Luksusdyret Skrevet 11. september 2014 #26 Skrevet 11. september 2014 Jeg er utlending og synes det er tungt å måtte lære TO språk når man kommer til et annet land i voksen alder. Behersker ikke nynorsk da jeg bor i en landsdel der nynorsk ikke brukes. Kan lese på nynorsk altså, men ikke skrive og prate. Forstår likevel de fleste dialekter uten problemer.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #27 Skrevet 11. september 2014 Eg har alltid likt nynorsk, sjølv om eg sjølv er frå bokmålsland. Brukar det faktisk av og til, berre på gøy. Anonymous poster hash: c04fb...d2b bruker, meiner eg Anonymous poster hash: c04fb...d2b
Luksusdyret Skrevet 11. september 2014 #28 Skrevet 11. september 2014 Dei med diagnoser kan få fritak frå sidemål. Dei som berre er late, eller berre er vrange, dei må nok tole båe fag:) Anonymous poster hash: 44f0c...c5c Ikke helt sant. Bor du i nord så kan du få fritak for å lære samisk i stedet for nynorsk. Trenger ikke å være lat eller ha diagnose.
Luksusdyret Skrevet 11. september 2014 #29 Skrevet 11. september 2014 Huff for et grusomt språk. Vondt i hjertet av å høre og vondt i viljen av å lese. Burde i beste fall være et valgfag! (Nordmenn inkludert meg selv) sliter nok med bokmål fra før, hvorfor tvinges gjennom Nynorsk i tillegg og få dårlige karakterer i begge. Bokmål burde fokuseres mer på og nynorsk bør være valgfag. Det er faktisk hovedmålformen til veldig mange mennesker, så det å si at nynorsk bør være valgfag er ganske hårreisende. Sidemål derimot, burde kanskje vært valgfag. Anonymous poster hash: 7b0cc...f55 Det er jo ingen som SNAKKER ren nynorsk da... Det er skriftspråk.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #30 Skrevet 11. september 2014 Snakker det og liker det. Men skriver ikke godt nok til å bruke det annet enn privat. Du snakker det ikke. Ingen snakker nynorsk, og ingen snakker bokmål. Det er skriftspråk. Nynorsknære og bokmålsnære dialekter, ja. Men ikke bokmåk og nynorsk. Anonymous poster hash: 948ca...90b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #31 Skrevet 11. september 2014 Synes det er noe stort tull!! Lær barna engelsk og fransk/ tysk isteden ! Anonymous poster hash: a257b...97d
Iselilja Skrevet 11. september 2014 #32 Skrevet 11. september 2014 Syntes det var helt ok på skolen, og det gjør meg ingenting å lese nynorske tekster nå. Er derimot litt usikker på om jeg mener det er riktig med to separate norskkarakterer. Synes man kunne hatt et hovedmål (valgfritt) med noe undervisning også i sidemålet, og så en samlet karakter. Det er så mye annet det er viktig å lære seg også; som personlig økonomi, mat og helse, it og kommunikasjon etc.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #33 Skrevet 11. september 2014 Jeg er glad i nynorsk. Som dyslektikker var det nynorsken som åpnet døren til forståelsen for hva språk enentlig var. Det var gjennom nynorsken jeg lærte hvor ulikt språk kan være bygget opp og betydningen av gramatikk og regler. Det gjorde det veldig mye enklere å lære engelsk og andre språk senere og gjorde meg mer bevist på hvordan jeg uttrykket meg på bokmål. I tillegg er det et vakkert språk med mye sang i seg som jeg liker godt å lese. Anonymous poster hash: 6d3f4...c06
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #34 Skrevet 11. september 2014 Jeg hadde nynorsk som hovedmål i 9 år og hater det. Nynorsk har ødelagt mye for meg. Jeg er ikke noe flink til å stave og nynorsken har ikke akkoratt gjort det bedre. Jeg blander fortsatt de to språkene. Hadde vært mye bedre om jeg kunne brukt all energien til å lære å skriv det språket som i hovedsak er i bruk. Eneste fordelen jeg ser er at jeg har ikke noen problemer med å lese nynorske tekster. Anonymous poster hash: 29658...28b
Iselilja Skrevet 11. september 2014 #35 Skrevet 11. september 2014 Reagerer på at flere kaller nynorsk et språk. Nynorsk og bokmål er to målformer av språket norsk, ikke egne språk.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #36 Skrevet 11. september 2014 Reagerer på at flere kaller nynorsk et språk. Nynorsk og bokmål er to målformer av språket norsk, ikke egne språk. Det er to skriftspråk, to ulike skriftlige varianter av norsk. Anonymous poster hash: 948ca...90b
BareMas Skrevet 11. september 2014 #37 Skrevet 11. september 2014 Synes det er noe stort tull!! Lær barna engelsk og fransk/ tysk isteden ! Anonymous poster hash: a257b...97d Ble undervist i bokmål, nynorsk, engelsk og tysk da jeg gikk på skolen jeg... Synes det er viktig med kunnskap om begge våre skriftspråk, da det er en viktig del av vår kulturarv. Dessverre er jeg for dårlig i nynorsk, og for feig, til å benytte meg av det selv. Ser i ettertid at skolen vår var for lite opptatt av å lære oss å bruke nynorsk, sa seg fornøyd så lenge vi bøyde et verb i ny og ne.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #38 Skrevet 11. september 2014 Snakker nynorsk, men synes det er lettere å skrive bokmål. Har mange ganger tenkt at det må være "tortur" for de som snakker bokmål, og begynne å skrive nynorsk. Bortkastet. Anonymous poster hash: cccc8...44c
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #39 Skrevet 11. september 2014 Nynorsk? Blæææhh Anonymous poster hash: b85cf...12e
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #40 Skrevet 11. september 2014 Nynorskbruken har ikke vokst, jeg syns det er feil at snaue 15% som bruker det som hovedmål skal trøkke det over hodet på de resterende 85%. Eksperimentet er mislykket, så det burde tas konsekvenser av det og kaste nynorsk på søpla. Anonymous poster hash: 0a7f9...fa8
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #41 Skrevet 11. september 2014 Dei med diagnoser kan få fritak frå sidemål. Dei som berre er late, eller berre er vrange, dei må nok tole båe fag:) Anonymous poster hash: 44f0c...c5c Ikke helt sant. Bor du i nord så kan du få fritak for å lære samisk i stedet for nynorsk. Trenger ikke å være lat eller ha diagnose. Jeg ville heller lært samisk istedenfor å ha sidemål...Men siden jeg er søring så hadde jeg ikke noe valg... Anonymous poster hash: cb37a...da1
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #42 Skrevet 11. september 2014 Snakker nynorsk, men synes det er lettere å skrive bokmål. Har mange ganger tenkt at det må være "tortur" for de som snakker bokmål, og begynne å skrive nynorsk. Bortkastet. Anonymous poster hash: cccc8...44c Niks, du snakker ikke nynorsk. Ingen snakker nynorsk, ingen snakker bokmål. Alle snakker dialekt. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke talespråk. Du har antakelig en nynorsk-nær dialekt, og da er det utrolig synd at du ikke bruker det nynorske skriftspråket. Det er vakrere og rikere enn bokmål. Anonymous poster hash: 70050...7bd
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #43 Skrevet 11. september 2014 Huff for et grusomt språk. Vondt i hjertet av å høre og vondt i viljen av å lese. Burde i beste fall være et valgfag! (Nordmenn inkludert meg selv) sliter nok med bokmål fra før, hvorfor tvinges gjennom Nynorsk i tillegg og få dårlige karakterer i begge. Bokmål burde fokuseres mer på og nynorsk bør være valgfag. Det er faktisk hovedmålformen til veldig mange mennesker, så det å si at nynorsk bør være valgfag er ganske hårreisende. Sidemål derimot, burde kanskje vært valgfag.Anonymous poster hash: 7b0cc...f55 Det er jo ingen som SNAKKER ren nynorsk da... Det er skriftspråk. Huff for et grusomt språk. Vondt i hjertet av å høre og vondt i viljen av å lese. Burde i beste fall være et valgfag! (Nordmenn inkludert meg selv) sliter nok med bokmål fra før, hvorfor tvinges gjennom Nynorsk i tillegg og få dårlige karakterer i begge. Bokmål burde fokuseres mer på og nynorsk bør være valgfag. Det er faktisk hovedmålformen til veldig mange mennesker, så det å si at nynorsk bør være valgfag er ganske hårreisende. Sidemål derimot, burde kanskje vært valgfag.Anonymous poster hash: 7b0cc...f55 Det er jo ingen som SNAKKER ren nynorsk da... Det er skriftspråk. Ja? Like fullt er det hovedmålformen til mange mennesker, skjønner ikke hva du mener. Anonymous poster hash: 7b0cc...f55
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #44 Skrevet 11. september 2014 Nynorsk er et vakkert språk, men jeg kan ikke skjønne at alle skal måtte skrive det. Det holder mer enn nok at vi leser det og lærer litt om de ordene som er veldig forskjellige og setningsbygningen. De få som trenger nynorsk i jobb, kan heller få intensivkurs på sin arbeidsplass. (noen offentlige ansatte) Jeg er faktisk mer for at man lærer seg et fremmespråk til. Anonymous poster hash: 40fbd...b91
Elsker livet Skrevet 11. september 2014 #45 Skrevet 11. september 2014 Nynorsk er fint det. Men jeg syns det holder med ett skriftspråk her i landet, er bere å bruke tiden på andre ting.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #46 Skrevet 11. september 2014 Nynorsk er fint det. Men jeg syns det holder med ett skriftspråk her i landet, er bere å bruke tiden på andre ting. Hvilket skriftspråk skal vi sitte igjen med? En miks av både nynorsk og bokmål, eller skal flertallet bestemme at bokmål bør være THE skriftspråk? Anonymous poster hash: 598a1...729
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #47 Skrevet 11. september 2014 Eg elskar nynorsk. Eg kjem frå Oslo, og hata det då eg gjekk på skulen. Seinere hs r eg studert lingvistikk, og mellom anna lært masse om dialektane, Norsk språkhistorie, norrønt og islandsk, og no elskar eg nynorsk. Eg har hatt Facebook på nynorsk i fleire år, men eg skriv på bokmål, fordi det var hovudmålet mitt og fordi eg er lat. Om det hadde vore ei folkerøysting hadde eg røysta for nynorsken som hovudmål i Noreg Anonymous poster hash: 845de...283
Elsker livet Skrevet 11. september 2014 #48 Skrevet 11. september 2014 Nynorsk er fint det. Men jeg syns det holder med ett skriftspråk her i landet, er bere å bruke tiden på andre ting. Hvilket skriftspråk skal vi sitte igjen med? En miks av både nynorsk og bokmål, eller skal flertallet bestemme at bokmål bør være THE skriftspråk? Anonymous poster hash: 598a1...729 Jeg vet ikke, det er akkurat det samme for meg. Men det lureste er kanskje å slutte med sidemål i skolen, og over tid tilnærme skriftspråkene til de til slutt er ett. Det gjøres jo forsåvidt i det små allerede ved at man kan velge på flere og flere ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå