Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 Den inneholder ikke nikotin, han har kjøpt watermelon og strawberry essens. Visstnok har hele klassen kjøpt, jenter som gutter 14-15 år. Vanskelig å finne info om det er farlig syns jeg.. Noen med erfaring? Anonymous poster hash: 77325...45f
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 http://nhi.no/forside/e-sigaretter-eller-ikke-43001.html Står ikke noe om at det er farlig uten nikotinen, MEN jeg hadde ikke godtatt det i mitt hus, og den hadde gått rett i søpla. Samme som at energidrikker ikke skal i hus her, det kaster jeg også. Ellers er jeg relativt open minded altså. Anonymous poster hash: ca65b...924
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 Ikke skadelig da dette er en hjelp for de som SKAL slutte å røyke. Men, om han ikke har røyker før så ser jeg ikke poenget nei... Anonymous poster hash: e5802...65b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Ikke skadelig uten nikotin, men om man ikke skal slutte å røyke så hadde mine barn ikke fått bruke dette under noen omstendigheter! Anonymous poster hash: 82400...14c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 Det strides vel litt om det er skadelig eller ikke, mener å ha lest noe om det uten at jeg gidder lete etter det her og nå. Mulig det var en avis jeg leste det i... Anonymous poster hash: 381bc...69f
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #6 Skrevet 6. september 2014 http://nhi.no/forside/e-sigaretter-eller-ikke-43001.html Står ikke noe om at det er farlig uten nikotinen, MEN jeg hadde ikke godtatt det i mitt hus, og den hadde gått rett i søpla. Samme som at energidrikker ikke skal i hus her, det kaster jeg også. Ellers er jeg relativt open minded altså. Anonymous poster hash: ca65b...924 Energidrikk er ikke farlig. Anonymous poster hash: 5b834...f33
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #7 Skrevet 6. september 2014 De hadde gått rett i søpla her i huset. Jeg leste akkurat noe om at det på flere arbeidsplasser var forbudt med e-sigaretter, fordi en ikke er helt sikker på hva som egentlig er i den vanndampen som kommer ut, om det var skadelig eller ei. Jeg tror ikke det var i Norge. Kan ikke huske hvor jeg leste det. http://forskning.no/forebyggende-helse/2014/02/er-e-sigaretter-helseskadelige Anonymous poster hash: ce9e1...041
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #8 Skrevet 6. september 2014 Energidrikk er ikke farlig. Anonymous poster hash: 5b834...f33 Greit med litt mer viten før du uttaler det kategorisk, eller? Anonymous poster hash: 8b7c3...28b
Mamma_til_2 Skrevet 6. september 2014 #9 Skrevet 6. september 2014 http://nhi.no/forside/e-sigaretter-eller-ikke-43001.html Står ikke noe om at det er farlig uten nikotinen, MEN jeg hadde ikke godtatt det i mitt hus, og den hadde gått rett i søpla. Samme som at energidrikker ikke skal i hus her, det kaster jeg også. Ellers er jeg relativt open minded altså. Anonymous poster hash: ca65b...924 Energidrikk er ikke farlig. Anonymous poster hash: 5b834...f33 http://www.klikk.no/foreldre/helse/article901884.ece
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #10 Skrevet 6. september 2014 Ingen fler? HI Anonymous poster hash: 77325...45f
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #11 Skrevet 6. september 2014 http://nhi.no/forside/e-sigaretter-eller-ikke-43001.html Står ikke noe om at det er farlig uten nikotinen, MEN jeg hadde ikke godtatt det i mitt hus, og den hadde gått rett i søpla. Samme som at energidrikker ikke skal i hus her, det kaster jeg også. Ellers er jeg relativt open minded altså. Anonymous poster hash: ca65b...924 Energidrikk er ikke farlig. Anonymous poster hash: 5b834...f33 Hvis du tror det ikke er farlig har du gått glipp av noe. Enten det, eller så er du litt kort. Anonymous poster hash: ca65b...924
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #12 Skrevet 6. september 2014 WHO driver for tiden med en svertekampanje når det kommer til e-sigaretter, men forskning viser at det slett ikke er så farlig som de vil ha det til. Alt som er i ejuicen (bortsett fra de med nikotin) kan konsumeres (drikkes) uten noen helsefare. Det å innta det i form av damp istedet er dermed ikke noe farligere. Jeg har gått over til e-sigaretter, og opplever stor suksess i min røykeslutt med dette produktet. Flere av mine ikke-røykende familiemedlemmer har vist stor interesse, og har også smakt av meg, samt gått til innkjøp selv (da uten nikotin) fordi det er så og si det samme som å røyke vannpipe som så mange gjør på ferie f.eks. Så jeg vil tro at dette går helt fint. Ikke vil det lede til røyking heller, da hvem vil vel bytte ut de gode smakene med sur tobakkssmak? Og for ungdommer er nok dette bare en fase, spennende nå når det er litt nytt, men om noen uker er det glemt. Anonymous poster hash: b1368...f19
Anyne Skrevet 6. september 2014 #13 Skrevet 6. september 2014 Svigerfar mener man får vann i lungene av e sigaretter, stemmer det? Jeg aner ikke..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #14 Skrevet 6. september 2014 WHO driver for tiden med en svertekampanje når det kommer til e-sigaretter, men forskning viser at det slett ikke er så farlig som de vil ha det til. Alt som er i ejuicen (bortsett fra de med nikotin) kan konsumeres (drikkes) uten noen helsefare. Det å innta det i form av damp istedet er dermed ikke noe farligere.Jeg har gått over til e-sigaretter, og opplever stor suksess i min røykeslutt med dette produktet. Flere av mine ikke-røykende familiemedlemmer har vist stor interesse, og har også smakt av meg, samt gått til innkjøp selv (da uten nikotin) fordi det er så og si det samme som å røyke vannpipe som så mange gjør på ferie f.eks. Så jeg vil tro at dette går helt fint. Ikke vil det lede til røyking heller, da hvem vil vel bytte ut de gode smakene med sur tobakkssmak? Og for ungdommer er nok dette bare en fase, spennende nå når det er litt nytt, men om noen uker er det glemt. Anonymous poster hash: b1368...f19 Vannpipe som MANGE gjør på ferie??? Hvem vanker du med? Anonymous poster hash: d6ee2...034
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #15 Skrevet 6. september 2014 Men hallo hva skal 14 -15 åringer med noe som forbindes med røyk og gjøre? For meg hadde jeg aldri tillatt det da man kan like gjerne stappe en ordinær røyk i hendene på de. E-sigarett er for de som allerede røyker og ønsker og slutte. Det har INGEN ting i hendene på et barn og gjøre.. At det er noe og tenke på er greit eller ikke forstår jeg absolutt ikke.. Dette er tiden mange prøver ut røyk. Og hvor langt er det ikke fra en E sigarett til en ordentlig sigarett... ?? Anonymous poster hash: cb951...ed5
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Jeg vet knapt nok hva en vannpipe er, og har aldri prøvd det.. Hva i alle dager er det godt for? Anonymous poster hash: ca65b...924
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #17 Skrevet 6. september 2014 Svigerfar mener man får vann i lungene av e sigaretter, stemmer det? Jeg aner ikke.. Nei, det stemmer ikke. Mesteparten av dem dampen du ser når du puster ut er faktisk fuktighet fra lunger/munn, så man kan oppleve å være litt mer tørst enn til vanlig, men man får altså IKKE vann i lungene. WHO driver for tiden med en svertekampanje når det kommer til e-sigaretter, men forskning viser at det slett ikke er så farlig som de vil ha det til. Alt som er i ejuicen (bortsett fra de med nikotin) kan konsumeres (drikkes) uten noen helsefare. Det å innta det i form av damp istedet er dermed ikke noe farligere.Jeg har gått over til e-sigaretter, og opplever stor suksess i min røykeslutt med dette produktet. Flere av mine ikke-røykende familiemedlemmer har vist stor interesse, og har også smakt av meg, samt gått til innkjøp selv (da uten nikotin) fordi det er så og si det samme som å røyke vannpipe som så mange gjør på ferie f.eks. Så jeg vil tro at dette går helt fint. Ikke vil det lede til røyking heller, da hvem vil vel bytte ut de gode smakene med sur tobakkssmak? Og for ungdommer er nok dette bare en fase, spennende nå når det er litt nytt, men om noen uker er det glemt. Anonymous poster hash: b1368...f19 Vannpipe som MANGE gjør på ferie??? Hvem vanker du med? Anonymous poster hash: d6ee2...034 Ehh.. jeg vet ikke hva du tenker på når jeg sier vannpipe, men tror ikke det er det samme som jeg mener. Anonymous poster hash: b1368...f19
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Jeg vet knapt nok hva en vannpipe er, og har aldri prøvd det.. Hva i alle dager er det godt for? Anonymous poster hash: ca65b...924 Smaken regner jeg med. Har aldri prøvd det selv, men i "sydenland" finner en gjerne disse på restauranter o.l. Anonymous poster hash: b1368...f19
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #19 Skrevet 19. september 2014 Men hallo hva skal 14 -15 åringer med noe som forbindes med røyk og gjøre? For meg hadde jeg aldri tillatt det da man kan like gjerne stappe en ordinær røyk i hendene på de. E-sigarett er for de som allerede røyker og ønsker og slutte. Det har INGEN ting i hendene på et barn og gjøre.. At det er noe og tenke på er greit eller ikke forstår jeg absolutt ikke.. Dette er tiden mange prøver ut røyk. Og hvor langt er det ikke fra en E sigarett til en ordentlig sigarett... ?? Anonymous poster hash: cb951...ed5 Hehe, det er da svært langt fra en nikotinfri e-sigarett til en tobakkssigarett! Åh, har så mange eksempler å komme med at det er vanskelig å velge... For eksempel, til sammenligning med snus, ser du for deg at en ungdom som bruker posesnus ville anstrengt seg for å få tak i dyr gammeldags skråtobakk? En ungdom som er interessert i rusmidler, eller rusrelaterte midler, vil ikke automatisk begynne å lete etter gammeldagse, dyre, illeluktende, lett avslørende midler og metoder. Hva tror du de vil velge, den mer rimelige velsmakende sigaretten som de kan snike seg til på dassen på skolen, eller under dyna på gutterommet, eller den som lukter avslørende i timevis etterpå, som smaker pyton OG som koster 5 ganger så mye? Men, at en e-sigarett ikke har noe i hendene på et barn å gjøre, er jeg svært enig i. Selv om det i utgangspunktet ikke er helsefarlig for dem, etter det vi til nå vet om e-sigaretten, så er det vel fortsatt 18-års grense ved kjøp, både med og uten nikotin. Hvordan fikk disse ungdommene tak i dette? Anonymous poster hash: 336a5...f09
Øyne som ser!! Skrevet 19. september 2014 #20 Skrevet 19. september 2014 WHO driver for tiden med en svertekampanje når det kommer til e-sigaretter, men forskning viser at det slett ikke er så farlig som de vil ha det til. Alt som er i ejuicen (bortsett fra de med nikotin) kan konsumeres (drikkes) uten noen helsefare. Det å innta det i form av damp istedet er dermed ikke noe farligere.Jeg har gått over til e-sigaretter, og opplever stor suksess i min røykeslutt med dette produktet. Flere av mine ikke-røykende familiemedlemmer har vist stor interesse, og har også smakt av meg, samt gått til innkjøp selv (da uten nikotin) fordi det er så og si det samme som å røyke vannpipe som så mange gjør på ferie f.eks. Så jeg vil tro at dette går helt fint. Ikke vil det lede til røyking heller, da hvem vil vel bytte ut de gode smakene med sur tobakkssmak? Og for ungdommer er nok dette bare en fase, spennende nå når det er litt nytt, men om noen uker er det glemt. Anonymous poster hash: b1368...f19 Vannpipe som MANGE gjør på ferie??? Hvem vanker du med? Anonymous poster hash: d6ee2...034 Ja, vannpipe som de selger på restaurant og barer i syden. Du har kanskje ikke vært i syden? Helt normalt der.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #21 Skrevet 19. september 2014 Poden? Seriøst? Du har nok større problemer enn at gutten har kjøpt e-sigaretter. Typisk ung mor, og de vet man jo av erfaring at det sjelden går bra med. Anonymous poster hash: 95422...aa7
Iiiiik Skrevet 19. september 2014 #22 Skrevet 19. september 2014 Jeg hadde ikke akseptert det. Det er noe med hva det signaliserer, som jeg reagerer på. Mye mulig det helsemessig er helt OK, men jeg ville altså allikevel ikke godtatt det. Jeg tror heller ikke at du over her har rett i at rusnyskjerrige ungdommer ville valgt noe annet. Rusnyskjerrige ungdommer som vil prøve seg frem, pusher typisk grensene litt og litt.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #23 Skrevet 19. september 2014 Naivt å tro at de ikke har tenkt å putte nikotin oppi ved senere anledning eller ikke har gjort det allerede. Uansett er det noe som kan gjøre terskelen lavere for røyking. Da jeg var 15 var vi på klassetur i Polen og HELE klassen unntatt meg begynte å røyke. Foreldrene forsto jo ikke det, de fant ikke ut av det. Anonymous poster hash: 4a3b2...087
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #24 Skrevet 19. september 2014 Jeg hadde ikke akseptert det. Det er noe med hva det signaliserer, som jeg reagerer på. Mye mulig det helsemessig er helt OK, men jeg ville altså allikevel ikke godtatt det. Jeg tror heller ikke at du over her har rett i at rusnyskjerrige ungdommer ville valgt noe annet. Rusnyskjerrige ungdommer som vil prøve seg frem, pusher typisk grensene litt og litt. Naivt å tro at de ikke har tenkt å putte nikotin oppi ved senere anledning eller ikke har gjort det allerede. Uansett er det noe som kan gjøre terskelen lavere for røyking.Da jeg var 15 var vi på klassetur i Polen og HELE klassen unntatt meg begynte å røyke. Foreldrene forsto jo ikke det, de fant ikke ut av det.Anonymous poster hash: 4a3b2...087 Er enig i at det er vanskelig å vite hvilken retning en ungdom tar i sine destruktive valg, men min erfaring med e-sigaretter forteller meg at de fleste vil velge denne rimeligere og mindre avslørende varianten, fremfor en dyr, tungvint og luktende tobakksvariant. Det er jo blant annet derfor så mange unge begynner å snuse i stedet for å røyke nå, fordi de ikke så lett blir oppdaget på det. Jeg tror ungdom heller vil velge en fargesprakende damper, og konkurrere om å få tak i de mest spennende smakene, som de kan patte på i smug på kino, framfor å velge tobakk, som er en dårligere og mer kostbar variant, som er vanskeligere tilgjengelig, med kjedelig og vond smak og lukt, som de i tillegg må ut i kulda og "nyte". Det er ikke slik at en e-sigarett er en halvgod erstatning for den virkelige varen. Tobakksrøyk er ut, på samme måte som stasjonære pc-er og personsøkere. Det blir som å tro at ungdom ville velge bort billig Smirnoff Ice, mot en dritdyr klunk med karsk. De drikker bare dårlig hjemmebrent dersom det er billigere og de ikke får tak i annet, ikke hvis de må betale i dyre dommer for det. Og om de putter nikotin i damperen, så er det selvsagt ikke ønskelig, men det er nå tross alt ikke helseskadelig og kreftfremkallende slik tobakksrøyk er. Anonymous poster hash: 336a5...f09
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #25 Skrevet 19. september 2014 Takk for alle svar Jeg er enda i tvil på hva jeg skal gjøre, ta vekk eller stilletiende godta. Mange av vennene drikker allerede og noen har brukt hasj opptil 2 år allerede(ja galskap!!). Han er veldig åpen av seg, så han har fortalt at han har drukket litt. Vi velger å ikke bure han inne av den grunn, åpenheten liker vi. Vi foreldre er ikke steingamle selv og husker godt hvordan vi snek oss rundt for å drikke og smake på tobakk på begynnelsen av 90-tallet. Når til og med min strenge mor er rådløs blir det vanskelig, for jeg tenkte hun visste hva vi skulle gjøre Denne ungdommen er litt hypokonder, og irriterer seg over alle som forkorter livet sitt med røyk. Jeg klarer ikke se at han skal gå over til tobakk etterhvert. Han er også litt mer pysete enn vi foreldre var på samme alder - og vi har f.eks aldri verken sett eller brukt narkotika. Så jeg er like langt. Liker å tverre meg å si NEI, men her er jeg faktisk usikker. HI Anonymous poster hash: 77325...45f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå