Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #1 Skrevet 11. september 2014 Ser du det på som naturlig at du betaler for din andel av middagen? Ble invitert hjem til noen venninner i morgen på middag, jeg skal kjøre så drikker ikke noe alkohol. Tenkte det var veldig hyggelig når hun spurte igår, så kommer det frem idag at hun ene skal lage en to-tre retters middag og kjøpe vin og alle må spleise. Helt faair, skal såklart betale. Jeg vet bare at når jeg inviterer de hjem betaler jeg selvsagt middagen (vi har ikke så ofte middagsgjester uansett) og evt alkohol for de som drikker det, kan man jo spleise på/ (Eller bare ta med noe selv).. Hva er normen i din vennekrets? Dette er folk i jobb altså. Anonymous poster hash: 1135f...9c0
Honningmelon Skrevet 11. september 2014 #2 Skrevet 11. september 2014 Inviterer jeg til middag så betaler jeg alt.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #3 Skrevet 11. september 2014 Hadde ikke krevd penger av middagsgjester. Men er det en avtalt spleise ting s greit nok :-) Anonymous poster hash: a451f...29f
Cat_Woman Skrevet 11. september 2014 #4 Skrevet 11. september 2014 Middag: alt spanderes. Fest/ost-og-vin-kveld/grilling: ber gjerne gjestene ha med alkohol til seg selv (litt avhengig av antall).
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #5 Skrevet 11. september 2014 Inviterer jeg så betaler jeg. Blir jeg invitert så ville heg blitt overrasket om jeg ble presentert en regning. Anonymous poster hash: 1a46d...44e
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #6 Skrevet 11. september 2014 Hvis jeg inviterer på middag, så betaler jeg alt. Det hender ofte folk spør om de skal ta med seg noe, da foreslår jeg gjerne en flaske vin til maten, eller de spør om de skal ta med dessert. Men det er også ofte at vi har speilekvelder - da avtalt på forhånd at alle tar med seg litt hver. Om det er spekemat, ost og kjeks osv. Anonymous poster hash: 17a5e...71e
*Yuna* Skrevet 11. september 2014 #7 Skrevet 11. september 2014 Inviterer jeg, betaler jeg alt. Ofte planlegger jeg og venniner at vi skal møtes og lage mat, da spleiser vi. Uavhengig hvem vi er hos.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 11. september 2014 #8 Skrevet 11. september 2014 Det kommer an på. Dersom jeg inviterer på middag, er det en selvfølge at vi står for det som skal spises og det som skal drikkes. Om jeg ønsker å invitere til spleiselag av et eller annet slag, sier jeg det når jeg inviterer.
Mrs Smith Skrevet 11. september 2014 #9 Skrevet 11. september 2014 Betaler alt, men setter pris på at folk tar med en flaske vin hvis vi er mange.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #10 Skrevet 11. september 2014 Altså, hadde hun sagt at vi f.eks kan ta med en rett hver eller en flaske vin eller noe, så hadde jeg jo skjønt det, at det var et spleiselag Hun inviterte meg hjem på middag igår og sa vi skulle ha det koselig med mat og drikke i morgen kveld (skulle egentlig i bursdag med samboeren, men droppet det når de inviterte). Idag sa hun at "Ja, da handler jeg i morgen, så betaler dere bare tilbake til meg.." HI Anonymous poster hash: 1135f...9c0
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #11 Skrevet 11. september 2014 Inviterer vi betaler vi mat og vin. Gjestene har gjerne med en flaske vin og sjokolade ol, men ville aldri bedt om penger for maten Anonymous poster hash: 6bb9c...631
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #12 Skrevet 11. september 2014 Inviterer jeg, betaler jeg. Med de fleste går det begge veier. Vi tar evt. med en flaske vin, eller brus, eller litt snacks. Men jeg har noen venner som aldri inviterer på mat. De er imidlertid veldig opptatt av å spleise om jeg inviterer, så det er tydelig at de er vant til noe annet enn meg. Inviteres vi til dem, er det på kaffe/kaffemat. Anonymous poster hash: 48608...fdd
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #13 Skrevet 11. september 2014 Ber noen meg om å betale, ser jeg på det som naturlig. Litt underlig kanskje, men det er bare fordi jeg absolutt aldri ville tatt betalt for maten. Det er ikke annet enn pinlig, synes jeg. Jeg setter alltid veldig pris på om noen har med seg noe snacks eller vin ol., men jeg ber aldri om det, og forventer aldri noe. Inviterer jeg, betaler jeg alt. Er det skikkelig dyr middag og dyr drikke, kunne jeg selvfølgelig ordnet spleiselag, men da med beskjed om dette i invitasjonen. Ikke på etterskudd... Anonymous poster hash: e9f79...6dc
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #14 Skrevet 11. september 2014 Inviterer jeg til middag holder jeg alt, blir det spontant bestemt at vi skal eks grille hos med eller andre så tar alle med litt. Er jeg bedt på middag tar jeg alltid med enten vin, blomster eller kake. Anonymous poster hash: 80268...892
Superdolly Skrevet 11. september 2014 #15 Skrevet 11. september 2014 I min verden betyr en invitasjon at den som inviterer står for mat og drikke. Skal gjestene betale eller bidra med mat eller drikke, presiseres det ved invitasjonstidspunktet at det er spleiselag.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #16 Skrevet 11. september 2014 Blir jeg invitert til middag så tar jeg gjerne med en flaske vin (Selvom jeg ikke drikker, for den er til verten ikke til meg!). Og nei, så lenge noe annet ikke er avtalt på forhånd så betaler jeg ikke for maten. Når jeg inviterer folk på middag, så betaler såklart vi for mat og ALT av drikke… Men, de vinene som vi får av gjestene hender det at vi åpner iløpet av kvelden om den blir LANG. Men, vi betaler såklart for mat og drikke, når jeg inviterer til selskap. Vi er ikke 14år lengere! Anonymous poster hash: 06c9d...d66
Dama på bygda Skrevet 11. september 2014 #17 Skrevet 11. september 2014 Inviterer jeg er spørsmålet: vil du/dere komme på middag imorgen? Er det spleising med venninner er spørsmålet: skal vi lage noe middag sammen imorgen? Jeg betaler alt om vi inviterer. Spør de om de skal ta med noe kan jeg foreslå dessert, men størst hvem det er som kommer.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #18 Skrevet 11. september 2014 Nei, det er overhodet ikke normen at gjestene betaler med mindre det er et fellesplanlagt spleiselag av noe slag. Jeg tar som oftest med vert-/vertinnegave, da. Med mindre det er folk vi spiser hverdagsmiddag hos ukentlig e.l. Anonymous poster hash: f2e7e...454
MrsMilla Skrevet 11. september 2014 #19 Skrevet 11. september 2014 (endret) spørs jo veldig på hva man er invitert til! Vi inviterer ganske ofte, og om vi skulle betalt alt hele tiden ville det bli temmelig dyrt - man kan jo ikke være storfolk og krøsus hele tiden heller! Eksempelvis skal jeg ha noen venninner over på lørdag. Da kjører vi ta-med-din-egen-krabbe-og-drikke-kveld. Jeg stiller typisk med hjemmelaget loff, litt greier til og en god dessert, folket tar med drikke og noe å på loffen. Når vi har venner med barn over en vanlig hverdag sånn kun for å være sosiale, er det vanlig at vi stiller med halvparten, og de tar med halvparten - så da er det spleiselag og vi endrer lokasjon til der det passer best. Når vi inviterer til halloweenfest for alle vi kjenner, stiller vi med mesteparten av maten, bortsett fra en og annen salat, samt at vi lager dessert og har ekstra vin etc for de som ikke har med selv. Når vi inviterer et annet par en lørdagskveld stiller vi gjerne med alt, og så har de gjerne med en flaske vin og noe snacks - sånn typisk til-vertskapet-gave. Når vi bestiller takeaway en helgekveld med venner og bare skal prate og kose oss sammen, betaler alle normalt for seg selv og har med drikke. Inviterer vi til grillkveld har vi alltid nok av alt til alle - og så har gjerne gjestene med litt ting selv, så det blir vilt mye av alt. Så som du ser, så er det helt avhengig av situasjonen, og når man er så sosiale som oss og vår vennekrets, så er det vanlig å alltid ha litt med, dele litt, ta med litt - så går det omtrentlig litt opp i opp. Må presisere at man er klar på hva det er ved invitasjonstidspunkt, og selv ved spleiselag ikke sender penger over bordet på noe tidspunkt med mindre det er takeaway sammen. Ved spleiselag blir det mer typisk: jeg har noe fisk, grønnsaker og kikerter - hvorpå jeg får svar; så flott, da tar jeg med broccolien, litt ris og det jeg finner i skuffene. Altså, man tar litt med det man har. Endret 11. september 2014 av MrsMilla
Nettie+jentungen Skrevet 11. september 2014 #20 Skrevet 11. september 2014 Inviterer vi så betaler vi, men jeg spør alltid om hva jeg skal ta med når vi er invitert bort 😊
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #21 Skrevet 11. september 2014 Hvis jeg inviterer så betaler jeg alt. Hvis noen inviterer meg så tar jeg alltid med meg noe selv om verten ikke ber om det (en flaske vin, sjokolade, snacks, blomster etc etc). Mine venner gjør alle det samme. Men hvis noen hadde bedt meg betale så hadde jeg glatt gjort det - hadde fortsatt tenkt at det var hyggelig av dem å invitere til tross for at det kanskje er litt trangt økonomisk om dagen eller noe i den duren og så hadde jeg kost meg på fest! Anonymous poster hash: 09183...a7b
hol(L)y COW Skrevet 11. september 2014 #22 Skrevet 11. september 2014 Betaler selvsagt! Men kan finne på å invitere litt mer spontant til grillmiddag ute om sommeren, der jeg lager tilbehør og feks pølser og ber de inviterte ta med seg det de vil grille. Men da er det fordi vi inviterer ganske mange. Og det kommer selvsagt klart frem i invitasjonen.
håperpåvinterbarn Skrevet 12. september 2014 #23 Skrevet 12. september 2014 Inviterer jeg, betaler jeg. Når jeg drar til andre har jeg med meg vin/dessert/blomster som gave til vert/vertinne. Spontan grilling om sommeren blir det typisk: ta med det dere vil legge på grillen, vi står for alt tilbehør (pluss egen grillmat selvsagt). Vi ender alltid med altfor mye mat... Litt rar invitasjon du fikk, men nå vet du heldigvis at det er forventet at du betaler. Har forøvrig aldri fått en sånn invitasjon selv.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #24 Skrevet 12. september 2014 Jeg kjøper alltid all mat uten å kreve penger. Vin osv tar de med selv. Anonymous poster hash: c9874...342
soleia Skrevet 12. september 2014 #25 Skrevet 12. september 2014 Det er litt både/og. Når vi inviterer på besøk betalar vi, men om venegjengen vert einige om å feire feks juleselskap, nyttår, jonsok eller ha ein annan felles samankomst, så avtalar vi at vi spleisar eller tek med litt kvar. Det høyres ut som du kom inn litt seint i planlegginga, og ikkje var klar over premissa frå starten av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå