Gå til innhold

Ang folkeskikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje han er en kollega av meg :P Han spiser også sånn. Jeg orker ikke å sitte ved siden av han når jeg spiser (alltid felles lunsj). I dag var det flere som hadde fri, altså måtte jeg ha sittet ved siden av han... så jeg dro på café stedet.. så, JO det er nøye!

Anonymous poster hash: d5e05...8ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan da ikke oppdra mannen din!

har du ikke respekt for han? visste du ikke om dette når dere ble sammen? veldig vanskelig å endre slike vaner i en voksen. dette har du tatt med når du valgte han, med hans gode og mindre gode sider.

om dette er nytt er det noe annet, da kan du jo spørre han om hvorfor?

det er faktisk dårligere folkeskikk å behandle et annet voksent menneske som du gjør, enn å drikke med mat i munnen!

slik behandler man ikke mannen sin, sitte å kritisere og pirke! skamme seg!

Anonymous poster hash: 4dd7e...f90

Det kan da ikke være så jævlig, da hadde hun nok ikke greide å være sammen med han så langt. Hvorfor gifte seg å få familie med en man ikke orker å sitte til bords med? Og skal sitte å pirke på?

Skrevet

Ble kopiert feil innlegg!

Poenget er at man finner feil og forstørrer de når man begynner å irritere seg over noen. Kan umulig ha nyoppdtått denne mangelen på bordskikk?

Skrevet

Du er prippen. Flaut! Folk tenker nok sitt.

Anonymous poster hash: 325de...3a7

Skrevet

Jeg har det motsatt . Min mannkommenteter min måte å spise på og jeg blir oppriktig lei meg. Javel, så lager jeg litt lyd da, men om jeg koser meg med maten og synes måltidet m familien er et av dagens høydepunkt, snakker om løst og fast , og det eneste mannen henger seg opp i , er at jeg smatter, så sitter han å ser stygt på meg, da blir jeg lei meg. Har sagt fra om dette og jeg begynte til og med å gråte en gang, da tok han det. Lovte å prøve å slutte å plages av det. Jeg tenker ikke over at det skjer og det er ikke det at jeg ønsker å plage han m det, men midt i en travel hverdag, etter at en god middag er laget og vi koser oss, kjente jeg på håpløshet over at DET ble fokus. Ønsket meg litt raushet , tror jeg.

Anonymous poster hash: d2a0f...f52

Beklager, men smatting kan ikke gå under "ja vel, så lager jeg litt lyd, da". Smatting er utrolig ekkelt, slik at jeg virkelig kjenner grøsninger av avsky. Ekkelt hos unger, men motbydelig hos voksne. Jeg kan vise mye raushet, men ikke når det gjelder oppførsel som får meg til å føle avsky under måltidet. For meg er det på linje med å plukke seg i nesa og vise frem resultatet. Det vil si, ikke når det gjelder graden av ufinhet, men når det gjelder ekkelhet.

Anonymous poster hash: 8906c...e70

Er nok derfor jeg ikke er gift med deg😊

Skrevet

Jeg har det motsatt . Min mannkommenteter min måte å spise på og jeg blir oppriktig lei meg. Javel, så lager jeg litt lyd da, men om jeg koser meg med maten og synes måltidet m familien er et av dagens høydepunkt, snakker om løst og fast , og det eneste mannen henger seg opp i , er at jeg smatter, så sitter han å ser stygt på meg, da blir jeg lei meg. Har sagt fra om dette og jeg begynte til og med å gråte en gang, da tok han det. Lovte å prøve å slutte å plages av det. Jeg tenker ikke over at det skjer og det er ikke det at jeg ønsker å plage han m det, men midt i en travel hverdag, etter at en god middag er laget og vi koser oss, kjente jeg på håpløshet over at DET ble fokus. Ønsket meg litt raushet , tror jeg.

Beklager, men smatting kan ikke gå under "ja vel, så lager jeg litt lyd, da". Smatting er utrolig ekkelt, slik at jeg virkelig kjenner grøsninger av avsky. Ekkelt hos unger, men motbydelig hos voksne. Jeg kan vise mye raushet, men ikke når det gjelder oppførsel som får meg til å føle avsky under måltidet. For meg er det på linje med å plukke seg i nesa og vise frem resultatet. Det vil si, ikke når det gjelder graden av ufinhet, men når det gjelder ekkelhet.

Er nok derfor jeg ikke er gift med deg

Er nok ganske mange grunner til at vi ikke er gift. At du slafser som en gris kommer nok ganske langt ned på den lista, tross alt.

Skrevet

Det er vel slik at han ikke har endret spisemønster fra før dere ble sammen?

Utfordringen er at dere nå har barn - og hva skal barnet lære? Barna lærer av hva foreldrene gjør.

Gode bordmanerer er viktig for at barnet ditt skal bli akseptert i sosiale sammenhenger.

Snakk med mannen din med det som utgangspunkt.

Anonymous poster hash: b92d0...bac
Skrevet

Er det virkelig dårlig bordskikk å drikke mens man har mat i munnen? Det har reddet meg mange ganger når jeg får servert tørr mat, som ihjelstekt svinefilet eller kjøtt uten saus. Har aldri falt meg inn at det skal være frekt eller å vise dårlig bordskikk at man tar en diskret slurk med vann for å få litt fuktighet i munnen. Heller det enn å sitte og tygge på samme biten i et kvarter og slite med å svelge, eller spytte ut i servietten, tenker jeg. Har lært barna det også, når de sitter og tygger skorper og sliter med å svelge. Men jeg kan jo være helt på trynet ekkel, for alt jeg vet. 

Anonymous poster hash: 48e6c...72e
Skrevet

Er det virkelig dårlig bordskikk å drikke mens man har mat i munnen? Det har reddet meg mange ganger når jeg får servert tørr mat, som ihjelstekt svinefilet eller kjøtt uten saus. Har aldri falt meg inn at det skal være frekt eller å vise dårlig bordskikk at man tar en diskret slurk med vann for å få litt fuktighet i munnen. Heller det enn å sitte og tygge på samme biten i et kvarter og slite med å svelge, eller spytte ut i servietten, tenker jeg. Har lært barna det også, når de sitter og tygger skorper og sliter med å svelge. Men jeg kan jo være helt på trynet ekkel, for alt jeg vet. 

Anonymous poster hash: 48e6c...72e

Nei, en diskret liten slurk ser heller ikke jeg noe galt i. Verre når noen gaper over glasset med munnen full, slik at man ser halvtygd mat og det kommer matbiter i glasset. Hvis du forsiktig heller i deg en liten slurk mellom såvidt åpne lepper, så ville i alle fall ikke jeg reagert.

Skrevet

Da jeg vokste opp fokuserte moren min mye på å lære meg å spise pent og lydløst. Ikke slafse og smarte eller stønne "eeehh" etter man har tatt en slurk. Ikke la gaffel eller skje klirre på tennene.

Mannen min ble ikke oppdratt sånn. Han tar stor jafser/hiver i seg maten. Smatter og slafser. Og selv om hangar en stor munn klarer han ikke å la være å klirre gaffelen borti tennene. Når jeg spiser selv merker jeg det ikke så godt, men om ha spiser alene irriterer det vettet av meg. Han sitter for eksempel med en skål frokostblanding i sofaen og man hører slafs-klirr- smatt smatt smatt..

Får dårlig samvittighet av å bli irritert, men klarer ikke la være :( Bortsett fra det er han verdens mest fantastiske mann, så jeg prøver å ignorere det. Han vet hva jeg mener, og han kan hvis han vil, men glemmer seg/koser seg og da går det galt. Derfor viktig å lære barna det fra de er helt små så det blir automatisk å spise pent. Jeg spiser pent selv når jeg er alene, klarer ikke slafse :P

Anonymous poster hash: 2b298...b96

Skrevet

Noen ganger føler jeg at jeg slafser litt, for jeg er kronisk tett i nesen ;)
Litt vanskelig å tygge og puste på en gang. Har aldri fått noen kommentarer da, selv om jeg har spurt om jeg bråker. 

Anonymous poster hash: b47d4...5bc
Skrevet

Noen ganger føler jeg at jeg slafser litt, for jeg er kronisk tett i nesen ;)

Litt vanskelig å tygge og puste på en gang. Har aldri fått noen kommentarer da, selv om jeg har spurt om jeg bråker. 

Anonymous poster hash: b47d4...5bc

Som med alt annet må man selvsagt gjøre unntak dersom det skyldes skader/sykdom/annet som man ikke kan gjøre noe med.

Gjest Antarctica
Skrevet

Synes det er bagateller i det store bildet. Ja, man skal spise pent, handler ikke om det, for meg. Vi er oppdratt forskjellig og synes vi skal tåle hverandre for den vi er. Jeg kan gjerne få et tips om at " nå smatyer du", men å få stygge blikk og et surt tryne, synes jeg er like lite " folkeskikk " Og den gamle " skikk og bruk"- boka er sikkert fin den. Jeg vektlegger ikke den, men hver sin lyst. Ber heller ikke barna mine spise opp maten sin, er de mette, så respekterer jeg det. Hva sier "skikk og bruk" om dette? 😊

Den sier det samme som de fleste med litt vett i skallen vet: at er det fullt, så er det fullt, men at det er uhøflig å ta mer på tallerkenen enn man regner med å få ned. Har noen andre øst opp maten for deg, eller en restaurant har servert en større porsjon enn du klarer å spise, lar du bare ligge igjen det du ikke får ned.

Jeg øver barna opp til å heller forsyne seg med to små porsjoner enn med én stor, gjør ikke dere? Er det ikke verre å kaste mat i en mengde som tilsvarer en hel porsjon, men som har ligget på noens tallerken og derfor ikke kan puttes tilbake i gryta? Jeg syns det er respektløst mot dem som lager og finansierer maten dersom man lasser opp på fatet, piller i det og ikke egentlig er sulten. Da kan man forsyne seg smått. Det er vår jobb som foreldre å vise vei.

Mht sure blikk og sanksjoner mot dem som har dårlige manerer: jeg har lært at dårlig oppførsel er en straff i seg selv og ikke skal påtales. Men dessverre er en naturlig konsekvens at folk kvier seg mot å spise sammen med en som spiser grisete.

Skrevet

For meg er det helt normal folkeskikk å spise pent. Må da ikke spise så pent som en gjør på en fem stjerners resturang, men slafsing, grising, snakke med mat i munn syns jeg er uhøflig ovenfor de andre rundt bordet. Uansett om det er kjæresten eller barnet.

Min mann smattet veldig da vi ble sammen, det ble etterhvert så plagsomt at jeg måtte si noe. Jeg mistet matlysten når han smattet så. Jeg sa det bare rett ut for jeg ante ikke hvordan jeg skulle si det. Jeg sa at han smattet så mye at jeg mistet matlysten når jeg satt i nærheten av han. Så enten måtte han skjerpe seg eller så måtte vi finne en annen løsning, der vi satt på forskjellige steder.

Han tok det pent, og han skjerpet seg. Han ba meg siifra om han glemte seg, slik at han ikke falt tilbake til gammel vane. Etter han hadde vært på middag hos morn kom han hjem og sa han skjønte meg veldig godt, for han sleit hele middagen, han hørte bare smattingen hennes, og hun prater med mat i munnen også. Etter dette har han vært veldig nøye med at ungene hans legger fra seg vanen med å smatt og snakke med mat i munnen. De har ikke vært veldig ille, men de smattet.

Mine to unger er som meg, de hater smattlyder. Ene veninna til minste smatter veldig, mi eldste klarer ikke å sitte ved samme bord når de spiser. Så hun er aldri på middag her, og skal de ha brødmat smører jeg mat og setter ut ett fat til de for da slipper jeg høre på det.

Anonymous poster hash: 224ba...fe2

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen fasit her. Fordi "problemet" oftest sitter mellom ørene på den som synes den andre er ekkel og spiser grisete. Man synes ikke det om noen man er oppriktig glad og har respekt for, nemlig.

HI brydde seg sikkert ikke om dette når hun var nyforelsket i mannen sin. Nå har følelsene kjølnet, og hun begynner å finne feil og irritere seg over mannen. Fare på ferde!

Alt for mange damer oppdrar mannen sin hardt for å fjerne alle fakter som gir litt motstand, og ender med en veldressert tøffel. Som hun uansett mister respekten for.

Man irriterer seg ikke over småting som hvordan kollegaen din spiser hvis vedkommende er et menneske som du liker og bryr seg om, og du er oppriktig interessert i hva han snakker om.

Vi har to tenåringer som i det siste har blitt veldig lei av hverandre. De krangler konstant. Den ene påstår nå plutselig at hun ikke kan spise ved samme bord som broren fordi "han slafser sånn!" Ingen av oss andre hører dette. Jeg hører heller at mannen min slafser litt, men det klager hun aldri over, og sier jeg overdriver... Hvem har rett her da?

Anonymous poster hash: c9ef8...463

Gjest Antarctica
Skrevet

Halloooo ... Jeg elsker min sønn av hele mitt hjerte, men jeg reagerer likevel på at han tygger med munnen åpen og smeller gaffelen i tenna! Det sitter ikke mellom ørene våre - det kan derimot virke avskyvekkende når han treffer nye mennesker.

Har man et minimum av formell etikette på plass kan man omgås med alle slags mennesker uten å drite seg ut. Dét unner jeg ham, og derfor retter jeg på ham. Det er også kjærlighet...

Skrevet

Halloooo ... Jeg elsker min sønn av hele mitt hjerte, men jeg reagerer likevel på at han tygger med munnen åpen og smeller gaffelen i tenna! Det sitter ikke mellom ørene våre - det kan derimot virke avskyvekkende når han treffer nye mennesker.

Har man et minimum av formell etikette på plass kan man omgås med alle slags mennesker uten å drite seg ut. Dét unner jeg ham, og derfor retter jeg på ham. Det er også kjærlighet...

Det er jo tydelig ut i fra alle innleggene dine at du er en slik person som legger VELDIG godt merke til slikt. Og det sitter i mellom DINE ører. Når du klager over at alt for mange mangler bordskikk, kan det ikke være du som legger lista så lavt at normal bordskikk blir ekkelt for deg? Ja, jeg vet: Jeg tar feil, og du har rett. Som alltid.

Skrevet

Det er jo tydelig ut i fra alle innleggene dine at du er en slik person som legger VELDIG godt merke til slikt. Og det sitter i mellom DINE ører. Når du klager over at alt for mange mangler bordskikk, kan det ikke være du som legger lista så lavt at normal bordskikk blir ekkelt for deg? Ja, jeg vet: Jeg tar feil, og du har rett. Som alltid.

Siden du er anonym er det vanskelig å si om du alltid tar feil eller ei.

Hun legger jo ikke lista høyt. Det er helt vanlig med bordskikk, og man er helt nødt å lære det hjemme for å fungere blant andre senere, og ikke minst hjemme med familien også. Et måltid skal være trivelig for alle.

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Misophonia

;)

Skrevet

Min far spiser slik HI's mann gjør. Det er flaut og fælt å se på. Han har i tillegg ALLTID matrester rundt munnen etter måltidet. Hverken jeg eller mine søsken spiser så stygt som ham. Han har fungert som et skrekkeksempel for oss. Han eter som et dyr. Han har en høy stilling og er ofte på forretningsmiddager...grøss og gru..

Hadde aldri turd si noe til han da...

Anonymous poster hash: c5a69...2ec

Skrevet

Noe av det viktigste man gir sine barn et å lære dem folkeskikk, høflighet og gode manerer. Da får de det lettere i livet. Jeg elsker ikke barns mine mindre fordi jeg ber dem lukke munnen når de tygger. Makan til tullprat 😂😂😂

Anonymous poster hash: c6b90...2ef

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg startet ikke denne tråden. Jeg kommenterer hva jeg syns er akseptabelt å gjøre ved bordet. Du får plukke ut de tingene du syns er kontroversielle, i stedet for å gå rett i kjøttet på meg som person. Mine uttalelser i denne tråden står jeg for, hvert eneste ord, og har ikke angrepet deg.

Ja, jeg vet det er irriterende med folk som har rett. Men det er altså ikke den personens skyld at du irriterer deg, det sitter mellom øra DINE.

Skrevet

Det er normal folkeskikk.

Lærer ungene mine og ungene i Bhg at vi prater ikke med mat i munnen og ikke putt inn mere enn du greier og tygge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...