Gå til innhold

Hvis man har en ung mor.. Blir man gjerne en ung mor selv??

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg ble mamma som 17 åring og har aldri helt klart å stable livet på beina. 2 ekteskap av "tvilsom" natur og 3 barn med 3 forskjellige fedre. Siste nå for et år siden med et ONS med en på 21 i en alder av 41. Eldste datteren hennes, 17 år, ble også mor nå for ca 1 år siden. Og der er det bare problemer. Bv er innblandet, farmor og farfar har "tatt" babyen og nekter å la henne se sitt eget barn og det virker ikke som om at hun bryr seg.

Blir litt satt ut at noe slikt skjer i velferdssamfunnet Norge.

Anonymous poster hash: 6a513...f94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alltid det har noe med alder, men ofte.

Men heller ressurssvake familier. I en familie hvor man får barn i tenåringsalder, barn med ulike fedre i flere generasjoner. ..det er ressurssvakt

Anonymous poster hash: 2ce1d...a98

Skrevet

Mulig det er noe i det, men min mor fikk meg rett før hun fylte 19. jeg fikk min første 36 år gammel.

Anonymous poster hash: 10795...cf9

Skrevet

Min mor fikk min søster da hun var 17, og hun fikk barn da hun var 22 (ikke kjempe ung liksom)

Anonymous poster hash: fff5f...69d

Skrevet

Flere ting som spiller inn, men sosial arv er nok helt klart en faktor i mange tilfeller.

Geografi er vel også en faktor, gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er vel mye lavere på bygda i nord-norge enn i storbyene lenger sør i landet f.eks.

Anonymous poster hash: 4e438...664
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: 121c1...561
Skrevet

Moren min var 23 med første barn og 28 med meg !

Jeg fikk barn som 17 åring så jeg var da seks år tidligere enn hun. Søstrene mine ventet til de var i slutten av 20-årene :)

Anonymous poster hash: 4bf45...e90

Skrevet

Tja. Her har det definitivt "gått i arv" på min mors side.

Mormor var 19 da hun fikk min mor.

Mamma var 20 da hun fikk meg.

Jeg var 19 da jeg fikk min første.

Anonymous poster hash: 109a9...82b

Skrevet

Mamma ble mor til førstemann (av 5, oss to yngste med sin nåværende mann) da hun var 18. Hun har tre stk før meg, og fikk min lillebror da hun var 31. Jeg er førstemann av oss til å få unge selv, jeg er 24. Så skjebnen til mødrene går ikke alltid over på ungene :)

Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Mor rekker ikke utvikle seg ordentlig innen babyen kommer, og slik fortsetter triste skjebner, fattigdom og ikke-realiserte liv.

Anonymous poster hash: 37b93...2e1
Skrevet

Min mor fikk meg som 28 åring og min bror som 25 åring. Hun giftet seg da hun var 20. Er fortsatt gift ida over 30 år senere.

Jeg fikk første og eneste barn når jeg var 20.forholdet med barnefar fungerte ikke. Hatt ny samboer i mange år nå (er 29 nå)

Håper ikke min datter får barn like tidlig som meg.

Anonymous poster hash: abe18...871

Skrevet

Bestemor fikk mamma som 16 åring, mamma fikk sin første som 19 åring og jeg fikk min første som 22 åring.

Anonymous poster hash: 30acd...03a

Skrevet

Ikke her, men kan godt hende statistisk sett.

Vi var begge 20 når første kom. Våre mødre var 28 Og 30 når vi Kom.

Det har forsåvidt godt fint her, selv om det har vært utfordrende og var for tidlig.

En ting er om mors alder ved førstegangsfødsel går i "arv", men det er ikke synonymt med at du blir dårlig mor i bv sitt søkelys.

Anonymous poster hash: 06fb4...420

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min mor var 19, det samme var jeg. Min mor har barn med 2 forskjellige, det samme har jeg. Forskjellen er at jeg er gift, eier hus og bil, og er i mitt 2. Skikkelige forhold på 12 år. Mamma hat sikkert hatt 20 stk som samboere, flytta fra sted til sted, har ikke noe skikkelig utdannelse og har bytta jobb oftere enn hva godt er. Så jeg er nok hakket over min mor.

Skrevet

Ja, sjansen er økt. Klassisk sosial arv.

Anonymous poster hash: 05e55...c93
Skrevet

Nå var det normalt før å få barn tidlig. Bestemor og farmor giftet seg som 18 åringer og fikk begge barn som 19 åringer.

Min mor var 24.

Jeg var 26.

Anonymous poster hash: efb68...e61

Skrevet

Mamma fikk meg som 27-åring. Jeg fikk sønnen min som 19-åring. Håper absolutt ikke han får barn like tidlig. Det har forøvring gått fint med meg, tok bachelor innen teknologi og realfag innen jeg var 25.

Anonymous poster hash: 2b60b...a7d

Skrevet

Det kommer an på. Jeg fikk min første da jeg var 18 og nr 2 da jeg var 22 med samme mann. Vi er fortsatt gift 20 år etter og har det veldig bra sammen, og venter nr 3 snart. Vi har vært ærlige med våre døtre og fortalt at det ikke var noen dans på roser å få barn tidlig, midt i utdannelse osv.

Våre jenter vil vente med barn til de er ferdig utdannet og er etablert.

Anonymous poster hash: 9e72b...cc7

Skrevet

Mamma fikk meg som 21, Pappa var 23 og de var gift. Planlagt med andre ord! Jeg og samboer prøver på førstemann og jeg blir 26 i januar 😊 Syns 21 er ganske ungt? Jeg er akkurat passe gammel syns jeg!

Skrevet

Min mor var 18-19 da hun fikk eldste i søskenflokken.

Eldste fikk første barnet i samme alder, og nå som 29 åring.

Mellomste fikk barn som 21 åring, og andre som 23 åring.

Jeg: har ikke barn ennå. Er i begynnelsen av 20-åra.

Yngste har ingen barn ennå. Men er også under 18.

De to eldste har samme far. Vi yngste har samme.

Anonymous poster hash: 5208b...ee8

Skrevet

Med andre ord, 4 barn og 2 fedre*

Anonymous poster hash: 5208b...ee8

Skrevet

Mamma var 30 når hun fikk meg. Jeg var 18 når jeg fikk min :)

Skrevet

Mamma var 19 da jeg ble født, og jeg hadde også blitt mor som 19-åring hvis det hadde klaffet med en gang vi begynte å prøve. Men så viste det seg å ikke være så enkelt, så jeg endte med å bli 26 før det kom noe barn.

Selv om jeg syntes det var veldig lenge å vente, så var det nok like greit at det ikke gikk helt med en gang, for jeg var ikke på noen måte klar ser jeg i ettertid. (Sier ikke at ingen 19-åringer er det, men jeg var ikke det.)

Anonymous poster hash: 2e4b7...40f
Skrevet

Min mamma var 24 år da hun fikk sin første, søsteren min var 24 år, og jeg var 23 år.

Skrevet

hmmm... mamma var 20 år da hun fikk meg - jeg var godt over 30 da min første kom... men jeg tok utdanning - mamma tok utdanning etter at jeg var født...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...