Gå til innhold

Dere som mener at utroskap er en FEIL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er da heller ingen her som har sagt at de vil gi msorg og støtte for handlingene deres. Det dreier seg om å gi støtte til noen for å komme seg gjennom en vansklig tid.

Anonymous poster hash: d7d51...f7f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da heller ingen her som har sagt at de vil gi msorg og støtte for handlingene deres. Det dreier seg om å gi støtte til noen for å komme seg gjennom en vansklig tid.

Det forstår jeg, men ofte kan det kollidere med den bedrattes behov for støtte. Hvis for eksempel din søster er blitt bedratt, så tror jeg ikke det blir lettere for HENNE å komme seg gjennom vanskelig tid hvis du også støtter hennes utro mann. Skal hensynet til den utro gå foran hensynet til den som er blitt bedratt? Jeg kan bare ikke se hvordan man kan sette det ut i praksis uten at det oppstår problemer... Hadde min søster dratt på besøk til min utro eks samtidig som jeg gikk gjennom helvete med skilsmisse, barnefordeling og slikking av sår etter utroskap, for å STØTTE ham, så hadde jeg kuttet ut søsteren eller i hvert fall ansett dette som en lojalitetsbrist mot meg.

Anonymous poster hash: 43625...356

Skrevet

Man kan, som soleia skriver, ta feil valg. Man kan i et øyeblikk ikke klare eller ville se for seg konsekvensene av et valg man tar, og dermed gjøre en feil vurdering av situasjonen. Eller man kan være påvirket i en så stor grad av enten alkohol eller andre rusmidler som gjør at man ikke er i stand til å se at det valget man tar er feil. Uansett om det er snakk om utroskap, mobbing, svik eller noe annet.

Det kan være noe så enkelt som at du velger å se hvem som sendte melding på mobilen mens du kjører, og dermed ender opp med å kjøre på naboens katt fordi du valgte å se på telefonen fremfor veien. Du tok et dårlig valg, men det vil ikke dermed sagt si at du er en dårlig person. 

En som bevisst går inn for å være slem/hetse/slenge dritt til noen som allerede ligger nede, selv om det er på grunn av et valg de selv har tatt, det er en dårlig person i mine øyne. Hvordan rettferdiggjør du at du gjør livet verre for en som har det vondt? Er ikke det mobbing, så vet ikke jeg.

Og hvem trenger vel ikke mer omsorg og medmenneskelighet enn den som ligger langt nede, og som angrer på et valg de har tatt?

Ingen er feilfri er det noe som heter. Og trass i at jeg ikke er kristen er det et annet ordtak som jeg synes er bra: La den uten synd kaste den første stenen. Vi har alle våre skjeletter i skapet og elefanter i glasshus, men noen har litt større enn andre. Det vil ikke si at vi har rett til å se ned på noen som har gjort et feil valg. Veldig fort kan det snu rundt, og det kan være du selv som står i en situasjon du ikke ante du kom til å rote oss opp i. 

Med tanke på innlegget det siktes til her, så har jeg ikke sett noen som på noe som helst måte støtter HI i det hun gjorde. Derimot er det mange som ønsket å vise medlidenhet med hennes situasjon, forståelse for at hun har det vondt, og som kommer med råd til hvordan hun kan best mulig leve med seg selv og legge til rette for videre forhold med familien sin, selv om de ikke støtter handlingen. Fordøm handlingen, men ikke personen, som det også står i et innlegg over her. Og jeg regner med at det egentlig er ganske forståelig for de fleste, selv om det er aller enklest å bare se den "forferdelige onde og grusomme HI som ødelegger familien sin". Ja, det hun gjorde var forkastelig, på alle plan, men hvorfor skal vi trykke henne enda lenger ned i gjørma når hun allerede er så langt nede at hun er inne på tanken å ta sitt eget liv? Da finnes det ikke mye håp for menneskeheten, hvis det skal være greit. 

Anonymous poster hash: b514f...cdc

Du mener at den utro par trenger all omsorg og medmenneskelighet han/hun kan få. Har du tenkt på hvordan det blir opplevd av den bedratte part? Å se at familien støtter den utro drittsekken/drittkjerringa, eller elsker/elskerinna som har ødelagt livet deres? Jeg hadde kuttet ut venner og familie som valgte å støtte mannen hvis han var utro mot meg. Man støtter virkelig den personen som fikk livet sitt valgt i grus, UFRIVILLIG, enn den som FRIVILLIG gjort livet til sin kjære om til helvete.

Hvordan vil du forholde deg til et vennepar der mannen er utro, og kvinnen og barna får livet sitt knust? Vil du støtte mannen som var utro fordi han "trenger all medmenneskelighet og omsorg han kan få", eller dama som er blitt bedratt? For det går ikke an å sitte på to stoler å støtte begge to like mye.

Problemet med din tankegang er at det er veldig få mennesker som aldri har gjort en alvorlig feil. Sansynlig vis har du også gjort noe som har såret andre dypt. (Jeg vil tippe du har mobbing på samvittigheten for eksempel.) Mener du da at alle dine venner og din familie bør vende deg ryggen for godt og bare tenke på offeret?

Har aldri mobbet, men selv vært mobbeoffer gjennom hele skolegangen. Klassekompisene valgte å støtte mobberen siden hun var populær og "lederjente" i klassen. Ja, hvis jeg hadde såret noen, så mener jeg at mesteparten av støtten skulle ha gått til mobberen. Jeg sier ikke at vennene måtte vende meg ryggen, men gjerne kritisere min handling og vise at de ikke støtter den, og gi støtten til det menneske som ble skadelidende.

Du har fortsatt ikke svart hvordan du ville reagert hvis deres felles venner valgte å støtte din utro mann i stedet for deg, og om du mener at det ville være riktig valg av dem. Siden du mener at den utro parten må få så mye støtte som mulig.

Jeg har ikke skrevet at partneren til den som er utro bør ha mest støtte. Det går faktisk an å gi støtte til begge parter i en vansklig situasjon. Det er også sjelden ting er så svart/hvit i livet at en part har all skyld. Det skjer, men vanligvis ikke.

Men hvordan vil du støtte et vennepar der han er utro og hun er offer? Skal du dra like mye på besøk til begge to, og gi støtte til den utro mannen også? De fleste venninner hadde ansett støtte til eksen som ødela dem, som svik og avslutter vennskapet.

Og JO, det er alltid den utro sitt ansvar at han/hun er utro. Det kan være årsaker til utroskap, men den utro parten har alltid valget om å gå, la være å knulle andre, innkalle partner til familieterapi og jobbe med forholdet. Så ja, utroskap har den utro skyld i. At det kan være GRUNNER til utroskapen, mer eller mindre gode, er noe annet. Ingen, verken menn eller kvinner, må noen gang få skyld i at partneren velger å knulle andre. Det blir det samme som å si at de som flørter, går med korte skjørt eller drikker seg overstadig beruset har en del av skylda i at de blir voldtatt - helt feil fokus.

Har aldri sagt noe om at det ikke er HI sitt ansvar. Men man kan fortsatt føle empati og medlidenhet over HI's situasjon, selv om hun i høyeste grad er ansvarlig for den selv. 

Jeg har aldri skrevet at HI bør få mest støtte, og at de som er bedratt bør få klare seg selv. Det er naturligat det har blitt mest fokus på HI, ettersom både de som viser medlidenhet og de som ikke gjør det fokuserer på HI (enten i positiv eller negativ grad altså). Men støtteapparatet bør ikke begrenses kun til de som er uskyldige i dette. Det er helt tydelig at de som har utløst problemene også kan ha godt av å få hjelp. De har tross alt barn de også, som skal ha en så normal hverdag som mulig oppi alt dette, de skal på skolen, de skal ha middag, og de skal ha omsorg. Og da er det en fordel for dem også at foreldrene fungerer best mulig, selv om de ikke fungerer sammen. 

Man trenger ikke alltid velge side i en sak. Kan man ikke støtte begge parter? Ja, det er en forkastelig handling, og ja, man var utrolig dum i handlingsøyeblikket. Men fortjener man ikke støtte til å komme seg ovenpå igjen? Til å kunne fungere som person igjen? Selvsagt skal de bedratte også få støtte, i aller høyeste grad, men de har ikke enerett på å ha det vondt. En som angrer en vond handling og som ser alle de er glad i ha det vondt på grunn av noe de har gjort kan ha det vel så vondt som den som er sveket. Å bare etterlate den personen i en grøft av smerte, og gjerne slenge med litt ekstra, vitner ikke om mye medmenneskelighet. Tenk på at HI må leve med at hun ødela familien sin, familien til søsteren sin, forholdet til søsteren sin, og antakeligvis en del av forholdet til foreldre og øvrig familie for resten av livet. Det kaller jeg straff nok, om ikke hun samtidig skal drives til å leve i en sosial ødemark, foraktet av alle og uten en eneste støtte eller venn. 

Selvsagt skal ikke søsteren eller mannen lide noe ekstra under hennes og svogerens svik enn de allerede gjør, men gjør det saken noe bedre at de gnukkes helt ned i asfalten og ikke får en sjanse til å komme seg ovenpå igjen? At de, i tillegg til å måtte leve med vitenen om hva de har gjort hver-eneste-dag skal møte hat og drittkasting fra fremmede? Skal de drives til kanten av livet, som HI selv skriver at hun har tenkt, fordi de har gjort en skjebnesvanger feil? 

Det er som de som slenger dritt til narkomane på gata, fordi de har tatt et dårlig valg. Ja, de valgte kanskje å begynne med stoff selv, men skal de virkelig straffes for det hele livet? Av alle? Selv de som ikke vet bakgrunnen for det, og som ikke vet hvor mye det sliter på sjelen mentalt hver eneste dag? Som ikke vet hvor mye anger det finnes, og et brennende ønske om at man aldri hadde prøvd den første gangen? 

Jeg sier igjen: Fordøm handlingen, ikke personen. Ingen har rett til å fordømme en annen person basert på én handling. 

Anonymous poster hash: b514f...cdc

Skrevet

Man er ikke unnskyldt handlingene sine selv om det er en feil. Konsekvensen er jo det som blir reaksjonen på feilen. Og det må man da leve med og forhåpentligvis lære av. Regner med at du refererer til den andre tråden om utro mot søster greia..?

Så klart man ikke skal fritas for sine handlinger, men vi er jo ikke konsekvensen???? Inne på forumet altså. I den forrige tråden er jo konsekvensen at hun har mistet mann og søster... Det er da reaksjonen på den handlingen(altså feil handling om det er bedre) og det må hun da leve med. 

Man kan få sympati for situasjoner folk roter til for seg selv og andre... Fordi det er trist, men jeg mener fortsatt at man fortjener konsekvensen.

Skrevet

Jeg tror de bare blander feil og galt. Ikke at man har gjort en feil, men at utroskap er feil ( galt )

Anonymous poster hash: 62031...852

Skrevet

Nei, jeg mener utroskap er galt.

Anonymous poster hash: 0604e...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...