Gå til innhold

Tør jeg gå kveldsturer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i strøket hvor vi bor var det to voldtekter sist vinter, sent på kvelden om det var samme fyr som voldtok vet man ikke. Da han/de slapp unna. 

Jeg har veldig lyst å gå kveldssturer men kan ikke gå langt på asfalt pga et dårlig kne, så en skogsvei her passer perfekt. Men tør jeg det når som det er mørke kvelder? Kan ikke ha med meg samboer da vi har et barn som legger seg kl 19. Har ingen venninner som bor i gangavstand. 

Hadde dere gått på skogsveiene hvor det er øde? Ingen hus og om det ikke er folk som går der så vil man ikke bli hørt om man roper etter hjelp.

Anonymous poster hash: bee4b...7ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte samme tanke, at jeg ikke turte å gå ute på kvelden.

Så tok jeg med meg forsvarsspray og la ut på joggetur langt inni skogen her jeg bor. Traff ikke på et eneste menneske utenom et par syklister og joggere. Det var SÅ deilig å jogge i en stille skog og ikke ved veien! :)

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Men er veldig nevrotisk på sånt, og bor i tillegg ikke så langt unna der hvor Sigrid Schjetne ble tatt.

Jeg har også hatt en guffen opplevelse selv, midt på lyse dagen - i Bærums trygge ødemark.

For meg er den mikroskopiske risikoen ikke verdt det, så vi har ergometersykkel foran tv'n i stedet :-P

Har du ingen å alliere deg med?

Skrevet

Ingen hund du kan låne med deg?

Jeg lånte naboens husky i en periode jeg ikke hadde hund. Fantastisk drahjelp på løpetur og ingen som spør hvor mye klokka er en gang.

Anonymous poster hash: 74dca...f34

Skrevet

Så tok jeg med meg forsvarsspray og la ut på joggetur langt inni skogen her jeg bor. Traff ikke på et eneste menneske utenom et par syklister og joggere. Det var SÅ deilig å jogge i en stille skog og ikke ved veien! :)

Pepperspray? Er det lov i Norge?

Jeg hadde ikke gjort det. Men er veldig nevrotisk på sånt, og bor i tillegg ikke så langt unna der hvor Sigrid Schjetne ble tatt.

Jeg har også hatt en guffen opplevelse selv, midt på lyse dagen - i Bærums trygge ødemark.

For meg er den mikroskopiske risikoen ikke verdt det, så vi har ergometersykkel foran tv'n i stedet :-P

Nei har ingen i nærheten, altså har noen venner men de må da kjøre 15-20 min og jeg tviler for at de gjør det spontant og flere ganger i uken, jeg foretrekker spontane turer. Går selvfølgelig an å avtale en gang i blant, og at jeg kan kjøre til de noen ganger og. Men jeg foretrekker å bare gå når jeg vil og ikke være bundet til et tidspunkt, det er mer motiverende for meg og jeg mangler egentlig motivasjonen :P

Skrevet

Nei, det hadde ikke jeg gjort!

Gjorde det en gang og persa så det holdt på løpeturen. Løp så beina holdt på å ramle av ved hofta.

Skrevet

Jeg lånte naboens husky i en periode jeg ikke hadde hund. Fantastisk drahjelp på løpetur og ingen som spør hvor mye klokka er en gang.

Nei ingen i nærområdet, orker ikke kjøre langt for å låne meg ei bikkje, men et supert tips da ;) Eneste bikkja jeg har sett i gata er en diger doberman og den tør jeg ikke gå alene med :P

Skrevet

Gjorde det en gang og persa så det holdt på løpeturen. Løp så beina holdt på å ramle av ved hofta.

"God" motivasjon :P

Skrevet

Nei har ingen i nærheten, altså har noen venner men de må da kjøre 15-20 min og jeg tviler for at de gjør det spontant og flere ganger i uken, jeg foretrekker spontane turer. Går selvfølgelig an å avtale en gang i blant, og at jeg kan kjøre til de noen ganger og. Men jeg foretrekker å bare gå når jeg vil og ikke være bundet til et tidspunkt, det er mer motiverende for meg og jeg mangler egentlig motivasjonen :P

Forsvarsspray man får (fikk i alle fall) kjøpt på Clas Ohlson er lov og noe helt annet enn pepperspray, men er jo ikke noe problem å få tak i pepperspray heller :P

Skrevet

Forsvarsspray man får (fikk i alle fall) kjøpt på Clas Ohlson er lov og noe helt annet enn pepperspray, men er jo ikke noe problem å få tak i pepperspray heller :P

Okey takk, ikke hørt om noe annet enn pepperspray og sånne alarmer som uler veldig høyt. Men ser ikke noe poeng i de alarmene om man er øde for kanskje det ikke er noen i nærheten uansett. Får sjekke clas ohlson

Skrevet

Jeg er veldig mørkeredd så jeg hadde ikke turt! Blir paranoid bare av å gå rett rundt her. Men jeg er riktignok litt koko da😜

Anonymous poster hash: d8987...371

Skrevet

Nei ingen i nærområdet, orker ikke kjøre langt for å låne meg ei bikkje, men et supert tips da ;) Eneste bikkja jeg har sett i gata er en diger doberman og den tør jeg ikke gå alene med :P

Dobermann må jo være den perfekte tur kamerat. Ingen som kødder med deg da.

Anonymous poster hash: 01609...b98

Skrevet

Det er en svær han, jeg hadde neppe taklet den. Har en kompis som har en tipse doberman og den tør jeg heller ikke gå alene med selv om den er bra oppdratt. Har ca null erfaring med bikkjer. 

Skrevet

Det er en svær han, jeg hadde neppe taklet den. Har en kompis som har en tipse doberman og den tør jeg heller ikke gå alene med selv om den er bra oppdratt. Har ca null erfaring med bikkjer. 

Også kjenner jeg ikke eierne, aldri prata med de, så å ringe på å spørre om jeg dame i 30-årene kan lufte bikkja er vel litt rart  :laugh:

Skrevet

Uff, flashback til nevnte joggetur i Bærumsmarka..

HI, jeg tror jeg ville ha forsøkt meg på en avtalebasert greie med en venninne, selv om du sier at det er vanskelig å motivere seg. Hvis alternativet er at det ikke blir noe trening i det hele tatt, er det kanskje verdt et forsøk?

Skrevet

Ta med en nabo da? god mulighet til å bli bedre kjent, og du får turfølge :) 

Skrevet

Kan du si hva som skjedde i Bærum? Går selv mye alene der og lurer. Ville stor skummel hund hjulpet? Har med meg en sånn:-)

Anonymous poster hash: d1076...c9a

Skrevet

ALDRI!

Følg magefølelsen din du.

Hilsen hun som er redd for å gå tur i skogen alene- tilogmed på dagtid. ;) ;)

Skrevet

Jeg er skikkelig skogredd og synes det er skummelt å gå i lysløypa midt på dagen så jeg hadde ikke gjort det....

Bekymrer meg ikke for voldtektsmenn da, en halvfeit kjerring på over 40 år tviler jeg på at er veldig utsatt, er mer redd grevling, elg o.l.

Anonymous poster hash: 68bec...832
Skrevet

Når 90åringer blir voldtatt kan hvem som helst bli det(dessverre). De som gjør det er syke i hodet og det dreier seg om andre ting enn hvordan offeret ser ut vil jeg tro. Æsj,drittfolk som gjør at man blir redd😔

Anonymous poster hash: d8987...371

Skrevet

Statistisk sett er det mye farligere å gå utenfor huset midt på blanke dagen. Mere folk ute og større sjans for at noen av dem er gærninger. Du kan bli påkjørt på fortauet, osv osv.

Og det er i hvert fall farlig å dra ut på byen en helgekveld når du har drukket alkohol! Om du er aldri så mye midt i folkemengden i sentrum og sammen med venninner. Bare spør polititet: Det er nettopp i slike situasjoner de fleste voldsepiosoder og overgrep skjer. Det aller farligste med tanke på voldtekt er egentlig å bli med noen venner og venners venner hjem på nachspiel. Den mest sannsynlige voldtektsmannen er en litt for beruset fyr du flørtet litt med en gang tidligere, og som nå mistolker totalt din egen litt for berusede oppførsel.

Jeg prøver bare å si at det er ikke alltid det som FØLES farligst som egentlig er det. Jeg regner med at alle dere mørkredde likevel er ute på byen i blant? Dere lar altså ikke en egentlig velbegrunnet frykt stoppe dere i å leve livet der.

Drit i hendelsene du har hørt om. Lær et par selvforsvarsknep, ta med alarm eller forsvarsspray om du føler for det, og kom deg ut! Men hodelykt ville jeg ikke brukt, da ser man kun i selve lyskjeglen. Man ser faktisk mer om man venner seg til halvmørket.

Hilsen ei som går og løper kveldsturer i mørke minst halve året.

Anonymous poster hash: 38c38...fdb
Skrevet

Ta med en nabo da? god mulighet til å bli bedre kjent, og du får turfølge :)

Bra tips! Du kan jo bli kjent med hun med hunden :-)

Anonymous poster hash: c598a...66c

Skrevet

Beklager at jeg sier det, men jammen ble jeg lettet når jeg ser det er flere som meg. Har så lyst til å gå tur i lysløypa her, men er livredd for at det skal komme noen å drepe meg. Sannsynlig? Neinei, men tenker det likevel pga all elendigheten som skjer overalt.

Skal investere i forsvarsspray (takk for tips!) og komme meg ut på tur :-D

Anonymous poster hash: ae80d...c7f

Skrevet

Jeg syns du skulle spørre hun med hunden om du kan få låne den. Det e rjo en vinn-vinn-situasjon. En stor hun kan ikke få nok tur, og eieren blir vel bare glad om noen vil ha den med seg ibant.

Jeg pleide å låne mine naboers hund før hvis jeg skulle gå på fjellet etter at det var mørkt.

Anonymous poster hash: 1b278...acb
Skrevet

Statistisk sett er det mye farligere å gå utenfor huset midt på blanke dagen. Mere folk ute og større sjans for at noen av dem er gærninger. Du kan bli påkjørt på fortauet, osv osv.

Og det er i hvert fall farlig å dra ut på byen en helgekveld når du har drukket alkohol! Om du er aldri så mye midt i folkemengden i sentrum og sammen med venninner. Bare spør polititet: Det er nettopp i slike situasjoner de fleste voldsepiosoder og overgrep skjer. Det aller farligste med tanke på voldtekt er egentlig å bli med noen venner og venners venner hjem på nachspiel. Den mest sannsynlige voldtektsmannen er en litt for beruset fyr du flørtet litt med en gang tidligere, og som nå mistolker totalt din egen litt for berusede oppførsel.

Jeg prøver bare å si at det er ikke alltid det som FØLES farligst som egentlig er det. Jeg regner med at alle dere mørkredde likevel er ute på byen i blant? Dere lar altså ikke en egentlig velbegrunnet frykt stoppe dere i å leve livet der.

Drit i hendelsene du har hørt om. Lær et par selvforsvarsknep, ta med alarm eller forsvarsspray om du føler for det, og kom deg ut! Men hodelykt ville jeg ikke brukt, da ser man kun i selve lyskjeglen. Man ser faktisk mer om man venner seg til halvmørket.

Hilsen ei som går og løper kveldsturer i mørke minst halve året.

Herregud.

Når jeg skrev det om å bli påkjørt på fortauet så hadde jeg ikke lest nyhetene enda, altså!

http://www.nettavisen.no/dittoslo/kvinne-med-barnevogn-pakjrt/8483932.html

Dette er jo bare så utrolig tragisk. :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...