Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Når en ser på en tykk familie, er det da naturlig å tro at de har et høyt mat budsjett? Anonymous poster hash: a3b7b...342
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Vi er ikke tykke noen av oss, men det er dyrt med frukt, grønt og kjøtt også. Er 5stk, 4 som spiser siden mini får melk. Vi ligger sikkert på 10000kr Mnd på mat! Tragisk!! Har sagt flere ganger vi må sjerpe inn men vi kjøper det vi måtte føle for, jeg er glad i frukt og kjøper lett en pose Kiwi til 100kr. Det blir fort dyrt. Så nei, tror ikke det er tykke mennesker som nødvendigvis bruker mest penger på mat. Anonymous poster hash: b7c07...2ce
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Nei, snarere tvert i mot. Jeg tenker at de har et billig matbudsjett for de hiver kanskje innpå med mye skvip, f.eks. billige varer som kneipbrød, grandiosa, pasta, ris og andre ferdigposer og fabrikkert svada. Vi bruker 8000-10.000 kr i mnd på husholdning, er slanke, har god helse, mye energi og er frisk året rundt pga vi prioriterer å spise de riktige matvarene. Anonymous poster hash: 25b16...ac9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Er kneippbrød så ille? Hva spiser barna i stedet til frokost f.eks? Anonymous poster hash: 61e9c...409
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Nei, snarere tvert i mot. Jeg tenker at de har et billig matbudsjett for de hiver kanskje innpå med mye skvip, f.eks. billige varer som kneipbrød, grandiosa, pasta, ris og andre ferdigposer og fabrikkert svada. Vi bruker 8000-10.000 kr i mnd på husholdning, er slanke, har god helse, mye energi og er frisk året rundt pga vi prioriterer å spise de riktige matvarene. Anonymous poster hash: 25b16...ac9 Så fint for dere............Hvorfor må det slenges på hvor perfekt man selv er Anonymous poster hash: eecc1...a57
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Jeg er overvektig. Men har et ekstremt lavt matbudsjett. Kan legge til at jeg er på vei ned i vekt da. Men nå er det så strengt, at jeg hadde uansett ikke gått opp i vekt. Da mitt problem er godis, og det tar jeg meg ikke råd til nå. Bruker heller de pengene på frukt og grønnsaker. Og selv om vi lever ekstremt økonomisk har vi de 2 skuffene i kjøleskapet fulle av frukt og grønnsaker. Selv om jeg er overvektig betyr ikke det at vi ikke spiser sunt. I de periodene jeg ikke har tenkt sunnhet, har jeg vel brukt ca 100 kr i uken på godteri. Men da jeg kutter ut godis, så går det litt mer bær, kesam og cottage cheese. Så tror ikke det er så stor forskjell hva jeg bruker på mat. Anonymous poster hash: 9534e...19a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #7 Skrevet 10. september 2014 Huff. Enkelte tråder her er så stygge at jeg ønsker trådstarter dit peppern gror... Jeg er overvektig, men jeg lever ikke på junk food og sjokolade fordi. Jeg spiser stort sett sunn mat. Baker grovbrød og spiser mye frukt og grønt. Har et vanlig matbudsjett. Overvekten kommer fra tidligere, og jeg sliter veldig med den. Så slike holdninger tar mere og mere motet ifra meg. Sårende er det. Kan dere ikke fokusere på dere selv istedet for å hetse overvektige hele tiden!!!! Anonymous poster hash: 3dfd9...2c7
Hippomama Skrevet 11. september 2014 #8 Skrevet 11. september 2014 Vi er 3, og bruker vel rundt 5000kr på mat i mnd. Går mye i frukt, grønnsaker, kylling, havrebrød, fullkornspasta osv. Kun jeg som er overvektig av oss. Hadde jeg vært alene så kunne jeg sikkert brukt 1000kr mnd på mat, for jeg spiser nesten aldri :-( Går ikke ned i vekt pga det, men jeg greier ikke spise mer. Spiser 1-2 ganger ila dagen, og da blir det ganske store posjoner.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #9 Skrevet 11. september 2014 Her i familien er det bare jeg som er stor (15 kg for tung) og vi har et helt normalt matbudsjett. Det jeg blir feit av går ikke på matbudsjettet, for det er ikke mat som gjør meg stor. Det er lommepengene mine som brukes på sjokolade, potetgull, bakerivarer osv som gjør meg stor og det merkes ikke på familiens lønnsbudsjett. Men når en hel familie er stor, da tenker jeg at det må gå store mengder mat. Vokste opp med en sånn kamerat, der var begge foreldrene i 150 kilos klassen og alle tre ungene passerte nok 100 kg i løpet av ungdomsskolen. Der gikk det enorme mengder mat, de lagde f.eks to kjeler med lapskaus til middag og spiste porsjon etter porsjon etter porsjon. Jeg var en mager tenåring og ble litt satt ut av mengden mat de spiste. Jeg spiste en liten skål med lapskaus når jeg var der på besøk mens de spiste fort 5-6 store porsjoner hver liksom. Så var det selvfølgelig alltid dessert, og masse snop på stuebordet om kveldene, hver kveld. Kameraten min slanket seg da han hadde flyttet hjemmefra, det var helt umulig for han å få det til mens han fremdeles bodde hjemme. Da han flyttet hjemmefra var både mammaen, pappaen og storesøsteren uføre pga sin overvekt, de slet med å gå og de kunne ikke være mer enn to i bilen samtidig fordi de var så tunge at bilen slet (helt seriøst, de kjørte en gammel amerikaner). Når bare en av dem var i bilen lå bilen helt skeivt på veien... Det er klart slike familier bruker mye penger på mat, men det er heldigvis langt mellom så ekstreme familier. Det er trist da, når foreldrenes dårlige vaner overføres på barna. Jeg jobber i en gavebutikk og forrige dagen hadde jeg en ekstremt overvektig mamma og hennes 16-17 år gamle datter inne og handlet. Datteren var sikkert 100 kg tung, hun var kjempestor. Da må jo familien spise minst 4 ganger mer enn de trenger og det er klart det koster penger... Anonymous poster hash: c8741...57f
Elsker livet Skrevet 11. september 2014 #10 Skrevet 11. september 2014 Det kommer vel helt an på hvilken mat de kjøper. Spiser de feil mat er den gjerne billig, spiser de for mye, men sunn mat kan det bli dyrt. Her i huset spiser vi sunn mat, og den er gjerne dyr. Jeg er nok noe overvektig fordi jeg spiser akkurat litt mer enn jeg trenger.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #11 Skrevet 11. september 2014 Nei, snarere tvert i mot. Jeg tenker at de har et billig matbudsjett for de hiver kanskje innpå med mye skvip, f.eks. billige varer som kneipbrød, grandiosa, pasta, ris og andre ferdigposer og fabrikkert svada. Vi bruker 8000-10.000 kr i mnd på husholdning, er slanke, har god helse, mye energi og er frisk året rundt pga vi prioriterer å spise de riktige matvarene. Anonymous poster hash: 25b16...ac9 Så fint for dere............Hvorfor må det slenges på hvor perfekt man selv er Anonymous poster hash: eecc1...a57 Ja, det er fint for oss, men ikke tilfeldig, at sunn livsstil gjenspeiler god helse er jo gammelt nytt. Perfekte er det ingen som er. Vi koser oss med godteri i blant. Ser det er flere her som skriver at de er overvektige og når de da skriver at de spiser brød, pasta m.m er jeg ikke noe overrasket, da det er karbohydrater man i hovedsak legger på seg av. Ikke er brød og pasta sunt heller, verken grove eller fine. Stapper man i seg store mengder frukt har man også lagt ett godt grunnlag for å risikere overvekt. Dere som er overvektige: Hvis dere gir paleo kosthold en sjanse, er dere nok kvitt overvekta fortere enn svint, samt at dere får bedre helse Finnes en rekke bøker, foredrag og forskere innenfor paleo. Hvis man ikke er villig til å gjøre endringer, kan man heller ikke klage over at man er overvektig. Hvis man er overvektig er det noe man gjør feil og det gjelder det å finne ut av det. At alle overvektige mennesker er late, slik noen uttaler, er jeg ikke enig i. Stort sett er det kostholdet det skorter på. Anonymous poster hash: 25b16...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #12 Skrevet 11. september 2014 Her i familien er det bare jeg som er stor (15 kg for tung) og vi har et helt normalt matbudsjett. Det jeg blir feit av går ikke på matbudsjettet, for det er ikke mat som gjør meg stor. Det er lommepengene mine som brukes på sjokolade, potetgull, bakerivarer osv som gjør meg stor og det merkes ikke på familiens lønnsbudsjett. Men når en hel familie er stor, da tenker jeg at det må gå store mengder mat. Vokste opp med en sånn kamerat, der var begge foreldrene i 150 kilos klassen og alle tre ungene passerte nok 100 kg i løpet av ungdomsskolen. Der gikk det enorme mengder mat, de lagde f.eks to kjeler med lapskaus til middag og spiste porsjon etter porsjon etter porsjon. Jeg var en mager tenåring og ble litt satt ut av mengden mat de spiste. Jeg spiste en liten skål med lapskaus når jeg var der på besøk mens de spiste fort 5-6 store porsjoner hver liksom. Så var det selvfølgelig alltid dessert, og masse snop på stuebordet om kveldene, hver kveld. Kameraten min slanket seg da han hadde flyttet hjemmefra, det var helt umulig for han å få det til mens han fremdeles bodde hjemme. Da han flyttet hjemmefra var både mammaen, pappaen og storesøsteren uføre pga sin overvekt, de slet med å gå og de kunne ikke være mer enn to i bilen samtidig fordi de var så tunge at bilen slet (helt seriøst, de kjørte en gammel amerikaner). Når bare en av dem var i bilen lå bilen helt skeivt på veien... Det er klart slike familier bruker mye penger på mat, men det er heldigvis langt mellom så ekstreme familier. Det er trist da, når foreldrenes dårlige vaner overføres på barna. Jeg jobber i en gavebutikk og forrige dagen hadde jeg en ekstremt overvektig mamma og hennes 16-17 år gamle datter inne og handlet. Datteren var sikkert 100 kg tung, hun var kjempestor. Da må jo familien spise minst 4 ganger mer enn de trenger og det er klart det koster penger... Anonymous poster hash: c8741...57f Det er slett ikke sikkert at familien spiser 4 ganger mer enn de trenger selv om datteren er overvektig. Spiser normale porsjoner, men likevel feil mat, er grunnlaget for overvekt lagt. Hvis datteren spiser mye kornprodukter, yoghurt med sukker, bare for å nevne noen matvarer stappet med karbohydrater, er det ikke rart hun er overvektig. Anonymous poster hash: 25b16...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #13 Skrevet 11. september 2014 Huff. Enkelte tråder her er så stygge at jeg ønsker trådstarter dit peppern gror... Jeg er overvektig, men jeg lever ikke på junk food og sjokolade fordi. Jeg spiser stort sett sunn mat. Baker grovbrød og spiser mye frukt og grønt. Har et vanlig matbudsjett. Overvekten kommer fra tidligere, og jeg sliter veldig med den. Så slike holdninger tar mere og mere motet ifra meg. Sårende er det. Kan dere ikke fokusere på dere selv istedet for å hetse overvektige hele tiden!!!! Anonymous poster hash: 3dfd9...2c7 Hvis du spiser mye grovt brød og frukt, legger du et grunnlag for overvekten. Inneholder mye karbohydrater og brød er ikke sunt for noen av oss. Jeg er ikke ute etter å hetse overvektige. Jeg er heller ikke den som går rundt og tror at alle overvektige er late. Det er nok heller kostholdet det skorter på. Sara Lossius har nettopp gitt ut bok om paleo livsstil. Hun var litt lubben før, men etter at hun endret til paleo kosthold, har hun samme kroppsfasong som hun hadde på videregående (hun er nå 33 år). Siden hun lever paleo, ble hun gravid på første forsøk med begge barna, sier jo litt om hvor mye sunt kosthold har å si for helsa. Boka er super, så den kan jeg anbefale på det sterkeste, dessuten er den veldig folkelig skrevet. Anonymous poster hash: 25b16...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #14 Skrevet 11. september 2014 Du vet vel at usunn mat er billigere? Det er derfor at fattige i USA, Mexico osv er så feite. De spiser mye høykarbo og høyfettmat. Pasta, potetgull i store posjonspakker osv (billigere)... McDonalds hvis de går ut og spiser. Sunn mat, som sushi er jo mye dyrere. Fullkornspasta er dyrere enn vanlig pasta, laks er dyrere enn familiedeig som er full av mettet fett. Dessverre. Anonymous poster hash: e1dff...96b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #15 Skrevet 11. september 2014 Du vet vel at usunn mat er billigere? Det er derfor at fattige i USA, Mexico osv er så feite. De spiser mye høykarbo og høyfettmat. Pasta, potetgull i store posjonspakker osv (billigere)... McDonalds hvis de går ut og spiser. Sunn mat, som sushi er jo mye dyrere. Fullkornspasta er dyrere enn vanlig pasta, laks er dyrere enn familiedeig som er full av mettet fett. Dessverre. Anonymous poster hash: e1dff...96b Mettet fett som er animalsk er sunt. Animalsk fett er det sunneste fettet man kan spise. Det meste av laks som selges er oppdrettslaks og den er ikke sunn. De sprøyter den med bl.a antibiotika og mye annet svada. Den er slett ikke naturlig Anonymous poster hash: 25b16...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #16 Skrevet 11. september 2014 Huff. Enkelte tråder her er så stygge at jeg ønsker trådstarter dit peppern gror... Jeg er overvektig, men jeg lever ikke på junk food og sjokolade fordi. Jeg spiser stort sett sunn mat. Baker grovbrød og spiser mye frukt og grønt. Har et vanlig matbudsjett. Overvekten kommer fra tidligere, og jeg sliter veldig med den. Så slike holdninger tar mere og mere motet ifra meg. Sårende er det. Kan dere ikke fokusere på dere selv istedet for å hetse overvektige hele tiden!!!! Anonymous poster hash: 3dfd9...2c7 Hvis du spiser mye grovt brød og frukt, legger du et grunnlag for overvekten. Inneholder mye karbohydrater og brød er ikke sunt for noen av oss. Jeg er ikke ute etter å hetse overvektige. Jeg er heller ikke den som går rundt og tror at alle overvektige er late. Det er nok heller kostholdet det skorter på. Sara Lossius har nettopp gitt ut bok om paleo livsstil. Hun var litt lubben før, men etter at hun endret til paleo kosthold, har hun samme kroppsfasong som hun hadde på videregående (hun er nå 33 år). Siden hun lever paleo, ble hun gravid på første forsøk med begge barna, sier jo litt om hvor mye sunt kosthold har å si for helsa. Boka er super, så den kan jeg anbefale på det sterkeste, dessuten er den veldig folkelig skrevet. Anonymous poster hash: 25b16...ac9 Paleo er nok ikke grunnen til at hun ble gravid på første forsøk. Det blir en litt søkt årsaks-virkning-sammenheng. Paleo innebærer mye kjøtt, og rødt kjøtt er bevist kreftframkallende, dessuten er det ikke bærekraftig for miljøet. Anbefaler heller at folk spiser mer grønnsaker, grove kornprodukter med mye fiber, fisk (særlig fet fisk som laks og makrell), og mindre mengder av kylling, og så lite som mulig av behandlede kjøttprodukter og rødt kjøtt. Både for helsas del og for planetens del Anonymous poster hash: e1dff...96b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #17 Skrevet 11. september 2014 Du vet vel at usunn mat er billigere? Det er derfor at fattige i USA, Mexico osv er så feite. De spiser mye høykarbo og høyfettmat. Pasta, potetgull i store posjonspakker osv (billigere)... McDonalds hvis de går ut og spiser. Sunn mat, som sushi er jo mye dyrere. Fullkornspasta er dyrere enn vanlig pasta, laks er dyrere enn familiedeig som er full av mettet fett. Dessverre. Anonymous poster hash: e1dff...96b Mettet fett som er animalsk er sunt. Animalsk fett er det sunneste fettet man kan spise. Det meste av laks som selges er oppdrettslaks og den er ikke sunn. De sprøyter den med bl.a antibiotika og mye annet svada. Den er slett ikke naturlig Anonymous poster hash: 25b16...ac9 Rødt kjøtt medfører høyere risiko for tarmkreft og hjerte- og karsykdommer. Det er ikke skadelig med litt mettet fett, men man bør få det meste av fettet fra sunt fett som fett i avokado, fisk osv. Oppdrettslaks er ikke sprøytet med antibiotika, har du i det hele tatt satt deg inn i temaet? Anonymous poster hash: e1dff...96b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #18 Skrevet 11. september 2014 Huff. Enkelte tråder her er så stygge at jeg ønsker trådstarter dit peppern gror... Jeg er overvektig, men jeg lever ikke på junk food og sjokolade fordi. Jeg spiser stort sett sunn mat. Baker grovbrød og spiser mye frukt og grønt. Har et vanlig matbudsjett. Overvekten kommer fra tidligere, og jeg sliter veldig med den. Så slike holdninger tar mere og mere motet ifra meg. Sårende er det. Kan dere ikke fokusere på dere selv istedet for å hetse overvektige hele tiden!!!! Anonymous poster hash: 3dfd9...2c7 Hvis du spiser mye grovt brød og frukt, legger du et grunnlag for overvekten. Inneholder mye karbohydrater og brød er ikke sunt for noen av oss. Jeg er ikke ute etter å hetse overvektige. Jeg er heller ikke den som går rundt og tror at alle overvektige er late. Det er nok heller kostholdet det skorter på. Sara Lossius har nettopp gitt ut bok om paleo livsstil. Hun var litt lubben før, men etter at hun endret til paleo kosthold, har hun samme kroppsfasong som hun hadde på videregående (hun er nå 33 år). Siden hun lever paleo, ble hun gravid på første forsøk med begge barna, sier jo litt om hvor mye sunt kosthold har å si for helsa. Boka er super, så den kan jeg anbefale på det sterkeste, dessuten er den veldig folkelig skrevet. Anonymous poster hash: 25b16...ac9 Paleo er nok ikke grunnen til at hun ble gravid på første forsøk. Det blir en litt søkt årsaks-virkning-sammenheng. Paleo innebærer mye kjøtt, og rødt kjøtt er bevist kreftframkallende, dessuten er det ikke bærekraftig for miljøet. Anbefaler heller at folk spiser mer grønnsaker, grove kornprodukter med mye fiber, fisk (særlig fet fisk som laks og makrell), og mindre mengder av kylling, og så lite som mulig av behandlede kjøttprodukter og rødt kjøtt. Både for helsas del og for planetens del Anonymous poster hash: e1dff...96b Jo, paleo er mest sannsynlig årsaken til at hun ble gravid på første forsøk, ettersom hun har fått et dusin andre helsefordeler etter at hun endret paleo. Det finnes mye annen forskning som beviser at rødt kjøtt slett ikke er kreftfremkallende. Inuittene, et nomadefolk, levde av 80 % kjøtt og fisk og de hadde ingen livsstilssykdommer og var frisk helt til de døde. En rekke forskning viser at alt av korn kan være skadelig da det inneholder antibeitestoffer og proteiner som kan skade tarmene, samt har en uheldig virkning på immunforsvaret og opptak av vitaminer og mineraler i kroppen. Korn er rett og slett næringsfattig og kan gi utslag i ufrivillig barnløshet, uren hud, oppblåst mage, diare/forstoppelse, PMS-plager, autoimmune sykdommer, hodepine, plutselig sult. Jeg merker at de som inntar kornprodukter må spise mye oftere enn meg. Jeg kan lett gå 3-5,5 timer mellom hvert måltid uten å bli slapp/skrubbsulten, siden jeg spiser paleo. Det meste av laksen som selges i dag er oppdrettslaks og den er ikke sunn. De stapper den med korn og mais som den ikke er egnet for å spise. På toppen av kaka sprøyter de den med antibiotika. Ikke særlig naturprodukt nei. Anonymous poster hash: 25b16...ac9
Gjest MiffaBlir3Barnsmor Skrevet 11. september 2014 #19 Skrevet 11. september 2014 Dette er for teit til at man kan gidde å la seg provosere.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #20 Skrevet 11. september 2014 Er det nå samme dama som snakker om Paleo i hver eneste mat-tråd her eller?.... Anonymous poster hash: e9b00...a4d
Luksusdyret Skrevet 11. september 2014 #21 Skrevet 11. september 2014 Det er nok heller omvendt - at de som sliter med vekt og usunnhet bruker MINDRE penger på mat. Cola, ferdigmat og usunne varer er ofte dyrere enn sunne alternativer. Vi bruker mye penger på mat, spiser ikke brød til hvert måltid, drikker svært lite brus, men kjøper mye råvarer, yoghurt, frukt, grønnsaker. Ingen av oss er overvektige eller sliter med helsa.
Luksusdyret Skrevet 11. september 2014 #22 Skrevet 11. september 2014 Du vet vel at usunn mat er billigere? Det er derfor at fattige i USA, Mexico osv er så feite. De spiser mye høykarbo og høyfettmat. Pasta, potetgull i store posjonspakker osv (billigere)... McDonalds hvis de går ut og spiser. Sunn mat, som sushi er jo mye dyrere. Fullkornspasta er dyrere enn vanlig pasta, laks er dyrere enn familiedeig som er full av mettet fett. Dessverre. Anonymous poster hash: e1dff...96b Mettet fett som er animalsk er sunt. Animalsk fett er det sunneste fettet man kan spise. Det meste av laks som selges er oppdrettslaks og den er ikke sunn. De sprøyter den med bl.a antibiotika og mye annet svada. Den er slett ikke naturlig Anonymous poster hash: 25b16...ac9 Blir fint for miljøet hvis alle spiser kjøtt hele tiden, og kutter ut tilbehør som brød, poteter osv. Slutt å prek i hver mattråd og la voksne mennesker bestemme selv hva de ønsker å spise!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #23 Skrevet 11. september 2014 Bare jeg som ikke blir provosert av denne tråden? Det må da gå an å være genuint nysgjerrig på sånt vel?. Jeg er undervektig men har ikke verdens laveste budsjett. Jeg spiser en del ting som ikke nødvendigvis er butikkens billigste, men som jeg ikke vil bytte ut. Og jeg bruker mer penger. enn jeg trenger på søtsaker. Men jeg også klarer jo å tenke tanken at om man er overvektig og spiser mye til hvert måltid, så bruker man kanskje mye penger på mat også? Svigerfamilien min er store men de spiser mye sunnere enn meg. Og de spiser sjeldnere. Men de spiser enorme mengder hver gang de spiser! Da tenker jeg at de bruker nok mye penger på mat. Men jeg ser jo også at det nok varierer like mye for "dem" som for andre grupper i samfunnet. Jeg hater ikke overvektige av den grunn.. 😉 Anonymous poster hash: d7159...40c
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #24 Skrevet 11. september 2014 Det som slår meg emd denne tråden, er at mange har litt forskrudde oppfatninger om hva som er sunt og usunt og om hva som gjør folk overvektige eller ikke..Karbohydrater,a nimalsk fett, vegetabilsk fett... Herregud.. Det er mye feiloppfatninger ute og går...Men at brød og pasta gjør folk feite eller at animalsk fett, generelt, er det sunneste man kan få? Tja, da har man misforstått noe grunnleggende... Det er til syvende og siste MENGDE vanlig mat og hva man spiser utenom vanlig mat som gjør at man blir overvektig. Noen tåler,- nei, noen MÅ ha karbohydratrikt kosthold, andre tåler ikke det like bra (Når jeg snakker om tåler, så er det snakk om vektregulering) Andre tåler fett veldig bra, men andre igjen bør være forsiktig med alle typer fett. Til syvende og sist er det for STORE måltid og for mye snack og godteri som er årsak til overvekt. Ikke ENTEN karbohydrater ELLER fett... At man med dårlig kosthold over tid kan utvikle intoleranse for karbohydrater, det tviler jeg ikke på er feil, men det er ikke karbsene fra poteter, pasta og brødskiva sin feil. Det er karbohydratene fra raffinert sukker i boller, brus, saft, drops, sjokolade i kombinasjon med herdet fett i de samme matvarene... Andre igjen utvikler en lav grense for fettrik mat, og vektpåvirkning fra dette. Akkurat DER snakker jeg av egen erfaring, uten at jeg går prompt frem og sier at siden JEG lettere legger på meg av lavkarbokosthold, enn et kosthold med mye karbohydrater, så gjelder det ALLE! Folk må være forsiktig og komme med "gode råd" om kosthold og trening til andre.. Det er like sårt og like individuelt som med barn og soving f.eks.. Sier man at man har et barn som ikke sover/sover lite, så vet "alle" hva man skal gjøre for og "fikse problemet". .Det samme når man vil ned i vekt/bli sunnere.."Alle" kommer med fasit ut fra seg selv, sin kropp og sine erfaringer, og bruker det som om det var den eneste rette sannhet! Det går an og komme med tips og råd, som om det ER nettopp dette. Et lite tips.. Men ikke legg det frem som den eneste rette måten og leve på. Man risikerer og gjøre vondt verre! Anonymous poster hash: 9e041...52a
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #25 Skrevet 11. september 2014 Nei, de bruker massepenger på godteri Anonymous poster hash: b0bc7...bb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå