Gå til innhold

Greit med "gratispassasjer"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to familier som bytter på å kjøre til og fra fritidsaktivitet. Men det går også et barn på denne aktiviteten som sitter på hjrm hver gang og tar det som en selvfølge.

Greit nok siden vi skal samme vei, men jeg synes det er rart at foreldrene ikke spør eller tilbyr seg å hente iblandt.

Dette barnet går ikke på skole med våre to, de treffes kun på aktiviteten.

Litt ekstra irriterende siden jeg må nappe ut barnesetet baki for at han skal få plass, men gjør selvfølgelig det for å få han med.

Flere som har sånne gratispassasjer?

Anonymous poster hash: 42223...4b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å spørre dem om de kan kjøre neste gang?

Anonymous poster hash: c16a1...25d

Skrevet

Bare si nei. Det gjør jeg.

Vær ærlig og si at slike tjenester går begge veier. For å få må man gi.

Anonymous poster hash: 5bb8f...a19

Skrevet

Ville ikke nektet barnet å sitte på når dere skal samme vei! Men enig i at du kan ta en TLF til foreldrene og høre om de vil være med på å kjøre.

Anonymous poster hash: d15f3...4ed

Skrevet

Hvor langt unna hjemmet er dette da?

BARNET det gjelder tenker vel ikke over at foreldrene ikke har avtalt samkjøring med dere. Foreldrene tenker kanskje at barnet kan gå hjem selv? (Med mindre det er langt unna da )

Ta kontakt med foreldrene det gjelder for å avtale samkjøring. Ingenting vil endres med mindre dere sier ifra!

Anonymous poster hash: 2558d...f8a

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Si nei og så la barnet stå der alene?  Nei, det ville jeg aldri ha gjort.  Jeg hadde sikkert vært fryktelig irritert på foreldrene, men ville aldri ha latt det gå utover barnet.

HI, kan du ta en prat med foreldrene til dette barnet når du kjører ham hjem?  Spørre om de har lyst til å være med på å bytte på å kjøre?  I alle fall prate med dem og se hva dere kan få i gang.  Om foreldrene er "ubrukelige" ville jeg ha svelget kamelene og fortsatt å kjøre barnet hjem.  

Skrevet

Si nei og så la barnet stå der alene? Nei, det ville jeg aldri ha gjort. Jeg hadde sikkert vært fryktelig irritert på foreldrene, men ville aldri ha latt det gå utover barnet.

HI, kan du ta en prat med foreldrene til dette barnet når du kjører ham hjem? Spørre om de har lyst til å være med på å bytte på å kjøre? I alle fall prate med dem og se hva dere kan få i gang. Om foreldrene er "ubrukelige" ville jeg ha svelget kamelene og fortsatt å kjøre barnet hjem.

Men kjære vene. HVOR står det at barnet må stå igjen alene?

Noen av dere her inne er så jævelig korka. JEG SIER NEI TIL FORELDRENE.

Regner med du er en av disse gratispassasjerene siden du så skinnhellig forteller hvordan perfekte du gjør det.

INGEN reiser vel fra et BARN??

Disse frekke foreldrene må faktisk lære seg at dette ikke er ok. OG, hvorfor i all verden har de ikke interesse av å følge opp ungen sin?

Sorry. Sier folk nei så tvinges de til å ta ansvar.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Si nei og så la barnet stå der alene? Nei, det ville jeg aldri ha gjort. Jeg hadde sikkert vært fryktelig irritert på foreldrene, men ville aldri ha latt det gå utover barnet.

HI, kan du ta en prat med foreldrene til dette barnet når du kjører ham hjem? Spørre om de har lyst til å være med på å bytte på å kjøre? I alle fall prate med dem og se hva dere kan få i gang. Om foreldrene er "ubrukelige" ville jeg ha svelget kamelene og fortsatt å kjøre barnet hjem.

Regner med du er en av disse gratispassasjerene siden du så skinnhellig forteller hvordan perfekte du gjør det.

Disse frekke foreldrene må faktisk lære seg at dette ikke er ok. OG, hvorfor i all verden har de ikke interesse av å følge opp ungen sin?

Det var da voldsomt da.  Om du tar med dine barn, så blir jo dette barnet stående igjen alene.  Og om det ikke gjør det, men har flere andre det er sammen med, så forventer vel foreldrene at barnet skal gå hjem sammen med de andre.  Før man har snakket med foreldrene, kan man ikke beskylde foreldrene for å la barnet være gratispassasjer.

Hva slags konklusjoner du trekker om meg, får være opp til deg.

Skrevet

Hvis det er sånn at dere bare slipper av barnet, uten å snakke så mye med foreldrene, så ville jeg spurt barnet om ikke mor eller far kan sende deg en sms så finner dere en kjøreløsning, send med nr ditt. Evt spurt om de egentlig forventer at hn skal gå hjem selv.

Anonymous poster hash: 0abf2...0e4

Skrevet

Når det gjelder barn er det vanskelig. Foreldrene kanskje tenker at barnet skal gå selv, og ikke tenker noe mer over det når barnet forteller at det kan sitte på med dere siden dere skal samme vei uansett. Eller foreldrene kanskje ikke engang vet at barnet sitter på med noen. 

Hvor gamle er barna? Det finnes jo nok av foreldre som ikke er i stand til å følge opp barna sine godt nok, så hvis dette lille kanskje kan være ålreit for et "slikt" barn, så hadde jeg ikke sagt nei "bare for at". 

Skrevet

Ville hatt bilen full en gang og sett hva foreldrene gjorde om han ikke fikk sitte på.

Anonymous poster hash: b5be5...a16
Skrevet

Det var da voldsomt da. Om du tar med dine barn, så blir jo dette barnet stående igjen alene. Og om det ikke gjør det, men har flere andre det er sammen med, så forventer vel foreldrene at barnet skal gå hjem sammen med de andre. Før man har snakket med foreldrene, kan man ikke beskylde foreldrene for å la barnet være gratispassasjer.

Og du lykkes bare å fremstå som enda dummere etter dette innlegget.

Hva er det du IKKE forstår av "jeg sier nei til foreldrene"?

Skrevet (endret)

Det noen av oss ikke forstår, er antakelig hvordan du kan si nei til noen som ikke er der og som du kanskje aldri har truffet. 

Endret av Mandala
Skrevet

Det kommer litt an på. Dersom foreldrene ikke vil stille opp selv for at barnet skal få være med på aktiviteten så ville jeg fortsatt å kjøre barnet så sant det ikke betød en stor omvei og masse ekstra kjøretid. Men jeg ville ha stilt krav til foreldrene om å i alle fall få telefonnummer til de så jeg kunne ta kontakt dersom det var noe (hvis vi f.eks ikke skulle på aktiviteten en dag). Jeg ville mye heller ha hatt en gratispassasjer som da kunne fått være med på aktiviteten enn at foreldrene tok barnet ut av aktiviteten fordi de ikke gidder å kjøre. 

Hvis det er behagelig for barnet fordi det da slipper å gå hjem (om det er snakk om en 10 min gåtur eller noe slikt) så kan det jo vurderes fra tur til tur, er det finvær kan barnet fint gå hjem sammen med de andre f.eks, og så sitte på når det er skitvær. Vet ikke hvor langt det er snakk om, eller hvor langt det er utenfor deres vei, men det vet du og får vurdere som du føler for. 

Først og fremst ville jeg snakket med foreldrene og hørt hva deres tanker rundt dette er. Hvis de bare lar det seile og gå fordi det er behagelig for dem så ville jeg stilt krav; enten at de kjører selv innimellom og tar med alle barna, eller at de betaler dere en viss sum for kjøring dersom de ikke har mulighet til å gjøre det selv. 

Skrevet

Det var da voldsomt da. Om du tar med dine barn, så blir jo dette barnet stående igjen alene. Og om det ikke gjør det, men har flere andre det er sammen med, så forventer vel foreldrene at barnet skal gå hjem sammen med de andre. Før man har snakket med foreldrene, kan man ikke beskylde foreldrene for å la barnet være gratispassasjer.

Jøss. Du virker som en skikkelig solstråle.

Anonymous poster hash: 86b06...b83

Skrevet

Ser ikke helt problemet med å ta med et ekstra barn når man skal kjøre den veien uansett. Jeg hadde ikke brukt noe tid og energi på det, men tatt barnet med hver gang uten videre oppstuss for det.

Alt kan skal lage problemer av ;)

Anonymous poster hash: c0cab...650

Skrevet

Ser ikke helt problemet med å ta med et ekstra barn når man skal kjøre den veien uansett. Jeg hadde ikke brukt noe tid og energi på det, men tatt barnet med hver gang uten videre oppstuss for det.

Hadde det vært 3 familier som delte på kjøringen til de 3 barna ville de to andre spart både tid og penger.

Nå er det kun den ene familien som aldri må betale for bensin, slitasje og bruke tid på dette.

Det blir fort et irritasjonsmoment.

Skrevet

Vi er to familier som bytter på å kjøre til og fra fritidsaktivitet. Men det går også et barn på denne aktiviteten som sitter på hjrm hver gang og tar det som en selvfølge.

Greit nok siden vi skal samme vei, men jeg synes det er rart at foreldrene ikke spør eller tilbyr seg å hente iblandt.

Dette barnet går ikke på skole med våre to, de treffes kun på aktiviteten.

Litt ekstra irriterende siden jeg må nappe ut barnesetet baki for at han skal få plass, men gjør selvfølgelig det for å få han med.

Flere som har sånne gratispassasjer?

Anonymous poster hash: 42223...4b0

Skjønner ikke hva som er så irriterende.. Jeg ville nok ikke løftet et øyebryn engang om dette hadde gjeldt meg. Hadde latt barnet sitte på hver gang og ikke tenkt noe mer på det.

Anonymous poster hash: 77883...e0e

Skrevet

Noe er uklart, sitter barnet på med dere begge veier eller blir han kjørt til trening av foreldrene?

Har du noen gang snakket med de om dette?

Er det langt unna treningen er, skal han kanskje gå hjem?

Skrevet

Hadde det vært 3 familier som delte på kjøringen til de 3 barna ville de to andre spart både tid og penger.

Nå er det kun den ene familien som aldri må betale for bensin, slitasje og bruke tid på dette.

Det blir fort et irritasjonsmoment.

Bensin og slitasje? Hallo...

Anonymous poster hash: 141a4...bb5

Skrevet

Barnet mitt går til fotballtrening. 10min max å gå. Jeg har sakt han kan gå hjem også, vi er med på kamper og kjører ved dårlig vær.

Enkelte ganger blir han levert på døra etter trening av andre foreldre, dette er foreldre med barn som bor lengre unna. Jeg kjenner ikke på behov for at man skal dele på denne kjøringen, da jeg synes mitt barn fint kan gå den korte vegen alene. De går i 6. trinn. Ville det være riktig at vi delte på kjøringen eller burde jeg si til foreldre at de ikke skal ta med mitt barn. Huset vårt ligger ved veien der de andre må allikevel kjøre forbi og jeg synes det er greit barnet mitt går hjem alene.

Anonymous poster hash: 47a26...c6b
Skrevet

Hvor gammelt er barnet og hvor langt er det og gå eller sykle ?

Det kan jo tenkes at barnet skal gå hjem, men har funnet ut at det er mye mer behagelig å bli kjørt hjem ?

Skrevet

Barna er ti år gamle. 

Joda, det er fullt mulig å gå hjem - men dette barnet blir da den eneste som går og han er ikke helt happy med det selv. 

Jeg kjenner ikke foreldrene så godt, men de er klar over at gutten sitter på hjem hver gang. 

Bensin og slitasje tenker jeg ikke på, men jeg må demontere et barnesete hver gang og da er det litt irriterende at dette blir tatt som en selvfølge. 

HI

Anonymous poster hash: c4a29...4ea
Skrevet

Men hvorfor er det ikke ok? Hva er egentlig problemet med å ta med en unge ekstra? Ser ikke problemet. Men for noen sære tullinger vil det vel kanskje være et problem
Skrevet

Hadde prøvd få andre med på ordningen å fylt opp bilen på den måten.

Anonymous poster hash: 4208e...674

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...