Chl85 Skrevet 9. september 2014 #51 Skrevet 9. september 2014 Enig i at Nugatti ikke er skolemat, men hadde blitt forbanna hvis lærer hadde gjort det uten å avklare med meg på forhånd. Og kan ikke se at Nugatti på skiva en gang i skuddåret skal ødelegge alt som heter godt kosthold. Man skal ikke ha nugatti på brødskiven hver dag, men hva er farlig med at man får det kanskje en fredag i måneden? Synes det blir litt hysterisk. Men det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #52 Skrevet 9. september 2014 Her er det nugatti i matpakka en gang i året, på bursdagen. Hadde læreren kastet maten den dagen, hadde jeg blitt sint ja! Uansett, merkelig av læreren å gjøre det slik, hun burde heller tatt det opp med foreldrene. Anonymous poster hash: 36df2...0d5
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #53 Skrevet 9. september 2014 Hva er egentlig galt med nugatti? Her spiser vi ofte en skive med grovt brød med nugatti og et glass melk til. Ingen har nå tatt skade av det. Er ikke værre med nugatti en feks brunost, Faktisk ganske likt næringsinnhold. Læreren/skolen har ingenting med hva barna mine har på skolematen. Vi er for å spise variert også nugatti, brunost, syltetøy osv. Her i familien spiser vi litt av alt. Snakk om hysterisk lærer. Tipper hun var veldig ung. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Er det noen som høres veldig ung ut her, så er det deg. Flaut når folk stiller kunnskapsløsheten sin fritt til skue. Anonymous poster hash: a97fe...6ab Kanskje du skal opplyse meg hva som er så galt med en grov skive med nugatti? Det er bare myte. Ja, nugatti inneholder en del sukker og faktisk nøtter. Er ikke noe værre med nugatti en, som nevnt brunost, syltetøy osv. Angående alder, så er jeg en ung dame på 37 Jeg har 3 barn og alle er friske og raske selv uten et hysterisk kosthold. Eldste er faktisk klassens flinkeste. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Original Nugatti har omtrent dobbelt så mye sukker som Nora Jordbærsyltetøy og Tine G35. Det du sier er derfor sludder og kunnskapsløst. Anonymous poster hash: e7558...035
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #54 Skrevet 9. september 2014 Altså: mine barn får aldri det med seg på skolen. Men vet mange sender det med, det får være opp til hver og en. Men i går fortalte 1.klassingene at læreren hadde kastet maten til en medelev, fordi han hadde nugatti på og det er tydeligvis da ikke lov i den klassen. Han hadde selvfølgelig fått en annen skive(de har klasserom i sfo-lokalet så finnes sikkert mat der).Hvordan hadde du reagert på det? Anonymous poster hash: 33ccc...ba6 Det var drøyt av læreren... Finnes ganske mange bedre måter å løse det på enn å skjemme ut ungen foran de andre. Hvis det en gang er noe en lærer skal legge seg opp i.. Anonymous poster hash: 57263...0ac
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #55 Skrevet 9. september 2014 Jeg er lærer og det er svært svært sjelden jeg ser nugatti. Stort sett er det magre sunne produkter; grovbrød, frukt og grønnsaker. Fleste foreldre ønsket nok at barna spiser næringsrik mat når de er på skolen. Anonymous poster hash: 72b70...14e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #56 Skrevet 9. september 2014 Hva er egentlig galt med nugatti? Her spiser vi ofte en skive med grovt brød med nugatti og et glass melk til. Ingen har nå tatt skade av det. Er ikke værre med nugatti en feks brunost, Faktisk ganske likt næringsinnhold. Læreren/skolen har ingenting med hva barna mine har på skolematen. Vi er for å spise variert også nugatti, brunost, syltetøy osv. Her i familien spiser vi litt av alt. Snakk om hysterisk lærer. Tipper hun var veldig ung. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Er det noen som høres veldig ung ut her, så er det deg. Flaut når folk stiller kunnskapsløsheten sin fritt til skue. Anonymous poster hash: a97fe...6ab Kanskje du skal opplyse meg hva som er så galt med en grov skive med nugatti? Det er bare myte. Ja, nugatti inneholder en del sukker og faktisk nøtter. Er ikke noe værre med nugatti en, som nevnt brunost, syltetøy osv. Angående alder, så er jeg en ung dame på 37 Jeg har 3 barn og alle er friske og raske selv uten et hysterisk kosthold. Eldste er faktisk klassens flinkeste. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Original Nugatti har omtrent dobbelt så mye sukker som Nora Jordbærsyltetøy og Tine G35. Det du sier er derfor sludder og kunnskapsløst. Anonymous poster hash: e7558...035 Litt sukker er vel ikke farlig, så lenge totalmengden ikke blir stor. Det er lett å bli hysterisk, men jeg ser jo at barna mine utvikler seg flott og er aktive og skoleflinke. Ikke blir de hyper av sukker heller . Overvekt har aldri vært tema. Så hva er det som er problemet? Anonymous poster hash: 145a7...b34
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #57 Skrevet 9. september 2014 Hva er egentlig galt med nugatti? Her spiser vi ofte en skive med grovt brød med nugatti og et glass melk til. Ingen har nå tatt skade av det. Er ikke værre med nugatti en feks brunost, Faktisk ganske likt næringsinnhold. Læreren/skolen har ingenting med hva barna mine har på skolematen. Vi er for å spise variert også nugatti, brunost, syltetøy osv. Her i familien spiser vi litt av alt. Snakk om hysterisk lærer. Tipper hun var veldig ung. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Er det noen som høres veldig ung ut her, så er det deg. Flaut når folk stiller kunnskapsløsheten sin fritt til skue. Anonymous poster hash: a97fe...6ab Kanskje du skal opplyse meg hva som er så galt med en grov skive med nugatti? Det er bare myte. Ja, nugatti inneholder en del sukker og faktisk nøtter. Er ikke noe værre med nugatti en, som nevnt brunost, syltetøy osv. Angående alder, så er jeg en ung dame på 37 Jeg har 3 barn og alle er friske og raske selv uten et hysterisk kosthold. Eldste er faktisk klassens flinkeste. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Original Nugatti har omtrent dobbelt så mye sukker som Nora Jordbærsyltetøy og Tine G35. Det du sier er derfor sludder og kunnskapsløst. Anonymous poster hash: e7558...035 Litt sukker er vel ikke farlig, så lenge totalmengden ikke blir stor. Det er lett å bli hysterisk, men jeg ser jo at barna mine utvikler seg flott og er aktive og skoleflinke. Ikke blir de hyper av sukker heller . Overvekt har aldri vært tema. Så hva er det som er problemet? Anonymous poster hash: 145a7...b34 Hvis du synes det er uproblematisk så fortsetter du å smøre nugatti på brødskiva til ungene dine. Så gjør vi som mener det er søppel fortsette med å la være. Enkelt og greit Anonymous poster hash: 72b70...14e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #58 Skrevet 9. september 2014 Hva er egentlig galt med nugatti? Her spiser vi ofte en skive med grovt brød med nugatti og et glass melk til. Ingen har nå tatt skade av det. Er ikke værre med nugatti en feks brunost, Faktisk ganske likt næringsinnhold. Læreren/skolen har ingenting med hva barna mine har på skolematen. Vi er for å spise variert også nugatti, brunost, syltetøy osv. Her i familien spiser vi litt av alt. Snakk om hysterisk lærer. Tipper hun var veldig ung. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Er det noen som høres veldig ung ut her, så er det deg. Flaut når folk stiller kunnskapsløsheten sin fritt til skue. Anonymous poster hash: a97fe...6ab Kanskje du skal opplyse meg hva som er så galt med en grov skive med nugatti? Det er bare myte. Ja, nugatti inneholder en del sukker og faktisk nøtter. Er ikke noe værre med nugatti en, som nevnt brunost, syltetøy osv. Angående alder, så er jeg en ung dame på 37 Jeg har 3 barn og alle er friske og raske selv uten et hysterisk kosthold. Eldste er faktisk klassens flinkeste. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Original Nugatti har omtrent dobbelt så mye sukker som Nora Jordbærsyltetøy og Tine G35. Det du sier er derfor sludder og kunnskapsløst. Anonymous poster hash: e7558...035 Litt sukker er vel ikke farlig, så lenge totalmengden ikke blir stor. Det er lett å bli hysterisk, men jeg ser jo at barna mine utvikler seg flott og er aktive og skoleflinke. Ikke blir de hyper av sukker heller . Overvekt har aldri vært tema. Så hva er det som er problemet? Anonymous poster hash: 145a7...b34 Jeg har ikke diskutert sukker med deg. Jeg kommenterte at dine bastante uttalelser om innholdet i Nugatti var feil. Anonymous poster hash: e7558...035
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #59 Skrevet 9. september 2014 De som vil gi barna sine nugatti i ny og ne kan jo gjøre dette, men hvorfor sende det med på skolen? Dersom de ikke vil ha noe annet på brødmaten så send med dem noe annet da. Egg, middagsrester osv. Jeg synes sjokolade på maten er tull, og det er så fint dersom barna kunne lært litt om sunt kosthold på skolen også. Og om sønnen min kunne blitt spart å bli fristet hver dag i lunsjen. Og angående nøtter i nugatti...dere kan jo da også bare sende med en snickers? Det er jo det samme. Bare legg den i et pølsebrød, så blir det fint pålegg. Jeg synes som sagt det er en helt unødvendig kilde til sukker. Vi legger grunnlaget til fremtidig helse for barna våre. Det de spiser nå kan få konsekvenser for dem som voksne. Ikke minst er det bra for dem å utvikle gode matvaner slik at de ytterligere reduserer sjansen for livsstilssykdommer. Overvekt blant barn øker stadig og jeg synes derfor at skolen burde være en større pådriver for sunt kosthold. Anonymous poster hash: 9ccf8...f12
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #60 Skrevet 9. september 2014 Vi sender det kun når noen i huset her har bursdag, Ikke hørt noe om at det ikke er lov. Anonymous poster hash: 17ab7...960
Mandala Skrevet 9. september 2014 #61 Skrevet 9. september 2014 De som vil gi barna sine nugatti i ny og ne kan jo gjøre dette, men hvorfor sende det med på skolen? Dersom de ikke vil ha noe annet på brødmaten så send med dem noe annet da. Egg, middagsrester osv. Anonymous poster hash: 9ccf8...f12 De som sender med nugatti på skolen har gjerne kresne barn. Da skal jeg love deg at kaldt egg og kalde middagsrester er totalt uaktuelt å spise.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #62 Skrevet 9. september 2014 Hva er egentlig galt med nugatti? Her spiser vi ofte en skive med grovt brød med nugatti og et glass melk til. Ingen har nå tatt skade av det. Er ikke værre med nugatti en feks brunost, Faktisk ganske likt næringsinnhold. Læreren/skolen har ingenting med hva barna mine har på skolematen. Vi er for å spise variert også nugatti, brunost, syltetøy osv. Her i familien spiser vi litt av alt. Snakk om hysterisk lærer. Tipper hun var veldig ung. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Er det noen som høres veldig ung ut her, så er det deg. Flaut når folk stiller kunnskapsløsheten sin fritt til skue. Anonymous poster hash: a97fe...6ab Kanskje du skal opplyse meg hva som er så galt med en grov skive med nugatti? Det er bare myte. Ja, nugatti inneholder en del sukker og faktisk nøtter. Er ikke noe værre med nugatti en, som nevnt brunost, syltetøy osv. Angående alder, så er jeg en ung dame på 37 Jeg har 3 barn og alle er friske og raske selv uten et hysterisk kosthold. Eldste er faktisk klassens flinkeste. Anonymous poster hash: 145a7...b34 Original Nugatti har omtrent dobbelt så mye sukker som Nora Jordbærsyltetøy og Tine G35. Det du sier er derfor sludder og kunnskapsløst. Anonymous poster hash: e7558...035 Litt sukker er vel ikke farlig, så lenge totalmengden ikke blir stor. Det er lett å bli hysterisk, men jeg ser jo at barna mine utvikler seg flott og er aktive og skoleflinke. Ikke blir de hyper av sukker heller . Overvekt har aldri vært tema. Så hva er det som er problemet? Anonymous poster hash: 145a7...b34 Hvis du synes det er uproblematisk så fortsetter du å smøre nugatti på brødskiva til ungene dine. Så gjør vi som mener det er søppel fortsette med å la være. Enkelt og greit Anonymous poster hash: 72b70...14e Nettopp! Kan ikke ta hensyn til hva andre barn får eller ikke får og skolen eller læreren har nå i alle fall ikke noe med det. Anonymous poster hash: 145a7...b34
Gjest ronja røverdatter Skrevet 9. september 2014 #63 Skrevet 9. september 2014 Gud bedre, om noen på skolen hadde kastet mitt barns skolebarn skulle det blitt månelyst og det langt utenfor klasserommet om ikke læreren hadde krabbet på golvet foran ungen min og bedt om unnskyldning. Hva mitt barn spiser på skolen har ikke læreren noe med så lenge det ikke utsetter andre barn for fare pga allergier f.eks. Dersom mitt barn for lov av oss til spise sukkerfylt-oljekliss på skiva, så er det ingen andre som skal bry seg med det.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #64 Skrevet 9. september 2014 Jeg hadde aldri sendt med nugatti i matpakken, men hadde læreren kastet maten så hadde jeg faktisk blitt forbanna. Hadde jeg sendt med noe feil så kunne de heller sagt fra hva de syntes. Anonymous poster hash: c0d06...a5f Enig. Skolen og barnehagen (i alle fall ikke de offentlige/kommunale) kan i grunn ikke bestemme hva som kan være i barnas matbokser. De kan oppfordre til sunn mat, men de kan i grunn ikke si at det ikke er lov med nugatti, yoghurt eller hva det måtte være. Så lenge de ber om at barna har med matpakker, er det vi foreldre som velger hva barna skal ha med seg. For ordens skyld: Jeg sender ikke med nugatti eller andre "problematiske" matvarer i matboksene - men hadde jeg gjort det, kunne i grunn ikke noen sagt at "det er ikke lov". Anonymous poster hash: a3c42...e85
*Miss Marple* Skrevet 9. september 2014 #65 Skrevet 9. september 2014 Man kaster ikke fullt spiselig mat! Jeg hadde blitt ganske rasende om læreren hadde kastet maten jeg hadde sendt med barnet. Jeg tror heller ikke en skive med nugatti iblant er særlig skadelig, variasjon er godt for alle. Hva i all verden for noe grusomt er det dere er redde for om barna spiser nugatti, syltetøy eller brunost avogtil? Helt seriøst, hva er greia med dette sukkerhysteriet?
Skylander Skrevet 9. september 2014 #66 Skrevet 9. september 2014 Min har aldri fått nugatti med seg verken i skole eller barnehage, men jeg hadde reagert på at en lærer kaster maten til en elev. Læreren kunne ha sagt fra til elevens foreldre istedet for å å være frekk å ydmyke eleven på den måten!
Modesty Blaise. Skrevet 9. september 2014 #67 Skrevet 9. september 2014 Man kaster ikke fullt spiselig mat! Jeg hadde blitt ganske rasende om læreren hadde kastet maten jeg hadde sendt med barnet. Jeg tror heller ikke en skive med nugatti iblant er særlig skadelig, variasjon er godt for alle. Hva i all verden for noe grusomt er det dere er redde for om barna spiser nugatti, syltetøy eller brunost avogtil? Helt seriøst, hva er greia med dette sukkerhysteriet? Det er vel ikke det at vi er fryktelig redde for noe. Det er vel mer at det finnes så mye annet som smaker så mye bedre, og som også er sunnere. I tillegg så går det på å skape gode vaner. Det å skulle spise "sukker" på brødskiven er ingen god vane, og totalt unødvendig. Jeg har et barn som heller spiser blåbær enn is, og jeg håper at det fortsetter slik når hun blir større. Så lenge jeg kan styre maten hun spiser så ser jeg ingen grunn til å putte i ungen unødvendig sukker. Det er ikke mer komplisert enn det.
Mandala Skrevet 9. september 2014 #68 Skrevet 9. september 2014 Man kaster ikke fullt spiselig mat! Jeg hadde blitt ganske rasende om læreren hadde kastet maten jeg hadde sendt med barnet. Jeg tror heller ikke en skive med nugatti iblant er særlig skadelig, variasjon er godt for alle. Hva i all verden for noe grusomt er det dere er redde for om barna spiser nugatti, syltetøy eller brunost avogtil? Helt seriøst, hva er greia med dette sukkerhysteriet? Det er vel ikke det at vi er fryktelig redde for noe. Det er vel mer at det finnes så mye annet som smaker så mye bedre, og som også er sunnere. I tillegg så går det på å skape gode vaner. Det å skulle spise "sukker" på brødskiven er ingen god vane, og totalt unødvendig. Jeg har et barn som heller spiser blåbær enn is, og jeg håper at det fortsetter slik når hun blir større. Så lenge jeg kan styre maten hun spiser så ser jeg ingen grunn til å putte i ungen unødvendig sukker. Det er ikke mer komplisert enn det. Og min gutt som får nugatti hver dag velger ofte blåbær som lørdagsgodteri. Han drikker alltid vann istedetfor brus. Han er ikke glad i potetgull, men elsker den alternative chipsen jeg kjøpte på helsekost laget av bønner. Den ene utelukker ikke det andre. Selvsagt hadde det mest optimale vært at han spiste sunnere pålegg også, så hadde han vært gjennomgående supersunn! Men jeg oppfatter han likevel som sunnere enn mange andre.
Modesty Blaise. Skrevet 9. september 2014 #69 Skrevet 9. september 2014 Man kaster ikke fullt spiselig mat! Jeg hadde blitt ganske rasende om læreren hadde kastet maten jeg hadde sendt med barnet. Jeg tror heller ikke en skive med nugatti iblant er særlig skadelig, variasjon er godt for alle. Hva i all verden for noe grusomt er det dere er redde for om barna spiser nugatti, syltetøy eller brunost avogtil? Helt seriøst, hva er greia med dette sukkerhysteriet? Det er vel ikke det at vi er fryktelig redde for noe. Det er vel mer at det finnes så mye annet som smaker så mye bedre, og som også er sunnere. I tillegg så går det på å skape gode vaner. Det å skulle spise "sukker" på brødskiven er ingen god vane, og totalt unødvendig. Jeg har et barn som heller spiser blåbær enn is, og jeg håper at det fortsetter slik når hun blir større. Så lenge jeg kan styre maten hun spiser så ser jeg ingen grunn til å putte i ungen unødvendig sukker. Det er ikke mer komplisert enn det. Og min gutt som får nugatti hver dag velger ofte blåbær som lørdagsgodteri. Han drikker alltid vann istedetfor brus. Han er ikke glad i potetgull, men elsker den alternative chipsen jeg kjøpte på helsekost laget av bønner. Den ene utelukker ikke det andre. Selvsagt hadde det mest optimale vært at han spiste sunnere pålegg også, så hadde han vært gjennomgående supersunn! Men jeg oppfatter han likevel som sunnere enn mange andre. Jammen det er jo kjempebra For oss har det ikke vært noen fornuftig grunn til å introdusere nugatti eller syltetøy for den saks skyld. Det jeg forsøkte å få frem her er at det er ikke det at vi er redd for noe, bare at det for oss er totalt unødvendig. Vi har aldri hatt syltetøy, nugatti osv i hus før vi fikk barn, og kommer heller aldri til å kjøpe det. Jeg vet at jeg ikke kan unngå at hun smaker det hos andre når hun blir større, men vi kommer ikke til å ha det hjemme. Jeg tror ikje det skjer noe dom helst farlig om hun får smake på sukker, men siden set ikke er en naturlig del av kostholdet vårt, så vil jeg begrense det så lenge som mulig.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #70 Skrevet 9. september 2014 Høres merkelig. Har hele historien kommet fram? Er 6-åringer en sikker kilde? Stemmer det at lærer kastet skiven bare pga pålegget, er det ikke ok. Jeg legger meg ikke opp hva den enkelte har i matboksen (selv om jeg tenker mitt;)), men oppfordrer til sunn og god niste. De fleste foreldre sender med supre nistepakker:) Anonymous poster hash: c7416...275
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå