Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #26 Skrevet 12. september 2014 Ser du det på som naturlig at du betaler for din andel av middagen? Ble invitert hjem til noen venninner i morgen på middag, jeg skal kjøre så drikker ikke noe alkohol. Tenkte det var veldig hyggelig når hun spurte igår, så kommer det frem idag at hun ene skal lage en to-tre retters middag og kjøpe vin og alle må spleise. Helt faair, skal såklart betale. Jeg vet bare at når jeg inviterer de hjem betaler jeg selvsagt middagen (vi har ikke så ofte middagsgjester uansett) og evt alkohol for de som drikker det, kan man jo spleise på/ (Eller bare ta med noe selv).. Hva er normen i din vennekrets? Dette er folk i jobb altså. Anonymous poster hash: 1135f...9c0 Vertskapet betaler selvfølgelig. Med mindre noe annet blir sagt samtidig med invitasjonen.. Det blir fortsatt litt merkelig, men ja... Nei, god skikk er vel at den som inviterer betaler.. Men samtidig er det høflig å ha med seg noe til vertskapet. En flaske vin eller en god sjokolade. Så hvis alle følger de opprinnelige høflighetskodene blir det på en måte et spleiselag for det. Men det er kanskje ikke så mange som er oppdatert på hva som er høflig lengre? Anonymous poster hash: 6a347...ffc
Mor di! Skrevet 12. september 2014 #27 Skrevet 12. september 2014 Nå i voksen alder, betaler jeg selvsagt maten om jeg inviterer. Å spleise på mat har vi ikke gjort siden vi var studenter. Men gjestene har gjerne med vin selv, i tillegg til det vi har handlet inn.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #28 Skrevet 12. september 2014 Inviterer jeg, så betaler jeg, inklusivt drikkevarer. Det gjelder også når vi har gjester over flere dager, men da setter jeg pris et tilbud om å dele på utgifter (pleier å si nei, men det er høflig å tilby). En gang i blant arrangerer vi en fest der alle tar med noe (typisk nyttårsbrunsj med 20-30 stykker), men i så fall står det helt klart på invitasjonen. Anonymous poster hash: 549ed...869
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #29 Skrevet 12. september 2014 Er det spleisefest fremkommer det i invitasjonen. Men da er det buffet og alle tar med hver sin rett. Det er uhøflig å invitere og når folk har sagt ja komme med at det er spleise fest. Har aldri opplevd noe slikt. Anonymous poster hash: 52ac2...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå