Krumelur Skrevet 21. september 2014 #26 Skrevet 21. september 2014 Du må passe på å få i deg c-vitamin til samme måltid som du får i deg jern. Ellers klarer ikke kroppen å ta opp jernet. Du kan feks drikke et glass appelsinjus til maten.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #28 Skrevet 21. september 2014 hvis du føler deg helt kjørt hi, som det høres ut som du gjør skal du be om en sykemelding. Du høres også ut som en person som er god til å "holde ut", og det er bra, men noen ganger kan det også føre til noe mye verre! La kroppen få litt hvile, og se om ikke det også kan være med å hjelpe. Så gjør du det til "din jobb" mens du er sykemeldt å lage sunne jernrike måltider God klem til deg!! Anonymous poster hash: fa48d...c4d
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #29 Skrevet 21. september 2014 Takk for alle svar. Har langfri nå en uke så får prøve å hente meg litt inn og være flink med tilskudd av jern og prøve å få i meg gjennom kostholdet også. Håper det vil hjelpe fort for jeg orker ikke å ha det sånn. Hodepine hver dag, bleik og kaldsvetter. Går utover humøret å være så sliten. HI Anonymous poster hash: 41469...3fd
pusseluskan Skrevet 21. september 2014 #30 Skrevet 21. september 2014 Når du ta jerntabletter bør de ikke taes med melk. Melk hindrer opptaket av jern. Bedre å ta jern sammen med appelsinjuice. Ellers er blodmat, lever, rødt kjøtt gode kilder!
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #31 Skrevet 21. september 2014 Dette tror jeg ikke på. Fordi dersom du har EKSTREM jernmangel, så får du en infusjon rimelig kjapt. Og deretter fortsetter på tabletter. Lever selv og har levd med dette i en årrekke. Så jeg vet hva jeg snakker om. Ekstrem jernmangel behandles alltid med en infusjon, gjerne en fire stykk over et par uker. Og så tabletter, grunnet at det tar for lang tid med kun tablettene om det er så ekstremt. Anonymous poster hash: 2649f...d9a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #32 Skrevet 21. september 2014 Jeg har irritert tarm og sliter med jernmangel, har hatt anemi selv, aldri vært snakk om sprøyte selv om verdiene er så lave. ( til deg over som ikke tror på hi sitt innlegg...) Anonymous poster hash: 429a2...b45
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #33 Skrevet 21. september 2014 Jeg har irritert tarm og sliter med jernmangel, har hatt anemi selv, aldri vært snakk om sprøyte selv om verdiene er så lave. ( til deg over som ikke tror på hi sitt innlegg...) Anonymous poster hash: 429a2...b45 Ingen har sagt noe om sprøyte heller. Men intravenøs infusjon. Men som sagt... Hi sier EKSTREMT og det er det jeg snakker om. Ikke at man sliter, men at det er ekstremt. Anonymous poster hash: 2649f...d9a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #34 Skrevet 21. september 2014 Har du en infeksjon i kroppen kanskje? Dersom man har en infeksjon, vil ikke jerntablettene virke noe særlig... Anonymous poster hash: 67efe...cfa
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #35 Skrevet 21. september 2014 Jeg dikter ikke. Det var det han sa. Jeg har fått det som infusjon og sprøyter tidligere, men da hadde jeg under 50% med blod i kroppen også. Hadde gått med ubehandlet cøliaki lenge så det var grunnen. Som sagt så tror jeg ikke legen min vet at jeg har cøliaki engang, han har nok bare snappet opp blodprøveresultatene mine da de kom siden turnuslegen er sluttet. Har ikke vært hos denne legen på sikkert 5 år. Hadde han visst det så hadde han kanskje tenkt sprøyter eller infusjon? HI Anonymous poster hash: 41469...3fd
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #36 Skrevet 21. september 2014 Kan ikke cøliaki g infeksjoner i tarmsystemet? Anonymous poster hash: 67efe...cfa
Høstduft Skrevet 21. september 2014 #37 Skrevet 21. september 2014 Jeg har Crohns og får både jernsprøyter og b12 sprøyter. Så om du har tatt jerntabletter over tid og det ikke er store forskjellen, ville jeg bedt om sprøyter. Disse settes på legekontoret, og virker omtrent med en gang
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #38 Skrevet 21. september 2014 Jeg har kronisk jernmangel.. Har hatt det påvist i 6 år. Jeg har hatt verdier på feritin ned i 0,02. Jeg fikk likevel ikke jernsprøyte da legen min mente det kostet samfunnet for mye. Så jeg brukte 2 år å få feritin nivåene opp til 15 når ref område er 50-200. En ting har jeg lært.. Er å bytte fastlege Anonymous poster hash: 755f9...0e3
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #39 Skrevet 21. september 2014 Jeg har kronisk jernmangel.. Har hatt det påvist i 6 år. Jeg har hatt verdier på feritin ned i 0,02. Jeg fikk likevel ikke jernsprøyte da legen min mente det kostet samfunnet for mye. Så jeg brukte 2 år å få feritin nivåene opp til 15 når ref område er 50-200. En ting har jeg lært.. Er å bytte fastlege Anonymous poster hash: 755f9...0e3
Flutili Skrevet 21. september 2014 #40 Skrevet 21. september 2014 Jeg mistet mye blod under en fødsel, gikk på jerntabl i 1 år uten særlig virkning, da var jeg på apoteket å hentet ut jernsprøyter, som jeg måtte ta med til legen, og han satte dem med gjevne mellomrom, et halvt år etter begynte jeg å bli piggere igjen. Mitt jern nivå er nå på 14 og har aldri vært høyere, veldig fornøyd med det tallet. men jernsprøyte i skinka hjelper fortere enn tabl... for min del
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #41 Skrevet 21. september 2014 Du jeg har helt greie jernlagre, 3 unger og full jobb. Jeg er også dødelig sliten. Jeg tror jeg kan telle på en hånd de fredagene jeg ikke sovner under nytt på nytt. Sjelden jeg legger meg etter klokken 22. Det jeg vil frem til er vel at for oss som ikke er supermennesker er 3 barn og jobb nok til å gjøre oss ganske slitne selv uten jernmangel. For to uker siden fikk vi barnevakt uten at vi skulle noe. Jeg og mannen min skulle kose oss med middag hjemme. Tror du ikke vi sovnet i sofaen kl. 20, stod opp og kreket oss til sengs og sov til kl. 10. Fikk ikke gjort noe annet enn å sove, men gud det var deilig! Spis jerntabletter, gjerne med litt juice til (c-vit bedrer opptak). Mener litago er tilsatt jern (ihvertfall i primen). Rødt kjøtt, leverpostei. Håper energien kommer seg! Anonymous poster hash: c24c8...4d5
*Smiley* Skrevet 21. september 2014 #42 Skrevet 21. september 2014 (endret) Spis leverpostei og grønne bladgrønnsaker. Melk er helt greit så lenge det ikke drikkes samtidig som et måltid med jern i og jerntilskudd. Kalsium er viktig å få i seg også. Det tar tid å bygge opp lageret. Brunost er det ikke noe særlig jern lenger. Det var det før i tiden , da den ble laget i jerngryter. Det er ikke nok å spise leverpostei og grønne grønnsaker med ekstremt lave jerlagre. I så fall bør man spise 2-3 kilo leverpostei daglig for å få i seg nok jern og det er nok ingen som klarer i lengden. Anonymous poster hash: 53e0b...3b8 Jeg sa da også Jerntilskudd hehe;) ser at det burde vært skrevet litt anderledes:) Endret 21. september 2014 av *Smiley*
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #43 Skrevet 21. september 2014 Injeksjon får man ikke helt uten videre nei. Jeg har selv 6 i verdi og må opp til (minst) 9 før fødsel for at de skal la meg føde normalt og jeg får ikke injeksjon med jern Anonymous poster hash: 073da...e19
Lille krøll Skrevet 21. september 2014 #44 Skrevet 21. september 2014 Finnes flytende jern på apoteket. Kroppen tar opp det lettere enn tabletter.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #45 Skrevet 21. september 2014 Injeksjon får man ikke helt uten videre nei. Jeg har selv 6 i verdi og må opp til (minst) 9 før fødsel for at de skal la meg føde normalt og jeg får ikke injeksjon med jern Anonymous poster hash: 073da...e19 Er det noen spesiell grunn til det? Jeg fikk tlf fra legen om at jeg har verdier på 4, en uke til termin og skulle ikke gjøre noe annet enn å ta lavdosejern. Anonymous poster hash: b2321...9a3
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #46 Skrevet 21. september 2014 Og sa jeg hadde ekstrem jernmangel. Skulle ta jerntablettar hver dag i fire uker og komme tilbake på kontroll. Han sa at dersom jeg var sliten så var det grunnen. Jeg er så sliten jeg er på gråten hver dag. Har tre barn og jobber natt. Er det mulig å sykemeldes pga dette? Bare til jeg kommer meg ovenpå igjen. Føler jeg kunne sovet hele døgnet. Er så vondt! Anonymous poster hash: 41469...3fd 18 er ikke lavt... Anonymous poster hash: 53e0b...3b8 ? Ikke lavt med 18? Jeg hadde 70. Men jordmora lo litt da, og jeg fikk iallefall ikke med meg gratis jerntabletter.. Anonymous poster hash: a74cc...c6d 18 er vel ikke så lavt? Jeg hadde 7, mener jeg å huske..... Anonymous poster hash: 51dbf...795
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #47 Skrevet 21. september 2014 Er det serum jern dere snakker om? Og hva er din verdi HI? Anonymous poster hash: 0acc2...431
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå