Gå til innhold

Hva kan Nav hjelpe med når man...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student uten annen inntekt enn stipend på 8500, stønad til barnetilsyn på kr 1500, forskuddsbidrag på 1500 og barnetrygd på 1900 kr? Man får seg ikke jobb fordi man ikke har utdanning, men er halvferdig med en utdanning som sikrer jobb? Jeg er halvveis utdannet sykepleier, mister os etter å ha hatt det i 5 år nå og klarer ikke finansiere noe. Går jeg på skole så har jeg nesten ikke inntekt, men jeg får meg ikke jobb heller siden jeg ikke har utdanning. Tro meg, jeg har søkt. Hva kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: c4195...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er student uten annen inntekt enn stipend på 8500, stønad til barnetilsyn på kr 1500, forskuddsbidrag på 1500 og barnetrygd på 1900 kr? Man får seg ikke jobb fordi man ikke har utdanning, men er halvferdig med en utdanning som sikrer jobb? Jeg er halvveis utdannet sykepleier, mister os etter å ha hatt det i 5 år nå og klarer ikke finansiere noe. Går jeg på skole så har jeg nesten ikke inntekt, men jeg får meg ikke jobb heller siden jeg ikke har utdanning. Tro meg, jeg har søkt. Hva kan jeg gjøre?

Har du prøvd husbanken?

En annen smart løsning som en venninne av meg har gjort pga dårlig økonomi var å flytte i kollektiv. Hun og to andre venninner gikk sammen om å leie en stor leilighet og de har det supert alle sammen, hun har et barn :)

Endret av BikkjeBisk
Skrevet

Du får vel en jobb som assistent på et sykehjem eller lignende? 

Anonymous poster hash: 67363...33a
Skrevet

Bostøtte kan du vel søke.

Og som halvferdig sykepleierstudent er du jo ettertraktet til pleieassistent på sykehus, rehab.avdelinger osv., boliger innen psykiatrien osv. Bedre sjanse der enn i butikker, spesielt hvis du ikke er 20 år.

Anonymous poster hash: fed82...4ac
Skrevet

Du har ikke krav på noe fra nav, det eneste er vel sosialhjelp du kan søke om.

Anonymous poster hash: a05cf...b60
Skrevet

Hvorfor ikke ta opp studielån?

Anonymous poster hash: 811e3...24b
Skrevet

Studenter vil som hovedregel ikke ha krav på sosialhjelp. Grunnen til dette er byrdefordeling mellom stat og kommune. Studenter anses fullfinansiert gjennom den statlige ordningen med lån/stipend, dermed skal ikke kommunene yte hjelp av kommunebudsjettet. Unntak dersom man bare har ett par måneder igjen til man er ferdig utdannet, ellers ikke.

Anonymous poster hash: c725f...e3b

Skrevet

Du kan ha krav på mer OS selv om du har brukt opp de fem årene. Snakk med NAV og søk. jeg får OS i 6 mnd til, som jeg egentlig ikke har rett på, men siden det er så kort tid igjen av utdanningen så ga de meg det likevel. Før jeg blir halshugget, har gått på skole de 4 siste årene og er straks ferdig med bachelor. 

Anonymous poster hash: 0d5f6...eab
Skrevet

Du får allerede 13 000 fra staten, hvor mye mener du egentlig at du skal få???

Anonymous poster hash: feb99...a86

Skrevet

Tror ikke du har krav på noe fra nav. Søk jobb i butikker eller som telefonselger.

Anonymous poster hash: 0e69a...3fd
Skrevet

Er du alene med et barn? Har dere store utgifter? 13000,- burde holde på god vei til en voksen og en student, om ikke husleia eller lignende tar knekken på budsjettet. 

* Du har i utgangspunktet ikke rett på noe mer fra nav. Sosialstøtte kan du ikke få fordi du er student, noe som er selvvalgt. 

* Du burde søke bostøtte. Det får man heller ikke i utgangspunktet som student, men har man barn så kan man få. 

* Du burde sette deg ned og se over alle utgiftene dine. Kan dere kutte ned på noe? Kan dere bo i en billigere leilighet? Studentleilighet? Om du bare har et og et halvt år igjen, så kan dere klare å leve ganske knapt når det er for så kort tid!

* Om du har mulighet til å ta en liten helgejobb, så finner du jo det på f.eks sykehjem. Der trenger de alltids folk! 

Anonymous poster hash: 10281...39e
Skrevet

Du kan heller ikke forvente å kunne bo i en dyr leilighet når du studerer og kun har stipend/lån. Ville flyttet inn i en hybel eller noe, da burde 13 000 rekke til det dere trenger.

Anonymous poster hash: a05cf...b60
Skrevet

Studielån og ekstrajobb, sånn som resten av oss?

Anonymous poster hash: 8303c...825

Skrevet

Hva har du brukt de 5 årene med os på?

Ta helgejobb på sykehus, eldresenter eller noe? Helt sikkert enkelt å få jobber med en slik utdannelse.

Du får jo ganske mye mer enn vanlige studenter og hatt os i 5 år.

Du må rett og slett gjøre enn innsats for å få penger, det kan jo ikke alltid renne enkle penger inn på konto.

Anonymous poster hash: 801fa...115

Skrevet

Du kan søke studielån mosen alle andre studenter!

I tillegg er du attraktiv som vikar i helsesektoren, så det bør være plante sv muligheter for deg til å få deltidsjobb ved siden av studiene dersom du ønsker det!

Anonymous poster hash: 65181...e64

Skrevet

Du er for god for studielån som alle vi andre har hatt?

Anonymous poster hash: 6b518...9c4

Skrevet

Stipend og lån er på til sammen 8500 kr, beklager at jeg ikke skrev det i hovedinnlegget. Husleie, strøm og internett er på 6500 kr pr mnd. Billigere får jeg det ikke. Barnehage ee på 2900 kr. Forsikringer er på 1700 ( livsforsikring, barneforsikring, reise, innbo, bil ). Telefon er 300. Bensin er 1500 ( anhengig av bil, her går lite buss ). Psykolog er 300 kr i mnd. Allerede nå er jeg over inntekta mi. Og jeg får ikke extrajobb, det er ett sykehjem her, de trenger ikke ringevikarer engang, det samme gjelder sykehus, barnehager, hjemmesykepleien, ALT. Tro meg, jeg har vært aktiv jobbsøker i 8 mnd nå...

Skrevet

Stipend og lån er på til sammen 8500 kr, beklager at jeg ikke skrev det i hovedinnlegget. Husleie, strøm og internett er på 6500 kr pr mnd. Billigere får jeg det ikke. Barnehage ee på 2900 kr. Forsikringer er på 1700 ( livsforsikring, barneforsikring, reise, innbo, bil ). Telefon er 300. Bensin er 1500 ( anhengig av bil, her går lite buss ). Psykolog er 300 kr i mnd. Allerede nå er jeg over inntekta mi. Og jeg får ikke extrajobb, det er ett sykehjem her, de trenger ikke ringevikarer engang, det samme gjelder sykehus, barnehager, hjemmesykepleien, ALT. Tro meg, jeg har vært aktiv jobbsøker i 8 mnd nå...

Søk bostøtte. Fått hjelp til å skrive cv og søknader? Jobbsøkekurs? Har du snakket med nav om dette?

Anonymous poster hash: 8b0c3...dfa

Skrevet

Søk bostøtte. Fått hjelp til å skrive cv og søknader? Jobbsøkekurs? Har du snakket med nav om dette?

Anonymous poster hash: 8b0c3...dfa

Skrevet

De er veldig interessert i å ansette sykepleiestudenter i hjemmesykepleien o.l.

Anonymous poster hash: 7012e...a59

Skrevet

Studenter vil som hovedregel ikke ha krav på sosialhjelp. Grunnen til dette er byrdefordeling mellom stat og kommune. Studenter anses fullfinansiert gjennom den statlige ordningen med lån/stipend, dermed skal ikke kommunene yte hjelp av kommunebudsjettet. Unntak dersom man bare har ett par måneder igjen til man er ferdig utdannet, ellers ikke.

Anonymous poster hash: c725f...e3b

Det finnes flere unntak også, men nå har HI tydeligvis krav på studiestøtte.

Anonymous poster hash: 7012e...a59

Skrevet

Hmm, da stiller det seg annerledes enn det jeg oppfattet i det første innlegget. Kan du ta studiene på halvtid slik at du kan søke på en heltidsjobb mens du gjør deg ferdig med studiene (dog over litt lengre tid)? Hvis det er lettere å få heltidsjobb da...

Anonymous poster hash: 8303c...825

Skrevet

Hva har du brukt de 5 årene med os på?

Du får tenke nytt, flytte i kollektiv, kanskje med en annen alenemamma?

Det høres rart ut at verken sykehjem, barnehager eller noe har bruk for en sykepleier som vikar. Da får du høre i den neste byen/tettstedet.

Kan hende du må flytte slik du ikke er avhengig av bil og kommer nærmere studiested og flere sykehjem/sykehus osv.

Anonymous poster hash: 801fa...115

Skrevet

Bilen må ryke. Her er ditt sluk. 1500 i bensin + oppimot 1000 i forsikringer synker deg! Jeg har litt problemer med å forstå hvordan noen kan bruke 1700 på forsikringer....PR MND!!!! Vi har reise, uføre og innbo til 3000 pr år til sammenligning. Du må vurdere å kutte de dyre forsikringene nå mens du studerer. Livsforsikring trenger du IKKE.

Du må flytte nærmere barnehage og skole. Har du sett på leiligheter og barnehageplass innen studentsamskipnaden? Du kan søke reduksjon av barnehagekostnader pga manglende inntekter. Lån og stipend regnes ikke som inntekt, så tror du kan få barnehageutgifter ned i 700 om man kommer under den minste inntektsgrensen. Om du ikke er villig til å endre forbruk, er alternativet å ta studiet deltid og jobbe ved siden av. 

Anonymous poster hash: 5734e...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...