Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Hadde 4 jenter på besøk i 1time. Dei 4 jentene koste med rotta og hamstere. Og la det på plass igjen. Så var dei ute og leika. Da vi stod opp igjen i dag hadde dei glemt og ha igjen luka til hamsteret. Så mine to katter hadde knerta det. Ja ja det er 2 hamsteret på 8 mnd. Har ikkje lyst og invisteri i eit nytt når det blir slik. Det var jo jenter på 10 år som går i klassen til min sønn. Kva skal jeg si når dei kommer igjen siden mine sønner såg kva som hadde skjed ? Anonymous poster hash: a600e...df4
Elsker livet Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Hva mener du med hva du skal si? Er vel ikke noe å si, bare kjøp nye. Neste gang passer du bedre på, siden det er ditt ansvar. Anonymous poster hash: 38371...2bf
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Synst det er ditt ansvar å sjekke at døra var lukka altså! Ikke skyld på jentene, og iallfall ikke si noe! Herregud, de kommer til å bli knust! Anonymous poster hash: 22916...0a3
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Hovedansvar for dyr er alltid de voksnes ansvar. Dette er ikke jentenes feil. Du må fortelle guttene dine at du glemte å sjekke døren. Anonymous poster hash: 346a1...9a1
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. Nei, nei, nei.... Det må du ikke finne på å si! Neste gang de kommer så bare si at det ene døde. Hadde også minnet dem på hvor viktig det er å huske å lukke døra slik at dem ikke kommer seg ut.. Å gi små barn guilttrip pga dette syns jeg blir litt feil, egentlig.. Regner med de vil slite med veldig dårlig samvittighet og sorg Anonymous poster hash: 43d60...d03
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688
Elsker livet Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Jeg mener ikke at hun skal kjefte eller være dramatisk på noen måte, men de har allikevel godt av å høre sannheten.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. Oi, kjempeforslag! Alvorlig talt, mener du dette??? Anonymous poster hash: 21572...061
Elsker livet Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. Oi, kjempeforslag! Alvorlig talt, mener du dette??? Anonymous poster hash: 21572...061 Ja, hvorfor ikke?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #13 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. Oi, kjempeforslag! Alvorlig talt, mener du dette??? Anonymous poster hash: 21572...061 Ja, hvorfor ikke? Fordi det vil være slemt, rett og slett. Barna var uoppmerksomme, noe som er helt vanlig for barn å være. Å slenge "nei, de er døde og det er deres skyld" i ansiktet på dem ville vært ondt. Anonymous poster hash: 21572...061
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #14 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Ja, huff! Tenk om noen voksne sa sannheten til barn! Barn kan få traumer av slikt. Snakk om å pakke inn ungene i bomull. Anonymous poster hash: 1da42...06e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #15 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Ja, huff! Tenk om noen voksne sa sannheten til barn! Barn kan få traumer av slikt. Snakk om å pakke inn ungene i bomull. Anonymous poster hash: 1da42...06e Om ikke trumer (som er et veldig misbrukt ord), så kan de få voldsom skyldfølelse. Det er faktisk ikke helt uproblematisk, det heller. Når barn har med dyr å gjøre, har voksne et overordnet ansvar. De må både instruere barna om hvordan dyrene skal behandles (det innebærer også å lukke buret), og påse at de faktisk blir gjort. Dette er både for barnas og dyrenes skyld. Hvis HI har latt barn som ikke er vant med dyr være alene med deres dyr, så har hun gjort en stor feil. Anonymous poster hash: 21572...061
*Lissi* Skrevet 9. september 2014 #16 Skrevet 9. september 2014 Er de voksnes ansvar. Barn (spesielt om de ikke har dyr selv) kan fort glemme å lukke en dør. Er vel du som forelder som burde sagt ifra og sjekket etterpå om alt var som det skulle.
Elsker livet Skrevet 9. september 2014 #17 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Ja, huff! Tenk om noen voksne sa sannheten til barn! Barn kan få traumer av slikt. Snakk om å pakke inn ungene i bomull. Anonymous poster hash: 1da42...06e Om ikke trumer (som er et veldig misbrukt ord), så kan de få voldsom skyldfølelse. Det er faktisk ikke helt uproblematisk, det heller. Når barn har med dyr å gjøre, har voksne et overordnet ansvar. De må både instruere barna om hvordan dyrene skal behandles (det innebærer også å lukke buret), og påse at de faktisk blir gjort. Dette er både for barnas og dyrenes skyld. Hvis HI har latt barn som ikke er vant med dyr være alene med deres dyr, så har hun gjort en stor feil. Anonymous poster hash: 21572...061 Det er selvsagt den voksnes ansvar, og jeg mener heller ikke at barna skal klandres. Men de bør allikevel få høre sannheten. I samme slengen kan hun fortelle hvordan ting foregår i dyreriket. Det er mulig jeg som bor på en bondegård tenker på en annen måte. Her får barna vite den harde sannheten, slik har det vært i generasjoner, og ingen har tatt skade av det. Det er ikke for at jentene skal sitte igjen med en voldsom skyldfølelse, men for at de skal lære hvordan ting fungerer og lære at også de har et ansvar for dyrene de leker med.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #18 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Ja, huff! Tenk om noen voksne sa sannheten til barn! Barn kan få traumer av slikt. Snakk om å pakke inn ungene i bomull. Anonymous poster hash: 1da42...06e Om ikke trumer (som er et veldig misbrukt ord), så kan de få voldsom skyldfølelse. Det er faktisk ikke helt uproblematisk, det heller. Når barn har med dyr å gjøre, har voksne et overordnet ansvar. De må både instruere barna om hvordan dyrene skal behandles (det innebærer også å lukke buret), og påse at de faktisk blir gjort. Dette er både for barnas og dyrenes skyld. Hvis HI har latt barn som ikke er vant med dyr være alene med deres dyr, så har hun gjort en stor feil. Anonymous poster hash: 21572...061 Det er selvsagt den voksnes ansvar, og jeg mener heller ikke at barna skal klandres. Men de bør allikevel få høre sannheten. I samme slengen kan hun fortelle hvordan ting foregår i dyreriket. Det er mulig jeg som bor på en bondegård tenker på en annen måte. Her får barna vite den harde sannheten, slik har det vært i generasjoner, og ingen har tatt skade av det. Det er ikke for at jentene skal sitte igjen med en voldsom skyldfølelse, men for at de skal lære hvordan ting fungerer og lære at også de har et ansvar for dyrene de leker med. Det var ikke akkurat det du svarte. Det er stor forskjell på å forsiktig forklare noe og på å slenge ut "dere lukket ikke buret, så kattene drepte dem", slik du foreslo. Hvis HI skal forklare barna hva som skjedde, så bør hun faktisk legge til at det var hun som burde ha passet på at buret var ordentlig lukket. For det var det! Anonymous poster hash: 21572...061
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #19 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. Helt ok å si syns jeg. Det er jo sannheten;-) Anonymous poster hash: aeaad...d3b
Elsker livet Skrevet 9. september 2014 #20 Skrevet 9. september 2014 (endret) Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Ja, huff! Tenk om noen voksne sa sannheten til barn! Barn kan få traumer av slikt. Snakk om å pakke inn ungene i bomull. Anonymous poster hash: 1da42...06e Om ikke trumer (som er et veldig misbrukt ord), så kan de få voldsom skyldfølelse. Det er faktisk ikke helt uproblematisk, det heller. Når barn har med dyr å gjøre, har voksne et overordnet ansvar. De må både instruere barna om hvordan dyrene skal behandles (det innebærer også å lukke buret), og påse at de faktisk blir gjort. Dette er både for barnas og dyrenes skyld. Hvis HI har latt barn som ikke er vant med dyr være alene med deres dyr, så har hun gjort en stor feil. Anonymous poster hash: 21572...061 Det er selvsagt den voksnes ansvar, og jeg mener heller ikke at barna skal klandres. Men de bør allikevel få høre sannheten. I samme slengen kan hun fortelle hvordan ting foregår i dyreriket. Det er mulig jeg som bor på en bondegård tenker på en annen måte. Her får barna vite den harde sannheten, slik har det vært i generasjoner, og ingen har tatt skade av det. Det er ikke for at jentene skal sitte igjen med en voldsom skyldfølelse, men for at de skal lære hvordan ting fungerer og lære at også de har et ansvar for dyrene de leker med. Det var ikke akkurat det du svarte. Det er stor forskjell på å forsiktig forklare noe og på å slenge ut "dere lukket ikke buret, så kattene drepte dem", slik du foreslo. Hvis HI skal forklare barna hva som skjedde, så bør hun faktisk legge til at det var hun som burde ha passet på at buret var ordentlig lukket. For det var det! Anonymous poster hash: 21572...061 Jeg mener hun skal svare akkurat det jeg sa først når jentene spør. Så kommer alt det andre etterpå, men hva som blir sagt videre kommer som en naturlig følge alt etter hvordan jentene reagerer. Jeg syns ikke hun skal ta skylden på seg selv. Det er ikke et spørsmål om å fordele skyld. Jeg syns å pakke dette inn, ta på seg all skyld fordi en er den voksne er å undervurdere barna. Dessuten syns jeg ikke man trenger å lage en veldig stor sak ut av dette, det var en hamster. Så i samme slengen kan man lære barna om dyras verdi når en først er i gang. Det er ingen grunn til å erklære landesorg. Dyr skal behandles godt mens de lever, men det er heller ikke et stort tap når et hamster dør. De lever i gjennomsnitt i 2-3 år. Endret 9. september 2014 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #21 Skrevet 9. september 2014 Det er dine dyr HI. Så da er det du som ikke har gjort jobben din. De gjorde det vel neppe med vilje... Så å si at "dere lukket ikke, så derfor er de drept", det er bare brutalt. Du skulle passet bedre på rett og slett, så det er din egen feil at guttene dine er lei seg nå. Anonymous poster hash: 60bc3...a56
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #22 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Ja, huff! Tenk om noen voksne sa sannheten til barn! Barn kan få traumer av slikt. Snakk om å pakke inn ungene i bomull. Anonymous poster hash: 1da42...06e Om ikke trumer (som er et veldig misbrukt ord), så kan de få voldsom skyldfølelse. Det er faktisk ikke helt uproblematisk, det heller. Når barn har med dyr å gjøre, har voksne et overordnet ansvar. De må både instruere barna om hvordan dyrene skal behandles (det innebærer også å lukke buret), og påse at de faktisk blir gjort. Dette er både for barnas og dyrenes skyld. Hvis HI har latt barn som ikke er vant med dyr være alene med deres dyr, så har hun gjort en stor feil. Anonymous poster hash: 21572...061 Det er selvsagt den voksnes ansvar, og jeg mener heller ikke at barna skal klandres. Men de bør allikevel få høre sannheten. I samme slengen kan hun fortelle hvordan ting foregår i dyreriket. Det er mulig jeg som bor på en bondegård tenker på en annen måte. Her får barna vite den harde sannheten, slik har det vært i generasjoner, og ingen har tatt skade av det. Det er ikke for at jentene skal sitte igjen med en voldsom skyldfølelse, men for at de skal lære hvordan ting fungerer og lære at også de har et ansvar for dyrene de leker med. Det var ikke akkurat det du svarte. Det er stor forskjell på å forsiktig forklare noe og på å slenge ut "dere lukket ikke buret, så kattene drepte dem", slik du foreslo. Hvis HI skal forklare barna hva som skjedde, så bør hun faktisk legge til at det var hun som burde ha passet på at buret var ordentlig lukket. For det var det! Anonymous poster hash: 21572...061 Jeg mener hun skal svare akkurat det jeg sa først når jentene spør. Så kommer alt det andre etterpå, men hva som blir sagt videre kommer som en naturlig følge alt etter hvordan jentene reagerer. Da får jeg bare håpe HI har litt bedre forstand på barn enn deg. Anonymous poster hash: 21572...061
Elsker livet Skrevet 9. september 2014 #23 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Ja, huff! Tenk om noen voksne sa sannheten til barn! Barn kan få traumer av slikt. Snakk om å pakke inn ungene i bomull. Anonymous poster hash: 1da42...06e Om ikke trumer (som er et veldig misbrukt ord), så kan de få voldsom skyldfølelse. Det er faktisk ikke helt uproblematisk, det heller. Når barn har med dyr å gjøre, har voksne et overordnet ansvar. De må både instruere barna om hvordan dyrene skal behandles (det innebærer også å lukke buret), og påse at de faktisk blir gjort. Dette er både for barnas og dyrenes skyld. Hvis HI har latt barn som ikke er vant med dyr være alene med deres dyr, så har hun gjort en stor feil. Anonymous poster hash: 21572...061 Det er selvsagt den voksnes ansvar, og jeg mener heller ikke at barna skal klandres. Men de bør allikevel få høre sannheten. I samme slengen kan hun fortelle hvordan ting foregår i dyreriket. Det er mulig jeg som bor på en bondegård tenker på en annen måte. Her får barna vite den harde sannheten, slik har det vært i generasjoner, og ingen har tatt skade av det. Det er ikke for at jentene skal sitte igjen med en voldsom skyldfølelse, men for at de skal lære hvordan ting fungerer og lære at også de har et ansvar for dyrene de leker med. Det var ikke akkurat det du svarte. Det er stor forskjell på å forsiktig forklare noe og på å slenge ut "dere lukket ikke buret, så kattene drepte dem", slik du foreslo. Hvis HI skal forklare barna hva som skjedde, så bør hun faktisk legge til at det var hun som burde ha passet på at buret var ordentlig lukket. For det var det! Anonymous poster hash: 21572...061 Jeg mener hun skal svare akkurat det jeg sa først når jentene spør. Så kommer alt det andre etterpå, men hva som blir sagt videre kommer som en naturlig følge alt etter hvordan jentene reagerer. Da får jeg bare håpe HI har litt bedre forstand på barn enn deg. Anonymous poster hash: 21572...061 Det er godt mulig hun har, men det betyr ikke at jeg ikke har forstand på barn selv om vi er uenige om denne saken.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #24 Skrevet 9. september 2014 Når jentene spør etter hamsteret neste gang sier du at sist gang de var her så hadde de ikke lukket døren til buret så det har kattene drept. ærlig talt!? Barn har lett for å glemme seg bort, og disse barna var heller ikke vandt til dyr hjemmefra kanskje? Her har den voksne helt og fullt ansvar! Anonymous poster hash: 9e903...688 Ja, huff! Tenk om noen voksne sa sannheten til barn! Barn kan få traumer av slikt. Snakk om å pakke inn ungene i bomull. Anonymous poster hash: 1da42...06e Om ikke trumer (som er et veldig misbrukt ord), så kan de få voldsom skyldfølelse. Det er faktisk ikke helt uproblematisk, det heller. Når barn har med dyr å gjøre, har voksne et overordnet ansvar. De må både instruere barna om hvordan dyrene skal behandles (det innebærer også å lukke buret), og påse at de faktisk blir gjort. Dette er både for barnas og dyrenes skyld. Hvis HI har latt barn som ikke er vant med dyr være alene med deres dyr, så har hun gjort en stor feil. Anonymous poster hash: 21572...061 Det er selvsagt den voksnes ansvar, og jeg mener heller ikke at barna skal klandres. Men de bør allikevel få høre sannheten. I samme slengen kan hun fortelle hvordan ting foregår i dyreriket. Det er mulig jeg som bor på en bondegård tenker på en annen måte. Her får barna vite den harde sannheten, slik har det vært i generasjoner, og ingen har tatt skade av det. Det er ikke for at jentene skal sitte igjen med en voldsom skyldfølelse, men for at de skal lære hvordan ting fungerer og lære at også de har et ansvar for dyrene de leker med. Det var ikke akkurat det du svarte. Det er stor forskjell på å forsiktig forklare noe og på å slenge ut "dere lukket ikke buret, så kattene drepte dem", slik du foreslo. Hvis HI skal forklare barna hva som skjedde, så bør hun faktisk legge til at det var hun som burde ha passet på at buret var ordentlig lukket. For det var det! Anonymous poster hash: 21572...061 Jeg mener hun skal svare akkurat det jeg sa først når jentene spør. Så kommer alt det andre etterpå, men hva som blir sagt videre kommer som en naturlig følge alt etter hvordan jentene reagerer. Da får jeg bare håpe HI har litt bedre forstand på barn enn deg. Anonymous poster hash: 21572...061 Det er godt mulig hun har, men det betyr ikke at jeg ikke har forstand på barn selv om vi er uenige om denne saken. Jo, hvis du mener at skyldfølelse har en plass i barneoppdragelse, så betyr det det. Men kristen oppdragelse innebærer jo gjerne mengder av skyld og skam, så jeg burde ikke være overrasket. Anonymous poster hash: 21572...061
Elsker livet Skrevet 9. september 2014 #25 Skrevet 9. september 2014 Jo, hvis du mener at skyldfølelse har en plass i barneoppdragelse, så betyr det det. Men kristen oppdragelse innebærer jo gjerne mengder av skyld og skam, så jeg burde ikke være overrasket. Anonymous poster hash: 21572...061 Kristen oppdragelse handler ikke om mengder av skyld og skam, etter min mening. Men det er jo de som har stort forkus på det også. Som kristen lærer man barna om alle typer følelser slik som alle andre med andre livssyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå