Gå til innhold

Ang. nugatti på skolematen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså: mine barn får aldri det med seg på skolen. Men vet mange sender det med, det får være opp til hver og en. Men i går fortalte 1.klassingene at læreren hadde kastet maten til en medelev, fordi han hadde nugatti på og det er tydeligvis da ikke lov i den klassen. Han hadde selvfølgelig fått en annen skive(de har klasserom i sfo-lokalet så finnes sikkert mat der).Hvordan hadde du reagert på det?

Anonymous poster hash: 33ccc...ba6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg var dum nok til å sende med nugatti i utgangspunktet hadde jeg sikkert blitt sur  og gnålt om hvordan det stakkars barnet mitt nekter å spise annet osv. Er få oppegående foreldre som gir barna drittmat på skolen.

Anonymous poster hash: 1c60a...76f
Skrevet

Det hadde jeg ikke tolerert fra en lærer!! De har ikke bestemmelserett over hve folk sender med ungene sin på maten. Makan!!

Skrevet

Jeg hadde blitt sint! Læreren kunne gitt beskjed til foreldrene at det ikke var lov, men man kaster IKKE maten til elevene! Lærer man ikke at man ikke skal kaste mat?

Synes ikke det var greit i det hele tatt! Beskjed om at det ikke bør gjentas er mer enn nok!

Skrevet

*applaus* Jeg blir veldig glad når jeg hører om folk med prinsipper og bein i nesa. Og jeg synes heller ikke nugatti har noe på skole eller barnehagematen å gjøre. Usunt og kilde til misunnelse.

Anonymous poster hash: 9ccf8...f12
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt med nugatti i matpakken, men hadde læreren kastet maten så hadde jeg faktisk blitt forbanna. Hadde jeg sendt med noe feil så kunne de heller sagt fra hva de syntes.

Anonymous poster hash: c0d06...a5f

Skrevet

Jeg hadde blitt sint! Læreren kunne gitt beskjed til foreldrene at det ikke var lov, men man kaster IKKE maten til elevene! Lærer man ikke at man ikke skal kaste mat?

Synes ikke det var greit i det hele tatt! Beskjed om at det ikke bør gjentas er mer enn nok!

Poenget er at nugatti egentlig ikke kvalifiseres som mat. Det er sukker og bør kun inntas i små mengder. Og dette kan de godt lære på skolen. 

Skrevet

De kan vel egentlig ikke bestemme at de ikke har lov å ha det? Med mindre det er noen med ekstrem nøtteallergi eller noe da...

Anonymous poster hash: 343b9...9d2
Skrevet

Kommer an på... Er det avklart med foreldre på forhånd at dette ikke er greit? Er det allergier i klassen? Hvilket trinn gjelder det?

Jeg mener i bunn at det er foreldrenes valg og de har sikkert gjort sitt valg utfra et ståsted de mente det lønte seg. Har barnet vært syk? Problemer med mat? Undervektig, nekter å spise? Lokkemiddel for noe hvor det var det beste av to onder?

Uten å vite noe bakgrunn må jeg si at jeg hadde tatt en alvorsprat med denne læreren.

Anonymous poster hash: c7fea...bd3

Skrevet

Jeg hadde blitt sint! Læreren kunne gitt beskjed til foreldrene at det ikke var lov, men man kaster IKKE maten til elevene! Lærer man ikke at man ikke skal kaste mat?Synes ikke det var greit i det hele tatt! Beskjed om at det ikke bør gjentas er mer enn nok!

Poenget er at nugatti egentlig ikke kvalifiseres som mat. Det er sukker og bør kun inntas i små mengder. Og dette kan de godt lære på skolen.  Anonymous poster hash: 9ccf8...f12

Er fullstendig enig i at nugatti ikke har noe på skolematen å gjøre, men man kan da heller ikke vise alle barna at hvis man ikke syns noe om det andre har på brødskiva, så kaster vi den?

Neste gang så kaster per maten til Pål, fordi han har lært hjemme at brunost er usunt..? :-/

Skrevet

Barna mine snek meg seg boller på skolen i dag, så nå føler jeg at jeg ikke kan si så mye... De hadde pakket det i sekken, jeg tok det ut, men så var det borte når jeg kom hjem etter å ha fulgt dem.

Uansett, i argumentene for å få lov til å ha med boller i dag forklarte begge barna hva "alle" andre har med seg. Eks Per har med seg kake to-tre ganger i uken,  Kari og Mari får muffins, Petter har med seg kjeks HVER DAG, og listen var overraskende laaang!! Jeg trodde jeg var slapp som av og til godtok syltetøy og brunost, men det er tydeligvis vanlig å sende med overraskende dårlig mat på skolene.

Når læreren kaster maten håper jeg hun hadde et alternativ å tilby og at foreldrene faktisk slutter å sende med dritt til barna sine!!

Anonymous poster hash: 38395...a40
Skrevet

Poenget er at nugatti egentlig ikke kvalifiseres som mat. Det er sukker og bør kun inntas i små mengder. Og dette kan de godt lære på skolen. 

Joda, jeg sier ikke at det er greit med nugatti på skiva og jeg synes selv at det er å ha godteri på brødskiva, men at foreldrene har gjort en feil skal ikke gå utover barnet! Det er ikke 1. klassingen sin feil

Skrevet

Åhhh som jeg skulle ønske at skolene kunne tilby skolemat i stedet. En varm lunsj! Så hadde ungene kanskje ikke vært så hypre fordi de får i seg for mye sukker, eller ukonsentrerte pga lavt bls.

Skrevet

Jeg husker vi var på kjøpesenteret når jeg gikk på barneskolen, hvor vi kjøpte skoleboller og noe som den gang het jakobsboller. Godt, oh ja! Sunt? Ikke h... heller. Men jeg overlevde nå.

Anonymous poster hash: c5ec3...dc9
Skrevet

Åhhh som jeg skulle ønske at skolene kunne tilby skolemat i stedet. En varm lunsj! Så hadde ungene kanskje ikke vært så hypre fordi de får i seg for mye sukker, eller ukonsentrerte pga lavt bls.

Enig i at det hadde vært fint. Men du vet at det ikke er skolene som avgjør det, ikke sant? Hvis det skal gjennomføres, må politikerne bevilge penger til mat, til personale og til å bygge ut mange skoler så de får egnede spisesaler. Og det har ikke blitt gjort. Ønsk det gjerne, men ikke få det til å høres ut som om dette er opp til hver enkelt skole.

Anonymous poster hash: a97fe...6ab

Skrevet

Jeg husker vi var på kjøpesenteret når jeg gikk på barneskolen, hvor vi kjøpte skoleboller og noe som den gang het jakobsboller. Godt, oh ja! Sunt? Ikke h... heller. Men jeg overlevde nå.

Anonymous poster hash: c5ec3...dc9

Selvsagt overlevde du. Det er helt utrolig hva slags kosthold man kan holde seg i live på. Dummeste argumentet jeg vet!

Skrevet

Går ut fra at det må ha vært en lengre historie bak. F.eks. at barnet har hatt dette med gjentatte ganger og at barn og foreldre har fått beskjed om at det ikke er ok??

Hvis dette var første gang barnet hadde med det, er det DRØYT av læreren å kaste matpakka! Rette måten må vel være å ta det med foreldrene?

Hvor gamle er disse barna??

Skrevet

Her hvor jeg bor, så har noen skoler hatt varmat siden det blei budjettert fra kommunen sin side. Og den skolen hvor sistemann skal gå på, så er det frokost på skolen og varmat til lunsj hver dag :) MEn som du sier, det er politikerne som bestemmer og håper de skjønner at dette tilbudet hadde gagnet skolebarna! Og ikke minst lærere som får fokuserte barn.

Skrevet

Går ut fra at det må ha vært en lengre historie bak. F.eks. at barnet har hatt dette med gjentatte ganger og at barn og foreldre har fått beskjed om at det ikke er ok??

Hvis dette var første gang barnet hadde med det, er det DRØYT av læreren å kaste matpakka! Rette måten må vel være å ta det med foreldrene?

Hvor gamle er disse barna??

Ser nå at det er snakk om 1. klassinger?? Da er det vel mest sannsynlig at det ikke er barnet selv som har laget den. Nei, ta det heller opp med foreldrene!!

Skrevet

Så lenge det faktisk er foreldra som har ansvaret for skulematen synes eg ikkje skulen kan legge seg opp i kva slags mat ungen får. Om ein t.d. synes det er greit å sende med ungen potetgull og cola kvar dag er det full anledning til det (då spørs det om ein kanskje er så ut på viddene at barnevernet burde gått inn med vegleiing, men det er ei anna sak).

Skrevet

Hva er egentlig galt med nugatti? Her spiser vi ofte en skive med grovt brød med nugatti og et glass melk til. Ingen har nå tatt skade av det. Er ikke værre med nugatti en feks brunost, Faktisk ganske likt næringsinnhold. Læreren/skolen har ingenting med hva barna mine har på skolematen. Vi er for å spise variert også nugatti, brunost, syltetøy osv. Her i familien spiser vi litt av alt. Snakk om hysterisk lærer. Tipper hun var veldig ung.

Anonymous poster hash: 145a7...b34
Skrevet

Her hvor jeg bor, så har noen skoler hatt varmat siden det blei budjettert fra kommunen sin side. Og den skolen hvor sistemann skal gå på, så er det frokost på skolen og varmat til lunsj hver dag :) MEn som du sier, det er politikerne som bestemmer og håper de skjønner at dette tilbudet hadde gagnet skolebarna! Og ikke minst lærere som får fokuserte barn.

Det er jo supert, men det er, som du sier, noe kommunen har budsjettert. Kommunen vi bor i har dårlig økonomi, og skolene må spare inn tre millioner i år, så det kommer ikke til å skje. Det måtte i såfall komme fra høyere instanser. Når det er sagt, så er det faktisk ikke slik at det står mellom skolelunsj og sukkerhypre barn/barn med lavt blodsukker. Foreldre har et ansvar for å sende med barna sine nok og riktig skolelunsj. Grovbrød eller tilsvarende, frukt og grønnsaker. Barn klarer seg utmerket med det.

Skrevet

Hva er egentlig galt med nugatti? Her spiser vi ofte en skive med grovt brød med nugatti og et glass melk til. Ingen har nå tatt skade av det. Er ikke værre med nugatti en feks brunost, Faktisk ganske likt næringsinnhold. Læreren/skolen har ingenting med hva barna mine har på skolematen. Vi er for å spise variert også nugatti, brunost, syltetøy osv. Her i familien spiser vi litt av alt. Snakk om hysterisk lærer. Tipper hun var veldig ung.

Anonymous poster hash: 145a7...b34

Er det noen som høres veldig ung ut her, så er det deg. Flaut når folk stiller kunnskapsløsheten sin fritt til skue.

Skrevet

Du overlevde, ja, men tenk hva det kunne blitt av deg om du ikke åt deg gjennom skoleboller og jakobsboller i skoleårene!

Anonymous poster hash: fe1f6...058

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...