Gå til innhold

Vennegrupper på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oj, her var dte mye negativitet. Man har jo vennegrupper av en GRUNN, nemlig å sørge for at alle barna blir bedre kjent med jhverandre. Dette er en super må å forebygge mobbing og utenstenging på. Og det er da overhodet ikke noe ekstra stress elle rutgifter med dette??

Hvorfor må man ta seg fri fra jobb? Kan ikke barna komme etter sfo, slik ditt eget barn trolig gjør til vanlig?

Det blir jo som en vanlig hverdag, bare at du har 3 ekstra barn der.

Jeg syns vennegrupper er et supert tiltak!

Og til de som synes dette er stress: LITT ubekvemhet syns jeg forresten vi voksne må kunne tåle for å sørge for at alle barn kjenner noen og har noen å leke med.

Anonymous poster hash: d5946...b68

Her er det ikke snakk om at barna bare kommer innom en tur etter skolen, det skal være noe "planlagt" aktivitet, spille spill ( yatsy, monopol etc, slik at de lærer noe) tur i parken, det skal ikke være vanlig lek, lekser skal heller ikke gjøres under vennegruppe treff, så da blir ikke disse gjort for tidligst kl 7, det er sent med en sliten 6-7 åring.

Det skal serveres mat og foreldrene skal og være med, de skal gjerne komme ca 45min for avtalt slik at vi kan bli kjent!

Bare masse mas.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, her var dte mye negativitet. Man har jo vennegrupper av en GRUNN, nemlig å sørge for at alle barna blir bedre kjent med jhverandre. Dette er en super må å forebygge mobbing og utenstenging på. Og det er da overhodet ikke noe ekstra stress elle rutgifter med dette??

Hvorfor må man ta seg fri fra jobb? Kan ikke barna komme etter sfo, slik ditt eget barn trolig gjør til vanlig?

Og til de som synes dette er stress: LITT ubekvemhet syns jeg forresten vi voksne må kunne tåle for å sørge for at alle barn kjenner noen og har noen å leke med.

Her er det ikke snakk om at barna bare kommer innom en tur etter skolen, det skal være noe "planlagt" aktivitet, spille spill ( yatsy, monopol etc, slik at de lærer noe) tur i parken, det skal ikke være vanlig lek, lekser skal heller ikke gjøres under vennegruppe treff, så da blir ikke disse gjort for tidligst kl 7, det er sent med en sliten 6-7 åring.

Det skal serveres mat og foreldrene skal og være med, de skal gjerne komme ca 45min for avtalt slik at vi kan bli kjent!

Bare masse mas.

Hvor mye stress kan det være å spille yatzy eller perle eller male? Mat serverer du vel uansett - spiser dere ikke middag hver ettermiddag? Og hvor stress er det  servere noen foreldre en kaffekopp og konversere dem i 30-45 minutter?

Kanskje du kan foreslå at dere firer litt kravene til vennegruppene deres? At foreldre kun skal komme helt på slutten, at pizza er ok som mat, og at lekene ikke trenge r være så sinnssykt pedagogiske? Barna vil jo ofte helst leke fritt - så etter en kort økt med noe kreativt kan de bare styre på selv.

Skrevet

Bare masse mas.

Hvor mye stress kan det være å spille yatzy eller perle eller male? Mat serverer du vel uansett - spiser dere ikke middag hver ettermiddag? Og hvor stress er det  servere noen foreldre en kaffekopp og konversere dem i 30-45 minutter?

Kanskje du kan foreslå at dere firer litt kravene til vennegruppene deres? At foreldre kun skal komme helt på slutten, at pizza er ok som mat, og at lekene ikke trenge r være så sinnssykt pedagogiske? Barna vil jo ofte helst leke fritt - så etter en kort økt med noe kreativt kan de bare styre på selv.

Nei det går ikke, den forelderen som har vennegruppe skal være med i "leken" og det skal ikke være perling eller maling.

Maten på planlegges da det er alt mulig i gruppen, allergi, religion osv!

Det er slik det har vært gjort fra dag en de startet meg grupper så det er ikke mulig og forandre på!

Ikke har jeg noe tilfelles med foreldrene bortsett fra samme skole til barna så jeg klarer rett og slett ikke klistre på meg ett smil og snakke om været i 45min mens de inspiserer hjemmet mitt.

Skrevet

Bare masse mas.

Nei det går ikke, den forelderen som har vennegruppe skal være med i "leken" og det skal ikke være perling eller maling.

Maten på planlegges da det er alt mulig i gruppen, allergi, religion osv!

Det er slik det har vært gjort fra dag en de startet meg grupper så det er ikke mulig og forandre på!

Ikke har jeg noe tilfelles med foreldrene bortsett fra samme skole til barna så jeg klarer rett og slett ikke klistre på meg ett smil og snakke om været i 45min mens de inspiserer hjemmet mitt.

OK, da skjønner jeg at man kan irritere seg litt. Så teit at de legger sånnt føringer på det. Du får trøste deg med at du ikke må ha vennegruppe hjemme hos dere særlig ofte.

Skrevet

Høres ut som mange har for store forventninger til hva som skal skje og hvor ofte. 2.hver uke??

Hos oss er de 4-5 på gruppa. Altså arrangerer man dette 1 gang pr skoleår. De andre dagene deltar man på kaffe en liten time.

Den store fordelen slik jeg ser det er å bli kjent med andre foreldre. Etter 1 klasse ser man dem jo ikke veldig ofte. Mye lettere å kommunisere og mye hyggeligere på klassetilstelningene når man kjenner de fleste. I tillegg syns barna det er veldig stas å komme hjem til de de ikke er så ofte sammen med. Særlig på tvers av kjønn. Vår går nå i 4, og vi besluttet på foreldremøte å fortsette. De på gruppa som ikke ønsker å arrangere, hopper vi bare over uten å gjøre noe mer nummer ut av det.

Skrevet

Her har vi ikke lekegrupper.

Jeg har 3 skolebarn og et barnehagebarn, i tillegg er jeg alene med dem.. De har alle 1-2 fritidsaktiviteter hver uke, og jeg er nesten ikke hjemme etter kl 17 i hverdagen. Så sånn sett er jeg litt glad for å ikke låse meg opp enda mer...

Jeg ser jo selv at dette med leke-/vennegrupper er en positiv ting, men allikevel så er det dessverre ikke alle som har mulighet (om det kommer til tid, ork, kapasitet osv) til å holde disse gruppene. Men jeg ser jo at det varierer i hyppighet på disse treffene....

Jeg heller faktisk mer mot sosialisering gjennom f.eks organisert idrett, kor, speideren, o-løp, korps o.l (og ski, skøyter, ishockey osv på vinteren). Det er flust av aktiviteter å velge imellom, og man MÅ ikke drive med sport heller. Finnes det ikke et korps/kor, nei, da får noen musikalske foreldre starte noe.. (selv driver jeg barnekoret her jeg bor).. Finnes det ingen speidergruppa, vel, da får noen foreldre som selv har vært speider stille opp osv.. 

Mine unger får masse sosialt samvær med barn som de har felles interesser med.

Jeg forstår også argumentet om at de skal være sammen med barn de normalt ikke leker med, at det liksom er litt av poenget, men her er jeg litt delt. Skal man "tvinge" ungene til å være sammen med barn de kanskje ikke går så godt overens med? Men så er det også dessverre noen barn som faller utenfor, og dem er det viktig å få inkludert. Men hadde det vært mitt barn som ikke hadde hatt venner så tror jeg det gir best resultat å heller få kontakt med noen foreldre slik at vi kan oppmuntre barna til å bli venner. For det er vel ikke gitt at barna blir venner og leker sammen utenom disse lekegruppen uansett selv om de leker sammen en gang annenhver måned?

Her jeg bor er det veldig landlig og bak skolen er det et stort jorde. Vi har en felles facebookside hvor vi kommer med forslag til felles aktiviteter for alle i klassen. Om jeg kunne tenkt meg å finne på noe med ungene kan jeg f.eks skrive på fb-gruppa; "i dag er det nydelig vær og vi tenkte å dra ned på skolen. Noen som blir med og spiller fotball på løkka? Eller vil leke på skolen? (er masse lekeapparater der). Vi tenkte å grille pølser utpå dagen.."   eller; "Noen som har lyst til å gå en tur til xxx? Vi møtes på parkeringsplassenkl 13"

Da er det mange som møter opp, både av ungenes venner og andre klassekamerater som ikke hadde andre planer den dagen. Spontant og veldig sosialt. Vi kan glatt bli 50 stk :)

Jeg vet ikke om foreldrene i klassen til 1.klassingen kommer til å foreslå lekegrupper, men jeg kommer sikkert til å gi det et forsøk.. Jeg trodde liksom at jeg hadde et klart syn på dette, men etterhvert som jeg leser det jeg skriver så innser jeg at jeg vingler litt i meningene :fnise: Men jeg tror konklusjonen min er at jeg heller syns man skal finne på noe felles og spontant. På den måten slenger man seg med når det passer istedenfor å "tvinge" folk til å ta seg tid.

Anonymous poster hash: dc253...571
Skrevet

Her hadde arrangerte vi ett treff på 1 skoleår. De var 5 stk. De spiste middag, hadde frilek og så dro de hjem. Vi valgte dag selv . Vi har 3 barn under 7 og jobber fullt, men syns ikke det var vanskelig å få til et treff som varer i et par timer. . Hadde det vært mange treff iløpet av året , hadde det stilt seg anderledes .

Skrevet

På foreldremøtet til sønnen min var det de som har barn som er utenfor som klagde mest på ordningen. Veldig rart at de faller utenfor når de ikke kan leke med venner etter skolen.... De fleste andre gjør jo det!

Skrevet

Er det normalen nå at ungene absolutt skal være med i disse vennegruppene gjennom skolen? I to år har vi slitt oss gjennom dette styret med gruppene, og flertallet går på enda en runde i 3. klasse.

Jeg må ta fri fra jobb for å få det gjennomført, jeg synes i grunnen alt som har med disse gruppene å gjøre er noe herk! Samtidig er vi fanget i dette, for om vi ikke ønsker å delta, så vil jentungen bli ekskludert fra denne delen av klassetilhørigheten.

Det er ikke alle som greier å arrangere, noen pga økonomi (det koster jo ikke noe i utgangspunktet, men det må jo serveres mat for eks), andre pga sykdom osv. Disse ungene deltar lite i disse gruppene. De som heier fram denne ideen er mødre med deltidsjobb, og de er i flertall.

skolen mener at dette er noe vi "MÅ" være med på og som vi må følge opp og prioritere. Men med hvilken tid? Jeg jobber, er normalt hjemme tidligst klokka 17, det samme er min mann. Gruppene må gjennomføres etter SFO/skole eller i helgene. Jeg forsøkte noen helger, men det var alltid noen som skulle noe annet - og det er viktig at det passer for alle.

I tillegg til gruppene kommer alle bursdagene osv osv.

Er det bare jeg som er negativ og lei, eller er dette så forbanna viktig (og host gjerne opp forskning el.l.) at klassemiljøet står og faller på vennegrupper?

Anonymous poster hash: 385a2...683

Jeg synes det høres ut som en flott ordning. Regner med det er et tiltak mot mobbing og for et godt miljø at ungene skal bli kjent med hverandre, og at man styrer litt hvem som blir kjent med hvem for at de skal bli venner på tvers av "klikker". Det har hvertfall vært grunnen på de skolene jeg har vært borti. Derfor synes jeg jo at man burde strekke seg litt ekstra for å få det til, men det virker litt dårlig lagt opp om det ikke er på noen faste dager eller noe? Hvis man må avtale nytt tidspunkt hver gang blir det jo veldig strevsomt å få til en dag det skal passe for alle. Du kan ikke foreslå en fast dag da? F.eks. hver siste søndag i mnd. eller noe i den duren? Da er det lettere for alle å planlegge i forkant og tilpasse seg..

Anonymous poster hash: e2b3e...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...