Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Jeg er på linje med deg. Anonymous poster hash: 25cb5...b94
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Jeg gav rundt 500 da jeg var alene, ca 1000 nå når vi er to. Synes 800 er helt innafor. Anonymous poster hash: 8aaaa...7da
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 Jeg synes 800 er helt ok, med mindre det er aller beste venninne eller søster. Selv har jeg gitt for max 500 kr til andre slektninger og venner. Har stor familie og stor omgangskrets, og har i en periode nå vært mellom tre og sju bryllup i året. Har ikke råd til mer. Anonymous poster hash: d05f9...b1f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det der med å skulle dekke kuverten er jo tullete. Betyr det at manskal gi en mye dyrere gave dersom man er invitert til et fancy festlokale/restaurant enn om det er låvebryllup eller liknende? Min beste venninne feiret bryllupet på mannens hjemgård, med hjemmelaget mat. En litt perifer slektning feiret på flott herregård. Det siste kostet sikkert flere ganger så mye som det første, men det var min beste venninne som fikk den dyreste gaven. Gjester kan ikke ta ansvar for hvilket prisnivå brudeparet har lagt seg på. Anonymous poster hash: d05f9...b1f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det var dette jeg mente med at jeg ikke vil differensiere innenfor samme vennegjengen. Jeg har gitt for 800,- når jeg har vært alene, når jeg har vært student, og nå også som arbeidstaker og samboer. Jeg kan ikke bry meg med å skal gjette hva alle rundt meg synes og mener om ditten og datten, så den eneste målestokken jeg kan være sikker på, er hva jeg selv hadde syntes om saker og ting. Og jeg hadde overhodet ikke syntes at folk var kjipe hvis de gav meg bryllupsgave for 800,-. Anonymous poster hash: fcf45...90e
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 800 kroner til vennepar synes jeg er en fin gave Anonymous poster hash: 58bd6...87b
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Synes absolutt at det er innenfor. Man kan ikke bry seg hva alle andre tenker. Anonymous poster hash: e6a0d...bd9
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det der med å skulle dekke kuverten er jo tullete. Betyr det at manskal gi en mye dyrere gave dersom man er invitert til et fancy festlokale/restaurant enn om det er låvebryllup eller liknende? Min beste venninne feiret bryllupet på mannens hjemgård, med hjemmelaget mat. En litt perifer slektning feiret på flott herregård. Det siste kostet sikkert flere ganger så mye som det første, men det var min beste venninne som fikk den dyreste gaven. Gjester kan ikke ta ansvar for hvilket prisnivå brudeparet har lagt seg på. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, jeg mener det. Som sagt er det jo andre hensyn å ta også, som livssituasjon og hvor nære man er, men akkurat som det er forskjellige kleskoder og bordskikkregler er det også forskjellige gavekoder. Du kan jo selvfølgelig la være og følge etiketten, men da må du jo også regne med at noen vil synes du er gnien.. Anonymous poster hash: 4e058...bab
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Jeg tenker det må være godt innenfor. Vanskelig å lage en fast regel, kommer jo an på din økonomi, hvor nær du er brudeparet, livssituasjon osv. Anonymous poster hash: f7c7e...805
Mamma-til-3-jenter Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Jeg hadde absolutt ikke syntes du var gnien!!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det var dette jeg mente med at jeg ikke vil differensiere innenfor samme vennegjengen. Jeg har gitt for 800,- når jeg har vært alene, når jeg har vært student, og nå også som arbeidstaker og samboer. Jeg kan ikke bry meg med å skal gjette hva alle rundt meg synes og mener om ditten og datten, så den eneste målestokken jeg kan være sikker på, er hva jeg selv hadde syntes om saker og ting. Og jeg hadde overhodet ikke syntes at folk var kjipe hvis de gav meg bryllupsgave for 800,-. Anonymous poster hash: fcf45...90e Nei, det er jo forståelig og det er fint at du ikke vil gjøre forskjell. Men jeg tenker at det hadde vært naturlig å oppjustere litt når man ble to.. Da er det jo ikke bare fra deg lengre.. Anonymous poster hash: 4e058...bab
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #14 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Den "reg" om at man skal gi gave som dekker kuvertprisen har jeg ikke hørt om noe annet sted enn her inne. Det er en helt tåplig regel. Skulle jeg fukgt denn måtte jeg gitt min ene venninne gave for flerfoldige tusen og en annen en ting til rundt hundrelappen selv om den siste venninnen har lite penger og hadde bruk for litt av hvert, mens den andre er rik og ikke trenger noenting. Anonymous poster hash: 6749d...dc6
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #15 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det der med å skulle dekke kuverten er jo tullete. Betyr det at manskal gi en mye dyrere gave dersom man er invitert til et fancy festlokale/restaurant enn om det er låvebryllup eller liknende? Min beste venninne feiret bryllupet på mannens hjemgård, med hjemmelaget mat. En litt perifer slektning feiret på flott herregård. Det siste kostet sikkert flere ganger så mye som det første, men det var min beste venninne som fikk den dyreste gaven. Gjester kan ikke ta ansvar for hvilket prisnivå brudeparet har lagt seg på. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, jeg mener det. Som sagt er det jo andre hensyn å ta også, som livssituasjon og hvor nære man er, men akkurat som det er forskjellige kleskoder og bordskikkregler er det også forskjellige gavekoder. Du kan jo selvfølgelig la være og følge etiketten, men da må du jo også regne med at noen vil synes du er gnien.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Ja, da får de bare synes jeg er gnien. Kostnadene til bryllupet er ikke mitt ansvar. Jeg beregner penger til gaver ut i fra hvor nært forhold jeg har til brudeparet. Kleskode er forresten greit nok, men hvis brudeparet har veldig spesifikke ønsker som vil koste meg mye å oppfylle, så melder jeg avbud. Jeg gjorde det en gang kleskoden var bunad. Jeg har ikke bunad, og ingen mulighet til å låne. Hvis det var viktigere for brudeparet at jeg passet inn som rekvisitt i deres bryllup enn at jeg faktisk kom, så tenkte jeg at det var like greit å droppe det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #16 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Den "reg" om at man skal gi gave som dekker kuvertprisen har jeg ikke hørt om noe annet sted enn her inne. Det er en helt tåplig regel. Skulle jeg fukgt denn måtte jeg gitt min ene venninne gave for flerfoldige tusen og en annen en ting til rundt hundrelappen selv om den siste venninnen har lite penger og hadde bruk for litt av hvert, mens den andre er rik og ikke trenger noenting. Anonymous poster hash: 6749d...dc6 Flerfoldige tusen? Vi gifta oss på hotell Bristol i Oslo og mener å huske kuverten kom på rundt 750,- pp. Så flerfoldige tusen... Det kan jo ikke stemme.. Anonymous poster hash: 4e058...bab
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #17 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det der med å skulle dekke kuverten er jo tullete. Betyr det at manskal gi en mye dyrere gave dersom man er invitert til et fancy festlokale/restaurant enn om det er låvebryllup eller liknende? Min beste venninne feiret bryllupet på mannens hjemgård, med hjemmelaget mat. En litt perifer slektning feiret på flott herregård. Det siste kostet sikkert flere ganger så mye som det første, men det var min beste venninne som fikk den dyreste gaven. Gjester kan ikke ta ansvar for hvilket prisnivå brudeparet har lagt seg på. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, jeg mener det. Som sagt er det jo andre hensyn å ta også, som livssituasjon og hvor nære man er, men akkurat som det er forskjellige kleskoder og bordskikkregler er det også forskjellige gavekoder. Du kan jo selvfølgelig la være og følge etiketten, men da må du jo også regne med at noen vil synes du er gnien.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Ja, da får de bare synes jeg er gnien. Kostnadene til bryllupet er ikke mitt ansvar. Jeg beregner penger til gaver ut i fra hvor nært forhold jeg har til brudeparet. Kleskode er forresten greit nok, men hvis brudeparet har veldig spesifikke ønsker som vil koste meg mye å oppfylle, så melder jeg avbud. Jeg gjorde det en gang kleskoden var bunad. Jeg har ikke bunad, og ingen mulighet til å låne. Hvis det var viktigere for brudeparet at jeg passet inn som rekvisitt i deres bryllup enn at jeg faktisk kom, så tenkte jeg at det var like greit å droppe det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, da får de bare synes du er gnien da jeg synes det er rart at du blir så innmari defensiv over at andre kanskje synes du er noe spesiell når du velger å ikke følge de sosiale kodene.. Det er ingen som _krever_ noe av deg. Men det er altså normen. Og tanken bak er jo at alle skal bidra til at brudeparet får det bryllupet de vil ha. Synes det er en flott ting jeg så bidrar man med det man kan liksom.. Anonymous poster hash: 4e058...bab
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #18 Skrevet 5. september 2014 Jeg tenker 500kr maks er det tiggefest eller bryllup? Hvis de gifter seg for gavene, er de kørka i huet, og forholdet dømt til å mislykkes. Og da fortjener de ikke gaver. Anonymous poster hash: 386ef...35f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #19 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det der med å skulle dekke kuverten er jo tullete. Betyr det at manskal gi en mye dyrere gave dersom man er invitert til et fancy festlokale/restaurant enn om det er låvebryllup eller liknende? Min beste venninne feiret bryllupet på mannens hjemgård, med hjemmelaget mat. En litt perifer slektning feiret på flott herregård. Det siste kostet sikkert flere ganger så mye som det første, men det var min beste venninne som fikk den dyreste gaven. Gjester kan ikke ta ansvar for hvilket prisnivå brudeparet har lagt seg på. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, jeg mener det. Som sagt er det jo andre hensyn å ta også, som livssituasjon og hvor nære man er, men akkurat som det er forskjellige kleskoder og bordskikkregler er det også forskjellige gavekoder. Du kan jo selvfølgelig la være og følge etiketten, men da må du jo også regne med at noen vil synes du er gnien.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Ja, da får de bare synes jeg er gnien. Kostnadene til bryllupet er ikke mitt ansvar. Jeg beregner penger til gaver ut i fra hvor nært forhold jeg har til brudeparet. Kleskode er forresten greit nok, men hvis brudeparet har veldig spesifikke ønsker som vil koste meg mye å oppfylle, så melder jeg avbud. Jeg gjorde det en gang kleskoden var bunad. Jeg har ikke bunad, og ingen mulighet til å låne. Hvis det var viktigere for brudeparet at jeg passet inn som rekvisitt i deres bryllup enn at jeg faktisk kom, så tenkte jeg at det var like greit å droppe det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, da får de bare synes du er gnien da jeg synes det er rart at du blir så innmari defensiv over at andre kanskje synes du er noe spesiell når du velger å ikke følge de sosiale kodene.. Det er ingen som _krever_ noe av deg. Men det er altså normen. Og tanken bak er jo at alle skal bidra til at brudeparet får det bryllupet de vil ha. Synes det er en flott ting jeg så bidrar man med det man kan liksom.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Jeg er ikke defensiv. Jeg skriver hva jeg tenker om saken. Som en annen skriver, den regelen om at man skal betale kuverten er bare noe jeg har lest om her inne, og den synes jeg er tullete. Tror ikke det er en vanlig tankegang. Og om det er det, så synes jeg uansett at det er tullete, og ikke noe jeg ønsker å følge opp. Sånn er det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #20 Skrevet 5. september 2014 Jeg tror forresten ikke alle helt skjønner hva "kuverten" er. Kuverten er ikke all gratis mat og drikke du får i løpet av et bryllup. Kuverten er mat og drikke til middag. Og det kommer aldri (med mindre det kanskje er snakk om kongelige bryllup) på flere tusen kr. Anonymous poster hash: 4e058...bab
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #21 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det der med å skulle dekke kuverten er jo tullete. Betyr det at manskal gi en mye dyrere gave dersom man er invitert til et fancy festlokale/restaurant enn om det er låvebryllup eller liknende? Min beste venninne feiret bryllupet på mannens hjemgård, med hjemmelaget mat. En litt perifer slektning feiret på flott herregård. Det siste kostet sikkert flere ganger så mye som det første, men det var min beste venninne som fikk den dyreste gaven. Gjester kan ikke ta ansvar for hvilket prisnivå brudeparet har lagt seg på. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, jeg mener det. Som sagt er det jo andre hensyn å ta også, som livssituasjon og hvor nære man er, men akkurat som det er forskjellige kleskoder og bordskikkregler er det også forskjellige gavekoder. Du kan jo selvfølgelig la være og følge etiketten, men da må du jo også regne med at noen vil synes du er gnien.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Ja, da får de bare synes jeg er gnien. Kostnadene til bryllupet er ikke mitt ansvar. Jeg beregner penger til gaver ut i fra hvor nært forhold jeg har til brudeparet. Kleskode er forresten greit nok, men hvis brudeparet har veldig spesifikke ønsker som vil koste meg mye å oppfylle, så melder jeg avbud. Jeg gjorde det en gang kleskoden var bunad. Jeg har ikke bunad, og ingen mulighet til å låne. Hvis det var viktigere for brudeparet at jeg passet inn som rekvisitt i deres bryllup enn at jeg faktisk kom, så tenkte jeg at det var like greit å droppe det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, da får de bare synes du er gnien da jeg synes det er rart at du blir så innmari defensiv over at andre kanskje synes du er noe spesiell når du velger å ikke følge de sosiale kodene.. Det er ingen som _krever_ noe av deg. Men det er altså normen. Og tanken bak er jo at alle skal bidra til at brudeparet får det bryllupet de vil ha. Synes det er en flott ting jeg så bidrar man med det man kan liksom.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Jeg er ikke defensiv. Jeg skriver hva jeg tenker om saken. Som en annen skriver, den regelen om at man skal betale kuverten er bare noe jeg har lest om her inne, og den synes jeg er tullete. Tror ikke det er en vanlig tankegang. Og om det er det, så synes jeg uansett at det er tullete, og ikke noe jeg ønsker å følge opp. Sånn er det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Så ikke gjør det da, gnienpeis Anonymous poster hash: 4e058...bab
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #22 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det der med å skulle dekke kuverten er jo tullete. Betyr det at manskal gi en mye dyrere gave dersom man er invitert til et fancy festlokale/restaurant enn om det er låvebryllup eller liknende? Min beste venninne feiret bryllupet på mannens hjemgård, med hjemmelaget mat. En litt perifer slektning feiret på flott herregård. Det siste kostet sikkert flere ganger så mye som det første, men det var min beste venninne som fikk den dyreste gaven. Gjester kan ikke ta ansvar for hvilket prisnivå brudeparet har lagt seg på. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, jeg mener det. Som sagt er det jo andre hensyn å ta også, som livssituasjon og hvor nære man er, men akkurat som det er forskjellige kleskoder og bordskikkregler er det også forskjellige gavekoder. Du kan jo selvfølgelig la være og følge etiketten, men da må du jo også regne med at noen vil synes du er gnien.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Ja, da får de bare synes jeg er gnien. Kostnadene til bryllupet er ikke mitt ansvar. Jeg beregner penger til gaver ut i fra hvor nært forhold jeg har til brudeparet. Kleskode er forresten greit nok, men hvis brudeparet har veldig spesifikke ønsker som vil koste meg mye å oppfylle, så melder jeg avbud. Jeg gjorde det en gang kleskoden var bunad. Jeg har ikke bunad, og ingen mulighet til å låne. Hvis det var viktigere for brudeparet at jeg passet inn som rekvisitt i deres bryllup enn at jeg faktisk kom, så tenkte jeg at det var like greit å droppe det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, da får de bare synes du er gnien da jeg synes det er rart at du blir så innmari defensiv over at andre kanskje synes du er noe spesiell når du velger å ikke følge de sosiale kodene.. Det er ingen som _krever_ noe av deg. Men det er altså normen. Og tanken bak er jo at alle skal bidra til at brudeparet får det bryllupet de vil ha. Synes det er en flott ting jeg så bidrar man med det man kan liksom.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Jeg er ikke defensiv. Jeg skriver hva jeg tenker om saken. Som en annen skriver, den regelen om at man skal betale kuverten er bare noe jeg har lest om her inne, og den synes jeg er tullete. Tror ikke det er en vanlig tankegang. Og om det er det, så synes jeg uansett at det er tullete, og ikke noe jeg ønsker å følge opp. Sånn er det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Så ikke gjør det da, gnienpeis Anonymous poster hash: 4e058...bab Å, sånne "nå skal jeg jaggu være litt svær i kjeften"-troll som deg er egentlig litt søte Nei, jeg gjør det ikke. For det første fordi det er en tankegang jeg misliker, og for det andre fordi jeg blir bedt i så mange brylluper at jeg rett og slett ikke har råd. Anonymous poster hash: d05f9...b1f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #23 Skrevet 5. september 2014 I alle bryllupene vi har vært i. Er en vennegjeng, så jeg har ikke hatt lyst til å differensiere. Ser nå av den andre tråden at ingen andre gir så lite. Er det en ting jeg ikke er, så er det gjerrig eller kjip. Nå skjønner jeg jo at bryllupsgavene kanskje har fått meg til å fremstå sånn. Er det virkelig bare jeg som synes 800,- er en grei sum å bruke på en bryllupsgave? Utdrikningslag, kjole, reise etc. kommer jo i tillegg. Jeg merker det godt på økonomien når noen gifter seg, for å sindet sånn. Anonymous poster hash: fcf45...90e Jeg synes det er litt stusselig når man er to. Hvis jeg var singel hadde jeg tenkt at 800,- var en fin gave. God skikk og bruk er jo å dekke prisen på kuverten, altså betale for seg på en måte. Men så tar man jo selvfølgelig hensyn til livssituasjon og hvor nære man er. Jeg ville syntes det var raust av en student jeg kjente sånn passe å få 800,- men å få 800,- av et godt etablert og nært par ville jeg tenkt var litt gnient. Anonymous poster hash: 4e058...bab Det der med å skulle dekke kuverten er jo tullete. Betyr det at manskal gi en mye dyrere gave dersom man er invitert til et fancy festlokale/restaurant enn om det er låvebryllup eller liknende? Min beste venninne feiret bryllupet på mannens hjemgård, med hjemmelaget mat. En litt perifer slektning feiret på flott herregård. Det siste kostet sikkert flere ganger så mye som det første, men det var min beste venninne som fikk den dyreste gaven. Gjester kan ikke ta ansvar for hvilket prisnivå brudeparet har lagt seg på. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, jeg mener det. Som sagt er det jo andre hensyn å ta også, som livssituasjon og hvor nære man er, men akkurat som det er forskjellige kleskoder og bordskikkregler er det også forskjellige gavekoder. Du kan jo selvfølgelig la være og følge etiketten, men da må du jo også regne med at noen vil synes du er gnien.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Ja, da får de bare synes jeg er gnien. Kostnadene til bryllupet er ikke mitt ansvar. Jeg beregner penger til gaver ut i fra hvor nært forhold jeg har til brudeparet. Kleskode er forresten greit nok, men hvis brudeparet har veldig spesifikke ønsker som vil koste meg mye å oppfylle, så melder jeg avbud. Jeg gjorde det en gang kleskoden var bunad. Jeg har ikke bunad, og ingen mulighet til å låne. Hvis det var viktigere for brudeparet at jeg passet inn som rekvisitt i deres bryllup enn at jeg faktisk kom, så tenkte jeg at det var like greit å droppe det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Ja, da får de bare synes du er gnien da jeg synes det er rart at du blir så innmari defensiv over at andre kanskje synes du er noe spesiell når du velger å ikke følge de sosiale kodene.. Det er ingen som _krever_ noe av deg. Men det er altså normen. Og tanken bak er jo at alle skal bidra til at brudeparet får det bryllupet de vil ha. Synes det er en flott ting jeg så bidrar man med det man kan liksom.. Anonymous poster hash: 4e058...bab Jeg er ikke defensiv. Jeg skriver hva jeg tenker om saken. Som en annen skriver, den regelen om at man skal betale kuverten er bare noe jeg har lest om her inne, og den synes jeg er tullete. Tror ikke det er en vanlig tankegang. Og om det er det, så synes jeg uansett at det er tullete, og ikke noe jeg ønsker å følge opp. Sånn er det. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Så ikke gjør det da, gnienpeis Anonymous poster hash: 4e058...bab Å, sånne "nå skal jeg jaggu være litt svær i kjeften"-troll som deg er egentlig litt søte Nei, jeg gjør det ikke. For det første fordi det er en tankegang jeg misliker, og for det andre fordi jeg blir bedt i så mange brylluper at jeg rett og slett ikke har råd. Anonymous poster hash: d05f9...b1f Gnienpeis, gnienpeis, gnienpeis Anonymous poster hash: 4e058...bab
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #24 Skrevet 5. september 2014 Jeg tror forresten ikke alle helt skjønner hva "kuverten" er. Kuverten er ikke all gratis mat og drikke du får i løpet av et bryllup. Kuverten er mat og drikke til middag. Og det kommer aldri (med mindre det kanskje er snakk om kongelige bryllup) på flere tusen kr. Anonymous poster hash: 4e058...bab Hvis man blir invitert i bryllup med sine fire barn blir det brått nettopp flere tusen kroner. 6*750 = 3000, faktisk. Anonymous poster hash: 25cb5...b94
Kathrine. Skrevet 5. september 2014 #25 Skrevet 5. september 2014 Jeg tror forresten ikke alle helt skjønner hva "kuverten" er. Kuverten er ikke all gratis mat og drikke du får i løpet av et bryllup. Kuverten er mat og drikke til middag. Og det kommer aldri (med mindre det kanskje er snakk om kongelige bryllup) på flere tusen kr. Anonymous poster hash: 4e058...bab Hvis man blir invitert i bryllup med sine fire barn blir det brått nettopp flere tusen kroner. 6*750 = 3000, faktisk. Anonymous poster hash: 25cb5...b94 EH, nei. 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå