Gå til innhold

Hjelp meg!? Økonomi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Øh, 1 voksen og en fireåring trenger virkelig ikke spise for mer enn 3000 i mnd. Da kan du spise ganske godt også. Hva i alle dager spiser du som bruker så mye på mat?

Anonymous poster hash: a76bd...41a

Veldig uenig! For å ha et sunt og naturlig kosthold, må man spise for en del mer enn 3000 kr per mnd. Hvis du mener det er sunt å spise brød, pasta, knekkebrød, ris, yoghurter, hermetikk,  posesupper osv tar du skammelig feil. Skal man ha ordentlig og naturlig mat må man selvsagt betale høyere sum, men attpåtil er det en investering da helsa forbedres. Vi spiser mye kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, frukt og grønnsaker, samt lager alt fra grunnen. Vi kjøper aldri posesupper eller hermetikk da det er noe fabrikkert dritt som inneholder mye søppelstoffer. HUSK: jo flere ingredienser en matvare inneholder, dess verre. Hvorfor står det ikke innholdsfortegnelse på tomater? Fordi at det er ett naturlig produkt. En posesuppe som inneholder f.eks. 15 ingredienser er IKKE naturlig og IKKE sunn. At mennesker hiver i seg så mye søppel og samtidig blir overrasket når de blir syke, det er for meg en stor gåte.

Anonymous poster hash: 50d6a...5ae

Hvorfor sånt behov for å belære andre hvordan man skal leve. Hi spør om råd til å spare og spyr ut av deg eder og galle om hva andre gjør feil i kostholdet sitt.

Tydelig at heller ikke du har greie på hva du snakker om, for da hadde du ikke rakket ned på andre på denne måten. Du virker "hjernevasket" og hysterisk, mer selvlært med info du har plukket opp litt her og litt der og blandet  godt med egen overbevisning.

Anonymous poster hash: 4a291...9f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet med matbudsjettet når man er kun en voksen og et barn, er at det er mange ting man kun kan kjøpe i store kvantum. Kjøper man f.eks en pose med gulrøtter, så har man av den til mange måltider når man er to stk, er man fire, så spiser man den opp mye raskere. For å få spist opp alt av råvarer, må man da ha samme basen til maten i flere dager og det er ikke alle ting man likevel rekker å spise opp. En lengre opp skriver at et brød holder en uke når man er to, men et brød er ikke godt i en uke og skal man fryse brødet i skiver, er på ingen måte det like godt som ferskt brød heller.

Anonymous poster hash: 8e09e...399

Finnes mange brød som egner seg godt til frysing og som fortsatt er gode når man tiner de opp igjen. Men er bedre å fryse halve brød enn skivet.

Kjøpebrød er full av sukker, salt, siktet hvetemel og det som verre er. Ikke rart det kryr av folkesykdommer når folk hiver innpå med disse produktene som menneskekroppen ikke er skapt for å spise.

Selvfølgelig er det det! De som ikke skjønner det er fullstendig nedsnødd

Glemt at vi kan se anonymkoden? Morsomt å se at du er enig med deg selv da :)

Anonymous poster hash: 28397...2e4

Skrevet

Øh, 1 voksen og en fireåring trenger virkelig ikke spise for mer enn 3000 i mnd. Da kan du spise ganske godt også. Hva i alle dager spiser du som bruker så mye på mat?

Anonymous poster hash: a76bd...41a

Veldig uenig! For å ha et sunt og naturlig kosthold, må man spise for en del mer enn 3000 kr per mnd. Hvis du mener det er sunt å spise brød, pasta, knekkebrød, ris, yoghurter, hermetikk, posesupper osv tar du skammelig feil. Skal man ha ordentlig og naturlig mat må man selvsagt betale høyere sum, men attpåtil er det en investering da helsa forbedres. Vi spiser mye kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, frukt og grønnsaker, samt lager alt fra grunnen. Vi kjøper aldri posesupper eller hermetikk da det er noe fabrikkert dritt som inneholder mye søppelstoffer. HUSK: jo flere ingredienser en matvare inneholder, dess verre. Hvorfor står det ikke innholdsfortegnelse på tomater? Fordi at det er ett naturlig produkt. En posesuppe som inneholder f.eks. 15 ingredienser er IKKE naturlig og IKKE sunn. At mennesker hiver i seg så mye søppel og samtidig blir overrasket når de blir syke, det er for meg en stor gåte.

Hvorfor sånt behov for å belære andre hvordan man skal leve. Hi spør om råd til å spare og spyr ut av deg eder og galle om hva andre gjør feil i kostholdet sitt.

Tydelig at heller ikke du har greie på hva du snakker om, for da hadde du ikke rakket ned på andre på denne måten. Du virker "hjernevasket" og hysterisk, mer selvlært med info du har plukket opp litt her og litt der og blandet godt med egen overbevisning.

Det er hvertfall ikke en ernæringsfysiolog som sitter på andre siden, da burde den personen i såfall vurdere å bytte yrke!
Skrevet

Du bør få deg et billige telefon abn 

Får du ikke støtte til barnetilsyn ?

Skrevet

Problemet med matbudsjettet når man er kun en voksen og et barn, er at det er mange ting man kun kan kjøpe i store kvantum. Kjøper man f.eks en pose med gulrøtter, så har man av den til mange måltider når man er to stk, er man fire, så spiser man den opp mye raskere. For å få spist opp alt av råvarer, må man da ha samme basen til maten i flere dager og det er ikke alle ting man likevel rekker å spise opp. En lengre opp skriver at et brød holder en uke når man er to, men et brød er ikke godt i en uke og skal man fryse brødet i skiver, er på ingen måte det like godt som ferskt brød heller.

Finnes mange brød som egner seg godt til frysing og som fortsatt er gode når man tiner de opp igjen. Men er bedre å fryse halve brød enn skivet.

Kjøpebrød er full av sukker, salt, siktet hvetemel og det som verre er. Ikke rart det kryr av folkesykdommer når folk hiver innpå med disse produktene som menneskekroppen ikke er skapt for å spise.

Hun ba om tips til billig mat og du driver å hiver ut på kostholdstips. Spis de jævla nøttene dine du. Spiser ikke ungen (e) dine kornprodukter? Barnehagen må jo le seg ihjel når det kun er nøtter og grønnsaker i matpakken.

"Spis de jævla nøttene dine du". Jeg aner en viss mengde misunnelse her samt et hint av usaklighet. Videre skriver du at "barnehagen må jo le seg i hjel når de ser at det kun er nøtter og grønnsaker i matpakken". For det første ville jeg aldri sendt med barnet mitt kun grønnsaker og nøtter i barnehagen, da dette ikke ville vært optimalt og heller ikke gitt metthetsfølelse. For det andre så er jeg såpass trygg på meg selv at om barnehagen hadde ledd av det jeg hadde sendt med i matpakken, hadde det brydd meg mitt på kneet. Det som bryr meg er at barnet får i seg sunn, naturlig og næringsrik mat. Kommer ikke til å fore barnet mitt med kornprodukter når hun begynner med fast føde, da kornprodukter inneholder antibeitestoffer og proteiner som kan skade tarmene. Forskning viser også at det øker sjansen for autoimmune sykdommer og virker forstyrrende på immunforsvaret. Korn inneholder mange næringsstoffer, men siden menneskekroppen ikke er egnet for å innta korn, klarer den ikke å nyttiggjøre seg av næringsstoffen og med dette blir korn næringsfattig mat for mennesker.

Det er mye forskning som viser at kornprodukter ikke er helsefremmende. Bl.a står det mye om korn i boka til Pål Jåbekk, trenings- og ernæringsfysiolog samt at han har mastergrad i kosthold med lite karbohydrater. Forskning helt tilbake til 60-tallet viser at inntak av korn ikke er bra for helsa. Selv om de fleste ikke tror på dette, er det det som er tilfelle. Folk lukker ørene for nyere forskning, samt de får panikk når de hører at det de tror er sunt, ikke er det. Det er ingen forskning som viser at kornprodukter er sunt. Selv om majoriteten av ernæringsfysiologer mener kornprodukter er sunt, er det ikke dermed sagt at det er det som er korrekt. Majoriteten av fagfolk mente f.eks. at man burde ta svineinfluensavaksina i 2009, men hvem fikk rett? De få som ikke tok den. Folk velger selv hva de vil spise, men tenk hvor mye sykdommer og plager som hadde vært unngått hvis folk hadde vært litt åpen for å høre på nyere forskning. Når ble det farlig å gi barn naturlig mat? Med et kosthold som hovedsaklig består av kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, nøtter, bær, egg så får man i seg alle næringsstoffer.

Jeg fikk også sjokk da jeg leste boken og det stod at korn ikke var bra for helsa, ettersom jeg hele livet er blitt oppfostret med at det er sunt. To måneder etter at jeg leste boka, som i dag er 1,5 år siden, kuttet jeg ut korn og jeg har fått et nytt og bedre liv. Vekta er mer stabil. Jeg er ikke lengre oppblåst. Jeg holder meg frisk året rundt og jeg har masse energi, i motsetning til mange andre som er syk flere ganger i året. I tillegg har jeg ikke lengre kviser, noe som jeg var ganske plaget med før. En annen positiv faktor etter at jeg endret til paleo, er at jeg holder meg mett mye lengre. Kan godt gå 3-6 timer mellom hvert måltid uten at jeg blir verken slapp eller irritabel. Trenger heller ikke telle kalorier. Mange omtaler paleo som en diett, men det er heller en livsstil. Paleo livsstil går også ut på å sørge for å få nok søvn, trene riktig osv.

Inuittene, et nomadefolk som levde av jakt og fiske, hadde et kosthold som bestod av 80 % kjøtt//fugl, samt de spiste mye animalsk fett, som helsedirektoratet betrakter som "farlig fett". Inuittene hadde ingen livsstilssykdommer og var frisk helt til de døde. Dette omtales også nærmere i boka til Pål Jåbekk. I tillegg til Pål Jåbekk er det en rekke andre forskere som er kommet fram til at paleo er den beste livsstilen man kan ha mtp helsa. Det kommer bare mer og mer frem i lyset, kanskje om 50 år innser omsider helsedirektoratet at de kostholdsrådene som gis i dag er helt gale.

Som sagt, man velger selv hvordan man vil leve, forventer ikke at alle skal leve paleolivsstil selv om jeg gjør det, men et er ikke uten grunn at både jeg og samboer er frisk året rundt mens mange folk sliter med stadige forkjølelser, influensa osv.

http://paleomat.com/hva-er-paleo/

http://www.paleoliv.no/author/sara/

https://www.tanum.no/_helse-sex-og-samliv/livsstil/helt-naturlig-mat-og-trening-p%C3%A5l-j%C3%A5bekk-9788299859851?gclid=CLyq943E1MACFcoMcwodWkYAZA

Skrevet

Hun ba om tips til billig mat og du driver å hiver ut på kostholdstips. Spis de jævla nøttene dine du. Spiser ikke ungen (e) dine kornprodukter? Barnehagen må jo le seg ihjel når det kun er nøtter og grønnsaker i matpakken.

Som sagt, man velger selv hvordan man vil leve, forventer ikke at alle skal leve paleolivsstil selv om jeg gjør det, men et er ikke uten grunn at både jeg og samboer er frisk året rundt mens mange folk sliter med stadige forkjølelser, influensa osv.

Jeg spiser et helt normalt "norsk" kosthold, med karbohydrater, kornprodukter, yoghurt og hva annet gud nå måtte forby.

Jeg har alltid hatt et immunforsvar folk misunner meg. Går flere år mellom hver gang jeg er forkjølet, har aldri hatt influensa. Spysyken er det snart 25 år siden jeg hadde sist.

Ungene mine er også mindre syke enn barn flest, de har en og annen forkjølelse og spysyken stort sett en gang i sesongen, men er svært lite hjemme fra barnehagen pga sykdom. Og spesielt den ene har et någet skralt kosthold, småspist og kresen.

Så god helse kan man ha uten et særpreget kostholdsregime.

Skrevet

Jeg spiser et helt normalt "norsk" kosthold, med karbohydrater, kornprodukter, yoghurt og hva annet gud nå måtte forby.

Jeg har alltid hatt et immunforsvar folk misunner meg. Går flere år mellom hver gang jeg er forkjølet, har aldri hatt influensa. Spysyken er det snart 25 år siden jeg hadde sist.

Ungene mine er også mindre syke enn barn flest, de har en og annen forkjølelse og spysyken stort sett en gang i sesongen, men er svært lite hjemme fra barnehagen pga sykdom. Og spesielt den ene har et någet skralt kosthold, småspist og kresen.

Så god helse kan man ha uten et særpreget kostholdsregime.

Det er jo fint at du og ungene har et bra immunforsvar! Da fungerer tydeligvis kostholdet for dere, i alle fall enn så lenge.

Skrevet

Merker meg at en tråd om økonomi og matbudsjett er blitt til en diskusjon for og mot paleodietten og drister meg til å foreslå at dere starter en egen tråd dersom dere vil fortsette diskusjonen. Ikke at det ikke er interessant, men det svarer ikke på HIs spørsmål.

Hilsen, en som hverken spiser paleo eller norsk husmannskost.

Forøvrig er nøtter en god og billig kilde til proteiner og sunt fett. Det kan med fordel inngås i en billig matbudsjett.

Anonymous poster hash: 12aa8...801

Skrevet

Det som kan hjelpe litt ihvertfall er å lage ukesmeny :) så tar du en handledag og handler kun inn det du trenger. Jeg har brukt matprat og godfisk til å finne gode oppskrifter. Enkelte mat kan bli billigere ved å lage det selv enn å kjøpe halvferdig. Det finnes også en app som heter Mattilbud og der kan man se de tilbudene forskjellige butikkene har og det kan jo hjelpe til noe :) 

Anonymous poster hash: 7c2e8...c4b
Skrevet

Merker meg at en tråd om økonomi og matbudsjett er blitt til en diskusjon for og mot paleodietten og drister meg til å foreslå at dere starter en egen tråd dersom dere vil fortsette diskusjonen. Ikke at det ikke er interessant, men det svarer ikke på HIs spørsmål.

Hilsen, en som hverken spiser paleo eller norsk husmannskost.

Forøvrig er nøtter en god og billig kilde til proteiner og sunt fett. Det kan med fordel inngås i en billig matbudsjett.

Jeg blir særdeles engasjert når det blir snakk om kosthold. Er enig med deg angående nøtter :) Kan fint starte egen tråd hvis det blir videre diskusjoner. Hvordan starter man egen tråd? Ikke gjort det på evigheter, så har gått helt i glemmeboka.

Skrevet

Merker meg at en tråd om økonomi og matbudsjett er blitt til en diskusjon for og mot paleodietten og drister meg til å foreslå at dere starter en egen tråd dersom dere vil fortsette diskusjonen. Ikke at det ikke er interessant, men det svarer ikke på HIs spørsmål.Hilsen, en som hverken spiser paleo eller norsk husmannskost.Forøvrig er nøtter en god og billig kilde til proteiner og sunt fett. Det kan med fordel inngås i en billig matbudsjett.Anonymous poster hash: 12aa8...801

Jeg blir særdeles engasjert når det blir snakk om kosthold. Er enig med deg angående nøtter :) Kan fint starte egen tråd hvis det blir videre diskusjoner. Hvordan starter man egen tråd? Ikke gjort det på evigheter, så har gått helt i glemmeboka. Anonymous poster hash: 50d6a...5ae

I Anonymforum, opp til venstre, grønn knapp "opprett emne".

Skrevet

Kanskje er jeg merkelig her, men er du 1 voksen og en 3 åring, så holder vel dette til nesten 10-11 middager? Vi bruker 1pakke 400g kjøttdeig til 2 middager, vi er 2 voksne og 2 barn, så på denne lista burde det jo holde til 4 middager (minst), 60 kr for kylling da er du oppe i en pakke med 4 fileter, altså 2 middager til, regner med at 50 kr i karbonader også kan holde til to middager. Pluss pizza, pølser etc. For 100,- i grønnsaker får du også fint til grønnsaker til alle middager pluss en dag med suppe eller annen grønnsaksrett. Enten spiser dere utrolige mengder, eller så hiver dere nok masse mat hver dag?

400 gr kjøttdeig delt på to middager til fire personer????? Da vil jeg påstå at dere spiser utrolig lite.

eks på ei uke her:

safari youghurt 40,-

Div frukt 100,-

Dv grønnsaker 100,-

Brød 30,-

Div pålegg 200,-

Pasta 30,-

2 pk kjøttdeig 70,-

Pizza rimi 20,-

Kyllingfilet 60,-

4 Sauser 60,-

Pølser prior 20,-

Fiskegrateng 30,-

Poteter 20,-

Karbonader 50,-

Knekkebrød x2 20,-

Kaffe 30,-

Brus 50,-

Lørdagsgodt 100,-

1030,- sånn ca. Så på en mnd her bruker vi over 4000,- på mat. da har jeg pastaen til flere middager, samt karbonadene. pølsene kan fint fryses og, så noe går det å spare inn på. Skriv opp en middagsliste og alt dere trenger av såpe, dopapir, vaskemidler, tamponger på en mnd også handler du f.eks på mandager. og ta med f.eks 120,- hver lørdag for å kjøpe godis og brus. er du superflink kan du fort klare å spare 1000-1500 da, om du hadde 6000 å gå på i utgangspunktet. Også kan du betale ut tlf din så den regningen blir lavere, jeg antar at du betaler både ab. + tlf til den summen? og kanskje si opp tvkanalene en stund? her betaler jeg kun nrk lisensen, har nrk1, 2 og 3. det holder for meg og 3 åringen til vi kan ta oss råd til flere kanaler.

Anonymous poster hash: def1d...86d

Anonymous poster hash: 3fb42...8d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...