Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #1 Skrevet 20. september 2014 Og sa jeg hadde ekstrem jernmangel. Skulle ta jerntablettar hver dag i fire uker og komme tilbake på kontroll. Han sa at dersom jeg var sliten så var det grunnen. Jeg er så sliten jeg er på gråten hver dag. Har tre barn og jobber natt. Er det mulig å sykemeldes pga dette? Bare til jeg kommer meg ovenpå igjen. Føler jeg kunne sovet hele døgnet. Er så vondt! Anonymous poster hash: 41469...3fd
Optatium Skrevet 20. september 2014 #2 Skrevet 20. september 2014 Du bør komme deg merkbart løpet av ganske kort tid, trøst deg med det! Men sykemelding vet jeg ikke om du får, det er jo opptil legen :-)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #3 Skrevet 20. september 2014 Men har gått med dette i 4 mnd nå. Tablettene hjelper ikke. Mulig det er pga cøliakien at jeg ikke tar de opp i tarmen? Denne kontrollen sist skulle liksom vise at jeg var oppe i normale verdier, ikke ekstremt lave. Blir så lei. HI Anonymous poster hash: 41469...3fd
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #4 Skrevet 20. september 2014 Du kan sykemeldes ja, men det vil ta lang tid å bygge opp jernlager så 100% i hele perioden tviler jeg på at legen gir. Min erfaring er 6-8 uker. Kan du ikke få sprøyter med jern? Ellers må du lese alt du kan om jern i matvarer, hvilke jerntabletter som er best, hva som hemmer og fremmer opptak av jern. Og husk at det er lett med tilbakefall, så følg nøye med signaler fra kroppen, og få målt hb og jernlager jevnlig. Anonymous poster hash: 53e0b...3b8
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #5 Skrevet 20. september 2014 Det kan være derfor du tar det dårlig opp i tarmen ja, og det kan være du har et kosthold med lavt jern. Bruker du glutenfritt brød/knekkebrød som er beriket? Anonymous poster hash: 53e0b...3b8
Ileus Skrevet 20. september 2014 #6 Skrevet 20. september 2014 Bestill en ny legetime og fortell akkurat hvor sliten du er, jobber du som sykepleier er det jo uforsvarlig hvis du har ansvar for medikamenter ol. Eller kjører bil.
Optatium Skrevet 20. september 2014 #7 Skrevet 20. september 2014 Jeg sliter veldig med b12 mangel, og for meg hjelper det kun å passe på matvarene som jeg spiser. Ville spist mye brokkoli, leverpostei, kjøtt, brunost, denne grønne greia (Gud hva heter det da, sånn grønnkål kanskje?). C-vit kan hjelpe til med opptaket av jern, kaffe og te kan hemme det. Verdt å prøve?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #8 Skrevet 20. september 2014 Jeg hadde også 0 i jernlager og det er fortsatt lavt, 18. Legen min har aldri nevnt noe om sykemelding. Legger meg kl 21 om kvelden. Skal sove nå snart. Er helt utslitt.... Anonymous poster hash: a2549...d8a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #9 Skrevet 20. september 2014 18 er ikke lavt... Anonymous poster hash: 53e0b...3b8
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #10 Skrevet 20. september 2014 Du kan få jernsprøyter. Det er ikke så vanlig, men det er effektivt. Jeg fikk mange en stund etter fødsel da jeg fikk jernmangelanemi. Det hjalp fort på. Fastlegen min var skeptisk, han hadde ikke noe særlig kjennskap til det, men sykehuslegen sa dette var det beste. Da merker du veldig bedring i løpet av et par uker. Anonymous poster hash: 90d2b...044
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #11 Skrevet 20. september 2014 Takk for alle svar og råd. Jeg får gi det disse ukene da og få en kontroll. Får lese meg opp på hva jeg bør spise. Eier ikke matlyst i tillegg. Spiser en del brunost og brokkoli da. Klarer vel å komme meg gjennom jobben siden jeg har klart det til nå. Er bare så vondt sliten og har lurt på om jeg har møtt veggen, men da er det vel bare jernmangel da. HI Anonymous poster hash: 41469...3fd
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #12 Skrevet 20. september 2014 Jeg fikk jernsprøyter for 4 år siden, men da var jeg innlagt på sykehus så får vel ikke det av fastlegen. HI Anonymous poster hash: 41469...3fd
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #13 Skrevet 20. september 2014 18 er ikke lavt... Anonymous poster hash: 53e0b...3b8 ? Ikke lavt med 18? Jeg hadde 70. Men jordmora lo litt da, og jeg fikk iallefall ikke med meg gratis jerntabletter.. Anonymous poster hash: a74cc...c6d
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #14 Skrevet 20. september 2014 18 er ikke lavt... Anonymous poster hash: 53e0b...3b8 ? Ikke lavt med 18? Jeg hadde 70. Men jordmora lo litt da, og jeg fikk iallefall ikke med meg gratis jerntabletter.. Anonymous poster hash: a74cc...c6d Er jo mange målinger for jern. S-jern, ferritin og metning. Hvilken måling er det dere snakker om? Hva er verdiene dine HI? Og HI; er du sjekket for d-vitamin? Anonymous poster hash: 0acc2...431
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #15 Skrevet 20. september 2014 Takk for alle svar og råd. Jeg får gi det disse ukene da og få en kontroll. Får lese meg opp på hva jeg bør spise. Eier ikke matlyst i tillegg. Spiser en del brunost og brokkoli da. Klarer vel å komme meg gjennom jobben siden jeg har klart det til nå. Er bare så vondt sliten og har lurt på om jeg har møtt veggen, men da er det vel bare jernmangel da. HI Anonymous poster hash: 41469...3fd Brunost er ikke lenger jernberiket slik den var tidligere. På helsekosten får du rødbetjuice, ta et glass morgen og kveld. Spis brokkoli, rødt kjøtt, leverpostei. C-vitamin kan hjelpe på opptaket. Unngå melk samtidig med tilskudd og jernholdig mat. Siden du har cøliaki, be legen om å teste mineralene dine neste gang også, spesielt kobber. I tillegg bør selvfølgelig B12 også sjekkes. Cøliaki er en av risikofaktorene for kobbermangel, som kan gi anemi som ikke responderer på jerntilskudd før man får opp kobberverdiene. Men ikke ta kobbertilskudd uten at du ev. får påvist mangel. Anonymous poster hash: 0b4c8...142
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #16 Skrevet 20. september 2014 Tror ikke de sjekket for d-vitamin, men har tilskudd av det liggende så kan kanskje ta det også? HI Anonymous poster hash: 41469...3fd
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #17 Skrevet 20. september 2014 Du kan da få sprøyter, da kommer du deg fortere enn med tabletter. Jeg har fått sprøyter ved jernmangel ved flere anledninger, da jeg ikke tar opp jern å bra gjennom kost eller tablettform. Null problem å få sprøyter. Merker bedring svært fort, anbefales til deg som har jobb og barn osv. Anonymous poster hash: 6e1ee...398
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #18 Skrevet 20. september 2014 18 er ikke lavt... Anonymous poster hash: 53e0b...3b8 ? Ikke lavt med 18? Jeg hadde 70. Men jordmora lo litt da, og jeg fikk iallefall ikke med meg gratis jerntabletter.. Anonymous poster hash: a74cc...c6d referanseverdi for kvinner er 15-200..... 70 er kjempebra! Jeg sliter og har aldri hatt så god verdi Anonymous poster hash: 53e0b...3b8
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #19 Skrevet 21. september 2014 18 er ikke lavt... Anonymous poster hash: 53e0b...3b8 Jo Anonymous poster hash: a2549...d8a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #20 Skrevet 21. september 2014 18 er helt normalt for en kvinne i fruktbar alder. Når jeg har kommet så høyt opp har legen bedt meg slutte å ta jern. Anonymous poster hash: 53e0b...3b8
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #21 Skrevet 21. september 2014 Hvis du drikker melk -slutt med det. Melk hemmer jernopptaket og er for kalver. Anonymous poster hash: 47f95...705
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #22 Skrevet 21. september 2014 Drikker sjelden melk også, men kostholdet mitt er ikke så bra pga dårlig matlyst. Men tror cøliakien har mye av skylden. Legen min som ringte vet vel ikke om det engang, har ikke vært hos han på flere år, bare gått til andre. Var innom å tok blodprøver pga brev fra turnuslege som nå er sluttet. HI Anonymous poster hash: 41469...3fd
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #23 Skrevet 21. september 2014 Jeg fikk jernsprøyter for 4 år siden, men da var jeg innlagt på sykehus så får vel ikke det av fastlegen. HIAnonymous poster hash: 41469...3fd Det er fastlegen min som setter jernsprøyter på meg. Anonymous poster hash: 90d2b...044
*Smiley* Skrevet 21. september 2014 #24 Skrevet 21. september 2014 Spis leverpostei og grønne bladgrønnsaker. Melk er helt greit så lenge det ikke drikkes samtidig som et måltid med jern i og jerntilskudd. Kalsium er viktig å få i seg også. Det tar tid å bygge opp lageret. Brunost er det ikke noe særlig jern lenger. Det var det før i tiden , da den ble laget i jerngryter.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #25 Skrevet 21. september 2014 Spis leverpostei og grønne bladgrønnsaker. Melk er helt greit så lenge det ikke drikkes samtidig som et måltid med jern i og jerntilskudd. Kalsium er viktig å få i seg også. Det tar tid å bygge opp lageret. Brunost er det ikke noe særlig jern lenger. Det var det før i tiden , da den ble laget i jerngryter. Det er ikke nok å spise leverpostei og grønne grønnsaker med ekstremt lave jerlagre. I så fall bør man spise 2-3 kilo leverpostei daglig for å få i seg nok jern og det er nok ingen som klarer i lengden. Anonymous poster hash: 53e0b...3b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå