Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #1 Skrevet 31. august 2014 Jeg syns det er så mange mødre som fokuserer så mye på utseende til jentebarna sine. Jentene skal være søte og ikke grise til den pene kjolen sin. Jeg blir så trist når jeg ser pittesmåjenter som fokuserer på utseende og å være "damete" fordi moren forventer det av de. Min svigerinne er helt ekstrem, syns jeg i hvertfall. Fra datteren har vært spedbarn har hun lakket neglene rosa, jenta er 3 år nå og får ikke lov å spise selv for da kan hun skitne seg til (og i barnehagen må hun også matest siden hun aldri har lært seg å spise selv!), jenta er redd for å bli skitten så hun har NULL glede av være ute, og ørene er for lengst skutt hull i. Syns det er så forkastelig med slikt "skjønnhetspress" på småjenter Anonymous poster hash: 190b3...007
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #2 Skrevet 31. august 2014 Uff, det der høres helt tragisk ut:( Heldigvis noe jeg ikke kjenner verken meg eller min omgangskrets igjen i. Jeg har ei på 4år som også elsker rosa og prinsesserier, men som også herjer, bråker, klatrer i trær, har skrubbsår på bena, kan spikke med kniv og skråler rundt;) Anonymous poster hash: bea74...462
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #3 Skrevet 31. august 2014 Uffda. Jeg liker at mitt barn ser stelt ut, strikk i håret eller spenne i håret, og anstendig tøy, men neglekakk og hull i ørene på et så lite barn? Høres ikke sunt ut... Anonymous poster hash: b3fc9...dc6
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #4 Skrevet 31. august 2014 Intet nytt fenomen. Mamma hadde en kollega som fikk en datter noen år etter jeg ble født. Hun fikk ikke lov til å gå rundt stuebordet og støtte seg, for da ble det fingermerker på bordet. Enda jeg er sikker på at ungen ble vaska i klorin tre ganger i døgnet. Hun hadde fått dukke, ikke barn. Anonymous poster hash: 8963d...3d4
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #5 Skrevet 31. august 2014 Dette er ekkelt ja. Min jente er så nydelig at jeg tar på henne både typiske gutteklær og noen jenteklær. Hun trenger ikke sløyfer og tull for å være søt. Jeg kler meg selv feminint, men ble oppdratt som en gutt. Er så glad jeg slipper disse typiske jentetankene om at jeg ikke er bra nok o.s.v. Planlegger å videreføre dette til min datter og starter med klær. Skal ikke tvinge henne til å gå i blått heller, men hun skal vite at hun kan velge. Anonymous poster hash: 9da49...36c
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #6 Skrevet 31. august 2014 Uff, slik skal det ikke være! Jeg fikk ei jente etter tre gutter, og klart det er litt ekstra gøy å dille med hår og kjole da, men ikke slik at det blir noe fokus på dette. Jenta mi går med bukse og genser/tunika til daglig, griser seg godt til, klatrer i trær, leker med biler og dukker om hverandre, blir bustet på håret osv. De eneste gangene jeg ber henne passe litt på er de ytterst få gangene (2-4 ganger i året) vi skal noe helt spesielt og hun har ekstra fin kjole på seg og jeg har brukt mye tid på å lage en ekstra fin frisyre på henne, men da får jo guttene samme beskjed Anonymous poster hash: 2786f...da2
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #7 Skrevet 31. august 2014 Høres ikke helt bra ut... Har jente selv, men hun går i komfortable klær og det hun vil selv (helst rosa tyllskjørt, men med en tights eller ullongs under på vinter), håret i strikk for å unngå å få alt i ansiktet hele tiden, og klærne er ikke rene særlig lenge. Ingen begrensninger på lek i forhold til at hun skal holde seg ren (altså, hun får ikke hoppe i sølepytten uten regntøy på veg til bilen feks altså, men det er noe annet). Hun vaster hendene når de er skitne, men det har ingen ting å gjøre med at hun er jente. Anonymous poster hash: 87d93...f6d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #8 Skrevet 31. august 2014 Jeg syns det er så mange mødre som fokuserer så mye på utseende til jentebarna sine. Jentene skal være søte og ikke grise til den pene kjolen sin. Jeg blir så trist når jeg ser pittesmåjenter som fokuserer på utseende og å være "damete" fordi moren forventer det av de. Min svigerinne er helt ekstrem, syns jeg i hvertfall. Fra datteren har vært spedbarn har hun lakket neglene rosa, jenta er 3 år nå og får ikke lov å spise selv for da kan hun skitne seg til (og i barnehagen må hun også matest siden hun aldri har lært seg å spise selv!), jenta er redd for å bli skitten så hun har NULL glede av være ute, og ørene er for lengst skutt hull i. Syns det er så forkastelig med slikt "skjønnhetspress" på småjenter Anonymous poster hash: 190b3...007 Har to jenter på 5 år og 5 mnd. Kjenner meg ikke igjen. Den eldste er mye ute og får skitt under neglene hver dag i barnehage, den minste gulper ned klærne. Største får rene klær hver dag da, og vi børster hår og setter i strikk og hårspenne. På ettermiddagen er håret et kråkereir og klærne skitne. Ikke vits i å pynte dem om det ikke er spesielle anledninger. Å ta hull i ørene så tidlig er trist, og det får ikke mine jenter før de spør selv. Anonymous poster hash: 50e2e...d0b
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #9 Skrevet 31. august 2014 Ser faktisk av det i bhg. Jenter som kommer oppdresset hver dag. Men de aller fleste er " normale" Anonymous poster hash: a7c77...f96
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #10 Skrevet 31. august 2014 Jobber i en barnehage,og der var det ei jente som ikke fikk lov til å skitne ut sin lyserosa utedress... jeg blir helt sjokkert over noen mødre,er det virkelig slike liv de vil gi sine jenter,fremtidens rosabloggere..? mi jente skal ALDRI bli slik. Anonymous poster hash: 30612...cce
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #11 Skrevet 31. august 2014 Her skjer det innimellom at det er kjole og skjørt i stedet for bukse/joggis. Vi har så klart hårstrikk og spenner for at håret ikke skal komme i ansiktet, og vi har det morsomt med neglelakk! :-) Men jeg er ikke redd for at klærne skal bli skittne, for fingermerker på glass og bord, det kan vaskes bort! Vil toåringen klatre i klatrestativet med tyllskjørt: værsågod å prøv :-p Hun er også ganske ren og pen, og ok kledd når vi drar til barnehagen. Rett kveldsstell er det ofte bare en flette igjen i håret, sokkene og buksa er bortevekk, byttet ut med gummistøvler, sand i håret, snørr med sand under nesen, kaviar på genseren og blåmerke i panna. Men hull i ørene blir det nok ikke på noen år... Anonymous poster hash: b212a...fa2
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #12 Skrevet 31. august 2014 Det der høres jo ikke vanlig ut. Mine er alltid stelt idé vi går hjemmefra. Håret settes opp av praktiske grunner. Om det er kjole eller bukse spiller ingen rolle. Alt tøyet skal kunne lekes i og tåle skitt. Anonymous poster hash: 6793b...604
Gjest Julia1984 Skrevet 31. august 2014 #13 Skrevet 31. august 2014 Stakkars min jente som kom som nr 3 etter to gutter. Mye lyseblått på henne😄
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #14 Skrevet 31. august 2014 Huff, trist når det blir sånn.... Jeg jobbet i barnehage en gang for lenge siden. Der var det en liten jente som var redd for å bli skitten når vi var ute. Hun satt på kanten av sandkassa, men ville ikke leke, for da kunne hun bli skitten..... :-( Litt på grunn av denne erfaringen, har jeg vært opptatt av at mine tre jenter ikke skulle bli redde for å bli skitne. Det har jeg virkelig greid!!! Jeg er glad når jeg henter i bhg, og ser at hun har lekt og kost seg, og blitt skitten... ;-) Anonymous poster hash: d1c28...948
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #15 Skrevet 31. august 2014 Redde for bakterier, rot og fingermerker inne, redde for skitne klær og bustete hår ute. Slik er noen mødre. Med barn som er så veloppdragne at de er passive og aldri tør gjøre annet enn de har fått lov til det de har fått lov til få forhånd. Blir lite fantasi og evne til å takle kaotiske situasjoner av sånt. Noe som faktisk ikke alltid er en fordel. Anonymous poster hash: 68d03...8a9
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #16 Skrevet 31. august 2014 Jenta mi på snart 5 elsker å ta på neglelakk når mamma gjør det, og det skal bare være knallrosa. Håret hennes er langt, veldig langt og det blir flettet hver dag i forskjellige variasjoner, men det er er for at lusa ikke skal få tak, pluss at jeg øver meg (frisør). Men når det kommer til klær så bruker hun slitesterke klær som han lekes i, håret ser ut som et fuglereir på slutten av dagen og hodebunn er fullt av sand. Neglelakken skaller fort av og hun har gjerne gjørme i fjeset. Har en bekjent som behandler barna sine som pyntedokker og føler hun ser ned på mitt lille rufsetroll hvis vi møter på dem i byen.. Anonymous poster hash: 99caa...942
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #17 Skrevet 1. september 2014 Min svigerinne kaller datteren sin på 2,5 konsekvent for "lille dokka mi". Jeg grøsser. Anonymous poster hash: 26c84...bf3
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #18 Skrevet 1. september 2014 Husk at det ikke nødvendigvis er morens skyld om ei jente er en jålebukk. Fikk selv jente etter to gutter, og var/er veldig opptatt av at hun ikke skal oppdras noe annerledes. Har holdt meg unna rosa og sukkersøte ting, og latt henne arve mye av brødrene, og har ikke fokusert på utseende når jeg roser henne. Etter at hun begynte i barnehagen har hun blitt ei stor jåle, hun ELSKER å pynte seg med kjoler, sko, smykker og spenner... Til å bli gal av! Men altså ikke noe jeg har oppmuntret til, snarere tvert imot. MEN, det skal også sies at jenta mi er supertøff, hun leker mest med gutta, er aktiv og motorisk sterk, og overhode ikke redd for å skitne seg til. Hun har gjerne plaster i panna, skrubbsår på knærne, bustete hår, møkk på henda og snørr under nesa, men mener selv hun ser smashing ut bare hun har en kjole på Så lenge jåleriet ikke hemmer henne i hverdagen og hun viser andre sider ved seg selv også, så tenker jeg at det er helt ufarlig. Er nok en fase som går over. Anonymous poster hash: 8ccff...2cf
Appelsinpiken Skrevet 1. september 2014 #19 Skrevet 1. september 2014 Det styggeste jeg ser er barn i barnehagealder som ser ut som små voksne. De er barn, og skal se sånn ut også
prekæs Skrevet 1. september 2014 #20 Skrevet 1. september 2014 Tipper på at det er ikke enten eller enten eller. De fleste, uavhengig om de har gutt eller jente, syns vel det er greit å gjøre ungene litt fine innimellom. Kunne også kalle jenta mi "dokka mi", hun syns det var stas med kjoler og gikk gjerne med det. Å ha en viss standard hjemme har vel heller ikke med om man har jente å gjøre. Men det er jo ganske vanlig da og gjøre andres standard til noe avvikende, og egen standard til det eneste riktig.
Chl85 Skrevet 1. september 2014 #21 Skrevet 1. september 2014 Er forsåvidt veldig enig! Bare det at min er en pyntedukke heeeeelt uten min hjelp... Jeg er av de som kjøpte mye unisex farger i klær, ikke fokuserte på jente/gutteleker osv... Så begynte hun i barnehagen og skal da helst gå i kjole hver dag, rosa og lilla er de eneste fargene, biler er gutteleker , Minni er gull osv... Hun er opptatt av å være fin og å pynte seg, ganske greit uten min hjelp. Neglelakk og smykker er bare knall...Jeg lar hun pynte seg litt med funksjonelle kjoler og ballerina skjørt... Men er null stress om hun blir møkkete eller sliter ut klærne. Barn skal være barn Så ikke alltid mor som diller gitt Men de blir jo påvirket av alle de rundt også
lavendelblomst Skrevet 1. september 2014 #22 Skrevet 1. september 2014 Husk at det ikke nødvendigvis er morens skyld om ei jente er en jålebukk. Fikk selv jente etter to gutter, og var/er veldig opptatt av at hun ikke skal oppdras noe annerledes. Har holdt meg unna rosa og sukkersøte ting, og latt henne arve mye av brødrene, og har ikke fokusert på utseende når jeg roser henne. Etter at hun begynte i barnehagen har hun blitt ei stor jåle, hun ELSKER å pynte seg med kjoler, sko, smykker og spenner... Til å bli gal av! Men altså ikke noe jeg har oppmuntret til, snarere tvert imot. MEN, det skal også sies at jenta mi er supertøff, hun leker mest med gutta, er aktiv og motorisk sterk, og overhode ikke redd for å skitne seg til. Hun har gjerne plaster i panna, skrubbsår på knærne, bustete hår, møkk på henda og snørr under nesa, men mener selv hun ser smashing ut bare hun har en kjole på Så lenge jåleriet ikke hemmer henne i hverdagen og hun viser andre sider ved seg selv også, så tenker jeg at det er helt ufarlig. Er nok en fase som går over. Anonymous poster hash: 8ccff...2cf Jeg har ei sånn jente. Møkk på hendene, sand i håret, skrubbsår på knærne. Men er kjempefin så lenge hun har på kjole. Og dette har hun funnet ut av selv.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #23 Skrevet 1. september 2014 Husk at det ikke nødvendigvis er morens skyld om ei jente er en jålebukk. Fikk selv jente etter to gutter, og var/er veldig opptatt av at hun ikke skal oppdras noe annerledes. Har holdt meg unna rosa og sukkersøte ting, og latt henne arve mye av brødrene, og har ikke fokusert på utseende når jeg roser henne. Etter at hun begynte i barnehagen har hun blitt ei stor jåle, hun ELSKER å pynte seg med kjoler, sko, smykker og spenner... Til å bli gal av! Men altså ikke noe jeg har oppmuntret til, snarere tvert imot. MEN, det skal også sies at jenta mi er supertøff, hun leker mest med gutta, er aktiv og motorisk sterk, og overhode ikke redd for å skitne seg til. Hun har gjerne plaster i panna, skrubbsår på knærne, bustete hår, møkk på henda og snørr under nesa, men mener selv hun ser smashing ut bare hun har en kjole på Så lenge jåleriet ikke hemmer henne i hverdagen og hun viser andre sider ved seg selv også, så tenker jeg at det er helt ufarlig. Er nok en fase som går over. Anonymous poster hash: 8ccff...2cf Jeg har ei sånn jente. Møkk på hendene, sand i håret, skrubbsår på knærne. Men er kjempefin så lenge hun har på kjole. Og dette har hun funnet ut av selv. Gutta mine har jo også likt å kle seg ut og gjøre seg til, men stikkordet der har vært "tøff" snarere enn "fin". Det var uproblematisk for meg at de i perioder dro på seg Spiderman/Sabeltann-drakter og fløy rundt og tøffa seg med sverd. Det gikk over, og de var bare morsomme og søte når de trodde de var tøffest i verden fordi Spiderman-drakta har innebygde, vatterte brystmuskler Åpenbart er det mer problematisk at jenter vil være fine prinsesser enn at gutta vil være tøffe og sterke superhelter. Anonymous poster hash: 8ccff...2cf
lavendelblomst Skrevet 1. september 2014 #24 Skrevet 1. september 2014 Husk at det ikke nødvendigvis er morens skyld om ei jente er en jålebukk. Fikk selv jente etter to gutter, og var/er veldig opptatt av at hun ikke skal oppdras noe annerledes. Har holdt meg unna rosa og sukkersøte ting, og latt henne arve mye av brødrene, og har ikke fokusert på utseende når jeg roser henne. Etter at hun begynte i barnehagen har hun blitt ei stor jåle, hun ELSKER å pynte seg med kjoler, sko, smykker og spenner... Til å bli gal av! Men altså ikke noe jeg har oppmuntret til, snarere tvert imot. MEN, det skal også sies at jenta mi er supertøff, hun leker mest med gutta, er aktiv og motorisk sterk, og overhode ikke redd for å skitne seg til. Hun har gjerne plaster i panna, skrubbsår på knærne, bustete hår, møkk på henda og snørr under nesa, men mener selv hun ser smashing ut bare hun har en kjole på Så lenge jåleriet ikke hemmer henne i hverdagen og hun viser andre sider ved seg selv også, så tenker jeg at det er helt ufarlig. Er nok en fase som går over. Anonymous poster hash: 8ccff...2cf Jeg har ei sånn jente. Møkk på hendene, sand i håret, skrubbsår på knærne. Men er kjempefin så lenge hun har på kjole. Og dette har hun funnet ut av selv. Gutta mine har jo også likt å kle seg ut og gjøre seg til, men stikkordet der har vært "tøff" snarere enn "fin". Det var uproblematisk for meg at de i perioder dro på seg Spiderman/Sabeltann-drakter og fløy rundt og tøffa seg med sverd. Det gikk over, og de var bare morsomme og søte når de trodde de var tøffest i verden fordi Spiderman-drakta har innebygde, vatterte brystmuskler Åpenbart er det mer problematisk at jenter vil være fine prinsesser enn at gutta vil være tøffe og sterke superhelter. Anonymous poster hash: 8ccff...2cf Min datter liker å være kaptein sabeltann, darth vader osv. Og hun elsker kjoler, og det er i grunn ikke et problem, men det er et problem at finnes foreldre som som gjør barna sine til levende dukker. Min datter kan være så mye prinsesse som hun bare vil, men hun kan ikke bli redd for møkk og skit, da har får vi problemer i heimen.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #25 Skrevet 1. september 2014 Husk at det ikke nødvendigvis er morens skyld om ei jente er en jålebukk. Fikk selv jente etter to gutter, og var/er veldig opptatt av at hun ikke skal oppdras noe annerledes. Har holdt meg unna rosa og sukkersøte ting, og latt henne arve mye av brødrene, og har ikke fokusert på utseende når jeg roser henne. Etter at hun begynte i barnehagen har hun blitt ei stor jåle, hun ELSKER å pynte seg med kjoler, sko, smykker og spenner... Til å bli gal av! Men altså ikke noe jeg har oppmuntret til, snarere tvert imot. MEN, det skal også sies at jenta mi er supertøff, hun leker mest med gutta, er aktiv og motorisk sterk, og overhode ikke redd for å skitne seg til. Hun har gjerne plaster i panna, skrubbsår på knærne, bustete hår, møkk på henda og snørr under nesa, men mener selv hun ser smashing ut bare hun har en kjole på Så lenge jåleriet ikke hemmer henne i hverdagen og hun viser andre sider ved seg selv også, så tenker jeg at det er helt ufarlig. Er nok en fase som går over. Anonymous poster hash: 8ccff...2cf Jeg har ei sånn jente. Møkk på hendene, sand i håret, skrubbsår på knærne. Men er kjempefin så lenge hun har på kjole. Og dette har hun funnet ut av selv.Gutta mine har jo også likt å kle seg ut og gjøre seg til, men stikkordet der har vært "tøff" snarere enn "fin". Det var uproblematisk for meg at de i perioder dro på seg Spiderman/Sabeltann-drakter og fløy rundt og tøffa seg med sverd. Det gikk over, og de var bare morsomme og søte når de trodde de var tøffest i verden fordi Spiderman-drakta har innebygde, vatterte brystmuskler Åpenbart er det mer problematisk at jenter vil være fine prinsesser enn at gutta vil være tøffe og sterke superhelter. Anonymous poster hash: 8ccff...2cf Min datter liker å være kaptein sabeltann, darth vader osv. Og hun elsker kjoler, og det er i grunn ikke et problem, men det er et problem at finnes foreldre som som gjør barna sine til levende dukker. Min datter kan være så mye prinsesse som hun bare vil, men hun kan ikke bli redd for møkk og skit, da har får vi problemer i heimen. Enig med deg. Det finnes grader her, og når behover for å være ren og pen blir begrensende for utfoldelse og utvikling av personlighet, da har det gått ALTFOR langt.Poenget mitt var bare at ei jente kan være opptatt av kjoler og "stæsj" og samtidig ha en hel haug av andre sider ved seg selv - som å elske å klatre i trær og sparke fotball Anonymous poster hash: 8ccff...2cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå