Gå til innhold

Hva synes du om nynorsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker det som ren terror. Det var tortur å sitte gjennom nynorsk-timene. Jeg skjønner ikke hvorfor vi har nynorsk? Alle skriver på bokmål. Jeg vet at det finnes noen som er for nynorsk og synes det er skjønt og vakkert. Jeg synes bare det er vanskelig å lese og umulig å skrive. Hva mener du? Ikke sant det hadde vært bedre å bruke de skoletimene til noe mer fornuftig? 

Anonymous poster hash: 459b3...7f9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde nynorsk som hovedmål på barneskolen og ungdomsskolen, på vgs hadde jeg bokmål. Gull for karakterene mine å kunne begge deler, og er absolutt glad i nynorsk og blir varm i hjertet når NRK velger å tekste på nynorsk. Skriver stortalentet bokmål selv, bortsett fra møtereferater på jobb, det blir liksom mine 20%

Skrevet

Er ikke fan av nynorsk akkurat...

Anonymous poster hash: c58a3...18c

Skrevet

Jeg synes det er helt forferdelig. Er et tv-program/en avisartikkel/whatever på nynorsk hopper jeg lett over. Det svir i øynene. Og det er jo egentlig litt synd i og med at det er en viktig del av språkhistorien vår. Men jeg klarer det rett og slett ikke. 

Skrevet

Fullstendig meningsløst og bortkastet tid! Det er i allefall hårreisende å bruke tid på slikt tull når det går på bekostning av å lære seg korrekt bokmål...

Anonymous poster hash: 0be72...4e4

Skrevet

Nynorsk timene var også tortur for meg, når jeg ble møtt med det igjen 3. året på VGS når det liksom var 5 år siden sist jeg hadde det. Selv snakker jeg jo nesten nynorsk selv, men er noe helt annet å føre det inn på ark.. faktisk rart å skrive på egen dialekt og at det er lov, men er jo kliss umulig å rehab seg selv fra all bokmål skrivinga. Ikke rart jeg strøyk på nynorsk skriftlig eksamen ass..

Anonymous poster hash: 0d081...614
Skrevet

Hadde også nynorsk som hovedmål, men har alltid vert best på bokmål.

Jeg snakker dialekt som heller mye mot nynorsk, så lese det er koselig. Skrive også når jeg får tenkt meg om går det greit.

Anonymous poster hash: bc109...7a6

Skrevet

Jeg husker det som ren terror. Det var tortur å sitte gjennom nynorsk-timene. Jeg skjønner ikke hvorfor vi har nynorsk? Alle skriver på bokmål. Jeg vet at det finnes noen som er for nynorsk og synes det er skjønt og vakkert. Jeg synes bare det er vanskelig å lese og umulig å skrive. Hva mener du? Ikke sant det hadde vært bedre å bruke de skoletimene til noe mer fornuftig? 

Anonymous poster hash: 459b3...7f9

Det er verken skjønt eller vakkert, det er skriftspråket til mange nordmenn. Eg er vaksen opp med nynorsk, eg skriv nynorsk i dagleglivet, på arbeid, i studier etc.

Om ein sjølv ikkje er flink i eit fag, betyr ikkje at det ikkje er eit nyttig fag.

Anonymous poster hash: 2b5f3...f42

Skrevet

Hadde nynorsk hovedmål på barne- og ungdoms-skolen, og mislikte det sterkt, og byttet til bokmål på vgs.

Liker ikke nynorsk teksting på tv, men elskerelskerELSKER!!! å lese bøker på nynorsk! Det har så fin klang og rytme og varme, og jeg storkoser meg når jeg leser Frode Grytten eller Ragnar Hovland! :D

Skrevet

Dialekten min ligger nærmest nynorsk og jeg skulle ønske jeg hadde hatt nynorsk som hovedmål :)

Hadde samme karakter i begge målformene, men har dessverre nesten aldri brukt nynorsk etter vgs, så jeg får ikke til å legge om :/

Anonymous poster hash: 2c6ed...894
Skrevet

Min dialekt heller også mot nynorsk, men synes skriftspråket er grusomt! Og snakk om bortkastet tid å lære dette på skolen! Jeg har verken brukt eller hatt bruk for det i etterkant.

Forstår jo de som skriver på nynorsk, men har ingen behov eller interesse for å kunne skrive det selv.

Anonymous poster hash: c2d59...d9e
Skrevet

Synes det er heilt fantastisk! Elsker skriftsmålet, verkeleg. 

Skrevet

Nynorsk er rett og slett vakkert:)

Men, eg må seie at når dei brukar ord som "andsynes" og "korkje" og "vyrdsam", så får sjølv eg, nynorskelskande meg, litt pusteproblem.

Det er ikkje nødvendig (eller naudsynt, eller turvande, som det og kan kallast(!)) å gjere det vanskelegare enn det er.

Anonymous poster hash: 90340...5ab
Skrevet

Eg tykkjer det er fint, det er trass alt hovudmålet mitt. Når det er sagt, eg hadde berre 4 i begge målforma på vgs:p Tykkjer korkje det eine eller det andre er noko problem å lese eller skrive.

Når eg las pensum hadde eg det meste på nynorsk, og hovedoppgåva mi skreiv eg på nynorsk.

Anonymous poster hash: 44f0c...c5c

Skrevet

Det er et nydelig språk, som dessverre forkvakles av stadige samnorskaktige reformer. Det gjør ikke saken bedre at folk tvinges til å lære det, men slett ikke evner.

Jeg tror det er en tapt sak å ha det som folkespråk, men morer meg over kravet om at offentlig korrespondanse skal gå på begge språkformer. Selv om det smerter å se hva som produseres.

Anonymous poster hash: f4b3d...f08
Skrevet

Eg er glad i nynorsk :)  

Synes det er eit enklare og meir direkte språk, ein kan ikkje bruke slike store ord som gjer at meininga  ofte forsvinn.

Skrevet

Huff for et grusomt språk. Vondt i hjertet av å høre og vondt i viljen av å lese.

Burde i beste fall være et valgfag!

(Nordmenn inkludert meg selv) sliter nok med bokmål fra før, hvorfor tvinges gjennom

Nynorsk i tillegg og få dårlige karakterer i begge. Bokmål burde fokuseres mer på og nynorsk bør være valgfag.

Skrevet

Huff for et grusomt språk. Vondt i hjertet av å høre og vondt i viljen av å lese.

Burde i beste fall være et valgfag!

(Nordmenn inkludert meg selv) sliter nok med bokmål fra før, hvorfor tvinges gjennom

Nynorsk i tillegg og få dårlige karakterer i begge. Bokmål burde fokuseres mer på og nynorsk bør være valgfag.

Det er faktisk hovedmålformen til veldig mange mennesker, så det å si at nynorsk bør være valgfag er ganske hårreisende. Sidemål derimot, burde kanskje vært valgfag.

Anonymous poster hash: 7b0cc...f55

Skrevet

Håper ikke dere viderefører disse holdningene til barna deres. Gjør heller en innsats for at de skal synes det er artig, så kan de få gode karakterer i både hovedmål og sidemål.

Det er ikke så vanskelig å lære seg begge deler. Dumt å kaste vekk en potensielt god karakter fordi man får vondt i viljen.

Skrevet

Eg elskar nynorsk. Hadde det ikke vore for at eg byrja på vidaregåande skule der alle hadde bokmål som hovudmål, hadde eg vore betre til å skriva det òg.Følte meg tvungen til å bytta då. Diverre er eg gått over til å skriva bokmål stort sett, men det vesle eg har igjen av nynorsken har eg teke opp att no dei siste åra. Jobber til dagleg som skribent, men skriv bokmål i arbeidstida. Elskar å lesa nynorske tekstar, og blir varm og hjartet når eg ser filmar og seriar som er teksta på nynorsk. Frode Grytten og Are Kalvø kler nynorsk så utroleg godt, og eg tippar at dei ikkje hadde vore så populær om dei hadde skrive på bokmål. 

Måtte berre prøva å skrive eit innlegg her på nynorsk, sjølv om eg veit eg har mykje feil. Er nokre år sidan eg sist skreiv nynorsk, men hadde betre resultat på sidemålseksamen enn hovudmålseksamen på vgs, sjølv om nynorsk var sidemålet. Fekk forresten seksarar i alle standpunktkarakterar innan norskfaget, og eg takkar kommunen min for at dei er ein nynorskkommune, som "tvang" meg inn i nynorsken då eg byrja på skulen som seksåring. 

Eg ser det er mange som hatar nynorsk, og meinar det er eit fag ein kan klara seg utan, men eg meinar det er viktig for forståinga av språkhistoria i dette landet. Statistisk er nynorskelevar betre på skulen enn bokmålelevar. Spanande statistikk, igrunn. 

Anonymous poster hash: 598a1...729
Skrevet

Synes nynorsk burde vært valgfag. For de som har lese- og skrivevansker kan det være ille nok med norsk og engelsk. Selv syntes jeg nynorsk var enkelt og hadde ikke noe særlig i mot det, men skjønner at mange ikke liker det.

Skrevet

Snakker det og liker det. Men skriver ikke godt nok til å bruke det annet enn privat. 

Skrevet

Ja til sidemål som valgfag. Ergo: eg får bokmål som valgfag. 😁 Har hatt stor glede av at eg hadde nynorsk som hovudmål i grunnskulen, det lærte eg skikkeleg, sjølv om min nynorsk i dag er temmeleg konservativ. Bokmål fekk eg gratis, og eg skriv i dag omtrent like godt (ev dårleg) på båe målføre.

Anonymous poster hash: 70050...7bd

Skrevet

Dei med diagnoser kan få fritak frå sidemål. Dei som berre er late, eller berre er vrange, dei må nok tole båe fag:)

Skrevet

Eg har alltid likt nynorsk, sjølv om eg sjølv er frå bokmålsland.

Brukar det faktisk av og til, berre på gøy.

Anonymous poster hash: c04fb...d2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...