode vaner og at ungdom blir komfortable og glade av å bruke kroppen sin :)Anonymous poster hash: afdc8...657

nå er det ikke karakterer på barneskolen. For de eldre elevene kunne de jo like gjerne fjernet karakterene i alle andre fag og bare jobbet med at elevene skulle bli glade i faget, ikke at de skulle lære noe.

Skrevet

Det burde vært mye mer gym, eller fysisk aktivitet, i skolen! Unger i dag vokser opp til å bli bleike, redde og ikke-mestrende voksne. Snart er det ingen som kan å klatre i trær, langt mindre i tau. Snart er det bare noen få som kan kaste og ta imot en ball, snart er det ingen som makter å springe en 60-meter på under 10 sekunder.

Men vi trenger ikke "bare" gymtimer med jogging og ballspill, vi trenger gymtimer med fokus på grunnleggende fysiske ferdigheter. Gym og friluftsliv. Og vi trenger en revisjon av læreplanene, slik at innsats igjen blir tellende for gymkarakteren.

I fra 1. klasse med lek og litt grunnleggende trening, oppover i klassetrinnene bør både krav og intensitet øke.

Det vi trenger er foreldre som gjør det foreldre skal. Det får være måte på hvor mye som skal være skolens ansvar. At de har bleikfeite passive unger får foreldre gjøre noe med, skolen bruker allerede nok tid på gym, samt på å gjøre foreldres jobb som oppdragere.

Anonymous poster hash: 9821a...84e

Skrevet

Det burde vært mye mer gym, eller fysisk aktivitet, i skolen! Unger i dag vokser opp til å bli bleike, redde og ikke-mestrende voksne. Snart er det ingen som kan å klatre i trær, langt mindre i tau. Snart er det bare noen få som kan kaste og ta imot en ball, snart er det ingen som makter å springe en 60-meter på under 10 sekunder.Men vi trenger ikke "bare" gymtimer med jogging og ballspill, vi trenger gymtimer med fokus på grunnleggende fysiske ferdigheter. Gym og friluftsliv. Og vi trenger en revisjon av læreplanene, slik at innsats igjen blir tellende for gymkarakteren.I fra 1. klasse med lek og litt grunnleggende trening, oppover i klassetrinnene bør både krav og intensitet øke.Anonymous poster hash: 6efb3...a23

Det vi trenger er foreldre som gjør det foreldre skal. Det får være måte på hvor mye som skal være skolens ansvar. At de har bleikfeite passive unger får foreldre gjøre noe med, skolen bruker allerede nok tid på gym, samt på å gjøre foreldres jobb som oppdragere. Anonymous poster hash: 9821a...84e

Enig i at dette egentlig er foreldrenes ansvar, men det hjelper ikke! Og nei, det er ikke nok fysisk aktivitet i skolen. Vi kan starte med å fjerne RLE eller KRL, eller hva det heter, og i alle fall bruke den tiden til fysisk aktivitet. Mye god dannelse som kan læres i gym og friluftsliv også.

Skrevet

Det burde vært mye mer gym, eller fysisk aktivitet, i skolen! Unger i dag vokser opp til å bli bleike, redde og ikke-mestrende voksne. Snart er det ingen som kan å klatre i trær, langt mindre i tau. Snart er det bare noen få som kan kaste og ta imot en ball, snart er det ingen som makter å springe en 60-meter på under 10 sekunder.Men vi trenger ikke "bare" gymtimer med jogging og ballspill, vi trenger gymtimer med fokus på grunnleggende fysiske ferdigheter. Gym og friluftsliv. Og vi trenger en revisjon av læreplanene, slik at innsats igjen blir tellende for gymkarakteren.I fra 1. klasse med lek og litt grunnleggende trening, oppover i klassetrinnene bør både krav og intensitet øke.Anonymous poster hash: 6efb3...a23

Det vi trenger er foreldre som gjør det foreldre skal. Det får være måte på hvor mye som skal være skolens ansvar. At de har bleikfeite passive unger får foreldre gjøre noe med, skolen bruker allerede nok tid på gym, samt på å gjøre foreldres jobb som oppdragere. Anonymous poster hash: 9821a...84e

Enig i at dette egentlig er foreldrenes ansvar, men det hjelper ikke! Og nei, det er ikke nok fysisk aktivitet i skolen. Vi kan starte med å fjerne RLE eller KRL, eller hva det heter, og i alle fall bruke den tiden til fysisk aktivitet. Mye god dannelse som kan læres i gym og friluftsliv også. Anonymous poster hash: 6efb3...a23

Har du tenkt på hvor viktig forståelsen av religion og religionshistorie er for å forstå kultur, historie og samfunnsliv?

Skrevet

Jeg er enig. Hatet gym på skolen. Useriøst opplegg og vi fikk nesten kun spille fotball. Jeg og et par andre var ikke gode i fotball og falt alltid utenfor. Så var det disse satans styrketestene. Måtte ta knebøy, benkpress og alle slags øvelser foran klassen, og flere ble ledd av da de ikke klarte seg så bra. Hvorfor ikke fokusere mer på friluftsliv for eksempel? Det elsker jo alle unger. 

Anonymous poster hash: 43d90...ab0
Skrevet

Enig. Hatet gym selv.

Spilte hjørnefotball hver_eneste gymtime. Men på skolen vår var det en kjent sak at ikke de skarpeste lærerene var gymlærer for å si det sånn...

Anonymous poster hash: 4b48c...7d5

Skrevet

Hatet gym intenst, og skulket gymtimene så mye at jeg strøyk i det "faget" på videregående.

Derimot syntes jeg det var veldig morsomt å gå på aerobic, så kan ikke skylde på at jeg var treningssky heller, men mer at hele opplegget og "pensum" man har i gym rett og slett ikke passer for alle. 

Våre gymtimer var balldominerte, og jeg hatet det "with a fiery passion". Ikke var jeg god heller. Var livredd når en ball kom flyvende.

Synes gymtimene heller burde fokusere på fysisk aktivitet, og at så lenge en gjorde noe, så var dette godt nok. Det å måtte spille fotball x antall timer, håndball x antall timer osv, det er bare håpløst, og de eneste som synes dette er gøy er hovedsaklig guttene. 

Tror alle hadde fått mer ut av gymtimene om de fungerte som et treningssenter, med en åpen hall med treningsapparater (vår skole hadde iallefall dette, men den var sjeldent i bruk), og en sal eller to hvor det kunne foregå ballspill i den ene og mer dans/aerobic i den andre. Da har man litt valgfrihet og mulighet til å gjøre det som passer for hver enkelt. For målet burde jo såklart være fysisk aktivitet i selg selv, og ikke hva aktiviteten er.

Så får man heller la karakteren basere seg på teorien man har en sjelden gang i gymmen.

Anonymous poster hash: 937ce...2b5
Skrevet

Jeg begynte og like gym på vgs. Var ok resten av tiden, til tross for at jeg var det største ungen på alle måter ( jeg var 180 høy som 12-13 åring.. Heldigvis stoppa det der, men jeg har ALDRI vært lang og tynn, men lubben....) Kan ikke huske annet enn at vi varierte veldig, hinderløyper var mitt mareritt (da lagde jeg alltid kø) og idrettsmerket,- hvor jeg greide alle krav, bortsett fra hurtighet,- altså 60m. Den dag i dag tror jeg ikke jeg har vært under 12 sek på den. Men jeg har nå løpt halvmarathon på under 2t. (tror jeg har samme tempo på sprint som på langdistanseløp jeg......)

Uansett, på vgs fikk vi velge selv og teorien der var jo lett. VI la opp eget treningsopplegg og kunne velge mellom egne joggeturer, styrkerom eller være med på ballspill av ulike arter. Jeg hadde litt VEL mye egentrening, og siden mange brukte denne muligheten til en "joggetur" til nærmeste kafe, så trakk det litt ned, karaktermessig. Men han testet jo oss "egentrenere også" og var med på noen av joggeturene og styrkeøktene så jeg fikk ikke redusert det like mye som de som faktisk skulket....

Gymtimene....Ja, mange husker nok de med gru, men har oppfatning av at nå til dags er det noe helt annet. Mange 10-11åringer har ikke kjennskap til armhevinger eller sit-ups! Joggetur? Hva er det? Jeg finner dagens gymtimer MER ødeleggende enn hva de kunne være før, da mer skyldes uvitende lærere enn gymtimene i seg selv. Når 90 % ikke kan og kaste eller ta imot en ball som 10åring,hvis de ikke har trent håndball, synes jeg er merkelig. Og at de heller ikke er i stand til og hoppe på et ben, samtidig som de hopper fremover..... Overvekt er en ting, men mange barn som IKKE er overvektige er i dårligere form enn de litt rundere barn, som har foreldre som er oppmerksomme på dette. Grunnleggende motorikk skal det liksom ikke trenes på, og er de sliten, må de få hvile. Jeg har hørt at "man skal ikke presse seg så man blir for sliten", sagt av 9-åring! En niåring skal da ikke tenke slik? Det er lært hjemmefra og ikke blitt motbevist i alle gymtimene man har hatt på skolen. To steder det har slått feil med andre ord.

Fysisk aktivitet er så mangt, men man må begynne i det små, motorikk, også ta det derifra.

Anonymous poster hash: 5099e...d80
Skrevet

Eldste går nå i 4 klasse og har ikke likt det så veldig siden 3.klasse. Det hun liker minst er at det er 4 funderende dusjer der det er meningen at over 30 jenter skal vaske seg i løpet av 5-8 min.

Det går ikke.

For å øke hennes lyst og glede til gym lar vi henne heller dusje hjemme enn så lenge. Det vil ikke gå når hun er eldre og svetter mer.

Hun er ikke lat, men godt trent og trener på fritiden med aktiviteter hun elsker. Tok med dette for å få fram at hun ikke er lat eller annet.

Anonymous poster hash: 591c3...b72
Skrevet

Er enig med en over: vi burde fjerne karakteren i gym. I stedet burde det være obligatorisk fremmøte og bestått/ikke bestått. I tillegg burde det være flere timer i uka, slik at man har bedre tid til å komme seg ut fra gymsalen.

Synes også mange gymlærere er for ensidige og fokuserer kun på idretter de selv liker. Det burde for eksempel være mer svømming.

Skrevet

Selv elsket jeg gym i alle år og kjenner meg ikke igjen. Mulig det var fordi jeg var en av de best, men ingen andre bar seg heller. Men så vokste vi opp på 70 og 80 tallet og mer hardbarka??

Noen var kjempegode

Noen var bra

Andre ikke så bra men ingen klaget!!

Skrevet

Gymtimenes organisering og gjennomføring er direkte skadelig for sårbare barn og ungdom.

Anonymous poster hash: c88c0...bef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...