Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #26 Skrevet 8. september 2014 Ofte er det slik dessverre. Hjemme har jeg fått inn at "ung mor " ikke er særlig positivt og tror dermed at jeg ubevisst fokuserte på utdannelse før barn. Har ganske stor familie og ingen er unge mødre eller fedre, den yngste er nok kusinen min som fikk da hun var 29. Anonymous poster hash: 31b95...c4b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #27 Skrevet 8. september 2014 En bekjent av meg ble mamma som 17 åring og har aldri helt klart å stable livet på beina. 2 ekteskap av "tvilsom" natur og 3 barn med 3 forskjellige fedre. Siste nå for et år siden med et ONS med en på 21 i en alder av 41. Eldste datteren hennes, 17 år, ble også mor nå for ca 1 år siden. Og der er det bare problemer. Bv er innblandet, farmor og farfar har "tatt" babyen og nekter å la henne se sitt eget barn og det virker ikke som om at hun bryr seg. Blir litt satt ut at noe slikt skjer i velferdssamfunnet Norge. Anonymous poster hash: 6a513...f94 Nja. Min mor var 29 når hun fikk meg, 25 da hun fikk sin første. Jeg var 19. Søstra mi 20 når vi fikk førstefødte. Men ser innmellom eksempler på det du sier, ja. Anonymous poster hash: a33bc...558
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #28 Skrevet 8. september 2014 Tror det er tilfeldig, de fleste jeg vet var ikke samme alder som sin mor da de fikk barn selv. F.eks moren til samboeren min var i midten av tredveårene, han var i begynnelsen av tyveårene. Min mor var 30, jeg ti år yngre. Anonymous poster hash: 9c5aa...2ae
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #29 Skrevet 8. september 2014 Ja, det tror jeg har en sammenheng. Min mor fikk fire barn tett i alder, første (meg) da hun såvidt hadde fylt 20. Alle med pappa da, og de er fortsatt gift Jeg fikk mitt første barn på samme alder (9 år siden, og fortsatt gift med samme mann). Mine søsken har vært fra midten til slutten av 20-årene. Alle sammen med sine partnere. På tross av unge foreldre er vi en veldig ressurssterk familie. Anonymous poster hash: da698...62f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #30 Skrevet 8. september 2014 Ung mamma betyr ofte ag man blir det selv. Det er vel statistisk bevist, og kan ikke feies under et teppe. Men nå finnes det flere typer av disse "unge mødre"-slektene da. Her jeg bor har vi flere familier hvor jentene (spesielt) følger sine "formødre" og blir mor ung. Men alle har de utdanning og jobb og holder sammen med mannen de får første barn med. Det er snakk om 17-20 når de blir mamma første gang... Men så har man de skjebnene der mødrene har gjort som sine mødre og døtrene gjør likedan, at de får barn tidlig, også faller de av lasset. De slutter all utdanning, og virker og tenke at et nytt barn er løsning på alle problemer, både økonomisk, i forholdet de måtte være og i forhold til og "ha noe og gjøre".. Så ikke bare tidspunkt for NÅR man blir mamma, emn også hvordan familiestrukturen blir, er nok like "arvelig".. Og det gjelder vel også "eldre" mødre... Også må man selvsagt ikke tro at det er gitt at alle jenter følger i sine mødres fotspor mtp alder som førstegangsmamma og livet videre.. Selv om statistikk viser at det er større sjanse for det, så velger jo fortsatt mange av oss og gjøre ting veldig annerledes enn våre mødre. På godt og vondt Anonymous poster hash: aed16...727
Gjest Skrevet 8. september 2014 #31 Skrevet 8. september 2014 Mormor 19 år og siste som 42 åring. Gift med samme mann hele livet. Mor 19 år, kun 2 barn og siste som 24 åring. Gift i 42 år. Meg 20 år og siste som 39 åring. Skilt og gift på nytt Alle har vi hatt hus, bil, jobb, utdannelse og enda mer til. Men så kommer jeg / vi fra en resurssterk familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå