Gå til innhold

Min 3 sønner vart lei seg i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo, hvis du mener at skyldfølelse har en plass i barneoppdragelse, så betyr det det. Men kristen oppdragelse innebærer jo gjerne mengder av skyld og skam, så jeg burde ikke være overrasket.

Anonymous poster hash: 21572...061

Kristen oppdragelse handler ikke om mengder av skyld og skam, etter min mening. Men det er jo de som har stort forkus på det også. Som kristen lærer man barna om alle typer følelser slik som alle andre med andre livssyn.

Du mener åpenbart at det er kurant å påføre barn skyldfølelse. Men det burde jeg ikke bli overrasket over fra en voksen kvinne som mener at en av de viktigste levereglene man finner i Bibelen er at mannen skal slå kona si hvis hun opponerer mot ham.

Anonymous poster hash: 21572...061

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fortalt sannheten, som Elsker livet skrev.

Støtter henne.

Anonymous poster hash: 320b4...85a
Skrevet

Dere som ikke ville fortalt barna hva som var årsaken til at hamsteren døde, hvordan mener dere at barna skal høste erfaringer slik at de ikke gjør den samme feilen igjen? Når mener dere at de er gamle nok til å få vite sannheten? Disse jentene er 10 år. De er ikke voksne, men de er langt fra småunger. Ja, de blir sikkert lei seg, hvem hadde ikke blitt det om man forårsaket at noens kjæledyr døde? Det virker på meg som så mange foreldre i dag er så livredde for at barna skal oppleve ubehag, ha vonde eller vanskelige følelser eller møte motgang. Man roper om traumer og store konsekvenser, om man får vite resultatet av egne handlinger og valg, men hva blir konsekvensene om man skal skjermes for virkeligheten til man er nesten tenåring? Skal barna vokse opp i den troen at livet er en dans på roser og at naboens hamster bare "flyttet til en bondegård", for så å bli konfrontert med den harde sannheten når de er 13? 16? Tenk deg traumene det kan forårsake når du skjønner at det ikke er en eneste voksen som har vært ærlig mot deg gjennom hele oppveksten...

Jeg ville heller at barna mine skulle møtt på Elsker livet i en slik situasjon, vært triste, sikkert følt skyld (den er jo reell), og så hadde vi som foreldre ivaretatt dem, hjulpet de å lære av det og komme over det uten at de fikk noe annet varig med seg enn erfaring, kunnskap og en opplevelse av at vonde ting kan man komme over. 

Skrevet

Hva synes du selv da HI? Er det ok å la fremmede barn ordne og styre med deres dyr når du tydeligvis ikke følger med? Sikker på at dyr er noe du klarer å ha ansvar for?

Anonymous poster hash: d1c47...239

Skrevet

Gjør det noe om barn får skyldfølelse da? De blir neppe skadet for livet av å få høre hva som skjedde.. Er dere alltid like overbeskyttende?

Skrevet

Barna kan godt bli informert om at døren ikke var lukket, og kattene tok de. Men det er den voksne sitt ansvar for å passe på dyrene og barna. Det er ikke deres skyld, barn blir distrahert og finner plutselig på andre ting. Lurer litt på hva kattene gjorde i samme rom som hamstrene jeg :P Hvorfor kontrollerte du ikke at buret var lukket? 

Anonymous poster hash: 6cf07...d37
Skrevet

Som 10-åring så var jeg:

trillepike for naboens baby

passet en annen nabo sine kaniner når de var bortreist

lagde middag til mamma og pappa kom hjem en dag i uka

tok bussen alene til korøvelse

passet lillesøsteren min når det trengtes

hugget ved med øks

Jeg er så glad for at foreldrene og naboene mine hadde mer tiltro til at jeg kunne være ansvarlig og kapabel som 10-åring enn det mange ser ut til å ha her inne. Jeg var sikkert et vimsete barn også, men jeg var absolutt stor nok til å ta ansvar for ting.

Anonymous poster hash: 035c9...449
Skrevet

Voksne har ansvar for å lære barn om dyr og dyrehold.

Barn på 10 år burde kunne huske å lukke døren!

Har de glemt så burde de også få høre sannheten: det er at de glemte å lukke døren og pga det så tok katten hamsteren.

Det er da ikke snakk om å gi skyldfølelse, men at barna lærer til neste gang. Dyrebur skal altids lukkes og barn har selvfølgelig ansvar. Klarer de å ikke l ukke døren så lurer jeg på om de faktisk er dumme?

Vokst opp på gård og er tydeligvis mer hardfør enn de fleste foreldre her inne.

# som barn glemte jeg å lukke porten til kalvene. Det som skjedde deretter var at to kalver døde.

Var det mine foreldre sitt ansvar? Nei! Hvorfor? Fordi jeg visste at døren skulle lukkes og dobbeltsjekke det for å være sikker.

Hva lærte jeg? Å lukke porten neste gang og pga min glemskhet så fikk det konsekvenser for de to kalvene.

Jeg fikk den ærlige sannheten av mine foreldre og derfor lærte jeg.

Snakk om luftpute generasjon og ikke rart generasjonene blir verre og verre. Både i skole, arbeidsliv og pengebruk. Når foreldre oppfører seg sånn. Dere oppdrar unger som ikke takler det virkelig liv til slutt.

Anonymous poster hash: d1239...af3

Skrevet

Jepp, de har null ansvar så lenge de er under seksten år.

Anonymous poster hash: 898f9...eba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...