Gå til innhold

Hjelp meg!? Økonomi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge brukt over evne, men har begynt å ta tak i det. Fått nedbetalt en del regninger, men ha fortsatt mye igjen. Er student, og aleinemor til ett barn på 4 år.

"Inntekt" ser slik ut:

Os etter skatt: 12800

Barnetrygd: 2000

Bostøtte: 1900

Tilsynstillegg: 1530

Dobbel barnetrygd: 1940

= 20170kr

Utgifter:

Huslånet: 5300

Fellesutgifter:3900

Barnehage: 2790

Telefon: 560

Strøm: 650

Tv (inkludert NRK lisens): 570

=13770

Da sitter jeg igjen med 6400kr til mat, klær og sparing. Trenger tips til BILLIGE middager, der bruker jeg for mye penger, skulle helst hatt mulighet til å betale 1500 ekstra til regninger i mnd + hatt mulighet til å spare litt.

Blir veldig takknemlig for svar og tips :)

Anonymous poster hash: 6ef92...d75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lenge brukt over evne, men har begynt å ta tak i det. Fått nedbetalt en del regninger, men ha fortsatt mye igjen. Er student, og aleinemor til ett barn på 4 år.

"Inntekt" ser slik ut:

Os etter skatt: 12800

Barnetrygd: 2000

Bostøtte: 1900

Tilsynstillegg: 1530

Dobbel barnetrygd: 1940

= 20170kr

Utgifter:

Huslånet: 5300

Fellesutgifter:3900

Barnehage: 2790

Telefon: 560

Strøm: 650

Tv (inkludert NRK lisens): 570

=13770

Da sitter jeg igjen med 6400kr til mat, klær og sparing. Trenger tips til BILLIGE middager, der bruker jeg for mye penger, skulle helst hatt mulighet til å betale 1500 ekstra til regninger i mnd + hatt mulighet til å spare litt.

Blir veldig takknemlig for svar og tips :)

Det må jo være endel som mangler i oversikten din? Forsikringer? Bensin/busskort? Kommunale avgifter? Osv?

Anonymous poster hash: 8f474...192

Skrevet

Oi, forsikring glemte jeg, ja. Den er på 370kr i mnd for alt, barnet er forsikret gjennom far. Nei, ikke busskort, bor ekstremt sentralt til.. Har ikke bil, så sparer en del der.

Skrevet

Øh, 1 voksen og en fireåring trenger virkelig ikke spise for mer enn 3000 i mnd. Da kan du spise ganske godt også. Hva i alle dager spiser du som bruker så mye på mat?

Anonymous poster hash: a76bd...41a
Skrevet

Øh, 1 voksen og en fireåring trenger virkelig ikke spise for mer enn 3000 i mnd. Da kan du spise ganske godt også. Hva i alle dager spiser du som bruker så mye på mat? Anonymous poster hash: a76bd...41a

Hva spiser man om man skal bruke bare tretusen på mat? Og spise godt?

Anonymous poster hash: f53d7...d37

Skrevet

Problemet er ikke hva vi spiser, men at jeg handler for ofte! Lurer derfor på om noen har noen tips til billigere middager slik at jeg kan betale mer på regninger en periode? :)

Skrevet

Øh, 1 voksen og en fireåring trenger virkelig ikke spise for mer enn 3000 i mnd. Da kan du spise ganske godt også. Hva i alle dager spiser du som bruker så mye på mat? Anonymous poster hash: a76bd...41a

EN voksen person og ett barn. Unnskyld meg, men man skal jaggu spise bra mye biff hver dag for å komme opp i 3000. Med mindre HI kun serverer barnet indrefilét, kyllingfilét og andre svindyre råvarer kan jeg virkelig ikke forstå at det går an å spise for så mye som 6000. Et brød på to personer varer jo omtrent i ei uke. En pakke smør varer glatt i to-tre uker. 1,5L melk i uka, med mindre man slår til med hvit saus og drikker melk til hvert måltid. Uansett er ikke to-tre kartonger 1,5L melk nok til å velte et budsjett.

Jeg lurer helt alvorlig på hva dere spiser som bruker f.eks 6000 på mat, en voksen og en fireåring. 

Skrevet

eks på ei uke her:

safari youghurt     40,-

Div frukt              100,-

Dv grønnsaker    100,-

Brød                    30,-

Div pålegg          200,-

Pasta                   30,-

2 pk kjøttdeig      70,-

Pizza rimi             20,-

Kyllingfilet            60,-

4 Sauser              60,-

Pølser prior          20,-

Fiskegrateng       30,-

Poteter                20,-

Karbonader        50,-

Knekkebrød x2   20,-

Kaffe                   30,-

Brus                    50,-

Lørdagsgodt      100,-

1030,- sånn ca. Så på en mnd her bruker vi over 4000,- på mat. da har jeg pastaen til flere middager, samt karbonadene. pølsene kan fint fryses og, så noe går det å spare inn på. Skriv opp en middagsliste og alt dere trenger av såpe, dopapir, vaskemidler, tamponger på en mnd også handler du f.eks på mandager. og ta med f.eks 120,- hver lørdag for å kjøpe godis og brus. er du superflink kan du fort klare å spare 1000-1500 da, om du hadde 6000 å gå på i utgangspunktet. Også kan du betale ut tlf din så den regningen blir lavere, jeg antar at du betaler både ab. + tlf til den summen? og kanskje si opp tvkanalene en stund? her betaler jeg kun nrk lisensen, har nrk1, 2 og 3. det holder for meg og 3 åringen til vi kan ta oss råd til flere kanaler.

Anonymous poster hash: def1d...86d
Skrevet

og får du noe bidrag da?

Skrevet

Jeg ordnet meg nettopp 'min økonomi' i nettbanken min. (DNB)

Fikk litt bakoversveis da jeg oppdaget at vi i august brukte 6000 på dagligvarer...jeg kjøper alltid det jeg vil ha uten å tenke på pris og vi har ofte middagsgjester. Men har absolutt forbedringspotensial..

'Vi' her er meg og en unge på 3 år...

Skrevet

EN voksen person og ett barn. Unnskyld meg, men man skal jaggu spise bra mye biff hver dag for å komme opp i 3000. Med mindre HI kun serverer barnet indrefilét, kyllingfilét og andre svindyre råvarer kan jeg virkelig ikke forstå at det går an å spise for så mye som 6000. Et brød på to personer varer jo omtrent i ei uke. En pakke smør varer glatt i to-tre uker. 1,5L melk i uka, med mindre man slår til med hvit saus og drikker melk til hvert måltid. Uansett er ikke to-tre kartonger 1,5L melk nok til å velte et budsjett.

Jeg lurer helt alvorlig på hva dere spiser som bruker f.eks 6000 på mat, en voksen og en fireåring. 

Skjønner ikke at du lurer på hva de bruker 6000 kr på, men kommer an på om du kun mener mat eller hele husholdningen. Vi er to stk og jeg og samboer bruker 8000-10000 kr i mnd. på husholdning. Baserer kostholdet på kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, frukt, nøtter, bær :) Ingen kornprodukter her i gården. Brød er billig, men ikke verdt pengene, da korn ikke er sunt!

Anonymous poster hash: 50d6a...5ae

Skrevet

eks på ei uke her:

safari youghurt     40,-

Div frukt              100,-

Dv grønnsaker    100,-

Brød                    30,-

Div pålegg          200,-

Pasta                   30,-

2 pk kjøttdeig      70,-

Pizza rimi             20,-

Kyllingfilet            60,-

4 Sauser              60,-

Pølser prior          20,-

Fiskegrateng       30,-

Poteter                20,-

Karbonader        50,-

Knekkebrød x2   20,-

Kaffe                   30,-

Brus                    50,-

Lørdagsgodt      100,-

1030,- sånn ca. Så på en mnd her bruker vi over 4000,- på mat. da har jeg pastaen til flere middager, samt karbonadene. pølsene kan fint fryses og, så noe går det å spare inn på. Skriv opp en middagsliste og alt dere trenger av såpe, dopapir, vaskemidler, tamponger på en mnd også handler du f.eks på mandager. og ta med f.eks 120,- hver lørdag for å kjøpe godis og brus. er du superflink kan du fort klare å spare 1000-1500 da, om du hadde 6000 å gå på i utgangspunktet. Også kan du betale ut tlf din så den regningen blir lavere, jeg antar at du betaler både ab. + tlf til den summen? og kanskje si opp tvkanalene en stund? her betaler jeg kun nrk lisensen, har nrk1, 2 og 3. det holder for meg og 3 åringen til vi kan ta oss råd til flere kanaler.

Ikke rart at mange kommer så billig unna dagligvarer da kostholdet ikke er optimalt. At folk unner seg lørdagsgodt skjønner jeg, men å spise kornprodukter og safari yoghurt er ikke sunt. For ikke å snakke om pasta, pizza og posesupper. Fysj!

Skrevet

Øh, 1 voksen og en fireåring trenger virkelig ikke spise for mer enn 3000 i mnd. Da kan du spise ganske godt også. Hva i alle dager spiser du som bruker så mye på mat?

Veldig uenig! For å ha et sunt og naturlig kosthold, må man spise for en del mer enn 3000 kr per mnd. Hvis du mener det er sunt å spise brød, pasta, knekkebrød, ris, yoghurter, hermetikk,  posesupper osv tar du skammelig feil. Skal man ha ordentlig og naturlig mat må man selvsagt betale høyere sum, men attpåtil er det en investering da helsa forbedres. Vi spiser mye kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, frukt og grønnsaker, samt lager alt fra grunnen. Vi kjøper aldri posesupper eller hermetikk da det er noe fabrikkert dritt som inneholder mye søppelstoffer. HUSK: jo flere ingredienser en matvare inneholder, dess verre. Hvorfor står det ikke innholdsfortegnelse på tomater? Fordi at det er ett naturlig produkt. En posesuppe som inneholder f.eks. 15 ingredienser er IKKE naturlig og IKKE sunn. At mennesker hiver i seg så mye søppel og samtidig blir overrasket når de blir syke, det er for meg en stor gåte.

Skrevet

Kanskje er jeg merkelig her, men er du 1 voksen og en 3 åring, så holder vel dette til nesten 10-11 middager? Vi bruker 1pakke 400g kjøttdeig til 2 middager, vi er 2 voksne og 2 barn, så på denne lista burde det jo holde til 4 middager (minst), 60 kr for kylling da er du oppe i en pakke med 4 fileter, altså 2 middager til, regner med at 50 kr i karbonader også kan holde til to middager. Pluss pizza, pølser etc. For 100,- i grønnsaker får du også fint til grønnsaker til alle middager pluss en dag med suppe eller annen grønnsaksrett. Enten spiser dere utrolige mengder, eller så hiver dere nok masse mat hver dag?

eks på ei uke her:

safari youghurt 40,-

Div frukt 100,-

Dv grønnsaker 100,-

Brød 30,-

Div pålegg 200,-

Pasta 30,-

2 pk kjøttdeig 70,-

Pizza rimi 20,-

Kyllingfilet 60,-

4 Sauser 60,-

Pølser prior 20,-

Fiskegrateng 30,-

Poteter 20,-

Karbonader 50,-

Knekkebrød x2 20,-

Kaffe 30,-

Brus 50,-

Lørdagsgodt 100,-

Anonymous poster hash: 3fb42...8d0

Skrevet

Kanskje er jeg merkelig her, men er du 1 voksen og en 3 åring, så holder vel dette til nesten 10-11 middager? Vi bruker 1pakke 400g kjøttdeig til 2 middager, vi er 2 voksne og 2 barn, så på denne lista burde det jo holde til 4 middager (minst), 60 kr for kylling da er du oppe i en pakke med 4 fileter, altså 2 middager til, regner med at 50 kr i karbonader også kan holde til to middager. Pluss pizza, pølser etc. For 100,- i grønnsaker får du også fint til grønnsaker til alle middager pluss en dag med suppe eller annen grønnsaksrett. Enten spiser dere utrolige mengder, eller så hiver dere nok masse mat hver dag?

eks på ei uke her:

safari youghurt 40,-

Div frukt 100,-

Dv grønnsaker 100,-

Brød 30,-

Div pålegg 200,-

Pasta 30,-

2 pk kjøttdeig 70,-

Pizza rimi 20,-

Kyllingfilet 60,-

4 Sauser 60,-

Pølser prior 20,-

Fiskegrateng 30,-

Poteter 20,-

Karbonader 50,-

Knekkebrød x2 20,-

Kaffe 30,-

Brus 50,-

Lørdagsgodt 100,-

Anonymous poster hash: 3fb42...8d0

Pasta til flere middager? Som det var en fordel? Pasta er noe usunt skvip som ingen trenger.

Skrevet

Veldig uenig! For å ha et sunt og naturlig kosthold, må man spise for en del mer enn 3000 kr per mnd. Hvis du mener det er sunt å spise brød, pasta, knekkebrød, ris, yoghurter, hermetikk,  posesupper osv tar du skammelig feil. Skal man ha ordentlig og naturlig mat må man selvsagt betale høyere sum, men attpåtil er det en investering da helsa forbedres. Vi spiser mye kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, frukt og grønnsaker, samt lager alt fra grunnen. Vi kjøper aldri posesupper eller hermetikk da det er noe fabrikkert dritt som inneholder mye søppelstoffer. HUSK: jo flere ingredienser en matvare inneholder, dess verre. Hvorfor står det ikke innholdsfortegnelse på tomater? Fordi at det er ett naturlig produkt. En posesuppe som inneholder f.eks. 15 ingredienser er IKKE naturlig og IKKE sunn. At mennesker hiver i seg så mye søppel og samtidig blir overrasket når de blir syke, det er for meg en stor gåte.

Vi er en familie på fire og her ukeshandler vi for ca. 1000 kroner i uka. Tror vi spiser helt vanlig og god kost, altså. Jeg bruker den appen som heter mattilbud og planlegger ukesmenyen etter tilbudene. 

Anonymous poster hash: 7ccb7...f25

Skrevet

Problemet med matbudsjettet når man er kun en voksen og et barn, er at det er mange ting man kun kan kjøpe i store kvantum. Kjøper man f.eks en pose med gulrøtter, så har man av den til mange måltider når man er to stk, er man fire, så spiser man den opp mye raskere. For å få spist opp alt av råvarer, må man da ha samme basen til maten i flere dager og det er ikke alle ting man likevel rekker å spise opp. En lengre opp skriver at et brød holder en uke når man er to, men et brød er ikke godt i en uke og skal man fryse brødet i skiver, er på ingen måte det like godt som ferskt brød heller.

Anonymous poster hash: 8e09e...399
Skrevet

Problemet med matbudsjettet når man er kun en voksen og et barn, er at det er mange ting man kun kan kjøpe i store kvantum. Kjøper man f.eks en pose med gulrøtter, så har man av den til mange måltider når man er to stk, er man fire, så spiser man den opp mye raskere. For å få spist opp alt av råvarer, må man da ha samme basen til maten i flere dager og det er ikke alle ting man likevel rekker å spise opp. En lengre opp skriver at et brød holder en uke når man er to, men et brød er ikke godt i en uke og skal man fryse brødet i skiver, er på ingen måte det like godt som ferskt brød heller.

Finnes mange brød som egner seg godt til frysing og som fortsatt er gode når man tiner de opp igjen. Men er bedre å fryse halve brød enn skivet.

Anonymous poster hash: 4a291...9f1

Skrevet

Finnes mange brød som egner seg godt til frysing og som fortsatt er gode når man tiner de opp igjen. Men er bedre å fryse halve brød enn skivet.

Kjøpebrød er full av sukker, salt, siktet hvetemel og det som verre er. Ikke rart det kryr av folkesykdommer når folk hiver innpå med disse produktene som menneskekroppen ikke er skapt for å spise.

Skrevet

Kjøpebrød er full av sukker, salt, siktet hvetemel og det som verre er. Ikke rart det kryr av folkesykdommer når folk hiver innpå med disse produktene som menneskekroppen ikke er skapt for å spise.

Selvfølgelig er det det! De som ikke skjønner det er fullstendig nedsnødd

Skrevet

Selvfølgelig er det det! De som ikke skjønner det er fullstendig nedsnødd

Svarer du deg selv anonym5ae?

Anonymous poster hash: 4c584...187

Skrevet

Hun ba om tips til billig mat og du driver å hiver ut på kostholdstips. Spis de jævla nøttene dine du. Spiser ikke ungen (e) dine kornprodukter? Barnehagen må jo le seg ihjel når det kun er nøtter og grønnsaker i matpakken.
Skrevet

Hei!

Jeg skal ikke drive med kostholdsråd, men for lenge siden nå vi var studenter, klarte vi faktisk å leve 2 voksne på 600kr/uke i mat og husholdningsartikler. Ikke nødvendigvis noe jeg anbefaler fordi det var veldig krevende ift planlegging, men vi gjorde det samtidig som vi spiste masse frukt og grønnsaker og lagede mat fa bunnen. I dag bruker vi en del mer (har ikke snøring på hvor mye egentlig), men jeg har beholdt en del vaner fra den tiden:

Spise vegetarisk minst annenhver dag. Jeg kjøper bønner og linser på innvandrerbutikker og lager deilige gryter og supper. Det er sunt og det er billig. Vi gjør det fremdeles, selv om vi har god økonomi.

Kjøpe frukt og grønnt når det er riktig sesong for de. Ikke jordbær i januar. Jeg kjøper aldri epler om sommeren, for det er stort sett det og pærer vi spiser hele høsten. Og plommer. Jeg køper gjerne tilbudsposer, når de er stygge lager jeg mat med de (eplemos, kake, el.). Om vinteren spiser vi mye gulrøtter, kålrot og kål.

Lær å lage mat. En pot au feu smaker og lukter deilig, men det lages med billige grønnsaker og kjøttstykker og er egentlig enkelt å lage. Mange andre retter som er billige å lage men smaker himmelsk.

Kjøp små mengder, da slipper du å hive mat. Og lær hvilke produkter som kan spises forbi bruksdatoen. Har enda til gode å spise en yoghurt som er gått dårlig, selv om vi spiser de laaaangt over holdbarhetsdatoen.

Kutt ut det unødvendige. Vi har veldig god råd, men vi kjøper aldri vaffel- eller kakerøre, brus, godteri, kjeks... Brød har jeg lenge bakt selv, kake og vafler lages fra bunnen, brus drikker vi ikke. Som godteri har vi litt mørk sjokolade i skapet til enhver tid, holder med 2 ruter dersom man trenger en sukkerfiks.

Litt porsjonskontroll. Her drikker bare barnet apelsinjuice, og jeg kjøper 1 kartong i uken. Når den er tom, er den tom. Jeg kjøper tilsvarende 2 porsjoner med frukt med person per dag, ikke mer. Og tilsv. 1 yoghurt per person per dag. Eneste som ikke er porsjonert er grønnsaker. Poenget er at ettersom jeg kjøper så lite, kan jeg kjøpe noe som er godt. (Samme som med kjøtt og fisk, fordi vi spiser vegetarisk mesteparten av tiden, kan vi kjøpe bedre kjøttstykker de gangene vi spiser kjøtt).

Invester litt i gode krydder i begynnelsen. Det holder lenge, og det øke livskvaliteten at maten smaker godt.

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men å ha fryseboks er også kjempe bra, for da kan du kjøpe når ting er på tilbud og fryse, eller lage mat i store kvanta og fryse. Akkurat nå har jeg ikke fryseboks, og det er fryktelig irriterende.

Vet ikke om det hjalp?

Anonymous poster hash: 12aa8...801

Skrevet

eks på ei uke her:

safari youghurt 40,-

Div frukt 100,-

Dv grønnsaker 100,-

Brød 30,-

Div pålegg 200,-

Pasta 30,-

2 pk kjøttdeig 70,-

Pizza rimi 20,-

Kyllingfilet 60,-

4 Sauser 60,-

Pølser prior 20,-

Fiskegrateng 30,-

Poteter 20,-

Karbonader 50,-

Knekkebrød x2 20,-

Kaffe 30,-

Brus 50,-

Lørdagsgodt 100,-

30 kr er jo bare et brød? Det er ikke nok til bare meg en gang, tipper det går mer enn 2 på bare meg...

Anonymous poster hash: d213a...d40

Skrevet

eks på ei uke her:

safari youghurt 40,-

Div frukt 100,-

Dv grønnsaker 100,-

Brød 30,-

Div pålegg 200,-

Pasta 30,-

2 pk kjøttdeig 70,-

Pizza rimi 20,-

Kyllingfilet 60,-

4 Sauser 60,-

Pølser prior 20,-

Fiskegrateng 30,-

Poteter 20,-

Karbonader 50,-

Knekkebrød x2 20,-

Kaffe 30,-

Brus 50,-

Lørdagsgodt 100,-

Ikke rart at mange kommer så billig unna dagligvarer da kostholdet ikke er optimalt. At folk unner seg lørdagsgodt skjønner jeg, men å spise kornprodukter og safari yoghurt er ikke sunt. For ikke å snakke om pasta, pizza og posesupper. Fysj!

Jeg lurer på hva slags diett du følger? Og hva slags utdannelse du har å støtte deg på når du sier at verken yoghurt, kornprodukter, pizza eller pasta kan være sunt?

Anonymous poster hash: d213a...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...